Ik krijg pure stress van mijn Bak...


A

Arinka

Guest
Ik heb mijn bak inmiddels al een tijd (rio240) en de waterwaarde is uitstekend, daar zit dan ook geen probleem.

Wat wel een probleem is dat ik een uit de kluiten gegroeide Harnasmeerval heb die me ooit is verkocht als een 'ja hij blijft heel klein' visje. Hiervoor heb ik toen deze bak gekocht, omdat het kleine bakje waarin ze zat natuurlijk al snel te klein werd.

Als gezelschap wat black molly's gekocht, beter niet kunnen doen want die beesten lijken qua voortplanting wel de exploderen. Dus op advies van de winkel toen 5 tetra's erbij.

Goed, de black molly's zijn inmiddels wel weer opgegeten, van de tetra's heb ik er nog 3 en ik ben ze liever kwijt dan rijk. Eerlijk gezegd heb ik spijt dat ik ooit een andere vis erbij heb gezet, want de meerval zit sowieso niet op gezelschap te wachten.

Als iemand dus nog 3 zwarte tetra's wil, je mag ze zo gratis komen halen. Als je ze te pakken krijgt, want dat lukt mij dus niet. Niet met 2 netjes en niet met vissenvallen.

Ondertussen moet ik dus planten houden, die mijn meerval de hele bak door smijt, want die heeft liefst nergens iets groeien lijkt het wel.

En ik merk dat ik er helemaal genoeg van heb. Het liefst gooi ik die hele bak het huis uit, omdat ik hele dagen niks anders doe dan stressen over de meerval (de enige vis waar ik w�l aan gehecht ben) en of die tetra's haar niet aanvallen.

De bak is een zooi, omdat de meerval alles overhoop gooit en ik kan nog zoveel schoonmaken, het blijft een zooitje.

De bak was ooit een prachtig iets in mijn huiskamer, nu is het meer een sta in de weg.

Daarom wil ik dus graag advies over wat ik nu moet doen. Hoe krijg ik in Godsnaam die tetra's wel uit mijn bak? En wat kan ik doen om het er toch een beetje uit te laten zien?

Het was ooit zo:

538952_444581388901772_1456355532_n.jpg


En nu is het zo:

10001313_835273603165880_2063248181_n.jpg


Zoals jullie wel zien is dat een heel verschil. Zelfs met speciale plantenvoeding blijft het een dorre boel.

Wat mij betreft houdt het gewoon op, en dat terwijl ik er altijd zoveel plezier in had. Dus de vraag is eigenlijk hoe ik er weer een beetje lol in krijg...
 
Als je de meerval niet kwijt wilt,zou je een biotoop aqua kunnen maken.
 
Alle planten eruit en zet er een paar mooie Echinodorussen in die je eventueel vastzet met stenen tot ze goed geworteld zijn. Veel Echinodorussoorten worden behoorlijk groot en het zijn makkelijke planten. Ze vullen je bak snel op en hebben hiervoor amper wat nodig. Het zijn stevige planten dus je vissie krijgt ze niet zomaar kapot.

Echindorus martii major en Echinodorus uruguayensis zijn mooie keuzes. Voor wat variatie qua kleur kan je er bijv. een Echinodorus 'Hot Pepper' of een Echinodorus aflame bijzetten. Nog een mooi stuk hout erbij en je bent klaar. :)

Houd er wel rekening mee dat je meerval ook voor deze bak veel te groot wordt.
 
Als ik jou was zou ik een andere plek voor je Harnasmeerval gaan zoeken, wanneer iemand met een geschikte bak hem wil, kun je de bak gaan leeg halen. Pak wat schone emmers en begin je bak leeg te halen bewaar alle goeie planten en probeer je filter door te laten draaien in 1 van de emmers water.
Als de bak bijna leeg is dan vang je de vissen veeeel gemakkelijker.

Probeer zo veel mogelijk schoon aquarium water te behouden. Als al het vuil en dode planten resten er uit zijn vul je de bak met 50% nieuw water en 50% aquarium water. Geef de overgebleven planten een mooie plek en vul evt. aan. Daarna filterpomp weer in je aquarium laten mee draaien (niet of nauwelijks schoonmaken). Ik denk dat de molly's en tetra's het dan best wel naar hun zin hebben en jij hebt weer een mooie bak om naar te kijken. Planten beginnen daarna vanzelf weer te groeien.

Een frisse opknapbeurt voor de bak doet bij mij in ieder geval wonderen.
 
Meerval eruit. En opnieuw beginnen. Planten die nog wat doen houden en verder opnieuw aanplanten.

Ik ken het, poetsen, dan komt een van de bulldozers lange en een slag met de staart en je hebt
2 uur rotzooi door je bak zweven en een hoop zooi op je grind weer.

Ben net klaar met poetsen, hij kwam uit en boem, alles vol. Ook de planten hebben het zwaar te verduren
omdat ze overal doorheen walsen.

Wat mij betreft ook niks groter meer dan 7-8 cm. Dan blijft het leuk.

Had ze overgenomen omdat ze ergens te klein waren maar ben ook op zoek naar een ander huis voor ze.
 
Wat ik begrijp is dat je enorm gehecht bent aan de Meerval, Wat jones al aangeeft, Richt een bak in om de Meerval zoek naar de sterkste planten zoals Echinodorussen soorten plaats veel stenen en hout

Je kunt vrij veel met je bak als je dichterbij woonden kwam ik je helpen.

Even tussen door heb geen kennis wat betreft de soort Harnasmeerval u heeft.

Wat al aangegeven is, 50% water wissel op moment dat je die 50% eruit hebt kun je de vissen makkelijker vangen (dus alles behalve de Harnasmeerval).

En kun je een nieuw onderkomen voor ze gaan vinden of terug na de winkel als ze dit aannemen.
 
Ik heb mijn vissies met een maatbeker gevangen.
Als die volloopt dan zuigt ie water en als je geluk heb het visje mee.
Voor de rest zou ik wat moederplanten achterin zetten en idd met steen of hout vastzetten.
Voor de bodem zou je een stofzuigertje kunnen kopen dan heb je waarschijnlijk minder vuil wat rond kan gaan zwerven.
 
Ja precies mss, die andere vissen hoef ik niet echt te houden, het gaat er juist om dat ik de meerval liever niet kwijt wil. Anders had ik natuurlijk ook nooit speciaal voor die vis een grotere bak gekocht. Het is meer dat ik de andere vissen echt niet te pakken krijg en die wil ik dan ook een goed leven geven en daarom dus die planten die zij fijn vinden. Maar die vindt de meerval juist weer heerlijk en eet die allemaal op.

Ik ga er vanuit dat de bak momenteel nog groot genoeg is voor de meerval anders moet deze inderdaad wel weg, want een nog grotere bak is in dit huis geen optie. Maar goed, het liefst wil ik deze natuurlijk houden tot we misschien ooit een nog groter huis krijgen (niet dat ik nu zo klein woon, maar ja, je moet ook nog meubels kwijt en ik heb nog een partner die niet zo'n aquafan is). In een groter huis zou ik zelfs een binnenvijver wel willen overwegen om deze vis te houden.

Helaas kan deze vis echt niet overleven in ons klimaat, anders kon ze naar buiten, want daar heb ik een wilde vijver van zo'n 2 bij 2,5 meter met flink wat grond en planten. Maar goed, helaas wonen we niet in de tropen, dus ook dat is geen optie. In die vijver heb ik trouwens weer geen vissen, maar enkel salamanders, kikkers en wat er verder aan komt lopen van heinde en verre.

Ik heb begrepen dat deze meervallen wel 50 jaar kunnen leven en 50 centimeter lang kunnen worden. Het zijn net papegaaien. :) Deze is nu zo'n 7 jaar oud en zit qua lengte op zo'n 25 tot 30 centimeter. Het liefst hangt ze aan het glas en als ik mijn hand in de bak steek komt ze in mijn handpalm liggen. Deze vis vangen zou dus geen enkel probleem zijn, maar die tetra's zijn zo verrekte snel en die stabilisatiebalk in het midden helpt dan ook niet echt. Heb je die vis bijna, zit je arm vast tegen dat ding...

Ik ga jullie tips zeker proberen, flink wat water er uit en dan kijken of het lukt ze te vangen. Sowieso kan ik dan misschien eens wat beter huishouden in die bak, want tot aan je oksels in het water gaat dat toch wat lastiger om dan alles netjes en goed te ordenen. Het is een dagelijkse taak die ik graag doe hoor, maar ik zou gewoon graag eens wat mooier resultaat zien dan dit modderpoeltje met rondzwevend blad.
 
Met 2 handen boven de bak staan.
Als hij op de helft is,SNEL met de rechter of linkerhand Net voor de staart pakken.
Dan kan hij aleen opzij. En niet bang zijn,hij is banger voor jou.
En anders, jouw Gibbyceps!!
En anders meer Grote ronde stenen in de bak.
DAT is zijn leefgebied met stroming.

http://www.youtube.com/watch?v=9Zic_ODg ... detailpage
 
Hahaha ja Bertus, die beestjes zijn echt sneller dan ik. Ben er niet bang voor, maar ze zijn gewoon al weg voor ik kan bewegen. Heb ze zelfs wel in het donker verrast, zodat ze dan wat duf zijn en minder snel. Waren ze nog te snel!

Ik had gehoopt dat de meerval ze misschien eens zou opvreten, maar ja, dat is duidelijk echt een herbivoor.

Wat ik me ook afvroeg in verband met al die rommel van de meerval; is het een optie om er een mosseltje in te doen? Iemand daar ervaring mee. Ik heb begrepen dat die nogal wat water filteren en halen ze dan ook de ontlasting van de meerval weg? Of is dit eerder een extra ramp er bij dan?

Ik heb wel een stofzuiger, maar ik moet zeggen dat ik daar echt helemaal niks mee kan. En dat is echt de duurste die ik vinden kon, doet helemaal niet wat ik verwacht van zo'n ding. Behalve de boel oprommelen zodat je 3 uur lang met donker water zit.
 
Goed filmpje trouwens! Krijg meteen al weer wat leuke ideetjes. Bedankt!!!
 
Ik heb nu grint op de bodem liggen met daaronder en daarop aarde. Op de aarde heb ik dan mos en gras. Als ik nu over zou willen op zand (wat de vis volgens mij prettiger vindt) wat is dan de manier zonder heel de bak leeg te halen? Of kan dit echt alleen in een lege bak?
 
Staan er genoeg,opzij.

Dit is de PLeco.
Had er 3. 1/45 cm en 2 van 40 cm.
Bbg4ossmcV8TXv_vYyff1ON39-B0_nyf.jpeg

45 cm.
Bbg4ossmcV8TXv_vYyff1ON39-B0_nyf.jpeg

2 x 40 cm.
Bbg4ossmcV8TXv_vYyff1ON39-B0_nyf.jpeg


Zaten hier niet in,hoor.
WAs de 1.60 m aan het opruimen.
Haal ik ze er even uit.
 
Jeetje, ik zou helemaal zenuwachtig worden van die schraagjes! :D
 
Waar zou jij het dan op zettten? 2 stoelen,of tafel? Zijn sterk ,hoor.
WAs voor 2 uurtjes,met bak opruimen. :thumbs:
HIER zaten ze normaal in.
pyzBYa218W4rLaO5slIVbVIXKcuPUocY.jpeg
 
Wow, MOOI!!!
 
Zitten nu andere vissen in,hoor.

De PLeco,s zijn al 3 jaar weg.
Nu L144 met blauwe oogjes,(gele ancistrussen. zwarte Ancistrussen.
25 rode Minors.
En andere vissen.

GTys4qQJPcd3kOHWqao8S3_KJ6k55da-.jpeg

GTys4qQJPcd3kOHWqao8S3_KJ6k55da-.jpeg

GTys4qQJPcd3kOHWqao8S3_KJ6k55da-.jpeg
 
Ook ik was helemaal zat van mijn bak en stond zelfs al op marktplaats! Maar heb nu een plantloze Malawi bak en het is echt weer genieten!!! Maar goed dan zou je dus wel je geliefde vis een ander (en groter) huisje moeten geven...... Succes! Hopelijk krijg je er toch weer zin in!!
 
Wat de meerval betreft. Ik denk aan je berichten te merken dat je door het beestje op een tweespoor zit. Eigenlijk wil je hem niet weg doen, maar aan de andere verpest het wel je plezier met de bak. Als dan blijkt dat hij eigenlijk te groot wordt, en er bovendien prachtige andere meervalletjes te koop zijn die stukken kleiner blijven en daarmee perfect in jou bak kunnen, waarom dat niet?

~ Ivo
 
Goldie83 zei:
Ook ik was helemaal zat van mijn bak en stond zelfs al op marktplaats! Maar heb nu een plantloze Malawi bak en het is echt weer genieten!!! Maar goed dan zou je dus wel je geliefde vis een ander (en groter) huisje moeten geven...... Succes! Hopelijk krijg je er toch weer zin in!!

Plantloze Malawi + die gibbiceps.
Moet kunnen als je hem genoeg schuilplek geeft.

Mijn plecostomus heeft het prima gedaan toen ik een groep pseudotropheus saulosi had. Dus verwacht dat het met de gibbi ook goed gaat komen..

Dan ben je meteen van je planten af..
Maak je een mooie stenen berg, en kan je echt een hele mooie bak maken. Met super mooi (bijna zoutwater gekleurde) vissen aanschaffen.
 
Ja,als de bak 3,00m is wel ,ja.
 
Tsjah..
120cm voor een gibbi is te klein..
Maar waar moet je er mee heen?
Er is niemand met Eem 2+ meter die er graag 1 wilt hebben.
Ts wil er niet vanaf..

120cm 240l is heel officiel te klein. Maar ik ken zat mensen die ze in 60cm ofzo kopen.. Worden ook verkocht als klein blijvend..

De ts wilt de vis houden, heeft er zelfs Eem 120cm voor gekocht..
En wilt hem niet weg doen, dan is het voor mij geen heel groot probleem om het te kleine huisje probleem te vergeten.. En met een oplossing voor beide te komen..

Liever een mooie 120cm (groepje PS saulosi en die gibbi moet kunnen. Ik hield deze combi in 200liter)
 
Een vis die nu 40 cm is,in een 1.20 m bak.??

Kijk wat ik had,was eigelijk al te klein.
 
Mee eens.
Maar ik zie niemand anders met een oplossing..
Ik heb ze bin rif wachter zien zwemmen van een meter lang.. Die zwommen ook echt.. Hele dag rondjes in 30.000liter ofzo.

Feit blijft.. Als je een goed tehuis kan vinden.. Doen!!
Er worden 100den verkocht per dag.. En er zijn weinig mensen met 1.20+.
Waar blijven die vissen?
Juist.. In de sloot. E.d.

Ik ben het eens.. Hij zit te klein..
Maar hier is gewoon op dit moment geen oplossing voor.

Denken i. Problemen is makkelijk.. Denken in oplossingen is kunst
 
Wat ontzettend schadelijk is voor de vis zelf en dus altijd voorkomen moet worden. Daarbij heb ik het idee dat Gibbi's e.d. toch wel doorgroeien, ook al hebben ze te weinig ruimte.
 
Ik ga komende week eerst aan de slag met de tips, ik hou jullie op de hoogte. Ga ook proberen de bodem aan te passen naar wat minder aarde en meer wit zand, hoop dat dat ook optisch ruimte gaat bieden.
 
Hoe gaat het met je bak?
 

Terug
Bovenaan