Wat is er nieuw

Ijzer 0, ondanks voedingsbodem?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Pluttersput
  • Startdatum Startdatum
P

Pluttersput

Guest
Vandaag is mijn Sera druppeltest-koffer binnengekomen. Enthousiast als ik ben, heb ik meteen het water getest om te weten hoe het allemaal werkt. Aquarium staat nu bijna 3 weken in te draaien. Alle waardes zijn prima in orde, alleen het ijzer geeft aan 0.0. Niet ideaal dus.

Nu is mijn vraag, ik lees bij een ijzertekort dat de plantentoppen geel moeten worden. Maar dat is niet het geval in mijn bak.
Ik wil met liefde spul kopen om het ijzer op peil te brengen, maar hoe kan het dat mijn plantjes er gewoon nog mooi groen uit zien?

Ik heb wel een voedingsbodem er in liggen. Kan het zijn dat ze daar alles uithalen? En hoe kan het dat de waardes 0 aangeven terwijl er dus een voedingsbodem onder ligt?

Is er iemand die mij kan vertellen hoe het kan? En ook, wat koop ik het beste om het aan te vullen?
 
Voedingsbodem is voor plantjes die hoofdzakelijk via de wortels voeding opnemen (zeg maar alle plantjes die overeind blijven staan als je ze boven water zou halen). Welke voeding geef je de plantjes die graag via de bladeren voeding opnemen (zeg maar de plantjes die er boven water als een natte krant bij zouden hangen)? Geen? Overweeg dan een flesje Easy Life Profito o.i.d. te kopen en volgens de dosering toe te passen.
 
WElke waarden heb je dan?
 
Waardes zijn op t moment:
Ph 7
GH 8
Kh 7
N02 0
No3 0
Po4 0.25 mg/l
Fe 0

En volgens de beschrijving was dat prima?
Cu en nh4/nh3 heb ik op t moment niet getest.

Plantjes krijgen op het moment niks vloeibaars erbij. Kan het kwaad als ik iets vloeibaars toevoeg, voor de planten die het niet nodig hebben?
 
As no2 0 is en No3 >10. en < 30 zit je goed.
 
Oh dus de no3 is de laag dan?

Qua voedingsbodem heb ik aquadecor voedingsbodem, en dan de zand variant. Daar overheen een dun laagje klein grind, en daaroverheen zand.
 
Zand over grind is denk ik een minder goed idee want dat zal waarschijnlijk tussen het grind gaan zakken.
 
Vooralsnog niet. Mocht dat het geval zijn pas ik het natuurlijk aan, ik wil dat mijn toekomstige corys een fijne zandgrond hebben om in te prutsen 😀
 
Top. Maandag even langs de dierenwinkel.

Ik las ook dat je no3 kan verhogen door voer toe te voegen, iedere dag een klein beetje. Daar ben ik ook maar mee begonnen.
 
Eenmaal in de week is voldoende hoor tijdens het indraaien. Dat voer wordt uiteindelijk in nitraat omgezet. Ik zou me daar na bijna 3 weken nog niet te druk om maken.
 
Ok 🙂
 
Ijzer kun je het beste via de bodem toevoegen.

Ijzer in de waterkolom is niet echt stabiel en zal ook snel verdwijnen.

Ik meet ook altijd 0 ijzer in mijn water. Maar ik gebruik bollen bij de wortels.
 
Ik ga vandaag naar de dierenwinkel. Wat kan ik het beste aanschaffen voor mijn planten?
Ik wilde plantenvoeding bij kopen, en eventueel los (of erbij in) ijzer?
 
Ijzer kun je het beste via de bodem toevoegen.

Ijzer in de waterkolom is niet echt stabiel en zal ook snel verdwijnen.

Ik meet ook altijd 0 ijzer in mijn water. Maar ik gebruik bollen bij de wortels.


Dat is toch ook afhankelijk van het gebruikte chelaat en de ph in de bak?
 
Ik ga vandaag naar de dierenwinkel. Wat kan ik het beste aanschaffen voor mijn planten?
Ik wilde plantenvoeding bij kopen, en eventueel los (of erbij in) ijzer?
Easy Life Profito is prima. Zit ook gechelateerd ijzer in dat gedoseerd beschikbaar komt voor je planten.
 
Super, danku!
 
Nee dat bedoel ik ook. De chelaten zullen vak worden aangetast.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan