Ik stel drie vragen aan.....(deel2)

Discussie in 'Wedstrijden en quizzen' gestart door Ace/Diesel, 10 jan 2008.

View Users: View Users
  1. John.

John.

Lid geworden:
    4 okt 2012
    Peter,

Hier de drie vragen voor jou.

1 Je hebt diverse killisoorten gehad en gekweekt. Hoe heb je dat ervaren en waar gaat voor de toekomst jouw aandacht naar uit?

2 Je hebt een schitterende Afrika bak gemaakt, waarom juist een Afrika bak en hoe heb je de inrichting samengesteld?

3 Je hebt een ongelimiteerd aquarium budget, wat ga je daar mee doen.?

Groetjes en veel plezier met het beantwoorden,

John.

2. Peter74

Peter74

Lid geworden:
    31 jan 2015
    Leuk hierin gevraagd te worden en leuke vragen ook!

Nu even geen tijd, maar kom zsm met de antwoorden.

3. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ik wacht met spanning af Peter;)

4. Peter74

Peter74

Lid geworden:
    31 jan 2015
    Allereerst dank voor de vragen! Leuke insteek ook: Hopelijk kan ik iets van wat mij gegrepen heeft in de killi-hobby overbrengen.

1 Je hebt diverse killisoorten gehad en gekweekt. Hoe heb je dat ervaren en waar gaat voor de toekomst jouw aandacht naar uit?
    Ik heb inderdaad een aantal soorten gehad. Het is begonnen met Aphyiosemion australe en Epiplatys annulatus in mijn eerste (60cm) west-Afrika bakje. Ik weet niet meer precies hoe dat gelopen is. Volgens mij vond ik het toen gewoon mooie vissen. Ik had nog wel in het achterhoofd dat het killi's waren en dat kweken mogelijk was, maar ontdekte ook dat het niet de jaarlijkse killi's waren die ik zo fascinerend vond: Vissoorten die leven in woestijnen? Vissen waarvan een aanzienlijk deel van het jaar geen vis van leett, zodat de soort alleen als eitjes in de modder voortbestaat??? Ik vond dat zo bijzonder dat ik daar alles van wilde weten! Wat nu als de regen eens wat later kwam? Of een jaartje oversloeg? Ik vond soorten die zich onder dergelijke omstandigheden en met zulke onzekerheden in stand weet te houden een echt wonder van de natuur. Vervolgens is het wel heel treurig dat veel van deze soorten door menselijk handelen met uitsterven bedreigd worden. Kennelijk is de aanwezigheid van mensen veel erger dan de extreme omstandigheden die deze diersoorten wel aankunnen!
    Ik had toen mijn zuid-Amerika bak nog draaien die geinspireerd was op het enorme (in de herinnering van een klein kereltje :-) bak met kardinaaltetra's van mijn opa. Ik ben toen dus alsnog op zoek gegaan naar een jaarlijkse killi die in die "biotoop" paste. Met mijn (toen nog erg brede) definitie van een biotoop vond ik toen de Nematolebias whitei, (afkomstig uit tijdelijke watertjes aan kust van Brazilie, zo'n 150km ten oosten van Rio de Janeiro) passend.
    Dit was een opglegde kans: Een echte jaarlijkse killi, dus met noodzaak van een droge periode voor de eitjes en waar de noodzaak van kweek om ze langer dan 6 maanden te kunnen hebben me bezigheid zou geven! Daarbij werd hij omschreven als een echte beginners killi, dus geknipt voor een beginnende aquariaan als mijzelf. Na een poosje wachten verschenen er eitjes op Aquabid en die besloot ik te bestellen. Dat leverde me behalve eitjes mijn eerste contact in de killi wereld op. De verkoper was een goed benaderbare kweker uit het Zwarte Woud (Duitsland) met ruime ervaring en geduld met mijn eindeloze vragen mbt het hanteren van de eitjes. Bij eitjes stelde ik me iets heel kwetsbaars voor en na ontvangst zou ik ze regelmatig moeten checken op ontwikkeling. Ook het opgieten van eitjes nadat ze een maand of 4 op het droge geweest waren, waarna er vrijwel direkt visjes uit zouden moeten komen leek me een vorm van magie die in mijn handen wel moest mislukken. Uiteindelijk bleek het allemaal reuze mee te vallen: En plens koel water erop en genieten maar. De details staan elders, maar al binnen een uur waren de eerste larven uitgekomen en het opkweken daarna was probleemloos. De volgende fascinerende ervaring was het starten van de kweek met deze dieren. Dat kan bij deze beestjes al vanaf dat ze een week of 5 oud zijn! Het recept is simpel: Als je een potje met turf op de bodem zet, worden ze direkt opgewonden en duiken erin om eitjes te produceren :-) De opbrengst was goed en ook van die eitjes heb ik maanden later weer jongen gekweekt. Toen liep ik wel aan tegen de intesiteit van deze hobby: De vissen worden ook daadwerkelijk niet ouder dan 6 maanden. De laatste maanden is kweek niet meer mogelijk, dus om ze te behouden moet je echt in een strak patroon 3-4x per jaar een ronde doen. Bij de tweede generatie heb ik daarom besloten dat dit voor mij niet te combineren was met mijn werk en een gezin met 2 jonge kinderen.
    Het alternatief lag toen voor de hand. Ik had natuurlijk al 2 west-Afrikaanse soorten gehad die niet-jaarlijks en wel mooi waren. Wat ik jammer vond is dat deze soorten algemeen verkrijgbaar waren. Ik wilde wat bijzonders. Resultaat was dat ik Fundulopanchax deltaensis, Chromaphyosemion splenopleure en Epiplatys olbrechtsi uitzocht. De Chromaphyosemion vond ik bij een bekende Nederlandsche kweker. De andere twee bleken beschikbaar bij een Duitse kweker op ~120 km rijden vanaf Eelde. Dat was erg leuk, want dat was te doen met de auto. Ik kreeg toen een inkijkje in de keuken (of eigenlijk schuur met ongeveer 400 bakken :-D) van een serieuze kweker. Voor mij is dit ook echt een onderdeel van het houden van killi's geworden: het netwerk wat je opbouwt en de mensen met hun vissoorten en technieken die je daarmee leert kennen. Helaas is de deltaensis toen niet gelukt doordat de kweker zijn laatste explaren verloor in een ongeluk bij een water verversing op de dag voor ik ze zou komen halen. In plaats daarvan kreeg ik een paartje Fundulopanchax sjoestedti 'Funge' mee: een van de mooiste vissen die ik ooit gezien heb! Dit is niet de bekende 'Niger delta' vorm, maar een variant die een tekening heeft die alleen bestaat uit fel-rood en blauw. Het heeft me wel aan het twijfelen gebracht of ik toch niet voor deze grotere soort zou gaan, maar ik zette mijn zoektocht naar deltaensis voort. najaar 2007 waren er eindelijk weer eens eitejs verkrijgbaar via Aquabid. Deze verkoper rekende vaste verzendkosten, dus daar ook direkt maar een tweede soort bij besteld: Fundulopnachax nigerianus 'Iniddere'. Dit is een iets kleinere soort die wel de kleurrijkste west-Afrikaanse killi genoemd wordt en zeer geschikt voor beginners. Dat kan ik beamen: Het opkweken verliep probleemloos met uiteindelijk 9 heren en 10 dames, waarvan ik na een deel verkocht te hebben, nog 2 harems (1m/2v en 1m/3v) heb zitten. Ik ben er niet uit wat ik daar verder mee ga doen. Ze zijn (bijna) even mooi kleurrijk als de Fp. sjoestedti 'Funge', maar ... 'size does matter ' :-) Ik denk dat ik binnekort wel eitjes ga verzamelen mogelijk voor verkoop, en wellicht voor en nieuwe generatie na de zomervakantie.
    Inmiddels zitten heb ik deltaensis jongen zitten. Die waren wat problematischer, met 50% verlies van jongen in de eerste paar weken. Van de oorspronkelijke ~11 heb ik er nog 5 over. Van die 5 was de indruk dat het allemaal dames zijn omdat ze de mannen-tekening niet ontwikkelen. Toch zijn er 2-3 die veel meer zilverachtig pigment hebben in vergelijking met de 2 anderen die wel de bruinige tint en rode punten hebben. Dus wie weet wordt ik nog verrast. Dat zou wel gaaf zijn: Deze soort is in Nederland uit de hobby verdwenen en als ik nu toch 2 paar zou hebben, dan ga ik me zeker inspannen om ze weer verspreid te krijgen! De laatste soort waar ik aan begonnen ben is de Fundulopanchax fallax. Deze vond ik op marktplaats en omdat het met de deltaensis nog niet opschoot, de fallax groot EN zeldzaam zijn, was mijn interesse gewekt. Ik heb ze opgehaald uit Utrecht bij een hobbykweker, die ook 2 paar Aphyosemion cinnamomeum over had. Die kreeg ik erbij. In eerste instantie leken ze wat saai van kleur, maar inmiddels ben ik ze ook erg mooi gaan vinden. De tinten op het lijf varieren heel subtiel en dat contrasteert erg mooi met de fel gele rand op de staart. Verder vallen ze op omdat het de enige west-Afrikaanse killi is die helemaal geen rood pigment heeft.
    Deze rondreis langs een heleboel soorten heeft me veel geleerd over wat mij enthausiast maakt over killi's en waar ik me in de toekomst op wil richten:
    1) Jaarlijks is me te dwingend en de komende 25 jaar zal dat niet verenigbaar zijn met de andere belangrijke zaken in het leven. Daarnaast vind ik de vissen in hun volwassen (en gezonde) periode het mooist. De jaarlijkse die ik gehad heb, had dat maar een maand of 3.
    2) De enorme variatie in kleuren in west-Afrika maakt het voor mij interessant om daar mee door te gaan.
    3) "Size matters". Grotere soorten hebben (relatief aan hun afmeting) nog gedetaileerdere tekeningen en dat spreekt me aan.
    4) Het moet iets bijzonders zijn. Dat kan zeldzaamheid in de natuur zijn, maar ook vind ik het wel leuk om soorten op gang te krijgen die in de (Nederlandsche hobby) zeldzaam zijn. (De fallax is dus een blijvertje en de deltaensis blijf ik nastreven.)

2 Je hebt een schitterende Afrika bak gemaakt, waarom juist een Afrika bak en hoe heb je de inrichting samengesteld?
    Allereerst dank voor het compliment :-)
    Ik ben ooit gestart met een Zuid-amerika bak. Mijn opa had vroeger een (in mijn herinnering :-) enorm aquarium met een grote school kardinaaltetra's en toen ik zelf de hobby weer ging oppakken wilde ik dat reproduceren. Na een jaartje puzzelen en sleutelen had ik het punt bereikt dat sommige planten met succes kon houden en andere soorten volstrekt kansloos bleven. Netto resultaat was echter een bak die acceptabel draaide en waar je alleen nog naar kon kijken. Nu kan ik niet heel goed stil zitten kijken, dus had ik wat anders nodig.
    Dus werd het tijd voor een 2e bakje. Daarvoor keek ik in eerste instantie naar een Australie of west-Afrika bestand en koos uiteindelijk voor de suggestie van Mascha&Ivo. Het werd een 60cm bakje met Aphyosemion australe en de Epiplatys annulatus (ringbandsnoekje). Al doende kwam ik erachter dat een prettige bijkomstigheid was dat planten die passen in een west-Afrika biotoop (Vallisneria, Anubias, Bolbitus, Nymphea) het in mijn handen allemaal goed doen. Epiphyt planten gaan me beter af dan wortelende planten en Vallisneria en Nymphea kan iedereen :-) Die motivatie is wel verandertd De variatie in kleuren en vormen is in west-Afrika vrij groot, de vissen vind ik erg mooi en mijn fascinatie voor het verschijnsel van eitjes die via het droge moeten uitkomen houdt me bezig.

3 Je hebt een ongelimiteerd aquarium budget, wat ga je daar mee doen.?
    Op dit moment staan er op zolder 2 kweekstellingen en een 3e stellingkast nog in de verpakking. In de stellingen staan nu 13 bakken waarvan eentje opgedeeld in twee compartimenten, wat me 14 bakken oplevert. Echter, dit is een via marktplaats bijeengeraapt zooitje met standaard kappen. Ik zou dit allemaal graag vervangen door een serie bakken met goed gekozen maten, met dekruitjes en beter geintegreerde techniek in de stelling. Dan zou e.e.a. stabieler draaien en ik minder tijd kwijt zijn aan het bijstellen van luchtkraantjes en alle aanverwante problemen. Deel van het ongelimiteerde budget zou ik inzetten om een periodiek budget te hebben voor impulsaankopen via Aquabid, want nieuwe soorten ontdekken (opgieten, ontwikkeling volgen, de spanning van het eerste kleurpigment, etc...) blijft wel het mooiste wat er in deze hobby is. Tenslotte (we hebben het toch echt over ongelimiteerd?) zou ik een deel inzetten om ervoor te zorgen dat het doel wat ik noemde: soorten die zeldzaam zijn in de hobby weer in de hobby brengen, gerealiseerd kan worden waarbij ik lekker blijf hobbyen met 1e generaties die iemand anders vervolgens beroepsmatig als startpunt voor grootschaliger kweek ter verspreiding kan gebruiken.

Oef.... Dit is veel langer geworden dan ik gedacht had. Ik geef het weer en de bijbehorende sein-en-wisseltoringen waardoor ik een poos stilstond met de trein maar de schuld :-)

Ruben01 en legoloco vinden dit leuk.
  5. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Maar het is wèl een heel mooi en zeer herkenbaar verhaal!

6. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Erg leuke antwoorden Peter:thumbs:

7. TonHageraats

TonHageraats Beheerder Beheer

Lid geworden:
    30 aug 2011
    Zeer uitgebreid Peter, bedankt.

8. John.

John.

Lid geworden:
    4 okt 2012
    Peter, ik kijk uit naar de rest van het inrterresante verhaal:engel:

Groetjes John

9. Ruben01

Ruben01

Lid geworden:
    22 aug 2016
    Heel mooi verhaal Peter!

Ik ga met John mee:p

10. stefanC

stefanC

Lid geworden:
    28 mrt 2017
    Mooi verhaal Peter

11. Waterdraakje.

Waterdraakje.

Lid geworden:
    3 jun 2018
  12. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Inderdaad, maar we zijn inmiddels wel 3 weken verder volgens mij .....

Dus, Peter: wie is de volgende?

13. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    Leuk zoals als je met de hobby bezig bent. :r

14. Peter74

Peter74

Lid geworden:
    31 jan 2015
    Jeffrey, hierbij 3 vragen voor jou:
    1) In verschillende topics lees ik dat aquaristiek je in de genen zit. Je fotoalbums laten bakken zien waar ik alleen van kan dromen. Verspreid over je berichten kom ik 3 generaties tegen die zich met aquaristiek bezig houden. Hoe heeft zich dit ontwikkeld? Hoe is de hobby voor jou begonnen? Wanneer je door de hobby gegrepen werd en hoe veranderde dat in je eigen eerste stappen?
    2) Je albums laten een breed spectrum aan biotopen zien. Toch zullen ze iets gemeenschappelijk hebben, namelijk dat jij er voor viel. Wat is het waar jij naar zoekt als je een nieuwe bak aan het plannen bent?
    3) Liggen er nog nieuwe bakken / biotepen in het verschiet of heb je nog ideeen voor nieuwe bakken?

TonHageraats vindt dit leuk.
  15. Jeppo

Jeppo

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Dankjewel voor het uitkiezen, Peter! :)

1) Ik ben ooit begonnen met een klein bakje op mijn slaapkamer toen ik een jaar of negen/tien was. Mijn vader had voordat ik geboren was ook altijd aquaria en telkens als we naar een dierenspeciaalzaak gingen, stonden wij beide bij die mooi gekleurde vissen te kijken. Op een dag was ik brutaal genoeg om te vragen of ik ook vissen mocht houden. Het bakje stelde niet veel voor en toen na enkele maanden de guppy-populatie zo was gegroeid, vond mijn vader het ook tijd voor een grotere bak. Toen is het eigenlijk echt begonnen en ging ik mijn eigen keuzes maken.

Ik ging boeken lezen en op internet naar informatie zoeken. Zodoende leerde ik waar de vissen vandaan kwamen, wat waterwaarden waren, wat ze nodig hadden en noem maar op.

Het tweede (60 cm) bakje was nog vrij simpel, met guppies, Corydoras paleatus en Hemigrammus erythrozonus. Juist de laatst genoemde soort interesseerde mij zo erg, dat ik mij ging verdiepen in Zuid-Amerikaanse vissen. Hierna kwam er een meterbak, waar alleen Zuid-Amerikaanse vissen in kwamen, waaronder natuurlijk de H. erythrozonus. Andere vissen die ik daar in gehouden heb, waren onder andere Nannostomus beckfordi, Apistogramma borelli, Apistogramma cacatuoides, Corydoras pygmaeus en Carnegiella strigata.

Uiteindelijk wilde ik iets aparts, iets wat nog niet vaak was gedaan. Ik heb toen de meterbak gericht op vissen uit Myanmar, Lake Indawgyi. Vissen als Parasphaerichthys ocellatus en Dario hysginon. Hier heb ik erg veel plezier van gehad en ook aardig wat jongen van de Dario hysginon groot mogen brengen.

Omdat de neiging om nieuwe dingen te proberen bleef knagen, mocht ik van mijn ouders een tweede bak aanschaffen. Het werd een 80 cm bakje, weer gericht op Zuid-Amerika. Pronkstukken werden mijn Dicrossus filamentosus. Nu, 3 jaar later, zwemmen ze hier nog steeds rond.

Toen ik uit huis ging, dacht ik 'lang leven de vrijheid' en kocht ik zonder pardon een twee meterbak. Hoewel het een hele fijne bak was, waarin alle vissen het uitstekend deden, moest ik uiteindelijk na ongeveer een jaar toch toegeven aan mijn vriendin dat de bak een beetje te groot was voor de woonkamer. Als compromis mocht ik twee kleinere bakken hebben, eentje beneden en eentje boven. De bak beneden is een mengelmoesje van Zuid-Amerikaanse vissen. De vissen doen het prima, maar er zit meer potentie in de bak, dat wordt mijn volgende project. Mijn huidige project is de bak die boven staat. Dat is mijn oude Rio 125 bak. Dat is op dit moment een West-Afrikaans biotoop met Microctenopoma ansorgii, Neolebias ansorgii en (tijdelijk) Dormitator lebretonis. Na de zomer kan ik met de andere bak aan de slag.

2) Ik was al vrij snel verzot op dwergcichliden, met name Apistogramma soorten. Zo'n klein visje met zoveel karakter. Ik merkte uiteindelijk wel op dat ik mezelf erg beperkte door mij alleen op Zuid-Amerika te richten. Er zijn natuurlijk ook nog zat andere soorten met dergelijk gedrag. Soortgelijk gedrag heb ik gevonden in de Dario-soorten en Microctenopoma-soorten. Niet identiek natuurlijk, maar wel net zo interessant. Ook heb ik gemerkt dat als je minder (soorten) vissen houdt, de vissen zich natuurlijker gedragen en het gedrag ook interessanter wordt. Ook van de meer gangbare soorten, die worden gezien als "bijvissen".

Op dit moment ga ik steeds meer richting de specifiekere biotopen. Minder soorten, minder druk bezet en de inrichting en omstandigheden specifiek gericht op twee of drie soorten. Ik zoek dan gewoon naar een soort die ik nog graag wil houden, waar die voor komt, hoe het er daar uit ziet, welke vissen er bij voorkomen en welke daarvan het beste erbij passen.

3) Ideeën zat! Ik wil graag nog een bakje richten op de Apistogramma borelli, megaptera en een vorm van de bitaeniata. Ook wil ik nog graag de Dicrossus maculatus houden. Nannostomus beckfordi wil ik nog een keer met deze dwergcichliden combineren, als dat kan. En een nieuw bakje gericht op de Dario sp. Myanmar of andere Dario sp. gaat er ooit ook nog komen. En ik vergeet vast en zeker ook nog wat ideeën die eens in me opgekomen zijn. Er zullen ook vast en zeker nog nieuwe ideeën bij komen.

Mijn drie vragen bewaar ik nog heel even. Morgen ben ik druk, ik probeer vrijdag of zaterdag het stokje door te geven! :)

Ruben01, jessicapilon en legoloco vinden dit leuk.
  16. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Leuke antwoorden Jeppo.

17. TonHageraats

Lid geworden:
    30 aug 2011
    Bedankt voor de uitgebreide antwoorden Jeffrey, erg leuk om te lezen.

18. John.

John.

Lid geworden:
    4 okt 2012
    Leuk om te lezen Jeffrey.
    Je zou ook gewoon de woonkamer groter kunnen maken.......
    Ben benieuwd wie jij gaat kiezen voor de drie vragen.

Groetjes John.

19. Jeppo

Jeppo

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Dank jullie wel! Het was ook leuk om de vragen te beantwoorden. Had niet verwacht dat de antwoorden zo lang zouden worden, maar ik was uiteindelijk goed op dreef! ;)

Ik heb mijn vragen opgesteld voor Rene B!

1) Hoe is de hobby voor jou begonnen?

2) Jouw bakken zijn altijd echte eyecatchers. Je inrichting vol, maar rustgevend en in balans. Je vissen zijn qua gedrag en kleur mooi op elkaar afgestemd. Hoe doe je dit? Hoe ga jij te werk?

3) Je mag in je nieuwe huis de kelder ombouwen tot hobbykamer. Je besluit er een groot aquarium in te laten bouwen. Welke afmetingen heeft deze? Hoe komt deze eruit te zien? Wat komt er in qua planten en vissen?

Rene gaf wel aan dat hij komende week een druk programma voor de boeg heeft, dus het kan even duren voor hij antwoordt.

20. Rene B

Rene B

Lid geworden:
    14 jun 2009
    Leuke vragen, had even een gaatje gevonden om een verhaaltje te typen. Moet nog even hard nadenken aan wie ik 3 vragen wil stellen, ben eigenlijk niet meer actief dus volg het allemaal niet zo.

1) Hoe is de hobby voor jou begonnen?
    Best een lastige, volgens mij rond mijn zevende. Een groot deel van die periode is een beetje een zwart gat in mijn geheugen, dus weet niet meer exact hoe het is begonnen. In elk geval met een ordinaire vissenkom, wat al heel rap een bakje van 50 liter werd met een paar goudvissen. Volgens mij ben ik toen na een jaar overgestapt op een bakje van 120 liter, toen met sluierstaarten, die gingen, niet heel verwonderlijk, vrij snel dood helaas. Heb vervolgens na ik denk een jaar of 2, met hulp van mijn vader een tropisch aquarium gestart, wat vissen betreft was dat een enorme rommel, maar een aantal vissen die ik in mijn eerste verwarmde aquarium heb gehad heb ik nog altijd een zwak voor (ramirezi's, kersenbuiken en diamantgoerami's).

Zo rond mijn 11e ben ik wat serieuzer geworden, volgens mij begon ik toen ook op dit forum, en begon ik meer te kijken naar wat er in mijn bakje paste en welke vissen bij elkaar konden. Toen ik een jaar of 14 was werd het nog een stapje serieuzer, waarbij ik ook gerichter op biotopen een bak inrichtte. Rond die periode heb ik ook mijn eerste echte aquarium aangeschaft, een 1,5 meter aquarium, speciaal gekocht om een groep Peru altums te kunnen houden. Mocht eigenlijk niet van mijn moeder, zo'n grote bak, gelukkig was mijn vader net zo gek op die maanvissen als ik, waardoor wij die bak hebben opgehaald als zijnde een 1,2 meter aquarium. Hoe ik daar uiteindelijk mee ben weggekomen is mij een raadsel, hij heeft er ruim 3 jaar gestaan.

In die periode liep het ook een beetje uit de hand met 5 en later nog 'maar' 3 bakken. Heb uiteindelijk drastisch uitgedund naar 1 klein bakje van 80 cm (inmiddels een jaar of 2 geleden). Druk met school en verhuizingen hebben ervoor gezorgd dat ik een behoorlijke dip heb gekregen op het gebied van aquaria. Geen zin meer in onderhoud e.d., ben sindsdien eigenlijk ook niet meer actief op fora. Heb daarbij noodgedwongen mijn maanvissen moeten verkopen waarvan ik altijd spijt heb gehad.

Ik heb halverwege vorig jaar mijn 80 cm bakje vervangen door een meterbak, het begon toch weer te kriebelen. Een kleine 2 maanden geleden kwam ik een 350 liter bak inclusief kast tegen voor een spotprijsje in Amsterdam, op vrijdag contact gezocht, de volgende dag met kar naar Amsterdam gereden. Heb nog altijd maar 1 bak i.v.m. ruimtegebrek, zou ik de ruimte hebben dan nam ik er nog een 1,2 meter bakje bij. Inmiddels ben ik sinds afgelopen zaterdag ook weer trots bezitter van een groep Manacapuru redback maanvissen en natuurlijk een stelletje ramirezi's, want dat blijft toch een oude liefde.

2) Jouw bakken zijn altijd echte eyecatchers. Je inrichting vol, maar rustgevend en in balans. Je vissen zijn qua gedrag en kleur mooi op elkaar afgestemd. Hoe doe je dit? Hoe ga jij te werk?
    Goeie, iets waar ik zelf nooit bij stil sta. Ik ga weleens uit verveling verschillende fotoalbums op fora en filmpjes op youtube bij langs, waarbij dan vaak een idee ontstaat voor een bepaalde inrichting. Ik probeer altijd een natuurgetrouwe, maar aantrekkelijke inrichting te maken. Een echt 100% natuurgetrouwe inrichting zal ik zelden doen, omdat ik dat zelf simpelweg niet aantrekkelijk voor het oog vind (stenenbakken uitgezonderd).

Als ik eenmaal een idee heb, zoek ik daar verder op. De inrichting stel ik dan ook altijd af op de hoofdbewoner van de bak, van daaruit maak ik dan vaak de hardscape zo natuurgetrouw, vervolgens maak ik het naar smaak aantrekkelijker om te zien met de planten. Het is dan ook vaak zo dat ik de boel compleet omgooi omdat ik iets ben tegengekomen op internet. Dan combineer ik verschillende layouts die ik ben tegengekomen en geef er mijn eigen draai aan.

Ben inmiddels wel wijs genoeg om de bak voldoende te laten rusten, zelfs als ik er niet helemaal tevreden mee ben en een mooiere layout tegenkom. Vaak vormt de bak zich vanzelf.

Wat vissen betreft bedenk ik mij altijd wat de eye-catcher van de bak moet worden. In mijn huidige geval zijn dat de Manacapuru's. Vervolgens kijk ik wat daar goed bij past qua grootte, gedrag en kleur, vaak zoek ik die soorten ter plekke in de winkel uit. Telefoon altijd bij de hand, zodat ik binnen 5 minuten een hele zooi aan informatie tot mij kan nemen. In mijn huidige bak hebben de maanvissen, de eyecatchers, veel rood. Als scholenvis heb ik een groep Colombia tetra's; veel blauw en een beetje rood. Het rood matcht mooi met de maanvissen en het blauw breekt tegelijkertijd al dat rood weer. Een stelletje ramirezi erbij ook weer om dat rood te doorbreken en tegelijkertijd te complimenteren (roodtinten in de vinnen en buik) en een groepje Apistogramma ortegai met, je raadt het nooit, blauw en rood. Ik let bij de keuze van de vissen er heel erg op dat kleuren en vormen elkaar complimenteren en tegelijkertijd wat doorbreken zodat het niet eentonig wordt.

Als basis hou ik dan doorgaans aan; 1 soort bovenin, 1 soort middenin, max. 4 soorten onderin (bijvoorbeeld 1 of 2 soorten cichliden en wat meervallen) en daarnaast nog de eye-catcher. Ik let verder niet heel strak op het soort biotoop in de zin van een specifieke rivier o.i.d.

3) Je mag in je nieuwe huis de kelder ombouwen tot hobbykamer. Je besluit er een groot aquarium in te laten bouwen. Welke afmetingen heeft deze? Hoe komt deze eruit te zien? Wat komt er in qua planten en vissen?
    Afmetingen... Niet te lang, maar wel diep. 1,5 meter lang en een meter diep zou ik het mooiste vinden denk ik, hoogte een centimeter of 80á90.
    Wat vissen betreft natuurlijk maanvissen als hoofdbewoner, welke soort precies zou ik niet weten, misschien Orinoco altums, misschien wel gewoon redbacks. Daarnaast een grote school Hyphessobrycon columbianus, prachtige vissen, zeker in combinatie met maanvissen. Waarschijnlijk nog een mooie groep Guianacara owroewefi, een zootje Sturisoma's en verder zou ik het echt nog niet weten. Inrichting lekker ruig, een paar grote stronken, een bult stenen en kiezels, een paar groepjes Hydrocleys nymphoides en misschien een bult Vallisneria. Weinig licht, veel oppervlaktebeweging om een mooi schittereffect in de bak te krijgen.

Ruben01 en legoloco vinden dit leuk.
  21. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Leuke antwoorden Rene en ik hoop je hier weer wat vaker te zien.

22. TonHageraats

Lid geworden:
    30 aug 2011
    Als je eenmaal besmet bent met het maanvissenvirus zal je er niet meer vanaf komen ;)
    Dank voor de uitgebreide antwoorden Rene, en idd hopen we je weer vaker te zien.

23. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011

Kwestie van niet besmet raken dus;)

24. Jeppo

Jeppo

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Klopt wel een beetje. Je raakt er niet op uit gekeken en afstand van maantjes doen, gebeurt altijd met pijn in het hart.

Leuke antwoorden Rene, dankjewel! Ook ik hoop je weer wat vaker terug te zien hier. Ik ga ook mijn best doen hier vaker aanwezig te zijn.