Ik stel drie vragen aan.....(deel2)

Lid geworden
12 jun 2019
Grappig, dat numbero uno was me niet eens opgevallen maar nu je het zegt! :)

Ik zal de komende dagen even opzoek gaan naar een nieuw slachtoffer.

Lid geworden
12 jun 2019
Bij deze mijn drie vragen aan @CVS

Vraag 1: Ik volg met interesse jouw nieuwe 275cm aquarium en na wat tegenslagen ziet het er nu naar uit dat je kan beginnen. Ik begrijp dat je nieuwe aquarium een Zuid Amerika / Amazone biotoop gaat worden en in het verleden heb je Discus en veel L-nummers gehad. Hoe ben je uiteindelijk bij een aquarium van ~1700L uitgekomen en wat is hier aan vooraf gegaan?

Vraag 2: Volgens mij ben je al langere tijd bezig met de aquarium hobby. Heb je tips voor beginnende (discus)aquarium houders, wat zou je nu anders doen en waarom?

Vraag 3: Wat geeft jou in de aquarium hobby het meeste voldoening?

CVS

Lid geworden
24 feb 2014
Vraag 1: Ik volg met interesse jouw nieuwe 275cm aquarium en na wat tegenslagen ziet het er nu naar uit dat je kan beginnen. Ik begrijp dat je nieuwe aquarium een Zuid Amerika / Amazone biotoop gaat worden en in het verleden heb je Discus en veel L-nummers gehad. Hoe ben je uiteindelijk bij een aquarium van ~1700L uitgekomen en wat is hier aan vooraf gegaan?

Hiervoor heb ik een 180cm bak gehad met inderdaad Discussen. In al die jaren dat ik die bak had heb ik mij voorgenomen dat als we gingen verhuizen ik mijn droombak ging halen van minimaal 1000 liter. Uiteindelijk is dat wat meer geworden omdat het ruimte technisch prima ging in de woonkamer. Tevens is de bak helemaal gebouwd zodat die prachtig in het huis stond en alle ongemakken die een fabrieksbak had wilde ik ook niet meer. Ruimte in de kast en een bioloog van 150 cm met een pomp van 10.000 liter er op moeten zorgen voor niet al te veel onderhoud.

Aangezien ik iets minder zorg voor de vissen wilden worden het (waarschijnlijk) geen discusvissen meer maar een groep Geophagussen en zeker wat grotere L-nummers. Ben toch wel een fan van grotere en robuuste vissen. Daar heb ik nu ook de ruimte voor.

Daarnaast een paar flinke stukken kienhout er in en weinig planten. Wil eigenlijk geen bodem meer hoeven af te zuigen en maximaal 1 keer per week flink water verversen.

Vraag 2: Volgens mij ben je al langere tijd bezig met de aquarium hobby. Heb je tips voor beginnende (discus)aquarium houders, wat zou je nu anders doen en waarom?

Ik denk dat ik mijn eerst goudvissen bak had een jaar of 30 terug. Daarna nog een tropisch gezelschap bak en toen ik 16 was (20 jaar terug nu) ook al een discusbak. Dat ging eigenlijk prima met heel vaak larven e.d. terwijl ik er toen nog niet zo heel veel van wist J Dit was allemaal in het ouderlijk huis. Die discusbak heb ik een paar jaar gehad en toen had ik meer interesses in andere zaken J Zo gaan die zaken bij veel mannen denk ik wel eens. Een jaar of 6 geleden begon het toch weer te kriebelen en ben ik eerst begonnen met een meter bakje en dat werd al snel die 180 cm bak.

Wat ik anders zou doen? Een hele boel J Nooit meer beginnen met kleine discussen. Dat kost je zoveel tijd aan verversen en alles goed houden. Zou iedereen adviseren wil je discussen dan zijn er twee opties. Koop vissen van minimaal 12 cm die kan je prima met 3 voeren per dag en zeg 1 of 2 keer flink verversen per week groot krijgen of koop kleine visjes van 6 cm maar hou ze in een kale bak (geen bodem of wat dan ook) tot ze minimaal 12 cm zijn. Die moet je dan wel 6 á 8 keer per dag voeren en bijna dagelijks verversen. Zelf zou ik altijd optie 1 kiezen nu. Dan maar wat meer uitgeven aan de vissen maar dat scheelt je zoveel tijd.

Mijn vissen waren rond de 8 cm dus al wat groter maar ik had zoveel gedoe met blauwalg en de waterkwaliteit in het begin dat ik denk bijna een jaar lang rond de 50% per dag heb ververst. Dat kost echt heel veel discipline en zou er nooit meer aan beginnen nu!

Ik zie heel veel mensen die zeg 6 discusjes van 6 cm kopen in een bak met planten en dan weinig verversen en te weinig voeren. Dan weet je zeker dat er problemen komen in de toekomst. Zie ook vaak mensen die te kleine filters nemen. 1 x potfilter op een bak kan eigenlijk niet. Zou zeggen toch minimaal 2 x de grootste potfilter van de bekende merken of nog beter een bioloog!

Discusvissen zijn prima te houden hoor ook al zal iedere beginner fouten maken maar je moet wel beseffen dat je er meer onderhoud aan hebt. Heb je daar geen zin in prima maar dan moet je er niet aan beginnen scheelt veel ellende.

Mensen die advies / vragen over discusvissen willen je kan mij altijd PB sturen natuurlijk

Vraag 3: Wat geeft jou in de aquarium hobby het meeste voldoening?

Het op de bank zitten en dan naar de bak kijken met de vissen die lekker rond zwemmen en hun ding doen. Dat is voor mij de pure ontspanning het genieten er van.

Lid geworden
12 jun 2019
Cor, mooie antwoorden en bedankt voor de tips, daar hebben we zeker wat aan! Ik wens je verder succes met je aquarium want er was toch nog een extra tegenslag begreep ik. Ik volg je topic in ieder geval want ik ben erg benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden. Succes er mee!

Lid geworden
30 jun 2019
Ik heb net met interesse de laatste pagina's van dit topic zitten lezen. Wat bestaat dit al lang, en wat veel verschillende mensen met evenzoveel verschillende verhalen en bakken. Echt heel leuk. Ik help wel mee om 'm hoog te houden hoor...

TonHageraats

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
30 aug 2011
Leeftijd
65
Ik heb net met interesse de laatste pagina's van dit topic zitten lezen. Wat bestaat dit al lang, en wat veel verschillende mensen met evenzoveel verschillende verhalen en bakken. Echt heel leuk. Ik help wel mee om 'm hoog te houden hoor...
Ik zou zeggen, nodig iemand uit en stel de 3 vragen, ik heb wel een lijst voor je welke leden er al zijn geweest.

Lid geworden
30 jun 2019
Nou, daar gaat-ie dan: ik stel 3 vragen aan Paddy.K.1966, omdat hij zo aardig was om dit topic omhoog te halen.

1. Ik zag dat je al lid bent vanaf 2007, en dus een doorgewinterde aquariaan. Kun je iets meer vertellen over het ontstaan
van jouw vissenhobby?

2. Mij is opgevallen dat je vaak reageert op topics waar vissen geidentificeerd worden, en ook zie ik dat je veel weet van
veel soorten. Ook heb jij regenboogvissen in je avatar. Ben jij iemand die gezelschapsbakken heeft met een mooie shape,
of ga jij meer voor speciale biotopen?

3. Als jij onbeperkte middelen en een zee van tijd had, zou je dan je ultieme droom verwezenlijken op aquariumgebied, en zo
ja, wat is die droom dan?

Veel plezier met het beantwoorden van de vragen :D

Lid geworden
6 okt 2007
Leeftijd
53
Ik ben nu net terug van werk, heb late diensten deze week en ben eigenlijk meestal 's avonds hier.
Maar ik ben met de antwoorden bezig, ze komen ècht!

Lid geworden
6 okt 2007
Leeftijd
53
Het heeft me even tijd gekost, maar hier zijn dan mijn 3 antwoorden:

1.

Mijn liefde voor aquaria dateert al van vèr voor 2007.

Als kind had ik twee ooms met een aquarium, de een ene een gezelschapsbak en de andere een zee-aquarium, waar ik ademloos naar kon kijken. Toen ik een jaar of 10 was, ergens in het midden van de jaren 70, kregen mijn moeder en ik samen het eerste aquarium, een gezelschapsbak (hoewel ik daar destijds nog nooit van had gehoord) van 80 cm. met veel planten.

In mijn middelbare schooltijd bleef het aquarium, maar verschoof mijn belangstelling ook naar terraria waar ik uiteindelijk meer mee bezig was. Op een gegeven moment had ik er daar 3 van.

Toen ging ik studeren en op kamers wonen. Ik had geen plaats meer voor bakken en had het ook te druk met andere zaken (ik deed naast biologie ook een diepgaand onderzoek naar de plaatselijke horeca). Mijn moeder vond het in haar eentje niet meer zo leuk en zo verdween de aquariumwereld een hele tijd uit beeld. Ik studeerde af, ging samenwonen en later trouwen, werkte en kreeg kinderen. En hoewel ik graag naar aquaria van anderen keek was ik er zelf niet meer me bezig.

Eigenlijk ben ik door mijn scheiding in 2004 weer door het aquariumvirus besmet, en inmiddels denk ik dat dit ongeneeslijk is. Ik wilde een vrijetijdsbesteding helemaal voor mezelf die me naast bezigheid ook rust kon geven. Eerst was dat een paludarium met wat vissen onderin, maar al snel vond ik die vissen zo leuk dat ik een aquarium wilde. Ik kocht tweedehands een Juwel Rio 300 en sloot me gelijk ook aan bij een aquariumvereniging.

Nog even moest ik noodgedwongen een stap terug doen toen ik weer ging samenwonen en het huis moest delen met 5 tieners, waardoor een meterbak het hoogst haalbare was, maar toen een jaar of 5 geleden 4 van hen het huis uit waren kon ik mijn comeback maken met de Rio 400 die ik nu nog heb.

Ik ben dus alles bij elkaar al wel een tijdje bezig. Maar een “doorgewinterde aquariaan”? Ik maak nog steeds (beginners-)fouten en loop nog steeds tegen problemen aan (zoals de blauwalgen die ik na 5 jaar nu eindelijk min of meer onder controle heb). Dus nee, dat niet …..

2.

Ik liet al even vallen dat ik biologie heb gestudeerd. Met veel plezier en ik heb wel het diploma gehaald, maar er eigenlijk nooit meer iets mee gedaan.

Maar in de aquariumhobby komt het wetenschappertje in me weer naar boven. Als ik een leuke vis zie wil ik er meer over weten en ga ik op onderzoek uit. En ook als ik op een vraag in “Identificatie van bewoners” of “Raad de naam van de vis” het antwoord niet weet schuim ik het internet af. En zo vergaar je gaandeweg aardig wat kennis.

Ik ben ook wel een beetje een analyticus. Zo houd ik in een schema bij welke vissen- en plantensoorten ik zou kunnen toevoegen en wat dat zou betekenen voor de waterbelasting, de verdeling over waterlagen en het overall-beeld. Dat is dan weer het Aspergertje in me …..

Ik heb een aantal jaren geprobeerd een Zuid-Amerika-bak te houden. Maar de planten die daarbij horen doen het bij mij juist niet goed en het lukte me ook niet een visbestand te krijgen dat over de hele bak mooi was. Daarom ben ik toch maar teruggegaan naar een gezelschapsbak, en ik hoop daarin die mooie shape voor elkaar te krijgen.

3.

Met de middelen die ik nu heb is mijn droom in mijn aquarium een mooi geheel van hout, stenen en planten te krijgen met daarin een vissenbestand dat op alle plekken in de bak mooi oogt.

Maar als ik nou echt onbeperkte middelen en tijd had (en ook onbeperkte ruimte in huis)?

Ik denk dat ik dan meerdere grote aquaria zou willen met in elk daarvan een interessant deel van de wereld.
Een Zuid-Amerika-bak, een Midden-Amerika-bak, een West-Afrika-bak, een Malawi-bak, een Tanganyika-bak, een India-bak, een Zuid-Oost-Azië-bak, een Oceanië-bak en een Australië-bak. En elk zo’n 200x50x60 cm.

Maar die onbeperkte tijd zou ik dan zeker wel nodig hebben …..

Ik denk nog heel even na over het volgende slachtoffer en mijn vragen daaraan. Komt eraan .....

Lid geworden
30 jun 2019
Ik vond dit ook erg leuke antwoorden, maar ben ook heel benieuwd wie Paddy's volgende slachtoffer is, en welke vragen hij heeft voor hem/haar...;)

Bovenaan