Wat is er nieuw

Ik krijg maar geen balans in mijn bak..

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Kristiaan
  • Startdatum Startdatum
K

Kristiaan

Guest
Hoi!

Mijn bak draait nu ongeveer 4 maand, en ik krijg maar geen balans in mijn aquarium. Er groeit veel alg op mijn achterwand, en mijn planten groeien maar niet. Volgens internet een veelvoorkomend probleem bij beginners zoals ik. Ik heb me enorm veel ingelezen op verschillende sites, rondgevraagd in winkels, en alle informatie proberen toe te passen, maar tevergeefs. Ik kom maar niet verder, dus hopelijk krijg ik de hulp die ik zocht hier 🙂. Ik ben een maandje geleden begonnen met het testen van mijn water (ik weet het, dat is heel laat). En toen kwam ik er achter dat mijn co2 te laag was (dat gaf mijn JBL water test app aan). Toen ben ik EasyLife carbo gaan halen in de winkel, en sindsdien mijn co2 op een goed niveau gebracht. Ik hoopte meteen mijn algen te bestrijden, maar deze blijven ongestoord doorgroeien.

Vandaag even mijn po4 getest, en naar schatting komt deze op 0,7-0,8 mg/l
Hieronder een foto van mijn andere waterwaardes.

Dit zijn de waardes van 26-03-2016
TDB7yGsHp1Wlnnl1XQ5BmlBoQP7ofp7h.jpeg


En dit zijn de waardes van vandaag (29-03-2016)
TDB7yGsHp1Wlnnl1XQ5BmlBoQP7ofp7h.jpeg


Ik ververs verder iedere week het water, en zuig de bodem ongeveer 1 a 2 keer per maand schoon. Mijn verlichting draait 10 uur per dag. Van 11:00 tot 9:00. Verder voer ik 1 keer per week diepvriesvoer, en verder van de week vlokken + cichliden proteine korrels.

Mijn doel voor nu is, om een balans te vinden, en mijn algen te verminderen, en mijn planten te laten groeien.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!
Kritiek en tips zijn van harte welkom.

Groeten,
Kristiaan
 
Om een goed antwoordt te kunnen geven is het nodig dat we weten om welke algensoort het gaat?

Foto's gevraagd dus.

Groet,
Ben.
 
Ben het met de vraag van Ben eens. Carbo verhoogd niet je co2 maar dit is een soort van vervanger.
Dus we zien graag eerst om welke alg het gaat.
 
Bedankt voor je antwoord Benvo! Ik neem aan dat dit puntalg is? Op sommige plekken zacht, en sommige plekken zit het er goed vast op..

ZudOb73ukkMOqlkXxmW_8Xk-RPB5LmjN.jpeg
 
De weg naar evenwicht... Maar welk evenwicht ? Geen bak is hetzelfde het ene biotoop doe je geen plezier met waarden die in het andere als de heilige graal zouden beschouwd worden.

Alles hangt dan ook nog nog eens aan elkaar en het een kan het ander beinvloeden het komt nogal eens voor dat iemand probleem y oplost om dan met x en z geconfronteerd te worden.

Zie je aquarium als een systeem waarin alles wat doet en laat een integraal onderdeel is van.

Waar mijn vragen zouden beginnen is Wat voor bak hebben we het hier over en wat wil je ermee ? Een plantenparadijs een ZOA zwartwater bak een Afrikaanse chicliden geval ?

Heo dan ook al salgen het , of het belangrijkste probleem, zijn zit dta bijna steevast in een gebrek aan 1 of meerdere voedingsstoffen en/of stroming.

IIG een heel warm welkom hier.
 
Heb je ook een totaaltje van de bak zodat we een betere indruk kunnen krijgen??
 
Bedankt Maurice!

Ik heb malawi & tanganyika cichliden. Mijn bak bestaat voornamelijk uit stenen, met een zelfgemaakte achterwand waarin veel schuilplaatsen zijn. Ik ben sinds een maandje begonnen met planten, en nu heb ik er ook een paar planten in. Ik geef toe, dat ik aan het begin niet goed begonnen ben en ik te snel heb gehandeld, en bepaalde dingen te snel gekocht heb. Een typisch geval van een beginnersfoutje. Mijn kortetermijndoel is een balans te krijgen in mijn bak. Mijn langetermijndoel is het houden van tanganyika cichliden.

Ik heb een Juwel Vision 260 (120m breed) van 260 liter. Netto kom ik ongeveer uit op 180 liter, aangezien mijn achterwand veel in beslag neemt.
 
Heb je een goede circulatie in je bak?? Ik zie de groene alg vooral bovenin en dat kan door een co2 tekort komen of beter gezegd door teveel belichting. Hoeveel uur heb je de verlichting aan?
 
Mijn bak op dit moment
TWAJ2e6X70DmO3MSYAQEzo1dlBFyM2Qd.jpeg
 
Klopt het dat de algen voornamelijk bovenin zitten en dan op de achterwand?
Geef je voor de planten ook plantenvoeding en hoeveel uren heb je het licht aan?
 
De uitstroom van mijn filter bevindt zich helemaal links bovenin, in mijn achterwand. Waardoor er veel stroming plaatsvindt in de bovenkant van mijn bak. Het circuleert zeg maar. De meeste algen groeien inderdaad op de rand, bovenin mijn bak. Hoe verder ik na beneden kijk, hoe minder. Onderin mijn bak groeien er ook heel langzaam bruine algen.

po4 = 0,7 a 0,8 mg/l.
no3 = 18 (op dit moment) 3 dagen geleden no3 van 25

Ik geef mijn planten geen voeding. Wel gooi ik er dagelijks 2,5 ml easylife carbo in (c02). Valt dit onder voeding?

Het lijkt er op dat mijn algen groeien op de plek waar het het meest stroomt.
 
Kristiaan zei:
Bedankt voor je antwoord Benvo! Ik neem aan dat dit puntalg is? Op sommige plekken zacht, en sommige plekken zit het er goed vast op..

ac6jesfrv7phdPF2NIoPYrMT5YvS56sm.jpeg
Het is niet echt goed te zien op de foto maar er van uitgaande dat het groene puntalg is;
De harde variant zegt iets over een Fosfaat tekort terwijl de zachte variant vraagt om CO2.

Er is, hoe dan ook sprake van tekorten. Ik zou in elk geval zorgen voor goede meting. Druppeltest is aan te bevelen als je dat niet hebt of kunt is het misschien mogelijk om je water te laten testen bij je LFS.

Doe verder niet te veel dingen tegelijk. Realiseer je dat elke wijziging tijd nodig heeft om te laten zien wat de uitwerking zal zijn. Zoals eerder opgemerkt, het gaat om de realisatie van evenwicht!

Succes!
Groet,
Ben.
 
Carbo is een co2 vervanger en dit gebruiken je planten ook. Als je geen voeding geeft in de vorm van sporen die in plantenvoeding zitten dan kunnen je planten tekorten gaan vertonen en dus minder goed groeien.
Hoelang draait de bak nu dan? Ik denk dat de alg vooral bovenin komt door een te lange lichtduur of een te grote lichtintensiteit.
 
benvo zei:
Kristiaan zei:
Bedankt voor je antwoord Benvo! Ik neem aan dat dit puntalg is? Op sommige plekken zacht, en sommige plekken zit het er goed vast op..

5KLcorau-ASJgegnC3GrVr9WaIr0y9YY.jpeg
Het is niet echt goed te zien op de foto maar er van uitgaande dat het groene puntalg is;
De harde variant zegt iets over een Fosfaat tekort terwijl de zachte variant vraagt om CO2.

Er is, hoe dan ook sprake van tekorten. Ik zou in elk geval zorgen voor goede meting. Druppeltest is aan te bevelen als je dat niet hebt of kunt is het misschien mogelijk om je water te laten testen bij je LFS.

Doe verder niet te veel dingen tegelijk. Realiseer je dat elke wijziging tijd nodig heeft om te laten zien wat de uitwerking zal zijn. Zoals eerder opgemerkt, het gaat om de realisatie van evenwicht!

Succes!
Groet,
Ben.

Ik heb hier niks aan toe te voegen verder :thumbs:.
 
Ik ben er zojuist achter gekomen, dat inderdaad de lichtintensiteit te hoog is op de bovenste rand van mijn achterwand. De lamp rustte nog net niet op de bovenkant van de wand, waarop een enorme lichtintensiteit ontstaat. Ik heb mijn lamp nu helemaal naar voren geplaatst, waardoor er veel minder licht valt op de bovenste laag van mijn achterwand. Nu is mijn bak wel veel meer belicht, waardoor er op andere plekken misschien alg zal ontstaan?

Er zijn dus mogelijk te korten in mijn aquarium? Ik zal eens langs mijn LFS gaan om mijn water precies op te meten. Ik hoop het morgen te kunnen doen, en hopelijk jullie weer op de hoogte te houden.

Ik waardeer jullie snelle hulp!! Bedankt!
 
Kristiaan zei:
Ik ben er zojuist achter gekomen, dat inderdaad de lichtintensiteit te hoog is op de bovenste rand van mijn achterwand. De lamp rustte nog net niet op de bovenkant van de wand, waarop een enorme lichtintensiteit ontstaat. Ik heb mijn lamp nu helemaal naar voren geplaatst, waardoor er veel minder licht valt op de bovenste laag van mijn achterwand. Nu is mijn bak wel veel meer belicht, waardoor er op andere plekken misschien alg zal ontstaan?

Er zijn dus mogelijk te korten in mijn aquarium? Ik zal eens langs mijn LFS gaan om mijn water precies op te meten. Ik hoop het morgen te kunnen doen, en hopelijk jullie weer op de hoogte te houden.

Ik waardeer jullie snelle hulp!! Bedankt!

Is wat ik net wou typen.
Een bak zonder significante plantengroei heeft maar schemerlicht nodig.
Dit kan door middel van gedempt licht of door te dempen mdv drijfplanten.

Zelf geef ik de voorkeur aan drijfplanten:
- Verbruikt afvalstoffen uit het water, duf zorgen ze mee voor een goeie waterkwaliteit
- Hebben geen co2 bemesting nodig
- Vissen houden er van, ze voelen zich veiliger onder drijfplanten
- Decoratief(ok, smaken verschillen)
- Door het verwijderen van de afvalstoffen werkt het sowieso algen tegen.
 
Ik had destijds een Aqua65 met Multi s en dus ook stenen en geen planten en veel schelpen. Door het licht flink te dimmen en niet te lang te laten branden kun je algen tegengaan of voorkomen.
 
Het probleem echter nu is, dat ik mijn bak te belicht vindt nu. Ik kan mijn lamp ook niet dempen.
Mogelijk kan dat het probleem ook zijn? Ik heb voornamelijk wit licht gecombineerd met blauw (95% wit, 5% blauw, gok ik??)

Misschien dat ik mijn lamp hoger kan plaatsen, waardoor het licht meer verspreid wordt en minder intensief is. Geen idee of dat een oplossing zou kunnen zijn?
 
Als je daarmee je lage (voorgrond)planten niet tekort doet?
Ik heb het in mijn bak opgelost met drijfplanten die, zoals jurgen al aanhaalde, nog andere voordelen hebben.
 
Drijvers kan helpen of ringen pvc buis aanbrengen om minder licht te verkrijgen.
Bij de 60cm doe ik een laag van dat bruine brede tape op de buis dat men bij dozen gebruikt en zo is de opbrengst ook minder. Dat kan prima bij 15W buizen.
 
Ik vind die alg juist mooi staan op je wand!
 
Bedankt voor al het mee denken, en de reacties! Ik heb zojuist 33% van het totale licht beplakt met tape. Ik heb 1 ledbalk van 96 cm, met daarin 3 rijen leds. Ik heb 1 rij leds beplakt met tape. Daardoor heb ik het gedempt met 33% en de intensiteit op de wand is daarmee ook enorm gedaald.
Ook heb ik de brandduur verminderd met een uur. Nu brandt mijn lamp 9 uur per dag (of is deze vermindering te veel?)

Ik ga morgen nog eens langs de winkel om het water goed te laten testen. Jullie horen meer van mij!
 
Ik ben er vandaag niet aan toegekomen om mijn water te testen bij de winkel, dit zal ik morgen gaan doen! Jullie horen snel van me 🙂
 
Ik ben net weer terug van de winkel, en mijn water getest op fosfaat en nitraat. Wel heb ik gister mijn water ververst, en de bodem schoon gezogen, misschien heeft dat wat invloed op deze waardes. Mijn fosfaat kwam uit op 0.8 en mijn nitraat lag tussen de 5 en 10.

De afgelopen dagen is mijn nitraat waarde flink gedaald, 26 maart lag die op 25, 29 maart op 18 en nu dus tussen 5 en 10. Hoe kan dit?

De verkoper in de winkel vertelde mij dat mijn fosfaat in elk geval veel te hoog lag, en deze moest dalen, en waarschijnlijk de algen dan ook minder worden (ik vertrouw meer op jullie dan op de verkopers).

Door de vele schommelingen van het nitraat, besef ik mij goed dat er totaal geen balans heerst in mijn bak, en in combinatie met de (misschien) te hoge fosfaat, is het niet raar dat de algen blijven groeien, denk ik?

Hoe kan ik het beste nu verder gaan? Ik wil me uiteindelijk richten op tanganyika cichliden, waarbij planten niet noodzakelijk zijn, maar ik ze wel wil omdat ik het mooi vindt, en er planten zijn die er prima bij in kunnen, toch? De verkoper had het over valisineria's? Ook praatte hij mij een potje met miniralenpoeder aan, die cichliden nodig zijn volgens hem, en die planten ook prima kunnen hebben? Door die miniralen zou ik minder co2 toevoer nodig hebben. Maar voordat ik wat aanschaf wil ik meningen van jullie 😉.

Al met al, te veel informatie voor mij, waar ik overigens nog niet veel kennis over heb. Ik hoop dat jullie mij hiermee een beetje op weg kunnen helpen.
 
Vallisneria is indd een plantje wat goed geschikt is voor een Tangenbak.

Je kunt die ook mooi laten doorgroeien aan de oppervlakte waardoor je de vissen ook een gevoel van �rugdekking� geeft. Het is in de juiste omstandigheden een redelijk rappe groeien wat weer bijdraagt aan waterkwaliteit en zuurstof. En het voelt zich goed thuis is een aquarium met hard water , dat heeft het zelfs het liefste. Ik zeg in een Tangenbak, DOEN !!

Het is een beetje een kwestie van smaak maar ik moet zeggen dat ik in veel biotopen zoals Malawi Tanganyika of een takkenbak algengroei juist wel weer iets vindt hebben. HEt oogt wel natuurlijk.

In een dergelijke bak wil je natuurlijk graag hard water hebben dat vinden de diertjes het fijnst. Of je daarvoor mineralenpoeder nodig hebt hangt er maar net van af hoe hard het water bij jou uit de kraan is. Misschien is het helemaalniet nodig in jou geval om het water harder te maken. Ik heb niet veel weet van hard water bakken maar wellicht kun je het eventueel ook op een andere manier harder krijgen.
 
Bedankt Maurice! Blijkbaar heb ik de Vallisneria er nu ook al in zitten haha, maar deze wilt nog geen centimeter groeien! De GH en KH waarde geven mijn hardheid aan, maar welke van de twee is meer belang? En hoe hard moet het water ongeveer zijn als ik mij enkel richt op tanganyika?

De vraag over fosfaat en nitraat waardes in mijn vorige reactie, blijven staan 😉. Ik kijk uit naar jullie reacties.
 
Even buiten het onderwerp om haha. Heb gister de inrichting iets veranderd. En met de verlichting die ik aangepast heb, ben ik blij met het resultaat. Heb veel wit licht gedempt, waardoor het blauwe er nu iets meer doorheen komt! Uiteindelijk wil er nog iets meer planten bij hebben. 😉 Maar eerst het balans in de waterwaardes vinden.

s0VHCc4j5__udH68qcTauit0Yv0MNdtc.jpeg
 
Kristiaan zei:
Ik ben net weer terug van de winkel, en mijn water getest op fosfaat en nitraat. Wel heb ik gister mijn water ververst, en de bodem schoon gezogen, misschien heeft dat wat invloed op deze waardes. Mijn fosfaat kwam uit op 0.8 en mijn nitraat lag tussen de 5 en 10.

De afgelopen dagen is mijn nitraat waarde flink gedaald, 26 maart lag die op 25, 29 maart op 18 en nu dus tussen 5 en 10. Hoe kan dit?

De verkoper in de winkel vertelde mij dat mijn fosfaat in elk geval veel te hoog lag, en deze moest dalen, en waarschijnlijk de algen dan ook minder worden (ik vertrouw meer op jullie dan op de verkopers).

Door de vele schommelingen van het nitraat, besef ik mij goed dat er totaal geen balans heerst in mijn bak, en in combinatie met de (misschien) te hoge fosfaat, is het niet raar dat de algen blijven groeien, denk ik?

Hoe kan ik het beste nu verder gaan? Ik wil me uiteindelijku richten op tanganyika cichliden, waarbij planten niet noodzakelijk zijn, maar ik ze wel wil omdat ik het mooi vindt, en er planten zijn die er prima bij in kunnen, toch? De verkoper had het over valisineria's? Ook praatte hij mij een potje met miniralenpoeder aan, die cichliden nodig zijn volgens hem, en die planten ook prima kunnen hebben? Door die miniralen zou ik minder co2 toevoer nodig hebben. Maar voordat ik wat aanschaf wil ik meningen van jullie 😉.

Al met al, te veel informatie voor mij, waar ik overigens nog niet veel kennis over heb. Ik hoop dat jullie mij hiermee een beetje op weg kunnen helpen.

Wie kan me hiermee opweg helpen? 🙂
 
Zijn uw planten soms beter gaan groeien of zo?
Planten vreten nitraat weg.
anders misschien iets in de filter gestopt die nitraat weg vreet?
Groene spons van Juwel of zo?

Een PO4 van 0.8ppm is niet alarmerend hoog. Het is te hoog om iedaal te zijn. Maar zeker niet zo hoog dat je moet gaan panikeren of zo.
Onder de 2.0ppm is er geen reden tot paniek. en dan nog. 🙂

Op zich zijn nitraat en fosfaat prima op dit moment. Dus aan de waarden op zich hoef je niets te doen.

Miniraalpoeder is soms nodig om water aan te harden. Het hangt dus af van welke hardheid je nu hebt. Dus niet zomaar iets kopen.

Nu, als je naar cichliden gaat zal alg(vooral groene) wenselijk zijn. 🙂
Als je maar een paar plantjes hebt zou ik sowieso geen co2 gebruiken.
Maar dit heeft niets met mineralen te maken. Die twee staan los van elkaar.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: avond Andre
      Terug
      Bovenaan