Wat is er nieuw

Ik ben net nieuw hier

Thijs35

Well-known member
Lid geworden
19 januari 2021
Leeftijd
39
Goeien avond alle maal mijn naam is thijs en woon in omgeving Utrecht
Ik ben me hier aan het inlezen wat ik met rio 125 kan gaan doen bak maten zijn 80x35x hoogte weet ik even niet
We hebben hem zondag gekocht en dachten er mooi fijn grind er in te doen met een voesings bodum en hoe langzaam ik hem ook gevuld heb is er wijnig over van de zwarte bodum dus die is nu zwart bruin ge woorden wat op zich ook wel mooi toont wat wij vinden.

Nu mijn vraag kunnen jullie mij wat tips geven hoe ik hem veder mooi kan inricht als gezelschaps aquarium.
Ik ben me uiteraat nog hier op het forum aan het inlezen en weet ook al dat ik de vout gemaakt heb dat corydoras dit niet leuk vinden kwa bodem die ik nu heb .
Zie fotos

Groetjes thijs

Bijlagen

• IMG-20210118-WA0001.jpg
    IMG-20210118-WA0001.jpg
    33.1 KB · Weergaven: 96
  • IMG-20210118-WA0000.jpg
    IMG-20210118-WA0000.jpg
    30.1 KB · Weergaven: 105
  • IMG-20210117-WA0011.jpeg
    IMG-20210117-WA0011.jpeg
    125.6 KB · Weergaven: 94
Weest welkom!

Een eerste tip die ik zou willen geven is om na te denken of je misschien geen achtergrondje wilt voor het aquarium. Dat kun je doen door een poster of plaat tegen de achterkant te plakken, of te schilderen met schoolbordverf. Sommigen hebben een achtergrond in de bak zélf geplakt; vaak heeft dat dan reliëf en bepaalde patronen, voor een natuurlijker effect. Simpelweg de achtergrond zwart kleuren vinden veel mensen ook al mooi. Of blauw. Vissen zullen zich in elk geval sneller op hun gemak voelen als ze worden omgeven door donkere kleuren. Dat geldt ook voor de bodem, en dat doe je dus al "goed". Wat je zegt over corydorassen: er zijn inderdaad mensen die ze nooit op een grove bodem zouden houden. Dat is altijd een discussiepuntje.

Voor vragen over specifieke onderwerpen is het het handigst als je daar topics over opent in de verschillende subfora. 🙂

Welkom❤️
Je kunt bij zoeken ook de bak invoeren dan zie je veel voorbeelden💪. Er zijn best wat mensen met deze bak incl wij. Ook erg leuk om de verschillende inrichtingen te zien.

Welkom! Het is ook altijd leuk om een foto-album aan te maken. Daar kun je dan vragen stellen over je eigen bak, maar ook mooi foto's plaatsen voor tips, tops of om gewoon later eens terug te bladeren. Veel leden, waaronder ook ik, hebben een soortgelijke bak en vaak staat er een linkje in de handtekening naar hun foto-album. Daar kun je dan inspiratie opdoen

Hoi Thijs, van harte welkom hier op het forum! :petjeaf:

Wat ik zelf graag doe en jou ook kan aanraden is om veel rond te snuffelen en mooie plaatjes te verzamelen. Verdiep je vervolgens meer in de stijl die je het meeste aanspreekt en bekijk of je dit kunt realiseren. Ik denk dat er voor verschillende manieren van inrichten verschillende tips zijn. Een algemene tip die ik je graag mee zou geven is het volgende. Als je wat meer diepte werking in je inrichting zou willen is het aan te raden om de bodem voorin het aquarium laag te houden en achterin het aquarium hoger te maken. Ik heb zelf in mijn beide bakjes dat toegepast en ik vind het zelf erg mooi uitwerken. Ik heb deze tip zelf overigens ook weer gekregen van een lid hier op het forum. Dus daar gaat dan ook alle lof naar uit: @TonHageraats

Welkom! Het is ook altijd leuk om een foto-album aan te maken. Daar kun je dan vragen stellen over je eigen bak, maar ook mooi foto's plaatsen voor tips, tops of om gewoon later eens terug te bladeren. Veel leden, waaronder ook ik, hebben een soortgelijke bak en vaak staat er een linkje in de handtekening naar hun foto-album. Daar kun je dan inspiratie opdoen
Mooi fotos van je bak ik ben nu zelf op zoek naar een taras voor verhoging voor zand zo dat ik corydoras toch kan gaan houden en eventueel 1 of 2 l nummers

dwergkogels (Travancorius)
Nannostomus marginatus
dwergknorren (Trichopsis Pumila)
Pangio kuhli
Pangio myersi
vuurgarnalen

Ik ben net aan het lezen geweest en z dit passen in mijn bak en met het grind wat ik heb en zal er dan nog een l201 bij kunnen in loop destijds ik vind die kogelvisjes wel heel leuk om dat ze ook een beetje het gedrag hebben van de discus vissen dat het lijkt dat ze je gaan herkennen als thuis komt dat ze dan naar voren komen ik hoor het graag

Kogels geen ervaring mee, weet niet goed of dit matcht met de rest.

Marginatus; ontzettend leuke vis die wat meer in de bovenste lagen vertoeft. Prachtig op kleur als ze eenmaal een beetje gewend zijn.
Dwergknorretjes; leuk visje die ook erg enthousiast is. In een visje dat, heb ik gemerkt zowel in een schooltje als een harempje goed gehouden kan worden.

Kuhli's zijn leuk, maar wensen echt wel een zandbodem. Dit voor hun zoekgedrag naar eten; zij filteren het zand door de kieuwen en dat kan met grind niet. Zelfde eigenlijk met corydoras, daar heb je niet de juiste bodem voor.

Vuurgarnalen kunnen prima, bewonen je hele bak. Start neit met een te klein groepje, want dan zul je ze niet zien. Marktplaats biedt ze vaak aan voor ergens tussen de 30 en 50 cent, stuk goedkoper dan de paar euro in de LFS en zo kun je ook een stuk makkelijker starten met een grote groep.

L201 ben ik niet bekend mee, meer let er wel o pdat er veel houteters in de L-nummers zitten en dus een stuk hout nodig hebben. Wel een twijfelgevalletje als je het mij vraag ticm een grindbodem, ligt ook aan hoe bodembewonend deze is

Dankje wel ik ga er een zand taras in maken voor de corydoras dan schikd het met me bodem wel goed te gaan ik lees je stuk straks veder ben even druk op het werk

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan