Wat is er nieuw

Ik ben stom geweest...

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sanneke80
  • Startdatum Startdatum
S

Sanneke80

Guest
Op de vivariumbeurs heb ik 4 soorten garnalen gekocht en 4 jonge corydoras Arcuatus.

Alle garnalen (op 1 na) heb ik hun eigen bakje gegeven, ivm kans op besmetting.

Dit had ik bij de Cory's ook moeten doen, maar dacht daar te laat aan.

Ik heb de 4 jonge cory's gekocht om de 4 volwassen en al oudere cory's wat meer gezelschap te geven.

Maar ik zag dus vanmiddag dat er 1 volwassen cory wat onrustig was en net zeg ik waarom.

Hij heeft ineens iets op zijn huid zitten, het lijkt beschadigd, maar dat is het niet.
Hij wordt ook lastig gevallen door de garnaaltjes, die letterlijk aan zijn staart hangen dingetjes van zijn lijf en tussen zijn vinnen vandaan grazen. Ook ademt hij veel sneller dan normaal.
Krijg geen goede foto's zo even snel, maar je ziet hier op de voorgrond een (nog) gezond uitziende vis en daarachter duidelijk de zieke vis.

2016-11-23 18.53.02.jpg

Wat een gek verhaal Sanne en vreemde vlekken heeft hij.
Geen idee wat het kan zijn, maar ik hoop dat je beestje het overleefd

Ik plaats zo even een heel kort filmpje, is ook erg donker, maar daar zie je wat ik bedoel met dat de garnalen dingen uit zijn staartvin lijken te eten en zijn snelle ademhaling.

Wat is nu wijsheid?

De hele groep uitvangen en in mijn 40 cm quarantaine bakje zetten en behandelen met ....
Alleen deze cory uitvangen en behandelen?

@Margreet, ik baal enorm, vooral omdat ik weet dat dit een hele hele gevoelige soort cory is en ook nog wildvang.

Ik was zondagavond zo moe dat ik daar niet bij stil heb gestaan :stom:

Ga kijken of ik nog wat beter foto's kan schieten

Vanmorgen heb ik alle cory's en de twee simulans tetra's uitgevangen en in mijn quarantaine bakje gedaan.
Nu kan ik in elk geval behandelen als dat nodig is.
Home 60 staat hierdoor uiteraard helemaal op zijn kop, dus die ook maar meteen groot onderhoud gegeven 😉

Strakjes even goed zoeken of ik de symptomen kan herkennen.

Er waren twee garnaaltjes mee verhuisd in het netje en die besprongen hem direct om hem te 'vlooien'

2016-11-23 20.49.50.jpg
2016-11-23 20.51.21.jpg

Wat enorm raar... nou ga ik even helemaal doordenken en misschien denk ik veel te diep maargoed, je kent me 😀

Die garnalen eten er dus van en gaan niet dood... er zal vast iets van goede voeding inzitten anders eten de garnalen het niet. Het lijkt bijna wel alsof hij aan het vervellen is... dat kan natuurlijk niet maar misschien kan het zijn dat hij door de stres en verranderingen extra slijm heeft aangemaakt wat de garnalen van hem af eten? dat verklaart wel waarom de kieuwen zO snel gaan, is niet niks voor t lichaam...

nou, heb ik m'n portie doordenken ook gehad 😉

Is helemaal niet raar, alle ideeen zijn welkom.

Het is in elk geval iets wat de garnalen erg lekker vinden.
Heb ze er nu niet meer bij zitten hoor, want de cory werd er helemaal gek van.

Normaal lopen de garnaaltjes ook over ze heen en dat vinden ze prima, maar nu zitten ze hem duidelijk te vervelen met hun kleine schaartjes...

Ik zou het niet weten, maar dit is inderdaad erg balen. Ik ken het gevoel, dat had ik toen ik cacomba bij mijn garnalen deed en ze allemaal op hun rug lagen. Succes, ik hoop dat de cory het haalt maar hij ziet er erg slecht uit.

Ik denk dat de garnaaltjes parasieten van hem plukken...

Zou je dat verder kunnen uitleggen? waarom denk je parasieten, hoe zie je dat? ervaring? dit bedoel ik jiet als aanval maar ik probeer het te bergrijpen

Zou je dat verder kunnen uitleggen? waarom denk je parasieten, hoe zie je dat? ervaring? dit bedoel ik jiet als aanval maar ik probeer het te bergrijpen
Was op een of andere manier ook mijn eerste gedachte... maar misschien eten garnaaltjes wel dood vlees of slijmhuid, heb eigenlijk geen idee wat normaal gedrag is van garnaaltjes met zieke vissen..
Hebben de nieuwe corys geen klachten? Heb je het water uit de zak in je bak gedaan?

Dat denk ik ook, omdat ik het erg vind lijken op aapjes die elkaar vlooien 😉

Ze zitten nu in hun quarantaine bakje en heb ze net hun eerste behandeling gegeven met een breedspectrum.
Easy Life Multicura.

Hopelijk gaat dit helpen en ben ik er op tijd bij.

Parasieten zijn zeg maar hele kleine diertjes die je al ziet met een vergroting van 100x (als je het onder de microscoop zou bekijken)
Bacterien zijn veeeeel kleiner.

En omdat de garnaaltjes echt van zijn lijfje en vinnen eet, denk ik dat ze de kleine parasietjes pakken.

Was op een of andere manier ook mijn eerste gedachte... maar misschien eten garnaaltjes wel dood vlees of slijmhuid, heb eigenlijk geen idee wat normaal gedrag is van garnaaltjes met zieke vissen

Daar zat ik ook even aan te twijfelen en nog hoor 😉

Alleen die garnalen duiken als eerst in de staart en vinnen.
Misschien zit daar ook wel huidschilfers of slijm oid in.

Dat medicijn werkt ook tegen een paar bacteriele infecties.

We gonna catch them all 😀

Haha, ik wist wel wat parasieten waren 😀 😀 ik vroeg me alleen af waarom hij dat dacht maar dat is me al duidelijk geworden 😉

Zoals Sanneke zegt ! het lijkt op aapjes! En de manier zoals het beschreven word zijn ze er echt gek van! zo gek dat ze smakelijke andere dingen in het aquarium laten liggen! Je moet eens een muggenlarfje uit de diepvries in je aquarium doen! of ander klein voedsel dat ooit geleefd heeft! Mijn garnalen laten alles vallen waar ze met bezig zijn dan!

Of ze dood slijmhuid eten dat weet ik eerlijk gezegd niet? Ik heb nog nooit een garnaaltje betrapt die spontaan begint te plukken van een visje dus laten ze gezonde slijmhuid al met gerust. Het doet het mij denken aan aapjes die ontvlooien of de "pedicure visjes" dat je in Thailand soms tegenkomt! (en dit laatste eet trouwens ook geen dood vel op ofzo ;)) Of als poetsvisjes/poetsgarnalen in zout water Deze ruimen ook kleine parasieten op en "poetsstations" worden bewust bezocht door vissen met parasieten!

Zoiezo lijkt de vis het niet erg te vinden dat de garnalen bezig zijn dus betwijfel ik of ze echt "trekken" aan schimmel of dode huid!

Daarboven eten dwerggarnalen geen algen maar de kleine micro organismen die in de algen leven.

Cleaner shrimp is a common name for any swimming decapod crustacean that cleans other organisms of parasites. This is a widely cited example of cleaning symbiosis: a relationship in which both parties benefit. The fish benefit by having parasites removed from them, and the shrimp gain the nutritional value of the parasites.

Het zou dus kunnen...

Thanks Loaches! Laten we het hopen dat dat het is.
Ik houd jullie op de hoogte hoe het gaat. 😉

Thanks Loaches! Laten we het hopen dat dat het is.
Ik houd jullie op de hoogte hoe het gaat. 😉

Mss moet je de bak VOL doen met garnalen? Dan heb je mss zelf geen medicatie meer nodig! 🙂

Mss moet je de bak VOL doen met garnalen? Dan heb je mss zelf geen medicatie meer nodig! 🙂

Hihi, helaas heeft dat niet geholpen, denk dat er ruim 300 orange sakura garnalen bij in de bak zitten 😀 😀 😀

Hoe staat het er vandaag voor met de cory?

Wat lief dat je naar hem vraagt Yov!

Hij leeft nog steeds 😀

Ze zitten nog altijd met zijn allen in het quarantaine bakje.
Heb ze nu behandeld met Easy Life Multicura en daarna voor de zekerheid nog een kuurtje Esha 2000.

Het lijkt aan te slaan.
De witte plekken zijn in elk geval sterk verminderd.
Zijn ademhaling is weer helemaal terug rustig.
Zijn baarddraden verdwijnen niet verder.
Zijn staartvin en rugvin zien er niet meer gehavend uit. Zijn staartvin is wel heel wat korter geworden !!! (maar is wel mooi qua rand nu).
Ook de garnalen, zitten er een tiental bij in, vallen hem niet meer lastig en vlooien hem niet meer 😉

Ik laat ze voorlopig nog in dit bakje. En ga ze nog na behandelen met Esha Optima.

Hij ligt er een beetje raar bij, maar hij schrok van mij...

2016-12-13 11.02.51.jpg

Nu is alleen nog de vraag, wat doe ik met hun originele bak?
Moet ik die ook behandelen voordat ik ze terug zet?
Wat is wijsheid :juggle:

Je garnalen nu hebben er geen last van? Mss een lichte dosis geven?

Tot mijn verbazing hebben de garnaaltjes er idd niets onder te lijden.
Er is nu zelfs een vrouwtje met eitjes.

Denk dat ik voor de zekerheid hun eigen bak dan ook maar een behandeling ga geven.
Thanks!

Geheel onverwacht toch wel, lag de cory net toch dood helaas.
Blijft lastig om zieke vissen weer beter te krijgen.

Jammer.......

Maar je hebt tenminste je best gedaan, om ze in leven te houden!

Dank je Ruben

Sanneke, dat is dus zwaar balen. Hopelijk komt alles goed. Wat jij beschrijft is voor mij de reden waarom ik op beursen geen vissen koop. Durf het gewoonweg niet ivm besmetting.
Ik hou zelf ook koi's en koop maar bij 1 handelaar koi's ben een keertje goed van de koude kermis thuis gekomen helft vissen dood.
Vissen zien er gezond uit maar kunnen net bacterien bijzich hebben die niet in jou bak vijver voorkomen met rampzalige gevolgen.
Aangezien ik geen opvangbak heb, koop ik alleen nog vissen bij mijn lfs, ben ook op de beurs geweest en het was verleidelijk maar niets meegenomen.
Hopelijk helpt de medicatie, verdorie dit is balen, succes.

Dank je froggie, de rest lijkt er goed uit te zien, ga ze morgen weer in hun eigen bakje doen, dat zullen ze wel fijn vinden denk ik.

Sneu van de cory dat hij toch nog onverwachts is overleden. Gelukkig gaat het met de anderen goed en hopelijk is het nu klaar en kun je ook genieten van de feestdagen 🙂
(Misschien nog even goed verversen voordat je alles weer samenvoegt)

Ja dat ga ik zeker doen loaches! Bedankt voor de tip!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan