Ik stel drie vragen aan.....(deel2) (1 Viewer)

Friesian

Well-known member
Lid geworden
9 februari 2020
Dankjewel!

Ik ben het met je eens, we moeten er zelf iets van maken, want een ander kan het niet voor je doen 👍 gelukkig is mijn vader door de herinnering en wat hij me heeft geleerd nooit helemaal weg, ik kan me voorstellen dat dat met jouw moeder niet anders is 😊
Dat is sterk. Ik gebruik, echt waar, precies hetzelfde woorden! Klopt helemaal.

Scalari

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
14 februari 2009
Leeftijd
62
Hoihoi..

Nou dat heb je wel heel puik neergezet, en bedankt voor het inkijkje wie 'Jullie' zijn want dat je samen met het hele gezin sterk als een huis staat heb je mooi omschreven (vandaar ook 'Wie zijn..') hahaha

Mooi warm verhaal, super gedaan

2020-10-16_08-35-12.png

Nicolientje-W

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2018
Mooi geschreven Shaun, en kreeg een brok in mijn keel van het laatste stukje, het maakt je tot wie je nu bent met al je imperfecties erbij en dat is mooi want niemand is perfect, en dat je nu beseft dat je er te weinig over praat is ook mooi want dan kan je er vanaf nu meer over gaan praten en het doorgeven aan de volgende generatie

Hoogheid

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
1 maart 2018
Leeftijd
30
Ik ben het nieuwe slachtoffer :)
Hier de vragen die ik van Akwarium kreeg:

Wie is je grote voorbeeld/ grootste inspritatie bron in de hobby en wat heb je van haar/hem geleerd?
Ik denk niet dat ik dat kan terugbrengen naar 1 persoon of bedrijf of iets, maar wel tot een aantal bronnen, maar laat ik bij het begin beginnen. Ik wilde al heel lang graag een aquarium(pje), door omstandigheden kwam het er lange tijd niet van. Ik woonde klein, mijn ex(en) woonde zo ongeveer full-time bij mij dus er was niet veel gelegenheid om een bakje neer te zetten. Ik zat in een piepklein studiootje die de spullen van 2 mensen moest herbergen, dus helaas. Tot die relatie uit ging. Ik kwam in die tijd sowieso al met enige regelmaat bij de dierenwinkel om de hoek (Hoeben, Haarlem) om visjes te kijken en de konijnen te aaien. Toen ik daar op een gegeven moment kwam en zij allemaal cubes in de aanbieding hadden, heb ik er eentje meegenomen. Als complete leek alle info van de verkoper gekregen (gelukkig geen doorsnee verkoper zoals we hier zo vaak lezen). Die bak ging niet helemaal denderend door gebrek aan kennis en kunde. In die tijd wel veel tijd doorgebracht op YouTube, waar ik veel instructieve video's van kanalen als GreenAqua, MD Fishtanks, Jurijs Jutjajevs, Filipe Oliveira etc heb gekeken. Daar heb ik veel van geleerd, onder andere op het gebied van compositie, plantkeuze, belichting, co2, algbestrijding, bakken opstarten enzovoorts. Mijn eerste re-scape heb ik dan ook gedaan met trucjes die ik van hun afgekeken heb, die bak heeft heel lang heel goed gedraaid.
Tegenwoordig iets minder actief op YouTube, ik volg daar voornamelijk nog GreenAqua en MD Fishtanks. Ik volg wel aardig wat kanalen op Instagram ook, waaronder parisianscape, dailyaquariums, dennerleofficial, aquaflora.nl, tropicaaquariumplants, en nog meer.

Als je een nieuw aquarium op zet wat is dan jouw uitgangspunt? en hoe bouw je dat uit tot een volledige inrichting?
Ik haal veel inspiratie van YouTube, Instagram maar ook Pinterest. Bij die laatste zoek ik dan juist meer op natuurbeelden dan op aquascapes etc. Voor de ene scape ga ik heel gestructureerd te werk, bij de ander ben ik meer aan het freewheelen. Als ik gestructureerd werk, maak ik van die beelden een moodboard. Op basis van dat moodboard maak ik een selectie qua planten die overeenkomen met die beelden en ga ik op zoek naar hardscape die ik kan gebruiken. Ik ben dan niet iemand die in 1x een heel schap hardscape leeghaalt in een LFS, ik kan daar rustig maanden over doen. Vind ik niet erg; kan toch niet iedere week een nieuwe scape bouwen.
Dat moodboard heb ik hier geprint liggen en kan ik naast het aquarium houden zodat ik continu kan checken of de daadwerkelijke build nog overeenkomt met de visie die ik had. Afhankelijk van het type scape begin ik met de soil of de hardscape en bouw zo naar het einddoel toe. Ter illustratie; die jungle scape die ik gedaan had, daar lijm ik eerst de stenen aan elkaar, leg dan een laag soil in de bak en plaats daarin de stenen. Bij de two islands scape die ik nu heb draaien, heb ik eerst een compositie van de lavasteen gemaakt, kieren opgevuld met filterwat en daarna soil/zand erin.
Qua planten hou ik wel rekening met hun vereisten qua licht en plek in het geheel. Uiteindelijk is dat een kwestie van plantje plaatsen en afstand nemen om het geheel te beoordelen, dus veel heen en weer lopen naar de bak. En als ik dan tevreden ben met het resultaat, gieten we er water in.

Wat is voor jou onmisbaar in de hobby?
Water.

Geintje, ik denk dat wat de hobby leuk maakt voor mij is dat je het kunt delen met anderen. Zowel kennis als je nieuwe scapes, maar ook onderling stekjes ruilen. Als er geen YouTube of Aquaforum was geweest, had ik waarschijnlijk niet zo ver gekomen qua kennis en kunde als nu, of had ik misschien de interesse al verloren. Daarnaast is enige vorm van vernieuwing ook wel essentieel om mij geïnteresseerd te houden, soms is dat zo eenvoudig als een nieuw plantje halen en soms is dat een volledig nieuwe scape bouwen. gelukkig heb ik nu de ruimte om meerdere bakken op te zetten. En een groot voordeel van zelf aquaria hebben dat ik ook niet zou willen opgeven, is dat je voor je bak kunt gaan zitten en gewoon even tot rust komen en visjes kijken.
Bedankt voor de tijd die je hebt genomen Lara. Mooi geschreven en erg leuk en interessant om te lezen allemaal! :petjeaf:

Nou ik zie net dat Lara het nodig vond om mij uit te kiezen voor 3 nieuwe vragen dus vooruit maar dan ;).

Dit zijn de 3 vragen van Lara:
1) Je draait natuurlijk al een poos mee in deze hobbywereld - heb je desondanks nog wensen qua aquaria/bewoners etc voor de toekomst? Zo ja, wat wil je nog graag, wat houdt je tegen?
2) Ik weet dat je zowel zoet als zoutwater bakken hebt (gehad). Stel, geld speelt geen rol. Je hebt toestemming van vrouw en kinderen. Zeeën aan ruimte. Wat voor bak zet je neer en wat komt erin?
3) Met jouw jarenlange ervaring; heb je nog tips & tricks te delen met ons gepeupel?

1 Nou echt wensen niet want zowel de zeewaterbak als de Fusion 120 zijn vrij recent en bevallen prima . Zoals velen weten ben ik vorig jaar gestopt met veel kleine bakjes om wat meer aandacht te kunnen geven aan deze 2 bakken en nog 2 kleine nano s. Het is in de afgelopen jaren uit de klauwen gelopen met het aantal bakken en achteraf merk je dat je dan soms tijd/zin tekort komt.
Het enige wat in de verre toekomst wellicht nog een keer leuk zou zijn is een net iets groter zeewateraquarium van bv 250 liter.

2 Ja eigenlijk heb ik deze vraag al beantwoord daarnet en dan zal het een iets grotere zeewaterbak zijn. Groter dan 250 liter hoeft voor mij niet want het is best soms veel werk en ja dat moet wel te combineren zijn met de privesituatie. Niet alleen geld speelt een rol vindt ik maar net zo belangrijk is de aandacht die je een bak moet kunnen geven zonder er op den duur tegenaan te gaan zien om deze te onderhouden. En met 14 bakken die ik voorheen had kan ik daar over meepraten.

3 Nou tips en trucs is een goede vraag. Daar staat het forum denk ik al vol mee en persoonlijk zou ik weinig tips hebben behalve dan dat geduld belangrijk is bij onze hobby. Nu weet ik als geen ander dat dit soms lastig is en volle potjes geduld ben ik nog niet tegengekomen bij de supermarkt. Ik zou ook nog willen zeggen begin niet gelijk te groot want ja dat lijkt allemaal wel mooi maar je moet niet achteraf denken waar ben ik aan begonnen met al dat werk wat een grote bak met zich meebrengt. Ik ben zelf dan ook met een 60cm begonnen en nu staat er een Fusion 120 en ik ben daar meer dan tevreden mee.
Ondanks jouw actieve aanwezigheid en vele reacties op het forum heb ik toch weer een hoop nieuwe dingen mogen lezen over jou John, leuk allemaal hoor! :petjeaf:

Al vaker gezegd door anderen voor mij. Maar had je serieus gedacht dat jij de eerste was die deze vraag zou stellen dan? :juggle:

Zo bij deze dan... allereerst @Scalari heel erg leuk dat je aan mij dacht en de moeite die je hebt genomen om een aantal originele vragen te stellen, maar ook de complimenten die je me geeft door die vragen te stellen! 👊 Ik zou mezelf alleen niet zijn als ik niet een beetje eigenwijs was en daarom begin ik met vraag 3 🙃

Wie zijn Shaun?

Shaun is nog niet schizofreen en is eigenlijk alleen Shaun. 30 jaar en getrouwd met de dame op de foto, we hebben samen twee kinderen van twee en vier. We wonen in Sittard (Li) met ons hondje Tessy en twee kippen. Mijn vrouw is beroepsmatig zangeres geweest totdat de oudste werd geboren en ik werk bij een Limburgse gemeente. Ons jaren 30 huisje hebben we een jaar geleden gekocht en in onze grote tuin verbouwen we onze eigen groenten, kruiden en mijn vrouw heeft een echte bloemen hobby. Mij kan je verder bushcraftend in het bos, zittend op een paard, met een klarinet in mijn mond, kokend, of met een lekker glaasje speciaalbier of whisk(e)y vinden.

foto's zeggen meer dan 1000 woorden:

Bekijk bijlage 309936 Bekijk bijlage 309937 Bekijk bijlage 309939 Bekijk bijlage 309938 Bekijk bijlage 309942 Bekijk bijlage 309943
Bekijk bijlage 309940 Bekijk bijlage 309945 Bekijk bijlage 309941 Bekijk bijlage 309944

Vraag 1: Shaun, je komt uit het niets door het dak vallen met een project waar je alleen maar een diepe buiging voor kunt maken op alle fronten, ik zou wel willen weten waar heb je gezeten, en vooral wat is je voorgeschiedenis en vooral heb je nog andere prachtige ballonetjes in de koker ??
Van jongs af aan ben ik opgegroeid met het buitenleven en dan voornamelijk dieren. Mijn vader was een ongelofelijke dierenliefhebber waarbij hij het meeste plezier beleefde aan de voliere, de vijver en het fokken van paarden. Dat laatste was eigenlijk een hobby van mijn moeder, maar hij vond alles interessant. Mijn eerste kanarie kreeg ik dan ook toen ik een jaar of 8 was, waarna ik al gauw begon met de kweek ervan. Mijn ouders stonden erop dat ik mijn verantwoordelijkheid droeg, dus 's morgens samen met ons allen de dieren verzorgen en voor het slapen gaan idem.

Toen ik wat ouder werd (pubertijd) had ik op mijn hoogtepunt 40 kweekkooien waarin ik roodmozaiek en portugese harlekijn kanaries kweekte, de paardenstal was inmiddels leeg en samen met mijn vader omgebouwd tot en heus kweekcentrum. Ik trok gemiddeld 200 jongen per jaar. Ik weet niet of er hier meerdere personen kanaries kweken, maar om parasieten en ziektes weg te houden met zoveel vogels is een goed schoonmaakregime, voeding en goede conditie van de dieren heel belangrijk, wij zijn dan ook altijd heel zorgvuldig met onze dieren omgegaan. Na het kweekseizoen werden de jongen verkocht en de overige kanaries gingen in een zeer ruime voliere (lees 5 x 10 meter en 2 x 6 meter). Uren brachten we hier door tot grote ergernis van mijn moeder.

onze vijver bestond uit een koivijver van 3 x 3 x 1,5 (13.500 ltr) die overliep in een natuurvijver van 3 x 7 x 1 (21.000 ltr). Deze laatste fungeerde als filter voor de koivijver. Ik kan me herinneren dat mijn vader, als hij weer eens niet in slaap kwam, met zijn zaklamp om de vijver liep te struinen om de windes weer terug in het water te gooien.

Toen ik dan uiteindelijk ging studeren en het huis uitging heb ik de kanaries verkocht en in mijn kamer een enkel 54 liter aquariumpje gehad. Mijn eerste visbestand bestond uit crystal red garnalen 4 oto's, 10 afrikaanse blauwoogjes en een slakkeninvasie. Confession time: ik heb nooit guppen of neons gehouden! Mijn vrouw houdt ook ontzettend van aquaria en tot 6 jaar geleden hebben we samen garnaaltjes gekweekt: crystal red en black.

Al met al een heel verhaal maar heeft me gevormd in hoe ik met dit soort dingen omga. Voor mij staat en valt alles met observeren en interpreteren, of we het nu over paarden, honden, vogels of vissen hebben. Dit is een meetinstrument voor mij vele malen waardevoller dan een druppeltest (pas op, deze heb ik ook en onderschat ik niet!). Daarbij heb ik een hekel aan impulsiviteit en ondoordachtheid, als je iets doet doe je het goed, maak je gewogen keuzes en doe je research. Ik lees uren over zaken die ik interessant vind en probeer hier mijn eigen gedachten over te laten gaan. Dit betekent echter niet dat er geen fouten gemaakt mogen worden. Ik ben best eigenzinnig (volgens mijn vrouw) en juist omdat ik zoveel research doe, ben ik bereid om tegen alle adviezen in te gaan en mijn eigen ervaringen op te doen. volgens mij noemen ze dit een paradox.

Vraag 2: Met grote afgunst heb ik gekeken naar het gemak waarop jij bijvoorbeeld zelf die filters en die inline verwarming zelf hebt gerealiseerd, heb je nog meer van die priceless ontwerpjes liggen ?
Juist het realiseren dat het niet optimaal gaat zijn maar het toch maken, gewoon voor de lol, ja respect hoor..

Bedankt voor je mooie compliment! Door bovenstaand verhaal heb je denk ik wel al een beeld van mijn opvoeding gekregen. Wat ik daaraan toe kan voegen is dat mijn vader ondanks dat hij een economische opleiding had uit een aannemersgezin kwam. In eigen beheer heeft hij 4! huizen gebouwd, waarvan ik er 2 heel bewust heb meegekregen. De ruwbouw liet hij plaatsen en de afwerking deed hij voor het grootste gedeelte zelf. Ik hielp hem als jonge jongen met schroefjes aangeven en door de jaren heen heeft hij me alles geleerd wat ik op dit moment kan. We hebben zelfs samen een onderneming op het gebied van duurzame energie gehad.

En tjah.. wat kan je nog verwachten? mijn vrouw is helemaal bezeten van Betta's en ik heb altijd al zelf een aquarium willen bouwen, dus dat 🙂

Afsluiting
Ik besef nu ik mijn verhaal terug lees dat ik heel persoonlijk ben geweest en wellicht een beetje uit de bocht gevlogen. Ik hoop dat het niet pocherig over kwam en neem het me alsjeblieft niet kwalijk. Mijn vader is 2 jaar geleden onverwacht overleden op 56 jarige leeftijd en door over mijn voorgeschiedenis te praten komt alles wat hij mij heeft gegeven en geleerd weer terug. Ik heb hier veel te weinig over gepraat en zit nu met tranen achter mijn pc. Hopelijk schrikt het niet af.

Ik ga nu eens denken over drie vragen en aan wie ik die zal gaan stellen 👍
Een van de meest fantastische bijdragen aan dit topic wat mij betreft! Je bent totaal niet uit de bocht gevlogen en ik vind jouw manier van schrijven en het toevoegen van de foto's hartstikke leuk, leerzaam en interessant om te zien! :petjeaf:
Ook ik kreeg een brok in mijn keel bij het lezen van jouw afsluiting omdat dit, helaas ook voor mij, erg herkenbaar is. Mijn vader is al lange tijd ernstig ziek en ook al een tijd ongeneeslijk ziek verklaard. Ik wens je heel erg veel sterkte en hoop dat je nog lang van de prachtige kennis en herinneringen mag genieten!

Shaun

Well-known member
Lid geworden
23 september 2020
Leeftijd
30
Hallo allemaal, bedankt voor alle lieve reacties dat betekent heel veel voor me. Ik zie ook dat het heel veel los maakt en dat is goed :petjeaf:ik ben een paar dagen offline geweest en heb daarom niet meer gereageerd. Maar ondertussen heb ik wel aan iemand anders gevraagd of diegene een aantal vragen wil beantwoorden, ik wacht nog op een reactie en zal dan snel de vragen posten👍

Shaun

Well-known member
Lid geworden
23 september 2020
Leeftijd
30
Bij deze dan de vragen die ik aan @Cornelius stel. Ik heb hem gevraagd vanwege zijn kennis. Omdat ik nog niet zo lang lid van dit forum benken ik iedereen nog niet zo goed.

Vraag 1:
Hoe en wanneer ben je in de aquariumhobby gerold en wat trok je interesse, de flora of fauna. Begon je gelijk met scapen of kwam dat later?

Vraag 2:
Met veel interesse heb ik je website gelezen. Komt je kennis voort uit interesse en research, of komt dit voort uit een meer professionele achtergrond?

Vraag 3:
Ik zie dat je vooral kleine scapes maakt, is dit een bewuste keuze en kunnen we in de nabije toekomst ook grotere projecten verwachten?

Alvast bedankt voor je moeite en tijd om deze vragennte beantwoorden!

Hoogheid

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
1 maart 2018
Leeftijd
30
Bij deze dan de vragen die ik aan @Cornelius stel. Ik heb hem gevraagd vanwege zijn kennis. Omdat ik nog niet zo lang lid van dit forum benken ik iedereen nog niet zo goed.

Vraag 1:
Hoe en wanneer ben je in de aquariumhobby gerold en wat trok je interesse, de flora of fauna. Begon je gelijk met scapen of kwam dat later?

Vraag 2:
Met veel interesse heb ik je website gelezen. Komt je kennis voort uit interesse en research, of komt dit voort uit een meer professionele achtergrond?

Vraag 3:
Ik zie dat je vooral kleine scapes maakt, is dit een bewuste keuze en kunnen we in de nabije toekomst ook grotere projecten verwachten?

Alvast bedankt voor je moeite en tijd om deze vragennte beantwoorden!
Ik ben ontzettend benieuwd naar de antwoorden! :petjeaf:

Cornelius

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2017
Website
www.tspt.nl
Dank je wel voor de uitnodiging @Shaun. Hoewel ik in het verre verleden al een keer heb meegedaan is het toch leuk om hier wederom een bijdrage aan te leveren.
Zoals elke gepassioneerde hobbyist kan ik hier uren over schrijven, maar dat zal ik jullie besparen. Ik houd het kort en bondig.
Vraag 1:
Ik had totaal geen ervaring met aquarium en al helemaal niet met aquascapen. Dus ben gelijk in de 'The Beautiful World of Aquascaping' gedoken,
om maar eens een in de aquascape-wereld bekende youtuber te citeren. Hardscape en planten zijn voor mij primair. Visjes zijn heel leuk, maar vind ik eigenlijk een beetje bijzaak.
Want ik vind het juist erg uitdagend om een onderwater diorama te maken; een onderwaterlandschap waar planten, kleuren, vorm helemaal in balans zijn.
Ik heb geen voorkeur voor een bepaalde stijl of vorm; alles vind ik wel mooi. Van een klassieke Iwagumi tot een jungle scape; ik vindt het allemaal prachtig
zolang de kwaliteit van de aquascape maar perfect is. En dan met name de planten. Dat is voor mij de belangrijkste criteria.
Ik kijk daarom naar -zowel een aquarium als naar een aquascape- met geheel andere ogen als andere hobbyisten wellicht doen.
Vraag 2:
De kennis die ik heb is deels gekomen door research, netwerken bij professionele aquascapers en mensen die beroepsmatig verbonden zijn aquariumplantenkwekerijen.
Ik heb veel vooronderzoek gedaan om een aquascape op te starten maar vooral ook om in goede conditie te houden. Die verzamelde kennis heb ik gebundeld en verwerkt in de website.
Daarbij probeer ik ook hier op het forum een kleine bijdrage te leveren aan mensen die specifiek vragen hebben over de werkwijzen die in de wereld van aquascapen gebruikt worden.

Mijn website heb ik in het leven geroepen ten 1e om het aquascapen hier in Nederland (en België) te promoten en ten 2e om kennis te delen.
Die promotie vindt ik belangrijk omdat er in mijn optiek niet veel websites zijn die dit (goed) doen. (met alle respect tot de pogingen daartoe).
De website word ook erg goed bezocht. En ik ben best wel een beetje trots als soms een foto krijg toegezonden van een prachtige aquascape, met een bedankje dat mijn website dat
mede mogelijk heeft gemaakt.:giggle:

Beroepsmatig geleerd voor hovenier/ tuinarchitect maar uiteindelijk terecht gekomen in de glastuinbouw. (als teeltmanager in varens en orchideeën)
Dus veel ervaring in bemesting, klimaat en vermeerdering. Als teeltadviseur een 'makkelijke' lijn naar diverse internationale teeltmanagers op aquariumplanten kwekerijen. En dat is een goede bron
van praktische kennis waar ik ook dan ook graag gebruik van maak.
Vraag 3:
De keuze voor kleinere bakjes is bewust. Normaal heb 3 nano's staan waar ik gemiddeld maar 1 jaar tijd aan besteed. Na een jaar zijn ze 'klaar' en
dan word die verkocht of word simpelweg afgebroken. Ik vindt het namelijk leuk om zoveel mogelijk ervaring op te doen met verschillende soorten aquascapes.
Dat heeft voor mij als voordeel dat mij hardscape vaardigheden (hopelijk) steeds beter worden en steeds meer ervaring krijg in het laten groeien van diverse soorten
planten. Ik wil groeien in mijn ontwikkeling, met betere vaardigheden, betere plantengroei, betere hardscapes; dus betere aquascapes. Eén grote bak is daarom voor
mij een remmende factor in die doelstelling, daarom heb ik liever 3 kleine nano's.

Tot zover de antwoorden en hoop dat het leuk was om even door te lezen. Nu ga ik opzoek naar een volgende hobbyist. :thumbs:
(mensen mogen ook mij even een Pm sturen als ze graag een bijdrage willen leveren aan dit topic)

Nicolientje-W

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2018
Leuk te lezen dat je de uitdaging in het aquascapen zoekt en je telkens next level gaat, dat maakt het voor jouw leuk en behapbaar Corne

Cornelius

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2017
Website
www.tspt.nl
Naast scapen heb ik ook nog andere interessegebieden zoals o.a. paludarium en varens.
Zo zag ik laatst een topic voorbij komen over een riparium waarin Pteris soorten waren verwerkt
Dus was het voor mij niet zo moeilijk om een andere deelnemer uit te nodigen: @Walter08 is het geworden.

Walter08:
1) Hoe lang ben je nu al een echte riparium fan?
2) Wat was het vervelendste en het mooiste dat je met je aquarium en/of riparium hebt meegemaakt?
3) Als je moest kiezen: riparium of onderwatervideo's... en waarom?

We gaan de antwoorden geduldig afwachten :thumbs:

Walter08

Well-known member
Lid geworden
13 augustus 2019
Leeftijd
47
Dank je @Cornelius voor deze uitnodiging. Ik voel me een beetje vereerd daar ik mijzelf niet zie als een super actief lid hier.
Dit heeft voornamelijk te maken met tijdgebrek en ik in de avonduren vaak gewoon 'gaar' ben omdat ik fysiek zwaar werk doe.

Het heeft een paar dagen moeten duren maar hier komen de antwoorden op de vragen die Corné mij heeft gesteld (y)

1) Hoe lang ben je nu al een echte riparium fan?
Het is een jaar of 6 geleden begonnen toen ik op de één of andere manier in aanraking ben gekomen met andere soorten orchideeën dan de bekende phalaenopsis van de appie. Op een gegeven moment stond het huis vol met masdevallias, miltonias, oncidiums, vanda's en wat nog meer. Dat was heel leuk, ik had mijn hobby en soms was daar de beloning. Een mooie vage bloem.
Helemaal top maar het ging hem natuurlijk niet helemaal worden zo in een woonkamer daar de meeste gewoon uit een tropisch woud kwamen :)

Nu hadden wij thuis vroeger een flinke bak van een meter of twee. Ik kan me nog herinneren dat het allemaal donker groene, bruine en beige waterplanten waren die erin stonden met golvende bladeren (crypto's) en dat ik niet op de ramen mocht tikken van mijn vader. Dr zaten veel kuhlis in, want die ouwe kweekte ze, sumatranen en nog wat spul. Nou heb ik het over eind jaren 70.

Die bak heeft veel indruk gemaakt toen ik klein was. Een jaar of 40 later en een aantal bakjes verder was hoorde ik over het concept 'paludarium'. Een junglebak met o.a. orchideeën, beetje water, en gifkikkertjes. Nu heb ik niet zoveel met kikkertjes, maar had ik des te meer met de orchies en water.
Toen kwam ik erachter dat je ook nog een concept had. Een zogenaamd riparium/vivarium. Het nabootsen van een oever met waterbewoners met een jungleachtige insteek. Perfect dus.

Een jaar of 4 geleden had ik dus mijn eerste riparium en al snel had ik al in de gaten dat de visjes en de onderwaterwereld van zo'n bak mij meer begon te trekken. Toen ik op een gegeven moment de kans kreeg om een grotere bak te beginnen ging ik dus 'all in' met mijn huidige bak als resultaat. Minder orchideeën, meer vissen ;)

Als wij ooit zouden gaan verhuizen en we zouden de loterij hier winnen komt er een muurvullend glazen hok van de vloer tot het plafond met alles erop en eraan. Ach een mens moet toch kunnen dromen :ROFLMAO:

2) Wat was het vervelendste en het mooiste dat je met je aquarium en/of riparium hebt meegemaakt?
Het vervelendste wat ik ooit heb meegemaakt was nog met mijn eerste riparium een aantal jaren geleden. Ik had de tijdsklok aangepast van het beregeningssysteem. Ik wilde op een bepaalde tijd niet meer dat het ging regenen en ik had de tijdsklok gezet op 18:00 aan en 18:00 uit. Mijn LTS hersenen hadden zoiets van om 6 uur aan en om 6 uur uit dus geen regen. Lang verhaal kort, toen ik thuis kwam rond een uurtje of 7 stond alles hier blank.

Nu had ik de mazzel dat er een jerrycan onder stond met 'maar' 20 liter en uiteraard nét gevuld was. Gelukkig zonder schade maar ja... Is toch lullig allemaal...

Het mooiste is eigenlijk heel stom maar omdat de huidige bak zo'n prominente plaats heeft in de woonkamer geniet ik er altijd van als ik thuis ben maar als ik toch iets zou moeten noemen waren het wel het jonge broed een weekje geleden in de bak. Vond ik erg gaaf. Had alleen storingsdienst dus ik had even niet de luxe om er wat van te maken, al dan niet met een kweekbakje. Dag erna was alles al opgevreten en dat was wel jammer....

3) Als je moest kiezen: riparium of onderwatervideo's... en waarom?
Als ik pur sang zou hiertussen zou moeten kiezen dan de riparium. De video's die ik maak van onze snorkeltochten in het buitenland zou ik zonder kunnen. Met mijn aquariumhobby zeker niet.

De video's die ik maak zijn moment opnames. Je bent ergens in een ver oord en wil dan wat filmpjes ervan maken. Punt is alleen dat wij in dat soort oorden de boel altijd omdraaien. 'Normale' mensen gaan naar een strand en liggen daar de hele dag te chillen en gaan de zee in om te zeiken of af te koelen. Wij liggen soms wel een uur of 2 aan één stuk in het water te genieten van de wereld onder ons en gaan dan het strand op om even uit te rusten en op te drogen. Vaak gaan we daarna naar een ander strand of baai en doen het dan weer dunnetjes over.

Zeker de vakanties in Thailand en Mauritius waren hier geweldig voor. Maar in Europa zijn we eigenlijk altijd wel elk jaar op een ander Grieks eiland te vinden. Niet de onderwater wereld zoals in de verre oorden maar toch zeker heerlijk om in die wateren te zwemmen en er is nog steeds genoeg te zien. Beste water om te snorkelen in Griekenland is trouwens zonder enig twijfel Corfu.

Die bak geeft ons elke dag onze rustmomentjes. Meerdere malen per dag zit ik er met mijn neus voor om ervan te genieten. Voordeel is nu dat je twee werelden hebt. Ik kan ook volop genieten van een nieuw palmblad wat zich ontvouwd, een bloemetje of de geur van het mos na een regenbuitje. Het heeft zoveel dimensies...

De cryptocorynes waar ik vroeger naar zat te kijken in mijn vaders bak zijn ook weer terug. Plantje hier, plantje daar. heerlijk om in zo'n bak te kunnen trutten...

De bak die we nu hebben staan is mijn droombak en ik kan wel lekker blijven snorkelen op onze vakanties zonder camera ;)

Ik ga eens nadenken aan wie ik het stokje ga overdragen.

Groetjes,

Walter

Cornelius

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2017
Website
www.tspt.nl
Bedankt @Walter08 dat je tijd hebt kunnen vrijmaken voor deze leuke antwoorden. Wat trouwens heerlijk 'wegleest'. :thumbs:
Succes met het vinden van de volgende bijdrager(ster)

Walter08

Well-known member
Lid geworden
13 augustus 2019
Leeftijd
47
Het stokje van deze leuke topic wordt overgedragen aan onze Belgische aquavriend @Matts :D

Persoonlijk vind ik zijn bakken heel mooi en hou ik van zijn stijl.
Dit hadden meer mensen, omdat hij geheel verdient, met de eerste prijs ervandoor ging met de fotowedstrijd tijdje geleden.

Tijd om deze talentvolle aquascaper eens een paar vragen te stellen (y)

1- Kun je ons eens vertellen waar en hoe je het aquariumvirus hebt opgelopen?

2- De bakken die ik van je heb gezien hier op het forum vallen wel onder de 'jungle style'.
Kun je ons eens vertellen hoe je bij het maken van zo'n bak te werk ga en wellicht enige tips voor de mensen die dit ook ambiëren?

3- Stel je wint de lotto en 'geld spielt keine rolle'. Wat ga je bouwen en waarom.

Tof dat je hieraan mee wilt doen en we kijken al uit naar de antwoorden :zwaai:

Matts

Well-known member
Lid geworden
30 december 2018
Leeftijd
28
Leuke vragen, ik ga me er mogen even aanzetten met een frisser hoofd.

Matts

Well-known member
Lid geworden
30 december 2018
Leeftijd
28
Beetje later dan gepland, maar hier zijn dan de antwoorden:
Bedankt @Walter08 voor de leuke vragen!

1- Kun je ons eens vertellen waar en hoe je het aquariumvirus hebt opgelopen?

Ik heb altijd wel van aquariums gehouden, voor een aquarium zitten heeft me altijd rust en ontspanning gebracht. Zoals vele ben ook ik opgegroeid met een aquarium in huis, maar dat aquarium is dan op een gegeven moment niet mee verhuisd toen ik nog erg klein was. Mijn eerste echte 'eigen' aquarium heb ik rond mijn 11ste gekocht van mijn zakgeld en sindsdien heb ik altijd wel één of meerdere aquaria gehad.

Vervolgens ben ik een beetje in de nano, garnalen en kreeften tak van de hobby gerold en ben dan ook al jaren moderator op een Belgisch garnalenforum. De garnalen en nano aquaria boom van de begin jaren 2010 is ondertussen wel uitgedoofd en zo ook de garnalenfora helaas. Op een gegeven moment had ik hierdan zo’n 8aquaria staan.
Helaas ben ik dan behoorlijk zwaar ziek geworden rond 2011 en niet veel later ben ik dan moeten stoppen met aquaria.
Maar omdat ik de hobby toch echt wel miste en de gezondheid het toeliet ben ik dan in 2017 terug begonnen. Ondertussen draaien hier weer 2 bakken en een 20l slakken bakje. :)

2- De bakken die ik van je heb gezien hier op het forum vallen wel onder de 'jungle style'.
Kun je ons eens vertellen hoe je bij het maken van zo'n bak te werk ga en wellicht enige tips voor de mensen die dit ook ambiëren?

Ik heb altijd wel van stevig beplantte bakken gehouden, een aquascaper zou ik mezelf niet noemen maar ik probeer er wel altijd iets leuk van te maken.
Ik ben niet echt iemand die start met een uitgewerkt plan wanneer ik een aquarium inricht, ik koop wat stenen en hout welke me aanspreken en ga er thuis mee aan de slag tot ik een leuk resultaat heb.

Ik vind het dus moeilijk om echte tips te geven, maar als ik dat toch moet doen, dan zou ik aanraden om je tijd te nemen en meer hardscape te kopen dan dat je nodig denkt te hebben.
Probeer verschillende posities uit en maak foto’s tussendoor van de verschillende opstellingen, wat overschot aan stenen of hout komt altijd van pas om meerdere dingen uit te proberen.
Pas wanneer ik de hardscape naar mijn zin heb begin ik na te denken over de beplanting, met wat varens, Bucephalandra en andere epifyten heb je al snel een leuke basis voor een kleine jungle.

Dit zijn een aantal van de mini jungles die ik heb gehad, de eerste 3 zijn van rond 2010-2012, oudere foto's heb ik helaas niet meer.
Het 4de is het 37l bakje waar ik in 2017 dan terug mee ben begonnen, die is dan vervangen door de aqua 60 en is nu het 60 cm bakje geworden.
Gelukkig had ik de aquaria nog staan van vroeger en ook de hardscape had ik nog liggen, het hout vanop de eerste foto en de stenen uit de 3de zitten bijvoorbeeld in mijn huidige 60cm van de fotowedstrijd.
1 Overzicht.JPG 7.jpg 1Overzichtsfoto.jpg 0.jpg DSCF1091².jpg

3- Stel je wint de lotto en 'geld spielt keine rolle'. Wat ga je bouwen en waarom.

Dan heb ik toch wel 3 dromen op aquarium vlak: een kweekstelling of 2, een grote junglebak zoals het home aquarium dat Takashi Amano had en natuurlijk zou een grote kogel bak ook niet mogen ontbreken!
Ik ben mijn kogel aquarium gestart na het zien van Mbu filmpjes op YouTube. De manier van zwemmen en de persoonlijkheid leek me zo leuk dat ik ook kogels wilde.
Maar voor zo’n joekel had ik natuurlijk geen plek en ik heb dan voor het kleinere neefje gekozen, Tetraodon Schoutedeni.

Ik geniet elke dag van mijn 2 kogels, maar die Mbu blijft toch de droom!

Walter08

Well-known member
Lid geworden
13 augustus 2019
Leeftijd
47
Hoi Matts!

Dank je voor jouw antwoorden. Hoop dat je van jouw ziekte toendertijd geheel bent hersteld...
Zo zeg dat zijn mooie scapes. Vooral die eerste vind ik erg gaaf (y)

Inderdaad de thuisbak van takashi amano is natuurlijk wel waanzinnig om zoiets te hebben. Zijn bak is natuurlijk wel legendarisch.

Wij waren een aantal jaren geleden in lissabon maar ik wist toen nog niet dat daar, ik dacht zijn laatste, project staat en ook niet zo akelig groot.
Daar kwam ik achter toen we 2 dagen thuis waren :oopss:

Mooie bakjes allemaal Matts, jij hebt het wel in je vingers ;)

Matts

Well-known member
Lid geworden
30 december 2018
Leeftijd
28
Is er ook ergens een lijst beschikbaar van leden die al geweest zijn?

Hoi Matts!

Dank je voor jouw antwoorden. Hoop dat je van jouw ziekte toendertijd geheel bent hersteld...
Zo zeg dat zijn mooie scapes. Vooral die eerste vind ik erg gaaf (y)

Inderdaad de thuisbak van takashi amano is natuurlijk wel waanzinnig om zoiets te hebben. Zijn bak is natuurlijk wel legendarisch.

Wij waren een aantal jaren geleden in lissabon maar ik wist toen nog niet dat daar, ik dacht zijn laatste, project staat en ook niet zo akelig groot.
Daar kwam ik achter toen we 2 dagen thuis waren :oopss:

Mooie bakjes allemaal Matts, jij hebt het wel in je vingers ;)

Bedankt Walter, de gezondheidsproblemen bleken helaas van chronische aard maar zijn wel gestabiliseerd tegenover vroeger.

Takashi Amano Forests Underwater, staat op mijn verlanglijstje om ooit eens te gaan bezoeken, zonde dat je dat toen gemist hebt!

stefanC

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
28 maart 2017
Leeftijd
50
Leuke verslagen gelezen hier . Blijft een leuk topic .

Matts

Well-known member
Lid geworden
30 december 2018
Leeftijd
28
Gezien ik @benvo niet terugvond op de lijst met personen die al zijn geweest, stel ik 3 vragen aan hem. Gezien zijn prachtige plantengroei en interessante zelfbouw projecten wilde ik wel wat meer over hem weten.

1.Wat heeft je doen starten met de hobby, je hebt op dit moment natuurlijk je prachtige plantenbak, maar is dat aquarium ook je start geweest?

2. Je deelt ook regelmatig interessante DIY-projecten, ik denk dan bijvoorbeeld aan de ventilatoren, reactor en zelfbouw aquarium computer, wat is jou motivatie achter die projecten en heb je nog lopende projecten?

3. Je geeft vaak aan in topics dat je aan de planten afleest wat ze nodig hebben, maar voor veel mensen met minder plantenkennis is dat misschien niet zo makkelijk. Wat zijn voor jou de belangrijkste aspecten voor gezonde planten en wat zijn de grootste verklikkers van een minder gezonde plantengroei?

benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Leeftijd
69
Website
aquaforum.nl
Gezien ik @benvo niet terugvond op de lijst met personen die al zijn geweest, stel ik 3 vragen aan hem. Gezien zijn prachtige plantengroei en interessante zelfbouw projecten wilde ik wel wat meer over hem weten.

1.Wat heeft je doen starten met de hobby, je hebt op dit moment natuurlijk je prachtige plantenbak, maar is dat aquarium ook je start geweest?

2. Je deelt ook regelmatig interessante DIY-projecten, ik denk dan bijvoorbeeld aan de ventilatoren, reactor en zelfbouw aquarium computer, wat is jou motivatie achter die projecten en heb je nog lopende projecten?

3. Je geeft vaak aan in topics dat je aan de planten afleest wat ze nodig hebben, maar voor veel mensen met minder plantenkennis is dat misschien niet zo makkelijk. Wat zijn voor jou de belangrijkste aspecten voor gezonde planten en wat zijn de grootste verklikkers van een minder gezonde plantengroei?
Zelf dacht ik dat ik een jaar of 13 was maar mijn zwager vertelde desgevraagd me dat ik 10 jaar was toen hij me twee goudvissen in een lijstje gaf. Dat was een soort lijstje zoals je dat ook ziet om schilderijen met daarachter een smal bakje waar die arme visjes in zwommen. Veel te klein dus maar dat wist ik toen nog niet. Ik vond het prachtig. Mijn vader hield destijds konijnen maar vond dit eigenlijk ook wel leuk dus die visjes kregen een wat grotere bak. Het was er een met een frame van hoekijzer. Volglazen bakken waren er nog niet. Plantjes kopen deden we natuurlijk ook, een kap met verlichting werd zelf in elkaar geknutseld. In mijn geheugen waren dat gloeilampen geloof ik. Het was dus eigenlijk een Low-Tech bak zoals we dat nu zouden noemen. Maar die gloeilampen, als het dat waren, bevielen in elk geval niet want mijn vader prutste later een betere kap met een korte TL buis in elkaar. Uiteraard "hielp" ik daarbij. Een oom die eens op bezoek kwam gaf ons een verwarmingselement, aan mij of aan mijn vader dat weet ik niet meer, waardoor er plotseling tropische visjes konden komen. Een filter maakten we ook zelf, eerst met een luchtpompje en watten. Veel later kwam er een heus Eheim filter waar met name mijn vader ook trots op was. Al met al; mijn huidige bak was zeker niet het begin!

Eigenlijk ben ik een alpha mannetje, hoofdzakelijk talen dus! Om het begrip alpha man juist op te vatten. ;) Deels ook gamma want ik deed ook economie, later marketing. Op het einde van de jaren zeventig raakten computers in zwang, niet de huidige maar, zoals ze genoemd werden, home computers. Atari, Comodore, Sharp, noem ze maar op. Dat had meteen mijn interesse en ik begon met programmeren van die dingen. Aanvankelijk in basic. Op de radio, het programma Hobbyscoop, kon je destijds "listings" met een bandje opnemen. Een voor buitenstaanders raar zoemend geluid. Wanneer je dat zoemende geluid afdraaide bijvoorbeeld op een Sharp, ik had een MZ 700, kwam er een programma op je computer te staan. Maar je programmeerde ook zelf in het genoemde basic dus. Al gauw vond ik dat basic niet genoeg en besloot me te bekwamen in andere computertalen. Maar ja, op de middelbare school vond ik talen wel leuk maar wiskunde volgde ik altijd maar noodgedwongen! En programmeren zonder wiskunde dat gaat problemen geven. Dus dat werd avondschool waar ik flink werd bijgeschoold in wiskunde om daarna informatica te kiezen. Toch ook wat bèta dus. Die interesse in computers heb ik dus nu in de aquariumhobby samengevoegd.

Planten, ik hou ervan maar eigenlijk probeer ik altijd de eenvoudige kant, begrijpelijk voor een simpele ziel als ik zelf ben, van het houden van van planten te bezien. Alle leven bestaat bij de gratie van licht. Het allereerste begin ontstond door licht. Dat geldt zeker ook voor planten. Dat maakt dat ik altijd uitga van de lichtvraag van een plant en dus ook mijn lichtintensiteit voor zo'n 8 uur exclusief dimtijden afstel op mijn plantenkeuze. Voor een heel groot deel speelt daar ervaring in mee, hoe ik dat doe. Hoewel, tegenwoordig is er al veel informatie te vinden op het internet. Elke dag kijk ik, met graagte, naar mijn planten en merk daarbij veranderingen, welke dan ook, heel snel op. Wanneer er iets gebeurd wat niet normaal zou moeten zijn, op dit gebied weet ik dat mijn belichting juist is. Er moet dan iets anders problemen veroorzaken en dat ligt dan vooral in de bemesting. Het soort probleem vertelt meteen welk onderliggend euvel zich voor doet. Komt er bijvoorbeeld een overtollige hoeveelheid baardalg tevoorschijn dan weet ik dat mijn CO2 bijstelling behoeft etc. De grootste verklikkers zijn eigenlijk altijd alg soorten, zij treden zeer snel op bij een voorkomend probleem maar ook de groeiwijze van planten, korte of lange internodiën, blad veranderingen vertellen mij veel.

Hopelijk beantwoordt dit zo'n beetje die overigens leuke vragen!

Matts

Well-known member
Lid geworden
30 december 2018
Leeftijd
28
Erg leuk verhaal om te lezen, bijzonder hoe je zowel je interesse in aquaria als programmeren hebt weten te combineren!

benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Leeftijd
69
Website
aquaforum.nl
Mijn 3 vragen stel ik graag aan @Killerfish :

Een tijdje terug vertelde je over een schoolaquarium. Hoe is het daar mee, wat vinden de leerlingen hiervan, en wordt dit aquarium op enigerlei manier ook gebruikt als les materiaal?

Wat vissen betreft zie ik afwisseling in je bak. Ook was er, dacht ik, een Betta bakje. Welke vissen hebben je voorkeur en waarom?

Hoe is het gesteld met je kennis wat (aquarium-)planten betreft? Probeer je de kennis die er is te verhogen en hoe doe je dit?

Killerfish

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2011
Leeftijd
26
Ha mede dorpsbewoner! 3 leuke vragen!

Het schoolaquarium doet het meer dan goed, kids gaan er eigenlijk 's morgens gelijk naar toe en vinden het voeren maar al te leuk. Gebruik het zeker wel als lesmateriaal, vooral als de leerlingen twijfelen bij een dictee tussen de f en v of s en z. Tja, de v en s zijn nu visletters waarbij ik soms alleen maar naar het aquarium hoef te wijzen :DD Zal er gelijk maar eens een update bij maken :DD

Oei... Favoriete vissen, lastige! Ik denk toch wel de corydoras. 3 bakken staan (waaronder inderdaad een bettabakje) met toch wel een afwisselend bestand. Een betta blijft toch ook altijd leuk door de persoonlijkheid van deze vissen. Die momenteel rondzwemt ook, al vrolijk voor het glas langs zwemmend als ik aan mijn bureau zit te werken of er naar toe wandel. Kan er toch elke keer weer geen afscheid van nemen. Ook de betta op school heeft voldoende aandacht en zwemt vrolijk door zijn (of haar?) bak heen.

Kennis van planten, die valt toch wat tegen. Bakken thuis hebben geen van allen voeding behalve wat voedingscapsules bij de wortels. Wat groeit groeit en anders maar een ander plantje. De wat meer eenvoudige planten zijn toch meer de go-to omdat ik mezelf ken met plantenvoeding; dat wordt niks. Algen hebben we eigenlijk, gelukkig, ook zo goed als geen last van en naast de waterwissel en af en toe eens met een sponsje over het glas vergen de bakken weinig onderhoud. Verlichting wat lager staan en met 2 strips zo toch de hele dag door licht. PLanten doen het er prima op en groeien, maar niet te hard. Daardoor ook eigenlijk nooit aan de snoei, het gaat allemaal gewoon lekker. Beetje oerwoudje, maar dat vind ik ook juist wel gaaf. Vooral de lido, daar staan heel wat soorten in.
Hoe prachtig ik ook bakken zoals die van jou vind of die met echt een strakke inrichting qua planten; ik heb daar de tijd, maar ook vooral aandacht niet voor. Vind een aquarium echt heerlijk genieten en de plek om even tot rust te komen, maar al die extra's voor de lastigere platnen; ik neem genoeg met de wat minder veeleisende :DD

Hopelijk een beetje voldoende antwoord op je vragen.

sailjo

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2020
het is zo gaaf om te lezen hoe mensen bezig zijn met hun bakken, de 1 wat meer , de ander wat minder. Maar wat ik het meest mooie vind is dat het voor iedereen een bepaalde rust geeft en dat is zo belangrijk in deze tijd. Bedankt allen voor jullie leuke vragen en antwoorden !!

Killerfish

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2011
Leeftijd
26
Zeker leuk om te lezen van elkaar! Mijn 3 vragen wil ik stellen aan @Norion Weet niet zeker of je al geweest bent, maar ben wel nieuwsgierig naar het volgende;

Hoe ben je in de hobby terecht gekomen? Via bekenden of ergens een mooi aquarium gezien?

Wat vind het thuisfront (kids, partner) van je bak? Leuk maar jij mag het onderhouden, of helpen ze toch nog mee?

En als laatste; wat zou een droomvis van je zijn? Als je de ruimte voor het formaat aquarium/de financiën er voor zou hebben? En met welke medebewoners zou deze vis(sen) dan rond komen te zwemmen?

Users who are viewing this onderwerp

Private conversations
Help Users
    You haven't joined any rooms.
    Bovenaan