Wat is er nieuw

Ik kom niet van mijn alg af!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter BWM Aqua
  • Startdatum Startdatum
B

BWM Aqua

Guest
Goedemiddag,

Kan iemand mij helpen?
Ik kom niet van mijn algen af (draadalg en puntalg).
Het aquarium dat ik heb is een juwel RIO 180.
Met een externe filter van het merk: Tetra, model: ex 800 plus.
Mijn water temperatuur is 25 graden (voor zover mijn thermometer klopt natuurlijk)
Ik voeg ook CO2 toe, doormiddel van een Jbl pro flora u500 fles.
Ook zit er een uv lamp op om het water zo helder als mogelijk te houden!
Dagelijks voeg ik profito toe voor mijn planten (2,5 ml).
Mijn licht staat max. 6 uur aan op een dag! Led verlichting van juwel 1x day en 1x nature. Dit wordt morgen of overmorgen vervangen voor een juwel helialux spectrum met smart controle.
Ook gebruik ik een wave maker voor voldoende doorstroming van het water.

Ik heb een week geleden het aquarium helemaal van alle alg ontdaan, en nu zijn we een weekje verder en de ellende begint weer.
Wat moet ik doen??

Als vast bedankt.
 
Geef de waterwaarden zo mogelijk even door.(Druppeltest) Je gebruikt Profito. Dit bevat geen Fosfaat en ook geen Nitraat. Beide zijn wel belangrijk voor je plantengroei.
 
Met co2 verwacht je al snel tekorten aan Nitraat en/of fosfaat idd.

UV-lamp is ook niet ideaal, het breekt o.a chelaten in de plantenvoeding af, waardoor bijv ijzer oxideert en niet meer opneembaar is voor planten.
 
Een wavemaker lijkt me ook niet nodig met deze filter maar goed dat terzijde. Ik zou ook eerst de waterwaarden even laten testen want anders blijft het vaak gissen. Vraag of ze de waarden even opschrijven voor je zodat je die hier kan posten.
 
Goedeavond,

Sorry voor mij latere reactie.
Wel bedankt voor jullie reactie's

Ik heb even mij water waardes getest (druppel test) en dit zijn de resultaten...
PH: 7,6
Kh: 8
No2: 0,05
No3: 1
FE: <0,02

Ik heb puur en alleen een wavemaker er in zitten omdat er in mijn opzicht te weinig water verplaatsing is op de bodem van het aquarium.
 
Een foto is altijd handig omdat dit gewoonlijk al een aantal antwoorden geeft op onze vragen.
Zoals daar zijn:

- Welke (combinatie van) planten heb je? Zijn de planten compatibel qua vereisten/lichtbehoefte?
- Hoe zien de planten er uit? Zie je nieuwe aangroei of stagneert de groei eerder?
- Welke/hoeveel vissen heb je in de bak?
- Hoe zijn de slangen van je filter gemonteerd? (waar in de bak?)
- Welke bodem heb je?
- Welke/hoeveel algen heb je en waar vooral?
- Hoe voeg je de co2 toe? Via een diffusor? Waar hangt die in de bak?

En dan zijn er nog andere zaken die je niet zo snel ziet op foto maar die wij ons ook afvragen.
Zoals daar zijn:

- Hoe lang draait de bak?
- Wanneer start de co2 toevoeging irt de verlichtingscyclus?
- Hoe bepaal je je BPM (bellen per minuut) of hoe regel je de co2 af? Gebruik je een dropchecker? Welke kleur heeft die? Waar hangt hij in de bak?
- Waarom geef je enkel profito? (Je planten hebben nu ongetwijfeld voedingstekort aangezien je enkel micro's toevoegt)
- Heb je een idee van de PO4-waarde?

Het zit eigenlijk zo:
Het gebeurt zelden tot nooit dat iemand teveel informatie post om de (algen-)problemen te schetsen...
Gewoonlijk is het omgekeerd en ontbreekt er veel (essentiële) info waardoor het extra moeilijk wordt om de situatie van op afstand te beoordelen en advies te geven.
Wij kunnen ons enkel baseren op jouw posts om het probleem te analyseren dus hoe meer details jij geeft, hoe beter het advies zal zijn.
:thumbs:
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan