1. Bezoekt u onderstaande sponsor om onze server in stand te houden?

Ik stel drie vragen aan.....(deel2)

Discussie in 'Wedstrijden en quizzen' gestart door Ace/Diesel, 10 jan 2008.

View Users: View Users
  1. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    Zo ton daar vraag je me wat ga daar eens rustig over na denken:juggle:
    wordt vervolgd:D

2. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    zo een nagedacht pff das nog niet zo makkelijk om het en en ander op te omschrijven
    ik hoop dat jullie mijn verhaal kunnen waarderen en er plezier aan beleven.

(flipper 34) Jaap.

In juli 2013 had je de Trigon 190 welke je hebt vervangen door een Rio 240 daarna in mei 2016 startte je met je 1050 liter bak, een bak van dit formaat start je meestal niet zomaar, wat waren daarin je eerdere ervaringen met de hobby?

Veel voor de 1050 liter bak heb je zelf aangelegd waar ik altijd waardering voor heb dat mensen dat kunnen. Is deze techniek bekend bij je door vorige werkzaamheden of ben je gewoon een goede hobbyist?

Wat zou je liefste wens zijn welke je deze hobby wil gaan beleven?

Succes en veel plezier met de antwoorden.

1 voor de trigon 190 had ik al een bak staan de rio 180 maar omdat de thuis situatie veranderde ivb de zorgtaak die ik sinds 2008 vervul en met de intrede van een rolstoel en omdat daardoor het huis aangepast moest worden heb ik daar afscheid van moeten nemen.
    aangezien we met een heleboel kosten en veranderingen te maken kregen heeft het even geduurd voor ik de hobby weer op kon pakken.
    door de aanpassingen kwam er wel de mogelijkheid om de trigon kwijt te kunnen aangezien we allebei de bak miste het schouwspel vooral deze neergezet.
    maar ja de mogelijkheden van zon hoekbak zijn beperkt dus na goed overleg een trofis Colisa 1500 er bijgekocht.
    na weer een verandering in de gezondheids-situatie en de nodig aanpassingen qwa meubels
    stond ik voor de keuze beide bakken houden of gaan voor een echte grote bak.
    aangezien ik mijn werkzaamheden heb moeten staken om 24 uur zorg te verlenen was de keuze gauw gemaakt.
    vandaar de 1050 liter en de rio 240 die al tijden op de slaapkamer tijdens deze periode om als er wat fout ging beneden een reserve te hebben.
    mijn ervaringen heb van af zon 7 jaar oud opgedaan met verschillenden bakken in verschillende maten en uitvoeringen
    de 1050 is grootste van allemaal en dus voor mij ook weer een uitdaging qua techniek en inrichting

2 das simpel beantwoord mijn werkzaamheden lagen op een heel ander terrein als de hobby en de verschillende technieken hier daar bij komen kijken.
    al ben ik een tijdje vliegtuigkeuken bouwer geweest.
    maar jullie kunnen het spreekwoord wel wat zijn ogen zien maken zijn handen
    ben op erg veel gebieden thuis zelf aangeleerd puur als hobby

3 mijn wens is om nog eens een rivier loop na te maken compleet met bij behorende oeverbeplanting en verloop van oorsprong naar uitmonden in een mooi oppervlak meer/bak.
    dus als ik ooit nog eens een mooie prijs win en de ruimte kan vinden en de tijd
    nou wie weet dan.

Laatst bewerkt: 3 okt 2017
    blackmoor, Ruben01 en bderooij vinden dit leuk.
  3. TonHageraats

TonHageraats Beheerder Beheer

Lid geworden:
    30 aug 2011
    Mooie open antwoorden Jaap dank je wel.
    Nu is het jou beurt om iemand uit te nodigen waar jij je 3 vragen aan stelt.
    Succes.

4. stefanC

stefanC

Lid geworden:
    28 mrt 2017
    Leuke antwoorden Jaap

5. Cornelius

Cornelius

Lid geworden:
    16 feb 2017
    Leuk om te lezen Jaap, vooral antwoord 3 vind ik erg fascinerend :thumbs:

6. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Leuke antwoorden Jaap en respect voor de keuzes die je hebt moeten maken:thumbs:

7. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    heb hensie44, bereid gevonden om mee te doen
    hierbij mijn drie vragen

hoe ben je voor het eerst met de aquarium virus/hobby in contact gekomen
    je bent momenteel met een enorm zelfbouw project bezig :petjeaf:af daar voor waar haal je inspiratie vandaan voor zo iets

vele hobby genoten hebben een voorkeur voor een bepaalde biotoop of vis soort heb jij die ook zo ja waarom en zo nee waarom niet

zo dat waren de vragen van mij hoop dat je ze leuk vind
    veel plezier met antwoorden

groet
    jaap /flipper34

Laatst bewerkt door een moderator: 11 okt 2017
    Ruben01 vindt dit leuk.
  8. hensie44

hensie44

Lid geworden:
    30 apr 2017
    Vragen van Jaap/flipper34

1. hoe ben je voor het eerst met de aquarium virus/hobby in contact gekomen
    3. vele hobby genoten hebben een voorkeur voor een bepaalde biotoop of vis soort heb jij die ook zo ja waarom en zo nee waarom niet

Ik ben zo vrij om beide vragen met een wat langer antwoord af te doen
    In de jaren 70 had ik een oom die helemaal "into the hobby" was. Had een grote planten gezelschapsbak van waarschijnlijk 1,60 x 50x50. Destijds nog in ijzeren frame en met stopverf afgekit. Ik kon daar uren naar kijken. Op een bepaald moment kreeg ik van mijn ouders ook een bakkie 60x30x30. Daarin heb ik enkele jaren met wisselend succes een bont gezelschap van wel of niet bij elkaar passende vissen gehad. Op een bepaald moment 2 prinsessen van Burundi (Neolamprologus brichardi) gekocht of gekregen dat weet ik niet meer. Dat bleek een koppel te zijn (wat bij deze vissensoort niet heel bijzonder is weet ik nu) en het ging te keer als konijntjes. Sindsdien is de fascinatie voor het Tanganyika biotoop alleen maar gegroeid. Heb mij ook een tijdje met killie vissies bezig gehouden. Een leuk deel van de hobby maar Tanganyika blijft de voorkeur hebben.
    Sindsdien altijd wel één of meerdere bakken gehad. In mijn vorige woning was dat een 800 liter bak in L-vorm welke ik (inmiddels 20 jaar geleden) op maat had laten maken door mijn LFS.
    2. je bent momenteel met een enorm zelfbouw project bezig :petjeaf:af daar voor waar haal je inspiratie vandaan voor zo iets
    Tja, mijn megalomane project waarvan menigeen in mijn directe omgeving vermoedde dat het nooit van de grond zou komen en waarvoor men al een van die klusprogramma's wilde inschakelen (help mijn man is een klusser o.i.d.). De onderbouw staat er namelijk al ruim 1 1/2 jaar en het is ook al 1 1/2 jaar een grote puinhoop in huis. Ik kreeg de financiën maar niet rond, er waren steeds andere zaken die hogere prioriteit hebben en ieder die wel eens een huis verbouwd heeft weet dat het altijd tegenvalt.
    De inspiratie voor de vorm van het project heeft alles te maken met uitzoeken wat het maximaal haalbare is. Gezien de vorm van mijn perceel en de maximale grote van de aanbouw welke ik van de gemeente mocht plaatsen kwam ik op deze vorm uit. In diverse restaurants heb ik grotere aquaria gezien welke je van meerdere kanten kon bekijken. Dat is één van de inspiratiebronnen.
    In veel van wat ik doe kies ik voor minder voor de hand liggende vormen. Dat brengt vaak extra werk met zich mee en werkt kostenverhogend. Ik "denk" echter dat ik veel zelf kan en dat scheelt behoorlijk in de kosten, maar niet in de tijd die ik aan het project moet besteden. Een professional doet het werk minimaal 3x sneller. Maar goed mijn eigen tijd is minder kostbaar voor mij en het houdt mij van de straat.
    Hopelijk heb je hier wat aan.

Hans/hensie44

blackmoor, Ruben01 en jessicapilon vinden dit leuk.
  9. sschot

sschot

Lid geworden:
    8 okt 2015
    Prachtig om te lezen! :thumbs:

jessicapilon vindt dit leuk.
  10. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Mooie antwoorden Hans.

11. stefanC

stefanC

Lid geworden:
    28 mrt 2017
    Leuke antwoorden Hans

12. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    leuk beantwoord Hans en hoe herkenbaar dat wel willen maar ander dingen hebben voorrang :D
    heel vervelend maar is niet anders

13. bderooij

bderooij

Lid geworden:
    22 aug 2014
    Leuk verhaaltje om te lezen, dingen die voorrang hebben kennen we allemaal wel denk ik. Uiteindelijk is het 'maar' een hobby.
    Uiteindelijk ben je wel een heel eind onderweg nu!

14. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Helemaal mee eens Ben!

15. hensie44

hensie44

Lid geworden:
    30 apr 2017
    Dank voor de positieve berichten en om nog even iets te verduidelijken als dat mag:
    • ik ben voor werk afhankelijk van een auto en als de motor boem doet dan moet er toch eerst een andere motor in en kan het aquarium de ijskast in :-).
    Ik ga op zoek naar een volgend willig persoon om "aan de tand te voelen"..

16. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Dan maar hopen dat de motor nog een tijdje mee kan Hans;)

17. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Volgens mij mag Hans nu iemand 3 vragen gaan stellen;)

18. bderooij

bderooij

Lid geworden:
    22 aug 2014
    Ik denk dat @hensie44 veel te druk is met plakken ;)

blackmoor en Ruben01 vinden dit leuk.
  19. TonHageraats

Lid geworden:
    30 aug 2011
    Momenteel valt het hier even stil, wat natuurlijk met de vakantie periode te maken kan hebben en leden even niet online zijn.
    Na deze week zal ik nog even contact zoeken en eventueel de voortgang regelen.

20. TonHageraats

Lid geworden:
    30 aug 2011
    Even stil geweest maar we gaan weer door.

De onderstaande vragen zijn voor @Tommeh .

Beste Tom,

Je bent als sinds 2013 lid van dit forum, maar niet met veel posts waardoor ik wel even wat nieuwsgierig werd ;)

Je hebt een zee aquarium gehad voor dat je naar je grote huidige bak bent overgestapt, ook een zeebak begin je meest niet zonder enige ervaring hierin, vandaar de vraag,

Hoe ben jij met deze hobby in aanraking gekomen en waar ben je eerst mee begonnen?

Je huidige bak gaat de goede kant op, zijn daar nog nieuwe bewoners voor in je gedachten of ben je van plan dit zo te laten of zijn er met deze bak nog verrassingen te verwachten?

En uiteraard de slot vraag, heb je nog speciale hobbywensen welke je nog eens graag tot werkelijkheid ziet worden?

Veel plezier met het beantwoorden.

blackmoor vindt dit leuk.
  21. Tommeh

Tommeh

Lid geworden:
    28 jul 2013
    Je bent als sinds 2013 lid van dit forum, maar niet met veel posts waardoor ik wel even wat nieuwsgierig werd.

Om te beginnen ben ik niet echt een forum persoon, ik lees graag mee en stel vooral vragen. Daarnaast ben ik vooral een lezer van het forum en vaak denk ik niet aan reageren op een topic.

Hoe ben jij met deze hobby in aanraking gekomen en waar ben je eerst mee begonnen?

Met deze hobby ben ik in 2011-2012 in aanraking gekomen, via via toch interesse in een aquarium gekregen omdat ik het ging waarderen hoe het leven onder water er uit ziet. Daarna ben ik een beetje de boeken in gedoken en vooral veel kijken in de winkels. Vervolgens heb ik de stap gezet in 2012-2013 met mijn eerste 2 bakken, een van 60x30x30 en een 80x30x40. Mijn eerste stap was een feit! ik heb die bakken tot 2015 gehad en toen door met een zeewaterbak, dit is goed bevallen in het begin, totdat de eerste probleempjes op kwamen zetten dit was niet echt leuk meer, qua kosten en tijd die het kost.

Je huidige bak gaat de goede kant op, zijn daar nog nieuwe bewoners voor in je gedachten of ben je van plan dit zo te laten of zijn er met deze bak nog verrassingen te verwachten?

ik wil eerst mijn huidige bak laten stabiliseren en qua bestand is het goed zo. Ik heb een voorliefde voor garnalen en kreeftjes, net als cichliden, dit is dus keuzes maken, ik heb nu lagere dieren en wacht ik rustig af tot dit bestand dood is voordat ik naar de cichliden in ga zetten. Maar verwacht in eerste instantie geen verassingen meer, behalve meer rode planten op den duur in de bak.

En uiteraard de slot vraag, heb je nog speciale hobbywensen welke je nog eens graag tot werkelijkheid ziet worden?

Uiteraard, ik zou graag nog een keer een 1500-2000 liter zeewaterbak willen hebben, barstens vol met koralen en grote vissen. Niets is mooier dan dat in mijn ogen, de kleurenpracht in de koralen en de vissen. Daarnaast zou ik ook nog wel eens een grote zuid amerika biotoop met maanvissen willen hebben, en dan uiteraard in een grote school. Dit is een echt verre toekomstmuziek, maar ik zou dit nog graag eens zien gebeuren.

Groetjes uit Venlo!

Tom

22. stefanC

stefanC

Lid geworden:
    28 mrt 2017
  23. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Leuke antwoorden hoor en mag ik vragen (beetje oftopic) wat de problemen met de zeewaterbak waren destijds?

24. TonHageraats

Lid geworden:
    30 aug 2011
    Bedankt voor de mooie antwoorden Tom.

25. bderooij

bderooij

Lid geworden:
    22 aug 2014
    Mooi verhaal, Tom!

26. TonHageraats

Lid geworden:
    30 aug 2011
    Na een tijdje stil gelegen te hebben gaan we het weer oppakken.

Ik heb @Mandykuh bereid gevonden om de volgende vragen te beantwoorden.

November 2012, Door wat problemen met een maanvis ben je hier terecht gekomen, maar hoe ben je met deze hobby in contact gekomen?

Na februari 2014 tot 2017 ben je een tijdje van het forum weg geweest, wat heb je in die tussentijd hobbymatig gedaan?

Momenteel ben je buiten de Rio 400 bezig met een Scapers 50 liter bezig om op te zetten, heb je voor de toekomst nog verdere plannen?

Veel plezier met de antwoorden.

legoloco, Mandykuh en Ruben01 vinden dit leuk.
  27. Mandykuh

Mandykuh

Lid geworden:
    5 nov 2012
    November 2012, Door wat problemen met een maanvis ben je hier terecht gekomen, maar hoe ben je met deze hobby in contact gekomen?

Paar jaar later precies hetzelfde probleem :stom:

Door mijn huidige partner. Hij had de rio400 staan. Voorheen thuis wel wat visjes en schildpadden gehad maar dat was kleinschalig. Omdat mijn partner de bak had ingericht met zijn ex wou ik dat de bak geheel werd aangepast:D en dat gebeurde en zo ben ik er eigenlijk 13 jaar geleden ingerold :D

Na februari 2014 tot 2017 ben je een tijdje van het forum weg geweest, wat heb je in die tussentijd hobbymatig gedaan?

Klopt, mijn gezondheid liet het allemaal niet meer toe. Ik heb toen alle bakken met garnalen opgeruimd. De Rio is gebleven. Deze gaat ook niet weg ondanks dat er een vloek op rust ofzo :juggle: want het is een erfstuk. Ik heb toen wel hobbymatig nog geoefend om zelf te kweken en dat lukte. Ik heb in 2016 mij 2de zoon gekregen :D steeds vaker kreeg ik de vraag of het niet kriebelde om toch weer de nano op te zetten aangezien ik alles nog had. Maar met een baby vond ik dat net wat te druk.

Momenteel ben je buiten de Rio 400 bezig met een Scapers 50 liter bezig om op te zetten, heb je voor de toekomst nog verdere plannen?

Ik zou ontzettend graag een zee aquarium willen. Maar het lukt me niet eens om de rio goed in balans te krijgen laat staan een zee aquarium :D

jessicapilon, Seabait en Ruben01 vinden dit leuk.
  28. TonHageraats

Lid geworden:
    30 aug 2011
    Dank voor je eerlijke antwoorden.
    Aan jou nu de schone taak om iemand anders uit te nodigen om de 3 vragen te stellen.

29. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Leuke antwoorden Mandy en dat zeewaterbakje komt nog wel hoor;)

Mandykuh vindt dit leuk.
  30. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    Het lukt John ook dus hoe moeilijk kan het zijn :sorry: :D:D:D:D

31. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Dank je wel grote vriend:petjeaf::D:D

Mandykuh en MaestroCygni vinden dit leuk.
  32. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    Graag gedaan :D

Mandykuh en jessicapilon vinden dit leuk.
  33. stefanC

stefanC

Lid geworden:
    28 mrt 2017
    Leuke antwoorden Mandy

Mandykuh vindt dit leuk.
  34. Mandykuh

Mandykuh

Lid geworden:
    5 nov 2012
    Bedankt. Vanavond even kijken wie ik kan stalken voor 3 vragen :D

legoloco, jessicapilon en Ruben01 vinden dit leuk.
  35. Mandykuh

Mandykuh

Lid geworden:
    5 nov 2012
    Ik heb een reactie terug gekregen van @M.M.aqua.40 en is het volgende "slachtoffer" wat nog niet was geweest :D

1) Wat zou je graag nog willen doen/bereiken met de hobby

2) Wat vind je het leukste/interessantste aan de hobby en waarom?

3) Wat zou je in de toekomst nog graag willen?

Ruben01 en jessicapilon vinden dit leuk.