Wat is er nieuw

Ik kom niet van mijn Algen af.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter AnnaAquaria
  • Startdatum Startdatum
A

AnnaAquaria

Guest
Hallo iedereen! Ik ben nieuw op dit forum, ik heb een account aangemaakt omdat ik helemaal gestoord wordt van mijn algen probleem en omdat alles wat ik heb geprobeerd tot nu toe niks heeft geholpen.
Dus dan is er nog maar één optie en dat is hulp vragen van mensen die er meer verstand van hebben.

Oke, dus ik heb een koudwater aquarium, met twee kleine goudvissen erin.
en ik heb last van bruin/rode alg. ik heb al zeker honderd euro verspilt aan het kopen van planten en hulpmiddelen om van de alg af te komen. Het maakt niet uit wat voor planten ik erin stop ( waterpest, langzaam groeiend, snel groeiend ) alles gaat dood. al meerde keren heb ik de bak helemaal schoongemaakt, alles eruit gehaalt. grind gekookt en vervangen, nieuwe planten erin. maar binnen een mum van tijd zit alles weer onder de alg en voor dat je het weet is je bak weer terug bij af.

Ik wordt ( zacht gezegd ) er helemaal gek van.
en ik twijfel zelfs om die hele bak maar gewoon weg te doen.

ik vervang nu om de paar dagen het water, maak alle alg schoon, maak alle planten schoon, filter het grind. maar het maakt niks uit want nu zit alles weer onder. Hopelijk kan iemand mij uitleggen hoe ik dit het beste aan kan pakken.

Specificaties:
AQUATLANTIS Aquarium Advance LED 50 liter.
bijgeleverde lamp ( geen idee welk merk )
2 goudvissen

Alvast bedankt!
 
Goudvissen horen niet in zo n klein bakje en de bak moet rond de 1.20 zijn want anders groeien ze niet goed uit en nog beter is een vijver. Het zijn flinke vervuilers dus ik denk dat ze de bak teveel belasten. Heb je een foto van de bak en de waterwaarden? Voeg je verder nog iets toe aan voeding? Door steeds alles uitte koken maak je juist de goede bacterien dood die je nodig hebt in een aquarium.

Lees dit eens goed door als je wil:

https://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/het_houden_van_goudvissen.pdf
 
Goudvissen horen niet in zo n klein bakje en de bak moet rond de 1.20 zijn want anders groeien ze niet goed uit en nog beter is een vijver. Het zijn flinke vervuilers dus ik denk dat ze de bak teveel belasten. Heb je een foto van de bak en de waterwaarden? Voeg je verder nog iets toe aan voeding? Door steeds alles uitte koken maak je juist de goede bacterien dood die je nodig hebt in een aquarium.

Lees dit eens goed door als je wil:

https://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/het_houden_van_goudvissen.pdf




Hoi john! Dankjewel voor je reactie. Ik heb meteen wat fotos genomen! Ik had geen idee dat goudvissen moeilijk te houden vissen waren? Mijn ouders hebben ook al jaren een goudvissen bak en ik dacht altijd dat die makkelijke vissen waren. Ook wist ik niet dat 50 liter niet genoeg zou zijn. ik heb geen idee wat de waterwaarden zijn en voeding voeg ik niet toe :O
20190206_142459.jpg
20190206_142507.jpg
20190206_142439.jpg
20190206_142446.jpg
20190206_142442.jpg
20190206_142454.jpg
 
Mooie visjes, helaas te klein gehouden, maar dat is al medegedeeld.

De planten moeten zeker uit de potjes om goed uit te groeien, daarbij twijfel ik of dit echte aquariumplanten zijn en geen terrarium of paludarium planten.

https://www.aquaforum.nl/threads/kamerplanten-zijn-geen-aquariumplanten.9816/


Hoi ton!
Helaas inderdaad nu weet ik dat ik dus een veel te kleine bak heb voor mijn visjes, echt super genant dit, spijtig genoeg heb ik momenteel een klein budget en geen geld om een grotere bak te kopen. waarschijnlijk is dat wel het advies? en nu kom ik er ook nog achter dat ik planten heb gekregen van de winkel die dus helemaal geen aquariumplanten zijn. wat een oplichterij! Belachelijk! dus ik koop al maanden planten die helemaal niet thuishoren in het aquarium. dat zou verboden moeten worden!
Wat is jouw advies?
 
Mocht je in de zaak waar de planten vandaan komen je vissen ook hebben gekocht raad ik je aan om de vissen in ieder geval terug te brengen, er zijn nog legio mogelijkheden om hier een mooie bak van te maken met de juiste vissen en planten ervoor.
De planten kan je prima in een bloempot in de kamer houden.

P.s. de plant rechts dient niet met de wortels in de grond te staan maar opgebonden worden op hout of steen.
 
Die planten horen inderdaad niet in een aquarium en de zaak waar je komt heeft naar mijn idee een gebrek aan kennis. Ik zou in elk geval deze vissen proberen terug te doen want die kunnen nu niet uitgroeien. Daarna zou ik als ik je was er een leuk bakje van maken met echte aquariumplanten en wat leuke visjes.

De bodem is ook niet geschikt want die is veel te grof waardoor er eten tussen gaat liggen rotten.
 
Die planten horen inderdaad niet in een aquarium en de zaak waar je komt heeft naar mijn idee een gebrek aan kennis. Ik zou in elk geval deze vissen proberen terug te doen want die kunnen nu niet uitgroeien. Daarna zou ik als ik je was er een leuk bakje van maken met echte aquariumplanten en wat leuke visjes.

De bodem is ook niet geschikt want die is veel te grof waardoor er eten tussen gaat liggen rotten.


Oh oh oh oh wat jammer toch. ik ben dol op die visjes. Ik heb net de zaak gebeld waar ik ze vandaan heb en die weigeren om de vissen terug te nemen. De planten heb ik bij een online winkel vandaan, door hun voel ik me echt opgelicht. dus daar zal ik geen planten meer kopen. Misschien dat ik voor de vissen een ander huisje kan vinden.. maar dat lijkt me sterk. Zou het mogelijk zijn ze toch te houden als ik een grotere bak aanschaf? of is dat echt niet mogelijk? Heel erg bedankt voor alle hulp trouwens!
 
Ik zie soieso kamerplanten, namelijk graslelie (Chlorophytum) met de sprieten en witte rand. Ik zou die lekker oppotten en in de woonkamer zetten. Kunnen behoorlijk groot worden en licht vochtig houden.
 
.
Mijn ouders hebben ook al jaren een goudvissen bak
Geen idee van de status van deze bak, maar misschien kunnen je vissen daarin, dan heb je tot de zomer de tijd om een vijverliefhebber voor ze te zoeken.
 
.

Geen idee van de status van deze bak, maar misschien kunnen je vissen daarin, dan heb je tot de zomer de tijd om een vijverliefhebber voor ze te zoeken.

Helaas is ook die bak overbevolkt en in gevecht met alg. 🙁
 
Ik zie soieso kamerplanten, namelijk graslelie (Chlorophytum) met de sprieten en witte rand. Ik zou die lekker oppotten en in de woonkamer zetten. Kunnen behoorlijk groot worden en licht vochtig houden.

Dankjewel voor de bevestiging! die gaan er dus maar snel weer uit! 🙁
 
Ja dat is dan in mijn ogen een domme fout van dat bedrijf.


Ja inderdaad een zeer domme fout. maar toch bedankt. Weet u trouwens wat voor alg het is? is het nou bruin of is het rode alg? ik kom er niet achter.
 
De optie is dan een grotere bak voor ze te vinden, b.v. op marktplaats, daarbij een grote externe filter en goede planten, voorlopig goed blijven verversen en dat mag rustig 2x in de week 50%.
 
Ik denk bruinalg en dat zie je vaak bij overbelasting in je bak als je niet voldoende bacterien hebt. Vaak zie je deze ook bij de opstart opduiken. Ik denk dat je hier nu weinig aan kan doen. Misschien kun je de visjes op MP zetten of hier op het forum in de sectie aangeboden.
 
De vissen zou je tijdelijk in deze bak kunnen houden, zodat je eventueel een grotere bak kan vinden (bijv v ia marktplaats), ook hier worden regelmatig bakken aangeboden met alles op en eraan voor weinig. Om nu de vissen weg te doen om later nieuwe te kopen als je grotere bak heb vind ik zonde.
 
Hoi ton!
Helaas inderdaad nu weet ik dat ik dus een veel te kleine bak heb voor mijn visjes, echt super genant dit, spijtig genoeg heb ik momenteel een klein budget en geen geld om een grotere bak te kopen. waarschijnlijk is dat wel het advies? en nu kom ik er ook nog achter dat ik planten heb gekregen van de winkel die dus helemaal geen aquariumplanten zijn. wat een oplichterij! Belachelijk! dus ik koop al maanden planten die helemaal niet thuishoren in het aquarium. dat zou verboden moeten worden!
Wat is jouw advies?
Hi Anna,
Je schrijft dat jet het genant vindt. Het is juist super dat je je vraag hier hebt gesteld.
Hierdoor leer je en is de kans groter dat je plezier krijgt/houdt in je aquariium!!
 
Ook niet alle planten zijn geschikt voor een koudwater aquarium, de meeste planten zijn tropische soorten en hebben toch wel graag warme voetjes.
 
AquaCafe
Help Users
      Friesian: Morgen John en Mil00
      Terug
      Bovenaan