Nekko

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Berichten
3,165
Locatie
Rotterdam
Goede dag, ik heb op het moment behoorlijk wat bakken en zal helaas binnenkort uit huis moeten gaan.
wat ik nu heb :
-4x silver dollar
-2x polypterus delhezi
-2x polypterus senegalus
-1x klimbaars
-1x zwarte amerikaanse meerval

-1x pao palembangensis dragonpuffer
-2x muskus schildpadden
-1x ancistrus

-7x bombina kikkers
-1x chinese vuurbuiksalamander
-reuzenmiljoenpoten
-amerikaanse pissenbedden


Ten eerste zoek ik een huis voor deze dieren, als je interesse hebt stuur een pm.
Ten tweede zou ik natuurlijk graag zoveel mogelijk willen houden.
Ik heb een 80cm lang x 80cm breedx 30cm hoog aquarium terug gekregen. Hierin wou ik zoveel mogelijk vissen houden als mogelijk is.
Ik heb een fluval fx6 die ik erop wil zetten voor de benodigde filtratie.

Nu zou ik het liefst de dieren meenemen waarvan ik weet dat ze een kleine kans hebben om goed terecht te komen.
Ik zat te denken om in de 80 x 80x30 bak het volgende te doen:
-1x pao palembangensis (mits dit goed zou gaan met de polypterus wat ik vermoed van wel)

-2x polypterus delhezi
-2x polypterus senegalus

-2x muskus schildpad
-1x bullhead (ik weet dat dit niet zou moeten maar hij is nu 12/13 jaar oud en volgens wikipedia worden ze maar ca. 8 jaar oud dus ik zou hem graag zijn laatste levensjaren houden tenzij ik een echt goed huis voor hem vind.)

Wat denken jullie van dit bestand? Het zijn grotere vissen maar ze bewegen niet veel, ze zijn niet hoog en het oppervlak van de bak is bijna even groot als mijn 2 meter bak waar de meeste nu in zitten. Graag hoor ik niet alleen wat er niet mogelijk is maar ook wel dan wel mogelijk is en waarom niet.
Alvast bedankt
 
Vooropgesteld dat ik geen persoonlijke ervaring heb met de Pao palembangensis, is dit wel één van de (vele) kogelvissen waar toch echt sterk een "species only" aquarium voor word aangeraden, met goede reden. Ze zullen een vis die in hun bek pakt zeker kunnen grijpen, maar een die te groot is ook serieuze schade aan kunnen brengen. Ik heb al een aantal voorbeelden gezien waarin het erg mis ging met andere vissen erbij in de bak. Al dan niet nadat het eerst een periode goed leek te gaan. Zelf zou ik er in elk geval niet voor kiezen.

Je overige bestand heb ik verder geen ervaring mee en kan ik dan ook weinig over zeggen.
 
Vooropgesteld dat ik geen persoonlijke ervaring heb met de Pao palembangensis, is dit wel één van de (vele) kogelvissen waar toch echt sterk een "species only" aquarium voor word aangeraden, met goede reden. Ze zullen een vis die in hun bek pakt zeker kunnen grijpen, maar een die te groot is ook serieuze schade aan kunnen brengen. Ik heb al een aantal voorbeelden gezien waarin het erg mis ging met andere vissen erbij in de bak. Al dan niet nadat het eerst een periode goed leek te gaan. Zelf zou ik er in elk geval niet voor kiezen.

Je overige bestand heb ik verder geen ervaring mee en kan ik dan ook weinig over zeggen.
ha ik snap wat je bedoelt maar ik heb hem nu een jaar en hij eet guppies maar de algeneter heeft hij in dat jaar nog nooit aangevallen. Ik vermoed dat de kogelvis de grotere vissen met rust laat.
Ik denk wel dat een species only bak super handig is sinds ze echt hele hele moeilijke eters zijn mits je niet levend voert.


ik persoonlijk maak mij meer zorgen om de schildpadden. Al heb ik altijd gehoord dat muskusschildpadden super goed met vissen te houden zijn.
 
ha ik snap wat je bedoelt maar ik heb hem nu een jaar en hij eet guppies maar de algeneter heeft hij in dat jaar nog nooit aangevallen. Ik vermoed dat de kogelvis de grotere vissen met rust laat.
Ik denk wel dat een species only bak super handig is sinds ze echt hele hele moeilijke eters zijn mits je niet levend voert.

De P. palembangensis schijnt nog wel redelijk goed met soortgenoten overweg te kunnen maar uiteindelijk ook andere vissen te eten. Als ze groter zijn zullen ze gewoon een hap nemen uit de grotere vis. Toen ik mijn T. miurus nog niet aan het overwennen was naar ander voer dan guppy's heb ik eens de fout gemaakt er een te grote gup bij te zetten. Dat is een van de sneuste dingen die ik heb gezien als het op mn vissen aankomt...

Het voeren van guppy's en andere levende vissen aan visetende kogelvissen wordt verder ook afgeraden omdat je het risico op ziekten (waar kogelvissen erg gevoelig voor zijn) drastisch vergroot door steeds nieuwe dieren in het aquarium te brengen.
De P. palembangensis is prima over te wennen naar regenwormen door hem een dag of 10 te vasten en dan een regenworm met een voederpincet voor te houden. Hapt hij niet, dan wacht je nog een paar dagen en zo voorts. Waarschijnlijk kan hij prima meerdere weken zonder eten. De regenwormen kan je halen bij de hengelsportzaak of bij hengelsport afdelingen van dierenwinkels. Nadeel van dit alles is dat zolang hij nog met andere vissen zwemt hij zeer waarschijnlijk liever een hap zal nemen uit zn medebewoner dan dat ie iets anders moet leren eten. Voordeel is dat het gezonder is (je kan de wormen voor het voeren vitamine rijk voer zoals groenten geven), minder risico op ziektes met zich meebrengt en je een klein bakje in je koelkast hebt i.p.v. een extra aquarium of bak met guppen.

Uiteindelijk zal hij de pincet met eten associeren en ook andere dingen aannemen als voer. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan stukjes vis (let er op dat het geen thiaminase bevat, pangasiusfilet is volgens mij een prima stukje vis) en Dubai kakkerlakken.

misschien heb je verder nog iets aan deze link: https://www.pufferfishenthusiastsworldwide.com/post/pao-palembangensis-pufferfish-caresheet

Verder staan er af en toe advertenties van mensen op marktplaats die een P. palembangensis zoeken dus ik denk dat je hem via die weg nog best een goed huisje kan bezorgen:)
Of in de Facebook groep Puffer Enthusiasts Wordwide, maar dat is dus wereldwijd dus dan moet er net toevallig iemand in de buurt zijn die hem wil/kan adopteren:)
 
De P. palembangensis schijnt nog wel redelijk goed met soortgenoten overweg te kunnen maar uiteindelijk ook andere vissen te eten. Als ze groter zijn zullen ze gewoon een hap nemen uit de grotere vis. Toen ik mijn T. miurus nog niet aan het overwennen was naar ander voer dan guppy's heb ik eens de fout gemaakt er een te grote gup bij te zetten. Dat is een van de sneuste dingen die ik heb gezien als het op mn vissen aankomt...

Het voeren van guppy's en andere levende vissen aan visetende kogelvissen wordt verder ook afgeraden omdat je het risico op ziekten (waar kogelvissen erg gevoelig voor zijn) drastisch vergroot door steeds nieuwe dieren in het aquarium te brengen.
De P. palembangensis is prima over te wennen naar regenwormen door hem een dag of 10 te vasten en dan een regenworm met een voederpincet voor te houden. Hapt hij niet, dan wacht je nog een paar dagen en zo voorts. Waarschijnlijk kan hij prima meerdere weken zonder eten. De regenwormen kan je halen bij de hengelsportzaak of bij hengelsport afdelingen van dierenwinkels. Nadeel van dit alles is dat zolang hij nog met andere vissen zwemt hij zeer waarschijnlijk liever een hap zal nemen uit zn medebewoner dan dat ie iets anders moet leren eten. Voordeel is dat het gezonder is (je kan de wormen voor het voeren vitamine rijk voer zoals groenten geven), minder risico op ziektes met zich meebrengt en je een klein bakje in je koelkast hebt i.p.v. een extra aquarium of bak met guppen.

Uiteindelijk zal hij de pincet met eten associeren en ook andere dingen aannemen als voer. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan stukjes vis (let er op dat het geen thiaminase bevat, pangasiusfilet is volgens mij een prima stukje vis) en Dubai kakkerlakken.

misschien heb je verder nog iets aan deze link: https://www.pufferfishenthusiastsworldwide.com/post/pao-palembangensis-pufferfish-caresheet

Verder staan er af en toe advertenties van mensen op marktplaats die een P. palembangensis zoeken dus ik denk dat je hem via die weg nog best een goed huisje kan bezorgen:)
Of in de Facebook groep Puffer Enthusiasts Wordwide, maar dat is dus wereldwijd dus dan moet er net toevallig iemand in de buurt zijn die hem wil/kan adopteren:)
ha ik weet dat levendvoeren niet slim is uit de winkel. Maar ik had een grote bak staan waar ik zelf guppen in kweekte. Zonder uiteraard enige ziektes erin.
Ik hoef geen tips met voeren bedankt hoor maar ik wist dat al en doe dat ook al. En regenwormen zitten ook gewoon in je tuin ipv de hengelzaak. Ook online kan je 10kilo zakken kopen voor echt geen geld.Ook eet mijn kogelvis al diepvries voer alleen moet je dan gewoon echt 10min ervoor gaan zitten. En geluk hebben. Hij zit nu ook al een jaar in zijn eigen speciaalbak. En ik heb echt het idee alsof hij niks pakt wat groter is behalve wormen.

Is het niet zo dat kogelvissen over het algemeen gemeen zijn tegenover andere vissen maar ze heel afwijkende karakters per vis kunnen hebben? Ik denk dat die van mij heel rustig en lief is. Sinds hij al een jaar met een ancistrus zit en nog nooit een hap hieruit heeft genomen. (en de ancistrus is kleiner dan de kogelvis.)
Kogelvis kan eigenlijk ook thuis blijven staan bij mijn ouders. Je hoeft hem toch maar 1x of 2x in de week te voeren. En sinds hij alleen met een ancistrus zit is 1x per week waterwissel prima te doen. Al zou ik hem liever meenemen.
 
Even hypothetisch. Als ik de 80x80x30 bak gebruik en ik zou er instoppen:
-4x polypterus delhezi/senegal
-2x muskus schildpad
-1x klimbaars
-1x pao palem.

De bak is natuurlijk niet veel liters maar het oppervlak is even groot als mijn 2meter bak.
Dus ik dacht ik zet er een goede grote sump onder om met de bioload te helpen en de fluval fx6. En hopelijk is het dan te doen.
Hoe groot zouden jullie de sump aanraden? Is daar een bepaalde soort berekening voor of zeggen jullie gewoon zo groot mogelijk.
 
De bak is natuurlijk niet veel liters maar het oppervlak is even groot als mijn 2meter bak.
Is die 2-meterbak de 200 x 65? Want 200 x 65 is toch wel een klein beetje meer dan 80 x 80. Twee keer zoveel ruimte. :brk

Jammer dat die 80-bak zo laag is, dat maakt het wat lastiger denk ik om (zonder dat je vissen wegblazen) je filtering goed te doen met grote beesten. Wat het bioloog betreft zou ik zeggen: probeer de grootste bak te nemen die in je onderkast past. :) Al is een FX6 ook al behoorlijk, op (max.) 192 liter.
 
John
wilt wel alles overnemen.
 
John
wilt wel alles overnemen.
Als in:
1 bak met channa bleheri
1 bak met 2 muskus
1 bak van 2 meter met roofvissen (doe alleen de polypterus orni en de 4 silver dollars weg ) bullheadmeerval mag ook weg mits die echt een goed huis krijgt.
1 bak van 2 meter met insecten (miljoenpoten, pissenbedden)
1 bak van 80cm met een kogelvis + ancistrus
1 bak van 1,2m met een vuurbuik salamander
2 bakken van 80cm met bombina kikkers
Het zijn echt 3 kamer vol met bakken die ik heb :help: hobby liep wat uit de hand
Kan je wat specifieker zijn met wat je zou willen overnemen
 
Als in:
1 bak met channa bleheri
1 bak met 2 muskus
1 bak van 2 meter met roofvissen (doe alleen de polypterus orni en de 4 silver dollars weg ) bullheadmeerval mag ook weg mits die echt een goed huis krijgt.
1 bak van 2 meter met insecten (miljoenpoten, pissenbedden)
1 bak van 80cm met een kogelvis + ancistrus
1 bak van 1,2m met een vuurbuik salamander
2 bakken van 80cm met bombina kikkers
Het zijn echt 3 kamer vol met bakken die ik heb :help: hobby liep wat uit de hand
Kan je wat specifieker zijn met wat je zou willen overnemen
Ja John wilt alles ook je huis overnemen :D
 
even wat anders. Vandaag worden er als het goed is 4 kikkers opgehaald en dan heb ik een 80cmx50x30 bak vrij die wou ik als sump gebruiken. Ik ben om eerlijk te zijn compleet nieuw met sup systemen.
Maar het idee was om een kast te bouwen waar de 80x80x30 bak opkan. Hieronder komt dan de 80x50x30 bak te staan. In de 80x80 bak zit een gat hierdoorheen laat ik water stromen in het aquarium/sump. Aan de andere kant van de sump wordt het opgezogen door de fluval fx gaat het daar nog 1x door de filter en dan weer omhoog de bak in.


Enige tips met sumps ivm water overstroming? waar ik mij persoonlijk zorgen om maak is dat de fluval fx zich om de 24 uur uitschakelt. Hoe zit dat dan met de sump? loopt die over?
 

Bijlagen

  • Screenshot 2021-08-23 at 16.07.55.png
    Screenshot 2021-08-23 at 16.07.55.png
    216.8 KB · Weergaven: 87
wat duidelijkere afbeelding. De groene lijnen zijn de waterpijpen/buizen.
gaan een beetje in gekke wegen maar je snapt het idee.

wat vragen :
1. loopt de sump over als de fluval iedere 24 uur uitschakelt of hoe zit dat?
2. Kan je de heater gewoon in de sump plaatsen ipv de bak?
3. ik zie soms uv lampen in een sump. Is dat nodig? of alleen bij zeebakken.
 

Bijlagen

  • Screenshot 2021-08-23 at 17.17.39.png
    Screenshot 2021-08-23 at 17.17.39.png
    796.6 KB · Weergaven: 77
Je moet dan even inschatten hoeveel centimeter/liter water er bij stilstand van de pomp nog naar beneden komt zeilen. Dan in het bioloog voldoende centimeters/liters bovenin leeg houden zodat het overschot erbij kan. Als je de mogelijkheid hebt is het ook leuk (en net wat veiliger, mocht je eens een foutje maken) om bovenin je bioloog een afwatering naar het riool te maken.

Overigens is het ook geen gek idee om omgekeerd te denken: stel dat de afwatering van je bak om wat voor reden dan ook stopt, kan jouw bak het extra omhooggepompte water dan aan?
 
Je moet dan even inschatten hoeveel centimeter/liter water er bij stilstand van de pomp nog naar beneden komt zeilen. Dan in het bioloog voldoende centimeters/liters bovenin leeg houden zodat het overschot erbij kan. Als je de mogelijkheid hebt is het ook leuk (en net wat veiliger, mocht je eens een foutje maken) om bovenin je bioloog een afwatering naar het riool te maken.

Overigens is het ook geen gek idee om omgekeerd te denken: stel dat de afwatering van je bak om wat voor reden dan ook stopt, kan jouw bak het extra omhooggepompte water dan aan?
bedankt voor de reactie. Inderdaad slim om te doen. Echter lastig in een huurhuis sinds ik hiervoor waarschijnlijk de muur zou moeten slopen om een wegvoerwatersysteem te creeëren.
Dat inschatten is inderdaad ook slim om te doen. maar mijn fluval doet dit dus 1x per dag. Zou je dan aanraden om te checken hoeveel er in 2 weken bijkomt en dat er dan minimaal vanaf te halen van de maximale hoogte? Ik doe de waterwissel meestal 1x per week of vaker.

ik en mijn vriendin zullen wel 5 dagen per week thuis zijn dus overstroming merken we wel waarschijnlijk.
 
Laatst bewerkt:
Echter lastig in een huurhuis sinds ik hiervoor waarschijnlijk de muur zou moeten slopen om een wegvoerwatersysteem te creeëren.
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het zit met de regeltjes. Zelf heb ik ook een huurhuis en heb ik het maar gewoon gedaan. :p Er zit een dunne muur tussen de aquakamer en het washok. Daar een afvoertje van 20 mm doorheen gedaan. Als mensen tig gaten in muren boren zie ik niet in waarom zoiets niet zou mogen? Misschien ben ik naïef hoor. Als ik verhuis, stop ik dat gat wel weer dicht. (En de andere gaten die ik heb gemaakt voor o.a. de wateraanvoer. 😅) Ik zou het gek vinden als mensen wél een gardenaslang mogen aansluiten voor hun plantjes, en wél grote gaten mogen boren voor allerlei apparatuur, maar niet met kleine buizen/slangen zouden mogen werken.

maar mijn fluval doet dit dus 1x per dag. Zou je dan aanraden om te checken hoeveel er in 2 weken bijkomt en dat er dan minimaal vanaf te halen van de maximale hoogte?
E.e.a. hangt vooral af van wat voor afvoer je erop gaat zetten. Wordt de minste waterverhoging al afgevoerd (brede overloopkam / grote diameter afvoer) dan heb je niet veel reststroming als je pomp stopt. Dus dat is een eerste punt waar je naar kunt kijken: het type afvoer.

Stel dat het water door de pomp maar 0,5 cm hoger wordt, dan krijg je (van decimeters naar liters) 0,05 x 8 x 8 = 3,2 liter extra water in je bioloog als de FX6 stopt. Dat is niks. Dan heb je met een paar centimeter extra ruimte bovenin je bak al meeeeeer dan genoeg marge. Kun je je bak tot die hoogte vullen. MITS je afvoer goed werkt / verstop-proof is gemaakt. En dan ernaar kijken in hoeveel cm maximale waterhoogte dit zich vertaalt in je bioloog. Ook daar: net wat meer ruimte overlaten dan je eigenlijk nodig hebt, just in case. Je kan een keer niet opletten en een emmer water te veel erin mikken.

Weet je de afvoer goed te regelen dan is nog meer marge bovenin je bak misschien niet nodig. Heb je meer liters over voor je vissen. Maar dubbele beveiliging geeft wel een goed gevoel. ;)
 
Ohja nog een tip: als je FX6 uitschakelt, kan er een hevelwerking optreden van de uitstroom van de FX6 naar je bioloog toe. Dus ook al het water boven de uitstroom (als die onder water staat) moet je op kunnen vangen. :)
 
Terug
Bovenaan