Wat is er nieuw

Ik stel drie vragen aan.....(deel2)

bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Leeftijd
38
Ik ga er eens even over nadenken, zal vanavond of morgen mijn antwoorden posten.

bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Leeftijd
38
Ik geef het stokje door aan @bderooij (Ben),

Vraag 1: Hoe is jou aquarium loopbaan verlopen?

Vraag 2: Waar ben je het meest trots op, wat je hebt behaald met jou aquariums?

Vraag 3: Vanwaar je interesse in de mystieke wereld van de black water "biotopen" en de regio Borneo?

Ben, veel plezier bij het beantwoorden van deze vragen en tot lezends 😉.

Gr. Ed
Nou, daar gaan we:

1: Mijn 'loopbaan' begon al vroeg. Mijn vader heeft altijd aquaria gehad, en ik zat er altijd voor. Wanneer er nieuwe dieren kwam, of nieuwe inrichting, dan was ik er altijd bij. Toen we gingen verhuizen zat ik in groep 8, en pastte er in de woonkamer geen aquarium (kwam later alsnog), dus ging de meterbak naar mijn slaapkamer, die daar jarenlang gedraaid heeft. Heel simpel intern Eheim filtertje met alleen een spons. Waterwissels deden we eens per maand, of soms niet eens. Dikke laag voedingsbodem, grind erop, en helemaal vol met planten. Alles kon erin! Toen ik uit huis ging had ik geen ruimte voor aquaria en heb ik een tijd lang gecko's gehouden, toch wat compacter en minder risico op overstromingen is wel zo prettig wanneer je op kamers woont.
Een paar jaar geleden begon mijn oudste dochter ineens over visjes, dat leek haar zo leuk. Ik had het idee om een aquarium op haar kamer te zetten, klein bakje met wat guppen ofzo, tot mijn vrouw opmerkte dat het haar ook wel erg mooi leek. Toen kwam binnen een paar dagen een 80cm beschikbaar op marktplaats, die we direct zijn gaan ophalen voor €25,-. Prima bakje, even schoonmaken en gaan. De liefde was direct terug. Niet heel veel later kwam er een grotere bak en de rest is geschiedenis.

2: Goh, het meest trots. Ik denk op mijn Borneo bak (tot een jaar geleden). Helaas hadden we niet de middelen om op dat moment echt neer te zetten wat ik graag wilde (nu wel, en opnieuw begonnen), maar toch kon ik een prachtige bak neerzetten.

3: Toen ik opnieuw begon met aquaria had ik helemaal niets met blackwater bakken. Ik had ze alleen op foto's gezien, en vond het maar een donkere troep. Tot ik oog in oog stond met een Rio Negro biotoop in een speciaalzaak, en ik was opslag verkocht. Juist door het gedempte licht en de mysterieuze sfeer van het donkere water zie je de kleuren van de vissen nog beter, en het is veel natuurlijker dan de bakken waar je nauwelijks ziet dat er water in zit.
Borneo was een toevalstreffer. Ik ben altijd al gek geweest op Labyrinthvissen, en mijn droom was om een groep T. leeri te houden (diamantgourami). Toen ik daar meer over ging lezen vond ik dus dat deze (onder andere) op Borneo voorkomen, en daar in hetzelfde gebied leven als een aantal andere dieren waar ik inmiddels, dankzij dit forum, mee in aanraking was gekomen. Hoe meer ik begon te lezen over Borneo en de dieren die daar voorkomen, hoe meer ik verliefd werd. Toen de knoop doorgehakt was over een groter aquarium zodat ik leeri kon houden was het voor mij al snel duidelijk dat het Borneo moest worden.
De technische kant achter de blackwater bakken vind ik ook heel interessant. Het sturen van de waterkwaliteit, het in leven houden van dieren onder extreme omstandigheden, het is een hobby in een hobby geworden. Hierdoor kan ik de vissen houden die mij 'bezig houden', de bijzondere Parosphromenus soorten, de wilde Betta soorten, etc.

Hoop dat het een beetje een duidelijk verhaal is :)

Ik zal even terugbladeren voor de volgende deelnemer :)

Edit: Bij antwoord 1 hoort zelfs nog: Toen ik een jaar of 6 was kregen mijn broer en ik een vissenkom met 2 goudvissen (Schaam), en een paar jaar later kreeg ik een klein plexiglas bakje met 10 zebradanio's. Geen verwarming (niet nodig bij deze), geen filter (gewoon elke week de dieren in de wasbak, grind uitspoelen, vers water in en dieren weer terug).

Laatst bewerkt:

bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Leeftijd
38
Ik geef het stokje door aan @Suzanne

1) Wanneer ben je met de aquarium hobby begonnen?

2) Je houdt goudvissen. Hoe kom je aan je voorliefde voor deze dieren?

3) Wat zou je in de toekomst willen doen/veranderen aan hoe je de dieren houdt?

Suzanne

Member
Lid geworden
15 januari 2020
Leeftijd
48
Ik geef het stokje door aan @Suzanne

1) Wanneer ben je met de aquarium hobby begonnen?

2) Je houdt goudvissen. Hoe kom je aan je voorliefde voor deze dieren?

3) Wat zou je in de toekomst willen doen/veranderen aan hoe je de dieren houdt?

Dank je voor het doorgeven van het stokje Ben! Leuk dat ik mag meedoen, hier gaat ie dan.

1
Zoals velen op dit forum heb ik de hobby met de paplepel ingegoten gekregen. Mijn vader was een fanatieke hobbyist, al toen hij een kind was had hij verschillende bakken met kweekspul (platy's en black molly's), ook voer kweekte hij zelf op. Ik weet niet beter dan dat wij een 2,5 meter bak in de huiskamer hadden staan vroeger. Eerst zoet, gewoon een gezelschapsbak, later zout. Omdat onze huiskamer op de eerste verdieping van het huis was had hij de hele installatie voor de zoutwaterbak beneden in de garage hangen, gat in de vloer en alles). Het was een prachtige bak met o.a. een rifwachter, fantastische vis. Later is hij weer overgeschakeld naar zoet, nu is hij er helaas niet meer.

Mijn eerste bak had ik al thuis, een kleine van 60 cm met guppies (en veel baby's) en later zijn daar kersebuik cichlides bijgekomen. Toen ik het huis uitging heb ik lange tijd geen bak gehad, totdat het in 2008 weer begon te kriebelen. Ik heb toen een koppeltje Smaragd Pracht Cichlide gehad maar dit was ik op een gegeven moment zo zat want ze waren behoorlijk territoriaal. Natuurlijk wist ik dit wel maar de paar andere vissen die ik erbij had hadden echt geen leven meer. Dus toen besloot ik dat ik alleen nog maar lieve vissen wilde hebben en heb ik een poosje goerami's gehad. Mijn man heeft ook nog een paar jaar een zoutwater bak gehad maar die heeft hij inmiddels opgeruimd.

2
Ik heb dus eigenlijk helemaal geen voorliefde voor goudvissen! Ik stond op een gegeven moment op het punt mijn bak op te ruimen omdat ik er weinig lol meer uithaalde. Omdat mijn zoon (nu 9) een enorm grote dierenvriend is heb ik met hem overlegd of hij samen met mij iets wilde doen of dat we de bak moesten opruimen. Natuurlijk had mijn zoon te grote ambities, die wilde wel gifkikkers, of een ocelot! Toen ik hem had overtuigd dat vissen ook heel leuk kunnen zijn en wel handig met twee katten in huis zijn we op onderzoek gegaan en uitgekomen bij de sluierstaarten. En ik moet zeggen dat ik het heel erg leuk vind. Ze hebben echt een karakter en hun eigenaardigheden. Super leuk om te zien.

En nu hebben we sinds anderhalf jaar sluierstaarten. We zijn begonnen met 2 Zwarte telescoopoog sluierstaart (Henk en Bluppie) en 1 roodkop leeuwenkop (Diva). Blijkbaar werkte dit aanstekelijk op de beste vriend van mijn zoon want die wilde ook een vis. Helaas kreeg hij die voor sinterklaas met een vissenkom erbij. Super zielig vond ik dit. Gelukkig kon ik ze overtuigen dat bluppie (zo heette die ook) het niet lang zou overleven en dat hij best permanent bij ons mocht logeren. En zo kwam bluppie 2 bij ons wonen (zie mijn profielfoto). Met hulp van dit forum kwam ik erachter dat hij eigenlijk een mislukte sluierstaart was en dat was te merken. Hij kon niet goed drijven en vond het dus super leuk salto’s te maken door de bak. Het was een hele lieve en super vrolijke vis. Helaas zijn vrij recent al deze sluiers dood gegaan. Het is mis gegaan in de vakantie, teveel gevoerd. Heel verdrietig. Als goedmakertje hadden ze al nieuwe vissen voor ons gekocht. Super lief natuurlijk maar ik kies altijd met veel zorg mijn vissen dus het was wel even wennen aan deze nieuwe bewoners. Dus nu hebben we het B-Team: Bea, Big Brain en Iwan.

3
Mijn sluiers zijn nog relatief jong dus ik ga rustig afwachten hoe groot ze gaan worden. Ze hebben voldoende ruimte maar als ik zie hoe groot sommige zijn van leden op dit forum vind ik het wel spannend. Mijn bak is vierkant en dat maakt het soms wel een lastige bak om in te richten, dus ik zou heel graag een andere vorm willen hebben maar daar hebben we nu de plaats niet voor. In de verre toekomst zou ik ook graag nog eens een echte biotoop willen starten, zwart water vind ik super mooi, zo’n mangrove bak met veel hout en mooie schooltjes kleine vissen.

Zijn er nog leden aan wie ik het stokje kan overdragen?

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
56
Leuke antwoorden en ik lees een pagina terug dat Killerfish en bderooij zich ook beschikbaar stellen voor je vragen.

Suzanne

Member
Lid geworden
15 januari 2020
Leeftijd
48
En ik geef hierbij het stokje over aan @Killerfish: 3 vragen aan jou:

1
Waar ben je het meest trots op? (Natuurlijk gerelateerd aan je aquarium hobby)
2
Waar vind jij je inspiratie voor je aquarium? En heb je eventueel nog goede tips m.b.t sites of locaties om te bezoeken?
3
Wat zou je achteraf gezien nooit meer doen of juist wel weer doen?

Killerfish

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2011
Leeftijd
27
Leuke vragen, bij deze mijn antwoorden;

Waar ben je het meest trots op? (Natuurlijk gerelateerd aan je aquarium hobby)
Oei... lastige keuze dus laat ik ze beide maar benoemen. Ik denk het snelle scapen en inrichten van een bak. Daar ben ik nooit echt heel lang mee bezig. Ik heb een beeld en dat kan ik ook relatief snel en goed in de bak nabootsen. Ander trotse moment is denk ik toch wel de kweek van de verschillend soorten aan corydoras die ik groot heb kunnen brengen. Vooral met de goldstripes was ik enorm blij!

Waar vind jij je inspiratie voor je aquarium? En heb je eventueel nog goede tips m.b.t sites of locaties om te bezoeken?
Ik volg via YouTube een aantal buitenlandse aquarianen waar ik mijn inspiratie uithaal, maar ook wel via het forum hier. Heb een redelijk duidelijk smaak, maar wel een hele wisselende. Dat is wellicht ook te zien aan de verschillende inrichtingen die de bakken hier hebben gehad. Ik denk dat ik teveel mooi vind en daardoor voorheen nog wel eens wou wisselen. Nu met meer bakken is er rust; ik heb meerdere opties.
Inspiratie zoek ik vooral in low-maintenance. Ik vind het beplanten van een bak prachtig, maar wil er niet constant met voeding voor in de weer zijn. Gebruik eigen al jaren enkel de osmocotetabletten en verder niks. Blijft een plant niet leven, komt er wel wat ander wat het wel goed doet in de bak. Zal dus ook eerder voor de makkelijkere planten gaan, al probeer ik soms ook wel iets waarvan ik er toch een hard hoofd in heb. Kan daarentegen wel maximaal genieten van de bakken hier die echt high-tech zijn!
Vind het leuk om diverse aquariumzaken te bezoeken, maar das vaak ook toch met een focus op vis. Al heeft Utaka een paar hele mooie showbakken staan!

Wat zou je achteraf gezien nooit meer doen of juist wel weer doen?
Nou, haastige spoed is zelden goed. Paar jaar geleden op oudjaarsavond ff een waterwissel en filter schoonmaken. Extern en dan moeten de slangen los. Vastdraaien van de veiligheid is dan ook wel handig, zeker als je dan van mam even snel wat op moet ruimen. Filter wat opschuiven en dan past het wel in dat kastje; uit het zicht uit het hoofd toch :juggle:
Nou, veel water kwam er niet uit de bak geheveld maar heeft toch best wat voeten in de aarde gehad. Liep met een sisser af; friends to the rescue voor de afleiding omdat we de avond bij ons thuis zouden vieren

Wat ik absoluut niet anders zou doen zijn eigenlijk 2 dingen. Gebruik al een aantal jaar de ledstrips van ledstripkoning.nl met een dimmer. Hele dagen licht boven de bak, denk toch zo'n 12 a 13 uur per dag zonder alg. Gedimde verlichting in de ochtend en avond en overdag de volle bak aan voor de planten. Daar ben ik echt enorm blij mee.

Puntje 2 is er een van een korte tijd; sinds ik mn eigen huis heb. Het waterwisselen met 2 slangen. De ene slang in de bak en door het raam de tuin in en met een tweede slang via de bijkeuken weer vullen. Gardena koppeling; ik houd ervan. Stuk sneller en scheelt zo'n gezeul met emmers. Dat zou ik niet weer anders doen.

Ooit wellicht op de automatische tour, maar dan ook met een grotere bak. Dat is voor deze bakken zonde van het geld en is het nu echt te weinig werk voor om dat allemaal aan te leggen.

Dat was hem. Eens zien aan wie ik mijn 3 vragen kan gaan stellen

Killerfish

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2011
Leeftijd
27
Ik heb een opvolger gevonden, ga er een nachtje over slapen en dan morgen de vragen stellen. Verrassing nog ff aan wie :DD

Killerfish

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2011
Leeftijd
27
Ik ga mijn vragen stellen aan @DannyyB

1) Hoe ben je in de hobby gerold? Vanuit eigen interesse, ben je er mee opgegroeid of zit er een andere reden achter?

2) Stel je hebt voldoende geld en ruimte, welke vissen zou je dan absoluut willen gaan houden en/of hoe zou je droombak er dan uitzien?

3) Beetje een vervolg op de eerste; merk je dat de familie/het gezin thuis ook langzaamaan besmet wordt/is geworden met het virus? Of moeten die er niet zoveel van hebben?

DannyyB

Well-known member
Lid geworden
8 april 2021
Leeftijd
35
1) Hoe ben je in de hobby gerold? Vanuit eigen interesse, ben je er mee opgegroeid of zit er een andere reden achter?
Toen ik nog bij mijn ouders thuis woonde had ik een 80cm aquarium op mijn zolderkamer. Daarna in ons eerste huisje een Caymann aquarium gehad. Hier ook erg veel plezier van gehad. Mijn vader had vroeger wel een aquarium gehad en zo ben ik er wel een klein beetje ingerold. Ik had wel contact met een buurman die een grote bak van 200cm had met alles erop en eraan. Regelmatig met hem mee geweest naar aquariumbeurzen en kwekerijen.

2) Stel je hebt voldoende geld en ruimte, welke vissen zou je dan absoluut willen gaan houden en/of hoe zou je droombak er dan uitzien?
Als ik dat tot mijn beschikking heb dan zou ik wel een grotere bak willen hebben met alles erop en eraan. Ik zou dan wel graag een hele grote school van 1 soort willen hebben, heb geen specifieke soort. En dan lijkt mij een paar mooie L-nummers ook wel gaaf. Dan zou ik de bak erg mooi willen inrichten met mooie planten en mooie stukken hout en stenen.

3) Beetje een vervolg op de eerste; merk je dat de familie/het gezin thuis ook langzaamaan besmet wordt/is geworden met het virus? Of moeten die er niet zoveel van hebben?
Sinds dat ik de bak heb en er mee bezig ben gegaan zijn de kinderen er echt blij mee en zitten er ook steeds voor te kijken. De vrouw was eerst een beetje terughoudend, maar ik merk dat ze het toch wel erg leuk begint te vinden allemaal. Laatste tijd ook paar keer visite gehad en heb het gevoel dat deze het ook wel mooi vinden en er misschien ook aan zitten te denken.

Killerfish

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2011
Leeftijd
27
Zou leuk zijn als jij ook weer 3 vragen stelt aan een ander lid @DannyyB
Wellicht zijn er leden die nog willen en het hier willen aangeven? Of kun je iemand een pb sturen of ze willen als je al een idee hebt.

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
56
Sport Yellow Card GIF by Groene ster

:pp

stefanC

Well-known member
Lid geworden
28 maart 2017
Leeftijd
51
Sailjo , drup , Friesan zijn nog mensen genoeg

LaLizzerd

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
18 januari 2020
Leeftijd
31
Zijn genoeg mensen actief op het forum toch? 😄

DannyyB

Well-known member
Lid geworden
8 april 2021
Leeftijd
35
Hierbij vragen voor @Jelle026 !!

Ik zie dat je nieuw bent. Hier wat vragen.

1. Hoe ben je in de hobby terecht gekomen? Via bekenden of ergens een mooi aquarium gezien?

2. Welk dier wat in een aquarium hoort vind jij mooi?

3. Welke vis zou je ooit nog eens in je bak willen hebben?

succes!

Jelle026

Active member
Lid geworden
6 augustus 2021
Leeftijd
32
Hierbij vragen voor @Jelle026 !!

Ik zie dat je nieuw bent. Hier wat vragen.

1. Hoe ben je in de hobby terecht gekomen? Via bekenden of ergens een mooi aquarium gezien?
Ik ben begonnen op de slechtste manier dat je kan beginnen. Liep met m’n zoontje van bijna 2 en mijn vriendin in het tuincentrum over de aquarium afdeling. Mijn zoontje vond de visjes leuk en ik heb t altijd interessant gevonden. We kochten een Goldfish starter set en lieten ons door de medewerkers helpen. Helaas ging dat helemaal verkeerd. Inplaats van een goudvis in de 40 liter tank. Gingen we naar huis met 4 sluiers.het ging niet goed met de tank en ik kocht een grotere. Het ging goed water waardes waren goed tot ik op een ochtend wakker werd en ze allemaal dood waren.
Nu staat de tank bijna 3 weken in te draaien en ga ik t met hulp van dit forum beter doe.
2. Welk dier wat in een aquarium hoort vind jij mooi?
Ik vind t mannetje van de Bengaalse vuurtjes echt heel mooi.

3. Welke vis zou je ooit nog eens in je bak willen hebben?
Dat zou dan het Bengaalse vuurtje zijn😬

Jelle026

Active member
Lid geworden
6 augustus 2021
Leeftijd
32
Ik zit nog maar kort op t forum maar ik pas het stokje door aan iemand die me in t begin goed advies gaf en ook aanmoedigende woorden @Gino88

1. Wat trekt jou het meeste aan aan het hebben van een aquarium?

2. Wat is je meest trotse bezit?

3. Heb je nog plannen voor de toekomst( nieuwe tank, nieuwe vissen, veranderen van je hardscape/auqascape?

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
56
Ik zit nog maar kort op t forum maar ik pas het stokje door aan iemand die me in t begin goed advies gaf en ook aanmoedigende woorden @Gino88

1. Wat trekt jou het meeste aan aan het hebben van een aquarium?

2. Wat is je meest trotse bezit?

3. Heb je nog plannen voor de toekomst( nieuwe tank, nieuwe vissen, veranderen van je hardscape/auqascape?
Gino is vanaf 1 okt niet meer online geweest dus ik heb mn twijfels of hij de 3 vragen meekrijgt of op de hoogte is hiervan. Heb je hem hiervan wel op de hoogte gesteld Jelle?

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
56
Hoe moet dat als iemand niet online komt? 🙈
Normaliter kun je iemand vooraf via de pb vragen en dan komt dat wel goed en anders kun je altijd nog de vragen doorschuiven naar een ander lid. Als @Doragon dat wil dan mag hij de vragen ook beantwoorden;)

Bovenaan