Wat is er nieuw

IJzer neerslag/oxidatie op bodem (?)

Dion

Well-known member
Lid geworden
12 oktober 2020
Leeftijd
30
Ten einde raad en na veel zoeken meld ik mij op dit forum. Onlangs heb ik namelijk de Aquatlantis Fusion 120x50x70 bak aangeschaft (zeer mooie bak en kast overigens). Hierbij direct een externe pomp (Oase Biomaster 600, omdat de 'nieuwe' externe pomp van Aquatlantis mij afgeraden werd i.v.m. niet modulair filter, moet direct gehele cassette vervangen) en CO2 installatie (niet pH gestuurd) aangeschaft.

Bij ontvangst van het aquarium natuurlijk begonnen met goede moed en veel geduld. Voorheen altijd met een voedings- en afdekbodem gewerkt, nu na positieve ervaringen met kleikorrel bodems zonder voedingsbodem in mijn kleine bak (80x30) met één enkel bodemmateriaal aan de slag gegaan. Op advies van de aquariumzaak in dit geval uiteindelijk een JBL Manado (dark) gekozen, ook omdat ik persoonlijk de donkere bodems wel mooi vind. Verder zou deze bodem niets tot weinig met de waterwaarden doen en werkt deze als een soort buffer die voedingsstoffen opneemt, perfect dus. De bodem voor gebruik wel zeer stevig gewassen, gezien de reviews online.

Na het de eerste keer plaatsen van de bodem, hardscape (enkele stenen en flinke stukken hout, zie foto) ontstonden er op zich geen problemen, enkel de gewoonlijke witte waas die vrij snel opgelost was (settlen bacteriën). Dus na een week of twee toch maar alvast plantjes gehaald. Tevens wat plantenvoeding (Easy-Life Profito) meegenomen om de plantjes hopelijk een goede start te geven (uiteindelijk wel minder dan de halve dosering toegepast gezien opstart).

Hierna ontstonden de problemen; alhoewel bekend is dat de JBL Mando bodem voor wat roestvorming of neerslag kan zorgen, ontstonden er na enkele dagen al zeer grote hopen oranje neerslag op de bodem. Deze vormden haast een soort schimmelachtige structuur, welke bij aanraking weer gedeeltelijk oploste in het water. Dit nog een paar dagen aangekeken, maar na een tijdje begon dit ook de planten(wortels) aan te tasten, waarbij de plantjes er zichtbaar onder leden, dus toch maar geprobeerd zoveel mogelijk op te zuigen bij het verversen van het water. Dit hielp echter niet en de aparte ijzer 'koloniën'/ oranje-bruine smurrie kwamen met dezelfde snelheid weer terug. Bij de speciaalzaak hadden ze dit fenomeen ook nog nooit gezien maar gezien de ijzer achtige lucht die van het water af kwam had ik wel een vermoeden dat dit ijzeroxide o.i.d. is. Na de eerste keer Profito toevoegen (minder dan halve dosering) heb ik dit dan ook geen enkele keer meer toegevoegd.

Uiteindelijk als laatste redmiddel na meermaals proberen te verwijderen dan maar de gehele bak leeg gemaakt. Extern filter zat overigens ook vol met de oranje-bruine smurrie. Na alles gereinigd te hebben met water, dan toch maar de bodem nogmaals met een overschot aan water 4 á 500L+ gewassen en alles opnieuw geplaatst. Tevens stenen verwijderd en nieuwe dragon rocks geplaatst. De 'oude' stenen gaven nog al wat kalk af, wat pH naar beneden sturen moeilijker maakte en bij hoge pH wil ijzeroxide nog wel eens neerslaan (voor planten onbruikbare variant), dragon rocks zijn zeer inert. Plantjes terug gezet in de hoop dat een deel nog aanslaat. Voor de zekerheid pH nog wat extra naar beneden gesteld met chemische middelen (normaal gezien geen fan van).

Op dit moment keert de neerslag weer met dezelfde snelheid terug, zie bijgevoegde foto's (let wel: plantjes hebben een flinke opdonder gehad door het herplaatsen en gisteren bodem nog schoon gemaakt). Heeft iemand ervaring met dit fenomeen en zo ja, is er een manier om hier vanaf te komen?

Ter info bij deze nog de waterwaarden (gemeten op strip):
NO3-: 0
NO2-: 0
gH: >14d (hoge kant)
kH: 10d
pH: 6,8 - 7,2
Cl2: 0 mg/L

CO2: 100 - 120 BPM (~ 350L bak)
Licht: 10 uur per dag (gradueel start/eind), 50-60% intensiteit

Bijlagen

• 20201012_150438.jpg
    20201012_150438.jpg
    210.4 KB · Weergaven: 137
  • 20201012_150454.jpg
    20201012_150454.jpg
    243.3 KB · Weergaven: 127
  • 20201012_150510.jpg
    20201012_150510.jpg
    201.5 KB · Weergaven: 136
Ik ben benieuwd naar de reacties want zover ik mij herinner las ik kort geleden hier ergens dat je niet snel die aanslag kan krijgen tenzij je echt veel ijzer in de bak hebt maar dat zou eigenlijk niet door voeding kunnen komen als je dit normaal doseert.

Ik ben benieuwd naar de reacties want zover ik mij herinner las ik kort geleden hier ergens dat je niet snel die aanslag kan krijgen tenzij je echt veel ijzer in de bak hebt maar dat zou eigenlijk niet door voeding kunnen komen als je dit normaal doseert.
Klopt, en gezien de slechts < halve dosering van Profito (ben altijd terughoudend met middeltjes e.d.) begin ik me toch echt af te vragen waar al dit ijzer vandaan komt. Er zijn naar schatting al zo'n 8-10 emmers van 20L uit gehaald met oranje water.
Daarnaast dus ook alles wat pH kan verhogen geprobeerd te verwijderen en toch blijft het terug komen.

Mvg,
Dion

Ik zie nogal wat vreemd gekleurde stenen. Ik denk dat die afgeven. Heb je hier al eens een azijn test op gedaan?

ik vind die vlokken niet echt op roest lijken als ik die foto zo bekijk
lijkt eerder op een kolonie bacteriën met al die vertakkingen er aan
je water is ook kleurloos als er echt zoveel roest zou neerslaan was je water ook roestkleurig

je kan testen of het roest is door er citroenzuur bij te gooien en dan een dag of 2 te wachten
als het water dan zwart verkleurd zit er inderdaad roest/ijzer in
(vanzelfsprekend doe je die test in een klein potje niet in je bak)

Ik zie nogal wat vreemd gekleurde stenen. Ik denk dat die afgeven. Heb je hier al eens een azijn test op gedaan?
Dit zijn z.g.n. dragon rocks, deze zijn inert en heb ik inderdaad getest met zuur, blijft er prima op liggen zonder te bubbelen. Tevens was de neerslag er ook al toen ik deze stenen er nog niet in had liggen.

Dit zijn z.g.n. dragon rocks, deze zijn inert en heb ik inderdaad getest met zuur, blijft er prima op liggen zonder te bubbelen. Tevens was de neerslag er ook al toen ik deze stenen er nog niet in had liggen.
En die knalrode dan? Da's geen dragonstone. Of is er sprake van optisch bedrog en bevindt die zich helemaal niet in je bak?

ik vind die vlokken niet echt op roest lijken als ik die foto zo bekijk
lijkt eerder op een kolonie bacteriën met al die vertakkingen er aan
je water is ook kleurloos als er echt zoveel roest zou neerslaan was je water ook roestkleurig

je kan testen of het roest is door er citroenzuur bij te gooien en dan een dag of 2 te wachten
als het water dan zwart verkleurd zit er inderdaad roest/ijzer in
(vanzelfsprekend doe je die test in een klein potje niet in je bak)
Klopt, het lijkt echt alsof het koloniën zijn, maar zodra je er in de buurt komt met een staafje lost het op in het water. Ik heb de bak ook al helemaal leeggehaald en als je dan de emmers water ziet, is dit helder oranje. Daarbij ruik je de kenmerkende geur van ijzer. Ik zie tevens bij de uitgang van mijn pomp een oranje waas ontstaan op de achterwand dus het water is niet 100% helder (misschien slecht te zien op de foto's). Zou het kunnen zijn dat het een combinatie van ijzer en bacteriën is eventueel?
Ook bacteriën voeg ik conform de gestelde dosering toe.

De voorgestelde test ga ik zeker proberen met een beetje materiaal, dank!

En die knalrode dan? Da's geen dragonstone. Of is er sprake van optisch bedrog en bevindt die zich helemaal niet in je bak?
Excuus, ik snap wat je bedoelt. Dit zijn m'n stenen om het hout (tijdelijk) naar beneden te houden. Deze zijn tevens getest en reageren niet met zuur.

Dragonstone lees ik nu. Ik heb die ook maar wat bruiner van kleur maar ik herinner me wel dat ik dit ook had in de nano vlak na de opstart alleen dan wat minder aanwezig als op deze foto s. Ik zou anders eens de stenen eruit halen voor een paar dagen en de troep afzuigen en dan weer kijken of het weer zo terugkomt.

Zeer ongebruikelijk fenomeen inderdaad. Kan ook googelen tot ik een ons weeg, vergelijkbare resultaten vind ik nog niet. Ik ga toch je bodem dan de schuld geven, het moet ergens vandaan komen. Persoonlijk zou ik m'n bak resetten. Alles eruit, andere bodem erin en die stenen nog een keer goed boenen als je die wil hergebruiken. Anders even bij de Intratuin ofzo voor weinig geld wat lavasteen of maaskeien ofzo halen.

Zeer ongebruikelijk fenomeen inderdaad. Kan ook googelen tot ik een ons weeg, vergelijkbare resultaten vind ik nog niet. Ik ga toch je bodem dan de schuld geven, het moet ergens vandaan komen. Persoonlijk zou ik m'n bak resetten. Alles eruit, andere bodem erin en die stenen nog een keer goed boenen als je die wil hergebruiken. Anders even bij de Intratuin ofzo voor weinig geld wat lavasteen of maaskeien ofzo halen.
Bij de LFS gebruiken ze deze JBL manado bodems ook, zonder problemen. Zoals ook al aangegeven in de originele post is een beetje ijzervorming bij deze bodems normaal, maar dit verdwijnt wel. Daarbij heb ik al een complete herstart gedaan waarbij ik de bodem nogmaals gewassen heb.
Van de dragon rocks ben ik zeker dat deze het niet zijn aangezien ik deze goed gewassen en gekookt heb en het feit dat toen deze er nog niet in zaten de neerslag op de bodem er ook was (zie originele post, voorheen had ik redelijk normale grijze stenen, die heb ik eruit gegooid i.v.m. kalkafgifte en daarna herstart gedaan).

Bij de LFS gebruiken ze deze JBL manado bodems ook, zonder problemen. Zoals ook al aangegeven in de originele post is een beetje ijzervorming bij deze bodems normaal, maar dit verdwijnt wel. Daarbij heb ik al een complete herstart gedaan waarbij ik de bodem nogmaals gewassen heb.
Van de dragon rocks ben ik zeker dat deze het niet zijn aangezien ik deze goed gewassen en gekookt heb en het feit dat toen deze er nog niet in zaten de neerslag op de bodem er ook was (zie originele post, voorheen had ik redelijk normale grijze stenen, die heb ik eruit gegooid i.v.m. kalkafgifte en daarna herstart gedaan).
Dus dan blijft de constante factor dezelfde bodem, nogmaals gewassen of niet. Je kan ook gewoon een slechte batch hebben waar een overgrote lading ijzer in verwerkt is; maar dan zou je inmiddels wel een recall vanuit de producent verwacht hebben.

Dus dan blijft de constante factor dezelfde bodem, nogmaals gewassen of niet. Je kan ook gewoon een slechte batch hebben waar een overgrote lading ijzer in verwerkt is; maar dan zou je inmiddels wel een recall vanuit de producent verwacht hebben.
Klopt, echter ben ik vrij terughoudend hierin en wil ik de mogelijkheden tot een andere oplossing eerst verkennen alvorens ik de gehele bodem er uit haal. Het waren overigens 4 afzonderlijke zakken bodemmateriaal, of deze van het zelfde lot waren weet ik niet.

Ja als het zonder de stenen ook aanwezig was dan ligt het dus niet aan de stenen.

Tja, je kunt overwegen om een extra filter bij te plaatsen of je huidige te upgraden en zien wat dat doet; maar ik heb er mijn twijfels bij. Wat voor filter draai je nu op welk formaat bak en met welke media?

Ziet eruit als roest. En ruikt als roest. Hhmmmz lastig misschien roest? Oke flauw maar wel de meest logische verklaring en dat komt uit je bodem niet uit je stenen of profito. Jbl geeft aan dat het spul veel ijzer bevat. Ik zou eens contact met hen opnemen....

Ziet eruit als roest. En ruikt als roest. Hhmmmz lastig misschien roest? Oke flauw maar wel de meest logische verklaring en dat komt uit je bodem niet uit je stenen of profito. Jbl geeft aan dat het spul veel ijzer bevat. Ik zou eens contact met hen opnemen....
Is ook helemaal waar, maar aangezien de LFS die me de bodem verkocht heeft en het bij hun eigen gebruik niet ziet, is de hoeveelheid neerslag niet te verklaren. Daarom de vraag (aangezien je op google, de site van JBL etc. ook niets kan vinden) op dit forum naar andere ervaringen en wat er eventueel de beste optie is.

Tja, je kunt overwegen om een extra filter bij te plaatsen of je huidige te upgraden en zien wat dat doet; maar ik heb er mijn twijfels bij. Wat voor filter draai je nu op welk formaat bak en met welke media?
Op dit moment draai ik een Oase BioMaster Thermo (tot 1250L/u) op een 120x50x70 (420L, effectief ca. 350L) bak met de standaard bijgeleverde filtermedia (https://www.oase-livingwater.com/nl_BE/aquaristiek/producten/p/biomaster-thermo-600.1000078389.html)

Op dit moment draai ik een Oase BioMaster Thermo (tot 1250L/u) op een 120x50x70 (420L, effectief ca. 350L) bak met de standaard bijgeleverde filtermedia (https://www.oase-livingwater.com/nl_BE/aquaristiek/producten/p/biomaster-thermo-600.1000078389.html)
Sponzen en dat Hel-X 13 spul dus? Je kunt dan Seachem Matrix en Purigen toevoegen voor betere biologische en chemische filtratie, maar ik denk niet dat dat je probleem gaat verhelpen. Wat Akwarium al zei; heb je al eens contact gezocht met JBL?

Dan zijn die de oorzaak van je bruine neerslag, had hier precies hetzelfde met een dragonstone, hele bodem bruin, steen eruit gehaald, nergens meer last van

Dan zijn die de oorzaak van je bruine neerslag, had hier precies hetzelfde met een dragonstone, hele bodem bruin, steen eruit gehaald, nergens meer last van
!!!!!!!

Het kan zijn dat er gewoon iets fout is gegaan tijdens de productie, ws een andere batch dan wat bij de aquazaak in de bak ligt

Sponzen en dat Hel-X 13 spul dus? Je kunt dan Seachem Matrix en Purigen toevoegen voor betere biologische en chemische filtratie, maar ik denk niet dat dat je probleem gaat verhelpen. Wat Akwarium al zei; heb je al eens contact gezocht met JBL?
Ja inderdaad, ik heb tevens reeds Sera Siporax Algovec toegevoegd i.p.v. de matrices die je noemt.
Ik ga contact opnemen met JBL, dank.

Op zich laat deze video het ijzergehalte wel goed zien, echter hier is er geen sprake van neerslag (ijzeroxide), zeker niet in de mate waarin het in mijn bak voorkomt

Misschien is dit al genoemd, maar er was paar weken (of misschien onderhand maanden) geleden ook al iemand met exact hetzelfde probleem met dezelfde bodem. Lijkt me toch een gevolg van dit soort bodem. Op hun website was er ook het een en ander over te lezen. Dat hij bij jou zoveel ijzer afgeeft heeft denk ik te maken met een of andere reactie in je water zoals de pH ofzoiets.

Van de FAQ op website van JBL:
V: Waarom vormen er zich bruine vlekken op de bodem na het inzetten?
A: JBL Manado Dark is een natuurproduct. Dit kan in het begin een licht verhoogd ijzergehalte en verhoogde hardheidswaarden tot gevolg hebben. Dit normaliseert zich in de loop van meerdere waterverversingen. In zacht water kunnen ongevaarlijke ijzeruitbloeïngen ontstaan. JBL Manado Dark voor gebruik kort met leidingwater spoelen om met vervoer verbonden aanslag te verwijderen.
Wanneer ijzerbloemen verschijnen hoeft u zich niet op te winden. Er is geen gevaar voor uw ongewervelden en vissen. Planten nemen het ijzer via de wortels op. U kunt de ijzerbloemen met een fijne luchtslang wegzuigen, ze in de bodem roeren en elke 2e dag een waterverversing van 50%, gedurende de eerste 10 dagen, uitvoeren. Zo wordt het effect gereduceerd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan