Ik heb een idee….met mijn pompen….maar geen idee


Stefwalski

Active member
Lid geworden
16 oktober 2021
Berichten
25
Leeftijd
47
Locatie
Ijmuiden
Beste allen,

Ik heb een twee tal oase 850 pompen, mijn bak heeft twee onder inlaten en twee uitlaten via de “droge kamer”. Op beide onderinlaten heb ik een pomp aangesloten.

Nu wil ik gebruik gaan maken van nitraathars 3 a 4 liter, dit ga ik in een oase 200 doen.
Nu zou ik het graag het gefilterde water van 1 pomp over het nitraathars laten lopen in de 200.

Wat gebeurt er als ik de 200 aansluit op de uitgang van de 850 en dan de uitgang van de 200 weer in de bak laat komen.

Kan ik beter de 200 uitlaten/aanzetten of op de uitgaande slang van de 850 2 x t koppeling plaatsen en daar de 200 op aansluiten, zodat ik deze middels kranen kan knijpen om de doorloopsnelheid te verminderen, maar de uitgaande stroom er niet onder hoeft te lijden.
 
Ik las laatst dat je moet voorkomen dat je 2 pompen op elkaar aan te sluiten omdat dit de levensduur van de pompen zou verkleinen. Dat lijkt me geen goed iedee.
 
Ik las laatst dat je moet voorkomen dat je 2 pompen op elkaar aan te sluiten omdat dit de levensduur van de pompen zou verkleinen. Dat lijkt me geen goed iedee.

Ik zou niet helemaal weten waarom de levensduur verkort. Maar dat is te overzien denk ik. Ik wil graag de oase 200 gebruiken als soort “reactor vat”.

Het liefst onderbreek ik de uitloop van de 850 twee keer met een y stuk er tussen zodat een deel niet over de 200 loopt en de rest via de 200 weer wordt ingebracht. Zodat ik de 200 kan knijpen op de motor of de toevoer/afvoer voor minder snelle doorloop.
 
Laatst bewerkt:
 
Dit had ik idd gelezen, maar heeft een andere opstelling dan ik had bedacht.

Daarbij is het voor mij separaat met nitraat hard werken van belang
 
Laatst bewerkt:
Ik zou niet helemaal weten waarom de levensduur verkort. Maar dat is te overzien denk ik. Ik wil graag de oase 200 gebruiken als soort “reactor vat”.

Het liefst onderbreek ik de uitloop van de 850 twee keer met een y stuk er tussen zodat een deel niet over de 200 loopt en de rest via de 200 weer wordt ingebracht. Zodat ik de 200 kan knijpen op de motor of de toevoer/afvoer voor minder snelle doorloop.
Omdat, of je het nou in serie stopt of niet als je de input of output op wat voor wijze dan ook weerstand bied je slijtage krijgt. Slijtage vergroot de kans op een verkort levensduur. Als de 2 pompen niet identiek aan elkaar lopen zal dit weerstand gaan bieden, maar ook door bijvoorbeeld lange slangen te koppelen die je ergens blokkeerd. Dit zorgt er ook voor dat de motor extra zn best moet doen.
 
Sorry kreeg bovenstaande bericht niet verwijderd.

Maar mijn reactie was: ah ok die snap ik. Maar in theorie moet het dus werken als je de druk gelijk houd?
 
Ik heb de opstelling als volgt in proef gemaakt met een flow meter, dit moet geen extra belasting zijn, door de sluitingen/kranen is eventueel de druk te reguleren. Ik hoor graag jullie mening.

Ps heb een heel knullig tekeningetje gemaakt hahahaha
 

Bijlagen

  • 8CBB2FAD-437B-48AF-8BBB-215B35D1FBD0.jpeg
    8CBB2FAD-437B-48AF-8BBB-215B35D1FBD0.jpeg
    259.2 KB · Weergaven: 43
Door een eerste splitsing op de afvoer leiding te maken zal de druk evenredig worden verdeeld. Wat inhoud 775 links en 775 rechts (1550 l/u) mits de twee uitgangen van de y gelijk zijn.

De oase 200 verwerkt maximaal 800 liter, door de koppelingen en kranen zal het debiet iets verlagen tov de maximale 800.
Zodoende zal de uitlaat van de oase 200 de exacte aanvulling doen als de afname bij de tweede y stuk. Tot zover mijn theorie en proefopstelling. Ik hoor graag jullie mening.
 
Door een eerste splitsing op de afvoer leiding te maken zal de druk evenredig worden verdeeld. Wat inhoud 775 links en 775 rechts (1550 l/u) mits de twee uitgangen van de y gelijk zijn.

De oase 200 verwerkt maximaal 800 liter, door de koppelingen en kranen zal het debiet iets verlagen tov de maximale 800.
Zodoende zal de uitlaat van de oase 200 de exacte aanvulling doen als de afname bij de tweede y stuk. Tot zover mijn theorie en proefopstelling. Ik hoor graag jullie mening.
Dan pomp je dus druk de 200 in dat is niet slim denk ik...
 
Had je die Oase 200 al of moet je hem nog aanschaffen?

Al heb je dit filter al zou ik je outflow van je 850 aansluiten op de ingang van de 200. Je kan de uitgang van de 200 rechtstreeks je aquarium in laten lopen, dat scheelt weer verloop stukken. Je 200 zou ik niet aanzetten in ieder geval, maar laten fungeren als "CO2" reactor. Anders ga je problemen krijgen met drukverschil, wat lekkage kan geven en/of snellere slijtage van onderdelen.

Al heb je de 200 nog niet aangeschaft, zou ik een CO2 reactor aanschaffen en deze vullen met nitraathars in een speciaal filterzakje.

Een derde optie is nog gebruik maken van Purigen in beide 850's. Ik maak hier gebruik van in mijn Malawi speciaal aquarium en werkt zeer prettig en doet zeer goed zijn werk.

Persoonlijk zou ik 1 van de laatste 2 optie's kiezen.

Gr. Ed
 
Het is toch een iets andere opstelling geworden. De outflow van de 850 is wel drastisch verminderd.

Maar op de out flow heb ik een y splitsingemaakt welke naar de reactor gaat, na de y splitsing een afsluiter.

Voor de ingang van reactor en na de ingang ook twee afsluiters, zodoende kan ik de reactor “uit” zetten als de waarden goed zijn.

Bij het uitzetten lijkt mij dat er niks gebeurd met de JBL SilicatEx rapid toch?

Ik verwacht om de twee weken voor drie dagen te moeten draaien met JBL SilicatEx rapid ivm de silicaat waardes uit het kraanwater. Dit moet ik nog proefondervindelijk testen en middels watertesten ondervinden
 

Bijlagen

  • 6216909C-7255-4044-A4AD-97C052C5EAA3.jpeg
    6216909C-7255-4044-A4AD-97C052C5EAA3.jpeg
    96.7 KB · Weergaven: 44
  • A5DCF8CF-6BA3-4FE5-BAA6-3CCCA0816611.jpeg
    A5DCF8CF-6BA3-4FE5-BAA6-3CCCA0816611.jpeg
    94.1 KB · Weergaven: 46
  • 0A28CA21-501A-400D-919B-FA7795484A04.jpeg
    0A28CA21-501A-400D-919B-FA7795484A04.jpeg
    131.7 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:
Even een update, daar ik dingen niet snap….

Bruinalg lijkt enigsinds ondercontrole, maar zie nog steeds wolkjes van bruinalg tussen de planten en op het glas. ik verwijder het steevast elke dag soms twee keer…beetje allergische reactie op alg van mijn zijde.
Wat heb ik gedaan; licht wat verhoogt van 60 naar 80%, deftig schoonhouden, co2 via Ph sturing op 6,8, kh staat op 4,5 volgens test en filteren over silicaatex van jbl (heb het idee dat dit niet heel erg veel meer helpt volgens test nog steeds richting 2,5/3, wat ik ook niet snap, allicht de stroming te snel? Eerste dag kelderde het wel volgens test. Het kan niet zo snel uitgewerkt zijn lijkt me?)

Maar nu….binnen een dag de eerste draadalg op de planten en het glas. Dat spul groeit sneller dan mijn ego hahaha

Ik denk te veel licht en heb de Ph ook nog maar een tikje naar benden gezet naar 6,6
Pffff wat hè. Ik toch een hekel aan dit stukje dat je dingen niet in balance krijgt als je alles snapt en wetenschappelijk benaderd 😅

Ps heb ook voeding gegeven Colombo grow pro.
Planten groeien ook als een tierelier, terwijl ik in gevecht ben broeder alg.

Graag tips….ik probeer het zo goed mogelijk te doen.
 

Bijlagen

  • BD07C276-B4FA-4B7E-958E-958542458717.jpeg
    BD07C276-B4FA-4B7E-958E-958542458717.jpeg
    234.1 KB · Weergaven: 44
  • 0434A886-4761-4C46-9EE1-A88FFED11D67.jpeg
    0434A886-4761-4C46-9EE1-A88FFED11D67.jpeg
    413.3 KB · Weergaven: 40
  • 202FAE87-3AD8-4C38-BE13-80EB30A02833.jpeg
    202FAE87-3AD8-4C38-BE13-80EB30A02833.jpeg
    194.3 KB · Weergaven: 40
  • A38052B8-5947-4353-B056-B7F5A53CE6D7.jpeg
    A38052B8-5947-4353-B056-B7F5A53CE6D7.jpeg
    227.8 KB · Weergaven: 44
  • 26C0E151-74DB-451E-9830-8D0E0B9383AA.jpeg
    26C0E151-74DB-451E-9830-8D0E0B9383AA.jpeg
    288.4 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
Doe maar snel snelgroeiende planten erbij anders ben ik bang dat binnen mum van tijd de draadalg overal door en opgaat.
 
Ik heb de opstelling als volgt in proef gemaakt met een flow meter, dit moet geen extra belasting zijn, door de sluitingen/kranen is eventueel de druk te reguleren. Ik hoor graag jullie mening.

Ps heb een heel knullig tekeningetje gemaakt hahahaha

Nitraathars zal zelf de flow bepalen , lees heel hard verminderen .
Hoe groot is je aquarium trouwens ? 3-4 hars liter op ?? Ik gebruikte met 10-15 kilo vis op 1800 liter 0,75liter .
Nitraathars op een plantenbak , je weet toch dat nitraathars er veel meer uithaalt dan enkel nitraat ?
 
Nitraathars zal zelf de flow bepalen , lees heel hard verminderen .
Hoe groot is je aquarium trouwens ? 3-4 hars liter op ?? Ik gebruikte met 10-15 kilo vis op 1800 liter 0,75liter .
Dat is niet erg, heb twee 850 oase op de bak
 
Even volhouden met alg weghalen. Je bak is nog niet in balans. Dat duurt even voordat je dat punt bereikt. Belangrijkste is je plangroei. Die is goed geef je aan. Hoe meer planten (groter wordende) je hebt in je bak, hoe beter je bak in balans komt.
 
Nitraathars zal zelf de flow bepalen , lees heel hard verminderen .
Hoe groot is je aquarium trouwens ? 3-4 hars liter op ?? Ik gebruikte met 10-15 kilo vis op 1800 liter 0,75liter .
Nitraathars op een plantenbak , je weet toch dat nitraathars er veel meer uithaalt dan enkel nitraat ?
Excuus ik had maar de helft van je antwoord aangegeven. Ik heb een reactor van aquaforest af90 1,3 liter. Hierin ging bijna twee doosjes sillicatex. Op de doos staat tot 300 liter, bijna twee lijkt me dan bijna 600. Mijn bak is 600 minus hardscape rond 550 denk ik (als het niet iets minder is).
Ik dacht dat het ook PO4 er uithaalde maar de planten staan op soil, en ik geef wel vloeibaar bij. Kan het zijn dat door de toevoeging de werkzaamheid in een dag of wat verminderd?
 
Even een update, daar ik dingen niet snap….

Bruinalg lijkt enigsinds ondercontrole, maar zie nog steeds wolkjes van bruinalg tussen de planten en op het glas. ik verwijder het steevast elke dag soms twee keer…beetje allergische reactie op alg van mijn zijde.
Wat heb ik gedaan; licht wat verhoogt van 60 naar 80%, deftig schoonhouden, co2 via Ph sturing op 6,8, kh staat op 4,5 volgens test en filteren over silicaatex van jbl (heb het idee dat dit niet heel erg veel meer helpt volgens test nog steeds richting 2,5/3, wat ik ook niet snap, allicht de stroming te snel? Eerste dag kelderde het wel volgens test. Het kan niet zo snel uitgewerkt zijn lijkt me?)

Maar nu….binnen een dag de eerste draadalg op de planten en het glas. Dat spul groeit sneller dan mijn ego hahaha

Ik denk te veel licht en heb de Ph ook nog maar een tikje naar benden gezet naar 6,6
Pffff wat hè. Ik toch een hekel aan dit stukje dat je dingen niet in balance krijgt als je alles snapt en wetenschappelijk benaderd 😅

Ps heb ook voeding gegeven Colombo grow pro.
Planten groeien ook als een tierelier, terwijl ik in gevecht ben broeder alg.

Graag tips….ik probeer het zo goed mogelijk te doen.
Je gooit je lichtsterkte omhoog. Waarom? Je gooit je lichtsterkte omlaag.Waarom? Je hebt last van alg, althans je hebt een allergische reactie op alg, wat dat dan ook moge zijn? Je hebt ook je PH lager gezet. Waarom? Je begrijpt niet waarom je dingen niet in balans krijgt? Nou, ik wel! Want je doet maar wat, zoals ik dit lees. Je wijzigt iets, wacht geen reactie van je planten af en wijzigt direct daarna weer iets zonder naar gevolgen te kijken. Eigenlijk doe je precies wat zorgt voor alg problemen. Dus: Wijzig alleen iets als je weet wat het gevolg zou moeten zijn van die wijziging, anders heeft wijzigen geen zin. Dat betekend bijvoorbeeld, als je algen hebt en dat wordt een probleem, want algen horen in je bak maar het moet geen probleem worden, dan is er sprake van een tekort. Een tekort t.o.v. je lichtsterkte. De laatste zin zou meteen duidelijk maken waar je start moet liggen voor je problemen. Kijk naar de groei vraag van je plantenkeus. Dat begint altijd bij de lichtsterkte die je gedurende minimaal 8 uur moet geven, exclusief eventuele dimtijden, aan je planten. Want zonder licht geen groei. Je moet dus precies weten wat de lichtsterkte vraag van je planten is en je licht aldus afstellen. Heb je dit in orde? Je licht wordt nu het vaste punt waar alle verdere acties van af hangen. Je planten willen omdat er wordt voldaan aan hun lichtvraag gaan groeien. Om die groei vol te houden gaan we ze voeding geven. En onder voeding hoort ook CO2! Je ziet nu dat voeding een afgeleide is van je vaste punt; het licht! Nu begrijp je misschien ook wat er bedoelt wordt met die tekorten t.o.v. je lichtsterkte die ik eerder noemde. Want voor de meeste alg soorten die een probleem worden qua hoeveelheid in je bak is wel bekend welke tekorten als oorzaak aangemerkt kunnen worden. En dus kan je de problemen verhelpen. Want nu weet je wél wat je doet en waarom je het doet! Wel moet je je realiseren dat alle wijzigen tijd nodig hebben. Wijzig ook maar één ding tegelijk en bekijk dan het gevolg. Daarvoor is geduld nodig, minimaal een week maar vaker moet je uitgaan van zo'n 14 dagen. Heb je een wijziging uitgevoerd en bedenk je dat je dat beter niet had kunnen doen dan moet je toch wachten want snelle wijzigingen halen je bak totaal uit balans! Veel succes gewenst!!
gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Excuus ik had maar de helft van je antwoord aangegeven. Ik heb een reactor van aquaforest af90 1,3 liter. Hierin ging bijna twee doosjes sillicatex. Op de doos staat tot 300 liter, bijna twee lijkt me dan bijna 600. Mijn bak is 600 minus hardscape rond 550 denk ik (als het niet iets minder is).
Ik dacht dat het ook PO4 er uithaalde maar de planten staan op soil, en ik geef wel vloeibaar bij. Kan het zijn dat door de toevoeging de werkzaamheid in een dag of wat verminderd?

sillicatex : das geen nitraathars he 😉
 
Je gooit je lichtsterkte omhoog. Waarom? Je gooit je lichtsterkte omlaag.Waarom? Je hebt last van alg, althans je hebt een allergische reactie op alg, wat dat dan ook moge zijn? Je hebt ook je PH lager gezet. Waarom? Je begrijpt niet waarom je dingen niet in balans krijgt? Nou, ik wel! Want je doet maar wat, zoals ik dit lees. Je wijzigt iets, wacht geen reactie van je planten af en wijzigt direct daarna weer iets zonder naar gevolgen te kijken. Eigenlijk doe je precies wat zorgt voor alg problemen. Dus: Wijzig alleen iets als je weet wat het gevolg zou moeten zijn van die wijziging, anders heeft wijzigen geen zin. Dat betekend bijvoorbeeld, als je algen hebt en dat wordt een probleem, want algen horen in je bak maar het moet geen probleem worden, dan is er sprake van een tekort. Een tekort t.o.v. je lichtsterkte. De laatste zin zou meteen duidelijk maken waar je start moet liggen voor je problemen. Kijk naar de groei vraag van je plantenkeus. Dat begint altijd bij de lichtsterkte die je gedurende minimaal 8 uur moet geven, exclusief eventuele dimtijden, aan je planten. Want zonder licht geen groei. Je moet dus precies weten wat de lichtsterkte vraag van je planten is en je licht aldus afstellen. Heb je dit in orde? Je licht wordt nu het vaste punt waar alle verdere acties van af hangen. Je planten willen omdat er wordt voldaan aan hun lichtvraag gaan groeien. Om die groei vol te houden gaan we ze voeding geven. En onder voeding hoort ook CO2! Je ziet nu dat voeding een afgeleide is van je vaste punt; het licht! Nu begrijp je misschien ook wat er bedoelt wordt met die tekorten t.o.v. je lichtsterkte die ik eerder noemde. Want voor de meeste alg soorten die een probleem worden qua hoeveelheid in je bak is wel bekend welke tekorten als oorzaak aangemerkt kunnen worden. En dus kan je de problemen verhelpen. Want nu weet je wél wat je doet en waarom je het doet! Wel moet je je realiseren dat alle wijzigen tijd nodig hebben. Wijzig ook maar één ding tegelijk en bekijk dan het gevolg. Daarvoor is geduld nodig, minimaal een week maar vaker moet je uitgaan van zo'n 14 dagen. Heb je een wijziging uitgevoerd en bedenk je dat je dat beter niet had kunnen doen dan moet je toch wachten want snelle wijzigingen halen je bak totaal uit balans! Veel succes gewenst!!
Bekijk bijlage 352855

Zoveel dank voor je reactie.

- Je gooit je lichtsterkte omhoog; dit kreeg ik als advies ivm bruin alg
- Je verlaagd de licht sterkte; dit kreeg ik als advies als er draadalg kwam
- je hebt je Ph lager gezet: dan komt er meer CO2 in m’n bak (Ph gestuurd middels computer jbl), dit omdat het advies was veel co2 in je bak en dan voor toevoegen van je vis over paar weken, langzaam per 2 dagen wat opvoeren tot 6,8/7.
Ik snap wel wat er gebeurd, maar ik stuur te veel en heb te veel houvast idd.
Ik verwijder nu al twee dagen behoorlijk alg met een kwast van de bladeren en hout.
Mijn algen allergie was als grapje bedoeld daar ik elke dag soms twee keer als malle m’n bak poets 😜

Maar goed mijn licht zou ik graag als vast gegeven voeren. Dat heb ik berekend en zou op sterkte 60% moeten staan voor uurtje of 10. Wat ik heb is daytime verlichting met 20 modules van daytime pro module sunlike color technische details:


  • Full Spectrum White LED | 6000 – 7000 Kelvin
  • 2x Brilliant Green LED in white light with a wavelength of 520 – 540 nm for optimal plant color rendering
  • 4x Royal Blue LED with a wavelength of 440 – 455 nm
  • 4x Pur Red LED wiht a wavelength of 620 – 630 nm
  • White including green, blue and red can be dimmed separately with an optionally available light control
  • PAR (photosynthetic active radiation): 4.45 μmol/s/watt
  • Power 7,5 watts à module
Mijn planten:
- rotala rotundifolia H’ra
- Proserpinaca palustris (mermaid weed)
- Eriocaulon cinereum
- Anubias pangolino
- Anubias gold
- Bucephalandra Kedagang
- Bucephalandra brownie ghost
- Becephalandra red
- Alternanthera reineckii 'Mini
- monte Carlo

Mijn huidige instelling verlichting is te zien in de foto bijlage.​

 

Bijlagen

  • D8013358-5435-4FDD-A206-5F7F06AC4D4F.jpeg
    D8013358-5435-4FDD-A206-5F7F06AC4D4F.jpeg
    164.9 KB · Weergaven: 31
- rotala rotundifolia H’ra -- Veel licht en veel CO2 45+ Lumen/ltr.
- Proserpinaca palustris (mermaid weed) -- Veel licht en veel CO2 45+ lumen/ltr.
- Eriocaulon cinereum -- Behoorlijk licht vanaf zo'n 35 lumen /ltr. Wel veel CO2
- Anubias pangolino -- Weinig licht rond 20 a 25 lumen/ltr. Zal dientengevolge ook weinig CO2 vragen.
- Anubias gold -- idem
- Bucephalandra Kedagang -- idem
- Bucephalandra brownie ghost -- idem
- Bucephalandra red -- idem
- Alternanthera reineckii 'Mini -- Veel licht en Veel CO2 45+ Lumen/ltr.
- monte Carlo -- Veel licht en veel CO2 45+ Lumen/ltr.

Je ziet dat er in je planten bestand behoorlijke tegenstellingen bestaan. Maar je kan daar doordat je Daytime modules bezit een grotere spreiding in je lichtsterktes kunnen maken. En dus op die manier de langzaamgroeiers, Anubias en Bucephlandra, op de behoorlijk minder te belichten plaatsen en /of sterk beschaduwde plekken kunnen zetten. Door de grote verschillen in je plantenkeus is dit niet direct eenvoudig maar denkelijk mogelijk. Je lichtduur zou ik op maximaal 8 uur houden, exclusief eventuele dimtijden.
 
- rotala rotundifolia H’ra -- Veel licht en veel CO2 45+ Lumen/ltr.
- Proserpinaca palustris (mermaid weed) -- Veel licht en veel CO2 45+ lumen/ltr.
- Eriocaulon cinereum -- Behoorlijk licht vanaf zo'n 35 lumen /ltr. Wel veel CO2
- Anubias pangolino -- Weinig licht rond 20 a 25 lumen/ltr. Zal dientengevolge ook weinig CO2 vragen.
- Anubias gold -- idem
- Bucephalandra Kedagang -- idem
- Bucephalandra brownie ghost -- idem
- Bucephalandra red -- idem
- Alternanthera reineckii 'Mini -- Veel licht en Veel CO2 45+ Lumen/ltr.
- monte Carlo -- Veel licht en veel CO2 45+ Lumen/ltr.

Je ziet dat er in je planten bestand behoorlijke tegenstellingen bestaan. Maar je kan daar doordat je Daytime modules bezit een grotere spreiding in je lichtsterktes kunnen maken. En dus op die manier de langzaamgroeiers, Anubias en Bucephlandra, op de behoorlijk minder te belichten plaatsen en /of sterk beschaduwde plekken kunnen zetten. Door de grote verschillen in je plantenkeus is dit niet direct eenvoudig maar denkelijk mogelijk. Je lichtduur zou ik op maximaal 8 uur houden, exclusief eventuele dimtijden.
Ik zal de module boven de Anubias (op de bomen) verwijderen. Tevens nog even een filmpje gemaakt van nul alg naar 1 dag alg.
 

Bijlagen

  • 62FB9176-F898-463A-8C43-EADC88C61B4E.jpeg
    62FB9176-F898-463A-8C43-EADC88C61B4E.jpeg
    278.6 KB · Weergaven: 31
  • IMG_0248.MOV
    4.7 MB
Ik zal de module boven de Anubias (op de bomen) verwijderen. Tevens nog even een filmpje gemaakt van nul alg naar 1 dag alg.
Bekijk bijlage 352871
Draad alg heeft als grondoorzaak een CO2 tekort. Een CO2 tekort t.o.v. je verlichtingssterkte die je, hopelijk nu als standaard hebt ingesteld aan de hand van de vraag van je plantenkeuze; zie mijn eerdere berichten. Vooropgesteld nogmaals dus dat je lichtsterkte optimaal is moet je dus je CO2 niveau verhogen. Ook is het belangrijk dat je waterdistributie goed is. De plantenvoeding moet goed verspreid alle hoeken van je bak bereiken. Dit is dus een voorbeeld hoe je met juiste instellingen eventuele alg problemen te lijf kan gaan. Algen worden namelijk altijd veroorzaakt door tekorten.
 
Draad alg heeft als grondoorzaak een CO2 tekort. Een CO2 tekort t.o.v. je verlichtingssterkte die je, hopelijk nu als standaard hebt ingesteld aan de hand van de vraag van je plantenkeuze; zie mijn eerdere berichten. Vooropgesteld nogmaals dus dat je lichtsterkte optimaal is moet je dus je CO2 niveau verhogen. Ook is het belangrijk dat je waterdistributie goed is. De plantenvoeding moet goed verspreid alle hoeken van je bak bereiken. Dit is dus een voorbeeld hoe je met juiste instellingen eventuele alg problemen te lijf kan gaan. Algen worden namelijk altijd veroorzaakt door tekorten.
Super veel bedankt voor de hulp.

Ik maak nog steeds dagelijks schoon en heb m’n verlichting wat naar beneden gedaan. Dit heb ik berekend gedaan, waarbij als de bak goed is ingedraaid ik allicht straks wat meer verlichting kan doorvoeren, omdat de planten ook zijn gegroeid. Mijn Ph en temperatuur zijn nu zoals op de afbeelding is te zien. Ik moet rustig blijven en de algen blijven verwijderen, daar de aanpassing van het licht en co2 nog maar twee dagen zo draaid. Ik denk dat ik op de goede weg ben, ik hoor je en jullie graag.

Filmpje en foto’s bijgevoegd
 

Bijlagen

  • F4448C2E-93CC-448A-B74E-C0414EDBC624.jpeg
    F4448C2E-93CC-448A-B74E-C0414EDBC624.jpeg
    125.9 KB · Weergaven: 38
  • 388C6BBD-8A52-4631-8BC8-F5A5C48ABD7E.jpeg
    388C6BBD-8A52-4631-8BC8-F5A5C48ABD7E.jpeg
    144.4 KB · Weergaven: 42
  • 095B6859-BB8F-4BB9-BDA2-DAC3DABF65FC.jpeg
    095B6859-BB8F-4BB9-BDA2-DAC3DABF65FC.jpeg
    332.1 KB · Weergaven: 40
  • A0B6C571-BB40-4588-B673-234F40193950.jpeg
    A0B6C571-BB40-4588-B673-234F40193950.jpeg
    208.9 KB · Weergaven: 39
  • E27891A8-879F-4F56-8ECF-8E8B6B78F1BD.jpeg
    E27891A8-879F-4F56-8ECF-8E8B6B78F1BD.jpeg
    208.6 KB · Weergaven: 38
  • IMG_0286.MOV
    92.8 MB
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan