Ik stel drie vragen aan.....(deel2)

Discussie in 'Wedstrijden en quizzen' gestart door Ace/Diesel, 10 jan 2008.

View Users: View Users
  1. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011

Tja, Willem moet het hebben van zn loopvermogen was het toch:S:D:D

2. willem666

willem666

Lid geworden:
    18 okt 2015
    Haha, is dat zo? :S

Het zal dan toch vooral de eerste 100 meter zijn... :D

3. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Speciaal voor Willem dan eventjes:

4. willem666

willem666

Lid geworden:
    18 okt 2015
    Hahahah!!:thumbs: Nooit eerder gehoord! Malle jongens hoor, die hollanders...

"Willem loopt vaak voor joker, hijgend als een paard, krijgt hij weer een gele kaart!Geen gevoel voor een bal!! Ben je mal??"
    LoL
    Tja, ontkennen is nutteloos:
    ik heb effectief nul balgevoel!

5. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Haha, ik ken het nummer nog uit mn jeugd en die was destijds best bekend hoor:D:D. Het was altijd een leuk komisch duo en op de tv ook erg leuk om te zien.

willem666 vindt dit leuk.
  6. willem666

willem666

Lid geworden:
    18 okt 2015
    Dank aan Nigel voor de leuke vragen.

1) Hoe ben je in aanraking gekomen met aquascaping?

Ik had al vrij lang een aquarium met vissen en wat simpele plantjes. Tijdens een nachtelijk spelletje pool raakte mijn bak lek (vul zelf maar de juiste toedracht in) en moest ik in allerijl mijn visjes overzetten in een tijdelijk bakje. Ik besliste om de vissen wel te houden maar niet meer aan te vullen om zo de hobby gaandeweg stop te zetten.
    Toen de tijdelijke bak uiteindelijk weg was miste ik het vrij snel en besliste om toch iets kleins op te starten, meer als "sfeerverlichting" eigenlijk... Om toch niet compleet aquariumloos door het leven te gaan laten we zeggen. :D (voor de oplettende doch kritische kijker: de appelslak zat er eigenlijk vooral in voor de foto want hoewel nog klein was ze toch al veel te groot in vergelijking met de bak. Ik heb er wel een libellelarve laten in opgroeien...)
    Ik maakte oa dit bakje:

pico.jpg

Hehe, zelfs geen nano maar eerder een pico bakje: 1,5 liter netto mét ledlampje en externe filter (met ingebouwde) verwarming :engel:

Soit: ik wou het goed doen, wou er een "groen lampje" van maken, dus besloot ik om de plantjes ook wat voeding geven om ze goed te doen groeien :D dus ik zocht online wat informatie over plantenvoeding.
    Vrij snel kwam ik tijdens deze zoektocht een afbeelding tegen van een Iwagumi van Amano en ik was geïntrigeerd, aquascaping was compleet nieuw voor mij!
    Ik wou dat ook wel eens proberen en en plots voelde mijn nieuwe bakje wel zeer beperkt qua mogelijkheden...
    Even overwogen om er ook co2 op te steken (just for fun!) maar ik besefte dat dat misschien wat overdreven was..
    hehe
    Ik had nog een oud 60cm bakje staan en besliste om eens en poging te doen.
    En tja, je raadt het al: een maandje later kwam er een tweede klein bakje, toen een derde, .....

2) Als je maar één bak mocht houden, welke afmetingen zou je dan kiezen en waarom?

Eén bak?
    Tjah, ik zou beginnen met verzet aan te tekenen, laat dat duidelijk zijn! :br:
    Maar goed, stel dat verzet nutteloos blijkt dan zou ik al mijn huidige bakken buiten zwieren en één maatbak bestellen met de afmetingen: L100 B80 H40 (dus geen gigantische bak wat snel duur en ambiteus wordt voor een aquascape)
    Sowieso een open bak, hangende verlichting.

Een lage bak omdat ik dat visueel zeer mooi vind, het oogt oog zeer ruim, het is enorm handig om in te werken en een bijkomend voordeel is dat dergelijke bak een zeer goede gasuitwisseling heeft door het grote wateroppervlak tov de inhoud zodat ik vol gas kan geven (CO2 bedoel ik, hé ;)) zonder risico's op vergassen van bewoners.
    Qua inrichting: (veel) stenen en veel planten.
    Dus twee hangende ledbalken boven de bak, vooraan een high light zone voor bodembedekkers en kleur en achteraan een zone met meer gedimd licht en eerder trage groeiers (Anubias, Buces en varens).
    Qua bewoners zou ik het zeer basic houden:
    Garnalen (Japonica's en wat Sakura's of dergelijks) en een grote school nanovisjes (één soort) of wat killivisjes...
    Mocht er tegen dan echter nakweek otocinclus te vinden zijn dan zeker een grote groep Oto's (staan al lang op mijn verlanglijstje maar zolang dat er enkel wildvang te krijgen is pas ik).
    Jiplaa, klaar!

Maar...... toch zou ik mijn inox bakje ook willen houden eigenlijk...
    En misschien ook een klein nano bakje?
    Als ik je nu plechtig beloof er goed voor te zorgen?? :engel: ;)

3) Wat is je favoriete plant en waarom?

Deze is echt moeilijk...
    Ik ben enorm fan van groene bodembedekkers dus Hemianthus callitrichoides is een kanshebber.
    Daarnaast ben ik ook helemaal verzot op Blyxa japonica dus die speelt ook mee. Maar ja, ik droom al sinds het plannen van mijn eerste scape van een veldje Utricularia graminifolia.
    Mijn ultieme plantje: hoe het fris en groen wuift in de stroming.
    That's the stuff that dreams are made of... Allez, mijn dromen toch (soms :engel:)..

Maar goed, ik ben helaas een realist en tot nu toe is elke UG poging vrij snel geëindigd met een zielig bolletje groen-wit snot... :'(Dus ook al is het mijn "droomplant", ik kan het onmogelijk mijn favoriete plant noemen, het is meer mijn kwelduivel, mijn achilleshiel ahw... :(

Dus dan moet ik, na rijp beraad, toch kiezen voor ....

----- drum roll -----

Bucephalandra sp.!!!
    Jaja, ik kies niet één plant, maar een complete plantensoort!! :6
    (bending the rules, it's a hobby)

Ik vind alle bucephalandra fantastisch, super kleuren en heel veel varianten!

Ik ga op zoek naar een volgend slachtoffer... Wie zich geroepen voelt mag me altijd een PB sturen :engel:

Laatst bewerkt: 3 apr 2018
    Ruben01 en legoloco vinden dit leuk.
  7. Nigel

Nigel

Lid geworden:
    4 jun 2017
    Toffe antwoorden Willem :thumbs:

8. XfiXit

XfiXit

Lid geworden:
    1 jun 2017
    Haha! Leuke antwoorden. Maar die 100x80x40 bak is toch wel erg realistisch hoor. Minimaal 120cm lang zou ik hem persoonlijk doen.

En die bucephalandra is echt een toppertje inderdaad. Het is dat ze zo lastig te vinden zijn hier in de buurt.

9. TonHageraats

TonHageraats Beheerder Beheer

Lid geworden:
    30 aug 2011
    Dank je Willem, ik heb het met plezier gelezen :thumbs:

10. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Er leuke antwoorden Willem.

11. willem666

willem666

Lid geworden:
    18 okt 2015
    :D
    Maar het is waar, die bak staat zelfs vaag op de planning maar dan niet ipv al mijn andere bakken maar eerder ter vervanging van 1 bak...

Ik heb trouwens een welwillend doelwit gevonden, namelijk Legoloco!
    Vanavond volgen de vragen...

legoloco en jessicapilon vinden dit leuk.
  12. willem666

willem666

Lid geworden:
    18 okt 2015
    Drie vragen voor Legoloco:

1) Je hebt naast de aquariumhobby ook nog een grote legoverzameling. Ben je nooit in de verleiding gekomen om die twee te combineren en een bakinrichting te maken met lego? Toegegeven, het klinkt misschien wat kitscherig maar met de "juiste" legoblokjes kan dat ook leuk zijn.
    Je zou het met een subtiele knipoog kunnen doen en bvb een legholletje in lego maken of een 'potje' voor plantjes maar je zou er ook volledig kunnen voor gaan en een unieke achterwand maken (al dan niet met plantjes eraan bevestigd) of een paar grotere stukken in de bak plaatsen...

2) Je bent bijna 10 jaar lid van het forum! :thumbs: En misschien/vermoedelijk al langer actief met aquaria bezig?
    Dan heb je ongetwijfeld veel trends, vernieuwingen en verschillende benaderingen van het aquarium houden de revue zien passeren.
    Welke van deze veranderingen heeft het meest invloed gehad op de manier waarop jij de hobby aanpakt?

3) Stel dat je een groot cadeau voor jezelf mag/moet kiezen en je krijgt volgende hartverscheurende keuze voorgeschoteld:

-ofwel krijg je een groot, custom made doorkijkaquarium dat compleet naar je wensen gemaakt en ingebouwd wordt in een tussenmuur naar keuze. (badkamer, keuken, slaapkamer... wat je maar wil)

-ofwel krijg je een custom made levensgroot tv-meubel volledig opgebouwd uit legoblokjes, voorzien van alle kastjes en schuifjes en ditjes en datjes die je maar kan bedenken als echte loco de las legos (;))

Wat kies je? :D:D

Ruben01, MaestroCygni en legoloco vinden dit leuk.
  13. stefanC

stefanC

Lid geworden:
    28 mrt 2017
  14. legoloco

legoloco

Lid geworden:
    19 nov 2008
    Mijn antwoorden komen eraan maar waarschijnlijk pas na het weekend.

Als er iemand is die na mij wil graag reactie via PM.

15. Mandykuh

Mandykuh

Lid geworden:
    5 nov 2012
    Die laatste zal een lastige zijn voor @legoloco denk ik :D

legoloco en jessicapilon vinden dit leuk.
  16. legoloco

legoloco

Lid geworden:
    19 nov 2008
    Zo, wat eerder dan verwacht en geheel in de baas zijn tijd geschreven ;-)

1) Je hebt naast de aquariumhobby ook nog een grote legoverzameling. Ben je nooit in de verleiding gekomen om die twee te combineren en een bakinrichting te maken met lego? Toegegeven, het klinkt misschien wat kitscherig maar met de "juiste" legoblokjes kan dat ook leuk zijn.

Je zou het met een subtiele knipoog kunnen doen en bvb een legholletje in lego maken of een 'potje' voor plantjes maar je zou er ook volledig kunnen voor gaan en een unieke achterwand maken (al dan niet met plantjes eraan bevestigd) of een paar grotere stukken in de bak plaatsen...

Uiteraard maar dan niet in een echt aquarium maar gewoon een aquarium van Lego nabouwen dus inrichting, planten en vissen van Lego.

Heb hier zelfs specefieke elementen voor aangeschaft maar een bouw is er nooit van gekomen door gezondheids redenen.

Ik zou nooit Lego in mijn aquarium doen omdat ik gewoon niet van kitsch hou maar meer van natuurlijke inrichtingen ben.

Theoretisch is het natuurlijk wel mogelijk en ook vaak gedaan maar iig niet mijn keuze.

2) Je bent bijna 10 jaar lid van het forum!

En misschien/vermoedelijk al langer actief met aquaria bezig?

Dan heb je ongetwijfeld veel trends, vernieuwingen en verschillende benaderingen van het aquarium houden de revue zien passeren.

Welke van deze veranderingen heeft het meest invloed gehad op de manier waarop jij de hobby aanpakt?

Mijn eerste aquarium kwam er rond mijn 9-10de (dus ruim 40 jaar geleden) en verdween weer rond mijn 15-16e.

Na mijn trouwen, 10 jaar later, heb ik de hobby weer opgepakt en met perioden van droogte kwamen en gingen er verschillende bakken.

Door gezondheids redenen werden de bakken wel steeds kleiner maar wel bleven het Zuid America of plantenbakken.

Trends kwamen en gingen maar daar deed ik vaak niet aan mee.

Het beef bij mij meestal simpele techniek, T8-potfilter en Jaeger verwarming.

Wel werd alles meer betaalbaar en wat makkelijker in onderhoud.

Vooral dat stukje betaalbaar heeft waarschijnlijk de meeste invloed gehad op de manier waarop ik de hobby aanpak, dat en uiteraard de beschikbaarheid van een groter budget.

Hierdoor zijn CO2 en LED verlichting veel bereikbaarder geworden.

Voor de rest blijf ik oldskool met Dupla plant24 en voorlopig easy carbo ipv CO2.

Maar de grootste verandering in de hobby is eigenlijk de komst van het internet.

Hierdoor kwam er een schat van info voor iedereen beschikbaar en werd het zoeken naar oplossingen veel makkelijker.

Bijkomstigheid was dat je prijzen kan vergelijken en bij de goedkoopste kan kopen.

3) Stel dat je een groot cadeau voor jezelf mag/moet kiezen en je krijgt volgende hartverscheurende keuze voorgeschoteld:

-ofwel krijg je een groot, custom made doorkijkaquarium dat compleet naar je wensen gemaakt en ingebouwd wordt in een tussenmuur naar keuze. (badkamer, keuken, slaapkamer... wat je maar wil)

-ofwel krijg je een custom made levensgroot tv-meubel volledig opgebouwd uit legoblokjes, voorzien van alle kastjes en schuifjes en ditjes en datjes die je maar kan bedenken als echte loco de las legos (

)

Hahaha, zoiets had ik wel verwacht,

Antwoord is eigenlijk simpel omdat ik het Lego idee er thuis niet doorkrijg.

Lego wordt in beperkte mate getolereerd in de huiskamer.

Het aquarium dus maar het kan geen doorkijk worden om twee redenen,

1 is niet mogelijk in ons huis

2 zou duidelijk mijn laatste leuze zijn omdat ik een doorkijk gewoon niet mooi vind.

Wie is het volgende slachtoffer...? Wie zich geroepen voelt mag me altijd een PB sturen anders ga ik na het weekend actief op zoek naar een “slachtoffer”.

Ruben01, willem666 en XfiXit vinden dit leuk.
  17. XfiXit

XfiXit

Lid geworden:
    1 jun 2017
    Hehe, en een aquarium bouwen van lego stenen? Enkele rijen dik, met epoxy erop en een glasplaat erin gelijmd. Zou dat de waterdruk kunnen weerstaan?

legoloco vindt dit leuk.
  18. legoloco

legoloco

Lid geworden:
    19 nov 2008
    Denk het wel maar de bouw zal een uitdaging worden omdat niet elke legosteen precies gelijk is en rechte muren bij het groter/langer worden dus afwijkingen gaan krijgen.......
    Dit merk je als bouwer van grotere bouwwerken.

19. XfiXit

XfiXit

Lid geworden:
    1 jun 2017
    Hmm, ik dacht dat ze redelijk maatvast werden gegoten. Ben nu wel erg benieuwd naar die hobbyprojectjes van je :p

20. legoloco

legoloco

Lid geworden:
    19 nov 2008
    Nou hup dan, ff wat thumbnails

EC760F55-BF13-4A52-91A1-E1CCBF245744.jpeg 4951FE66-9DA2-42DD-A63C-6E4DB80A958A.jpeg E8AEDFFB-BCAF-4235-AD4E-31F2231F80E2.jpeg 72510961-F0FE-4F71-AB4C-3A26FB0993E8.jpeg A3432223-D92B-461A-BDE3-83938A93DC51.jpeg

robru, Ruben01 en Mandykuh vinden dit leuk.
  21. legoloco

legoloco

Lid geworden:
    19 nov 2008
    Ik heb een nieuw “slachtoffer” gevonden en zal deze week de vragen posten.
    Voorlopig even druk thuis.

22. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    legoloco vindt dit leuk.
  23. legoloco

legoloco

Lid geworden:
    19 nov 2008
    Zo, heeft even geduurd maar ik ben eruit,

Drie vragen voor The Crash Cowboy:

1). Je bent nog niet zo heel lang actief hier, sinds 2014.

Hoe ben je in deze hobby terecht gekomen en hoe ben je op dit forum beland?

2). In je topics lees ik dat je elke verlichting al geprobeert hebt, T8-T5 en Led.

Wat waren je beweegredenen voor elk type en welke heeft je voorkeur?

3). Ik lees eigenlijk alleen over plantenbakken, jungle’s.

Heb je wel eens aan iets anders, keien/zeewater gedacht?

En wat zou dan je voorkeur hebben als je niet naar de kosten hoeft te kijken?

24. Crash Cowboy

Crash Cowboy

Lid geworden:
    9 okt 2014
    Okee Rob, daar gaat ie !

1). Je bent nog niet zo heel lang actief hier, sinds 2014.
    Hoe ben je in deze hobby terecht gekomen en hoe ben je op dit forum beland
    ?

Mijn vader heeft vroeger toen ik nog een klein cowboytje was (ergens in de jaren ‘60) een half jaar een aquariumpje gehad van ik schat 60 x 30 x 30, met Maanvissen, Black Mollies, Zoenvissen, Neontetra’s, twee takjes waterpest, een paar grote schelpen en een schemerlamp er boven. Ik vond het prachtig ! Dat is me altijd bijgebleven.

Ergens in 2005 was ik met de familie in Burgers Ocean, en daar kon je toen ook in de technische ruimtes boven de aquaria kijken. Ik was meteen verkocht en wilde ook een aquarium !

In 2006 wilden mijn vrouw en mijn dochter een hond, en ik ging akkoord onder de voorwaarde dat ik dan een aquarium ‘mocht’. Dat werd een Rio 125, die ik nog steeds heb als nood- en reservebak. Ik kocht een beginnersboekje van Takashi Amano en ik werd meteen gegrepen door het ‘natuur-aquarium’ virus. Wat een prachtige bakken maakte die kerel ! En in dat boekje leek het zo makkelijk ... Dat viel tegen, maar Amano San is me blijven inspireren !

Tip 1. van The Cowboy: iedere aquarist zou eens door een van de boeken van Takashi Amano moeten bladeren !

B9776EB5-B83D-4832-AB4A-AFA8D5CFF533.jpeg

2B3F8602-F5B3-432D-9947-5F5C65A1FEE6.jpeg

Met die Rio 125 heb ik een aantal jaren met veel plezier en heel veel algen en schade en schande en wijs worden, aan lopen te klooien. Maar een paar jaar geleden had ik ineens plaats voor een echt groot aquarium; dat werd de Jungle van 160 x 60 x 60 die hier op het forum te zien is. Ik kocht de bak tweedehands, laste er zelf een onderstel voor en begon in maart 2015 met inrichten. Ik had inmiddels wel zo veel verstand van aquariums gekregen dat ik wist hoe het zou moeten; ik had in de loop der jaren ook de nodige ervaring en spullen opgedaan.

Tip 2. van The Cowboy: voor niks gaat de zon op. Ik heb bewondering voor mensen die met weinig middelen en geld een mooi aquarium kunnen houden, maar ik kan het niet. Het kost geld !!! Hou daar rekening mee !

De Jungle lukte erg goed, al zeg ik het zelf. Hier een filmpje toen ie op z’n mooist was, volgens mij:

Een half jaar geleden ben ik verhuisd; ik was een beetje op de inrichting van de oude Jungle uitgekeken, en dat was een mooie aanleiding om weer eens opnieuw te beginnen. Dat heeft even geduurd, want ik ben pas een week geleden begonnen met de nieuwe inrichting. Het wordt wel weer iets Jungeligs, maar met méér open ruimte (hoop ik). Hier een foto:

6F51F9A6-827A-4816-801C-07A515B81155.jpeg

Over dit forum:

Ik zat hiervoor op een ander forum, Punkyfish. Maar dat is geloof ik een zachte dood gestorven. Ik vind het zelf wel leuk om in een soort dagboek de ontwikkeling van mijn aquariums vast te leggen, en het is dan mooi meegenomen dat anderen dat ook leuk vinden. Aquaforum is een prima plaats, met veel goede aquaristen en (meestal) een relaxte sfeer. Dus ik kwam hier in 2014 en ik hoef hier niet weg !

Het is trouwens zwaar klote dat de app die mijn foto’s gratis hostte (Photobucket) ineens een absurd hoog bedrag vroeg om dat te blijven doen, zodat het halve foto-album over de eerste Jungle niet meer te bekijken is. Dat vind ik jammer (en een schande, maar dat is een ander verhaal).

2). In je topics lees ik dat je elke verlichting al geprobeert hebt, T8-T5 en Led.
    Wat waren je beweegredenen voor elk type en welke heeft je voorkeur?

Toen ik begon zaten er bij de Rio 125 gewoon twee TL lampen. De algemene opinie (een beetje door Amano geloof ik) was destijds: te weinig licht bestaat niet. Ik ben toen overgestapt op T5 lampen, omdat die wat meer lichtopbrengst hebben.

Intussen is ‘heel veel licht’ niet meer het belangrijkste. Boven de Jungle hangen vier T5 lampen (geschakeld in 2 x 2) van ieder 80 watt, maar dat is eigenlijk te veel. Ik heb hier zelfs nog een armatuur liggen met nóg een 80 watt lamp. Nergens voor nodig. Ik heb altijd maar twee lampen aan.

LED heb ik nooit geprobeerd, maar dat lijkt me ook wel wat: dimbaar en economisch zo. Ik heb alleen LED nachtverlichting gehad: van die goedkope strips met een afstandbediening. Die was uiteindelijk niet opgewassen tegen al het vocht en heeft het begeven.

Het maakt me eigenlijk niet zo veel uit welke verlichting ik heb; het zorgt er voor dat je de bak kan bekijken en dat de plantjes groeien. Mijn voorkeur zou zijn: computergestuurde dimbare LED verlichting met alle toeters en bellen, maar dan moet ik eerst de Lotto maar eens winnen.

3). Ik lees eigenlijk alleen over plantenbakken, jungle’s.
    Heb je wel eens aan iets anders, keien/zeewater gedacht?

Ik ben al van alles van plan geweest; ik heb ooit een nano-bakje gehad bijvoorbeeld. Iwagumi lijkt me ook prachtig; Malawi ook, of een mooie Amazone biotoop met Maanvissen. Maar dat ligt allemaal niet binnen mijn (financiële) mogelijkheden. Ik ben daarnaast ook nog een luie aquarist; hoe mooi de oude Jungle ook was, ik was iedere drie, vier weken een uurtje bezig met wat snoeien en water verversen. Verder ben ik grote fan van de Estimative Index aanpak, dus ik ben wel in de weer met micro- en macro- oplossingen en sporen als plantenvoeding, in combinatie met CO2 natuurlijk.

Tip 3. van The Cowboy: als je een mooie plantenbak zonder algen en met spectaculaire plantengroei wil, lees dan op z’n minst eens iets over de Estimative Index. Die werkt !

En wat zou dan je voorkeur hebben als je niet naar de kosten hoeft te kijken?

Als ik die Lotto zou winnen zou ik denk ik het liefst een mooi en groot zeeaquarium willen, met prachtige vissen en levend koraal en zo. Maar dat schijnt retemoeilijk te zijn, en vraagt bergen onderhoud.

Eerst wil ik een keer naar Lissabon; daar heeft Takashi Amano een paar jaar voor zijn dood het grootste zoetwater-natuuraquarium ter wereld ingericht.

472F4396-4956-4175-8440-543387128F5B.jpeg

Dat was het weer ! Ik geloof dat ik nou 3 vragen aan iemand mag stellen. Ik ga even nadenken aan wie !

Howdy folks !

Laatst bewerkt: 12 apr 2018
    kw_nl, Fuubs, trotsemammie en 4 anderen vinden dit leuk.
  25. Crash Cowboy

Crash Cowboy

Lid geworden:
    9 okt 2014
    Ik heb een nieuwe kandidaat gevraagd of ie mee wil doen. Wordt vervolgd !

26. stefanC

stefanC

Lid geworden:
    28 mrt 2017
  27. Crash Cowboy

Crash Cowboy

Lid geworden:
    9 okt 2014
    Ik heb intussen Boomtak gestrikt voor deelname. Hij maakt enorm interessante bakken, maar ik heb ze al een tijdje niet meer gezien. Ik ga ze weer eens opzoeken, en ik zal dit weekend de vragen voor hem maken !

legoloco en Ruben01 vinden dit leuk.