Ik heb een groot probleem aquarium lek geraakt

  • Onderwerp starter Freddy Molleman
  • Startdatum

F

Freddy Molleman

Guest
Geachte allemaal afgelopen week heeft mijn 2e hands juwel rio 240 de geest gegeven de kitnaden zijn bezweken aangezien de bak waarschijnlijk al enige jaren oud is en vermoedelijk al eens eerder opnieuw gekit en de diverse krassen in het glaswerk heb ik besloten deze maar op te ruimen nu heb ik inmiddels mijn eigen flink verwend met een splinternieuwe juwel vision 260 aangezien ik nu mijn vissen in een 60 liter bakje heb zitten (wat dus te klein is ) is er wel enigzins haast geboden met het klaar maken van de bak gelukkig heb ik een kleine 100 liter water kunnen besparen van het oude aquarium en draait dus de pomp op dit kleine bakje wel erg overkill maar je moet toch iets als je huiskamer blank drijgt te komen staan en je vissen op een droogje maar jullie snappen natuurlijk wel dat ik dus geen weken de tijd heb om de boel in te laten draaien dus hopelijk gaat het allemaal goed uit pakken

Nu even over de inrichting van de nieuwe bak
Ik ben ooit begonnen met een klein aquarium een juwel record 60 waar nu dus de vissen in verblijven deze had ik voorzien van een voedingsbodem met daarover fijn grind dit werkte best prettig voor de beplanting en hoefde dus niwt veel bij te voeden in mijn rio 240 had ik enkel filterzand gebruikt en gaf de planten wekelijks vloeibare voeding en de wortels had ik voorzien van klei bolletjes van jbl het ging opzich best aardig maar vind dat het met de voedingsbodem wel prettiger ging ook omtrend het goed vast wortelen van de planten nu wil ik dus in mijn nieuwe vision 260 ook gebruik maken van een voedingsbodem maar nu is de vraag gaat dat goed met het filterzand aangezien ik ook corridoras panda erin wil houden is dat na mijn mening wel de beste keus ik ben namelijk bang dat het door het filterzand gaat rotten gezien het dan minder kan door ademen wat zijn jullie meningen hierover

Verder het volgende ik maak momenteel gebruik van een eheim classic 620l/h pomp deze heeft op de 240 prima zijn werk gedaan maar ik vraag mij af of deze ook voldoende is voor de vision 260 aangezien hierbij een binnen filter van 1000l/h geleverd wordt het is de bedoeling om er een gezelschaps aquarium van te maken dus een mengeling van planten en vissen ik ben echter niet zo kapot van een binnen filter gezien deze toch veel ruimte inneemt en ook niet zo'n mooi gezicht is

Verdere tips om mijn aquarium toch zo goed mogelijk op te starten in deze korte tijd zijn ook zeer welkom hopelijk gaan mijn vissen deze aanslag overleven de planten zijn een ander verhaal die staan momenteel in emmers met het oude aquarium water en zie wel wat hiervan over blijft
 
Een voedingsbodem is persoonlijk, ik zou het nooit (meer) nemen. Maar anderen zweren erbij. Als je panda's gaat houden is zand inderdaad een vereiste. Een voedingsbodem gaat na verloop van tijd ook onder grind wel liggen rotten, maar onder zand gaat dit inderdaad sneller.

Ik vind een 600 l/u filter echt te weinig, ook op een 240. Ik zou zeggen dat een 900 l/u wel het minimum is, waar 1200-1500 wenselijk is.

Verder als je vissen er eenmaal inzitten, dagelijks de nitriet meten, en als deze meetbaar is 50% verversen en in de gaten blijven houden.
 
zou zelf ook nog zo´n zelfde filter erbij zetten. dat je op zo´n 1200L/U uitkomt.

voedingsbodem... heb er zelf geen ervaring mee maar de combo met zand lijkt mij geen ideale combo.. mijn cory´s panda deden het 10x beter op mijn zandbodem dan ze daarvoor op een grindbodem deden, dus zandbodem vind ik haast wel vereist voor hun.

je hebt wel 1 ingedraaid filter dus dat scheelt een boel, en je kan de oude bodem ook eventueel meenemen. meten is wel aan te raden.

wat ik zou doen, gewoon nieuwe bak inrichten, wachten tot die helder optrekt en dan vissen over zetten.
dan gewoon 1x in de 3dagen voeren de aankomende 3weken zodat de belasting niet meteen de pan uitschiet en je de bak even rustig aan weer kan laten wennen.
 
Ik heb vanwege een verhuizing mijn discusvissen moeten overzetten in een aquarium dat slechts 5dagen had kunnen indraaien.

Ik had het nieuwe aquarium naar smaak ingericht, (met grind en voedingsbodem, maar onder zand zou ik zeker geen voedingsbodem doen) en compleet met kraanwater gevuld.
Vanaf dag 1 iedere dag goede bacteriën toegevoegd en na 2 dagen was de witte waas weg en had ik een NO2 van 0.4mg/L. op dag 4 was de NO2 al 0.2mg/L en had ik alvast wat bodembewoners overgezet.
Op de 5de dag had ik eerst het oude filter op het aquarium gezet zodat de bacteriën in het filter de nitriet zou blijven verlagen en na 8 uur gingen de discussen over.
Continue de NO2 in de gaten gehouden en de nitrietpiek is nooit hoger geweest dan de 0.4mg/L en na 10 dagen was de nitriet weer 0. (ik heb tussendoor ook niet ververst)

Belangrijk is de NO2 laag te houden en naar 0 te krijgen. Dus door zo snel mogelijk een bacteriënleven te creëren die de afvalstoffen afbreken.
Dit kan door:
-zoveel mogelijk aquariumwater over te plaatsen
-het oude filter als extra filter overzetten op het nieuwe aquarium. (deze moet niet te lang uit hebben gestaan anders zijn je bacteriën al afgestorven)
-goede bacteriën toe te voegen
-en zorgen dat de afvalproductie laag blijft, door bijvoorbeeld weinig of enkele dagen niet te voeren.
 

Terug
Bovenaan