Wat is er nieuw

Ijzersulfaat

*Ger

Well-known member
Lid geworden
5 oktober 2016
Berichten
105
Leeftijd
67
Locatie
Helmond
Door mijn werk kan ik vrij gemakkelijk regelmatig aan ijzersulfaat komen, nu weet ik absoluut niets van chemie en formules dus stel ik hier maar eens mijn vraag, is dit sulfaat te gebruiken als plantenvoeding, en zo ja wat is de mengverhouding.


Analyse ijzersulfaat.JPG
 
Ik zou het niet doen.
FeSO4.H2O ontbindt heel snel in water. Ik vrees dat je dan een tijdelijke piek krijgt in Fe2+. Dit verdwijnt meestal snel door oxidatie tot Fe3+.
In het slechtste geval gaat dit ijzer ook een gedeelte van je fosfaat verwijderen. Ijzerfosfaten zijn zeer slecht oplosbaar en slaan neer.
Ook voeg je hiermee extra Ca2+ toe. Teveel Ca is ook weer niet goed voor planten, net omdat het de opname van Fe en Mg blokkeert.

Best voeg je ijzer toe in de vorm van chelaten. Ofwel met iets als Profito, Ferro of poeders zoals van aquariumbemesting.nl. (die poeders heb je al vanaf 3€ en daar kom je een hele tijd mee toe)
 
Hoi BertS, het ging me ook niet om de kosten, het was gewoon toevallig dat ik dit op de auto had.
25 ton en en blijft altijd een paar kilo in de bulk hangen na het lossen, dus ik dacht bij mezelf laat ik eens vragen of het iets is.

Dit product wordt aan cement toegevoegd om metselaars eczeem te voorkomen
 
In goede plantenvoeding zit ook al voldoende Fe.
 
Ijzer voeg ik zelf ook alleen toe via plantenvoeding of via een dun laagje lateriet onder de bodem of in kleiballetjes.
De concentraties in Profito of in mixen van spoorelementen zijn inderdaad meestal hoog genoeg.
 
Door mijn werk kan ik vrij gemakkelijk regelmatig aan ijzersulfaat komen, nu weet ik absoluut niets van chemie en formules dus stel ik hier maar eens mijn vraag, is dit sulfaat te gebruiken als plantenvoeding, en zo ja wat is de mengverhouding.


Bekijk bijlage 2234
Dat is zeer onzuiver spul, niet in je aquarium gebruiken!
FeSO4*7H2O heeft 20% ijzer en ziet groen, die van jou 14% (en allemaal andere zaken die er in die % niet in thuishoren, Cr3+ al helemaal niet) en ziet bruin volgens het etiket.
Als je heel zuivere FeSO4*7H2O hebt op je werk en je wil wat experimenteren, kan je een bruikbaar ijzersupplement maken door het volgens recept te mengen met b.v. Ethylenediaminetetraacetic acid (EDTA) of Diethylenetriaminepentaacetic acid (DTPA).
Waarvoor word dit normaal gebruikt?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan