Wat is er nieuw

Ik stel drie vragen aan.....(deel2)

Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Leeftijd
33
Sorry dat het weer even duurde jongens! De eerste 3 potentiële kandidaten bleken niet te kunnen of willen, of waren al geweest. En toen ik eenmaal een geschikte had gevonden, verdween ik zélf opeens weer. Hehe. 😅 Dank voor jullie geduld.

Gino, mooie antwoorden op de gestelde vragen! Tip, pik eens gewoon een lid dat net op Af zit....Leu kom te weten hoe hij hier terecht kwam en waarom!
Goede suggestie BigSmoke! Op die manier nooit een tekort aan slachtoffers. Ik geef de tip bij deze door aan de kandidaat die ik zelf al bereid had gevonden hier in de spotlights te komen staan. :D

@Mark D !

1. Ik heb van jou verschillende bijzondere vissen voorbij zien komen op dit forum! 🙃 Welke soorten, of misschien wel individuele vissen, zijn in de loop der tijd jouw favorieten geworden en waarom?
2. Kun je jouw "stijl" als aquariaan omschrijven? Oftewel wat spreekt jou zoal aan en hoe zie je je bakken graag?
3. Heb je op dit moment specifieke doelen waar je naartoe wilt werken in deze hobby?

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
56
Dank voor jullie geduld
Je weet dat we erg geduldig zijn;). Ook al is iemand een keer geweest dan mag dit lid nog wel een keer vragen beantwoorden hoor maar de nieuwe leden benaderen is ook een goed idee.

Mark D

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2019
Leeftijd
58
Sorry dat het weer even duurde jongens! De eerste 3 potentiële kandidaten bleken niet te kunnen of willen, of waren al geweest. En toen ik eenmaal een geschikte had gevonden, verdween ik zélf opeens weer. Hehe. 😅 Dank voor jullie geduld.

Goede suggestie BigSmoke! Op die manier nooit een tekort aan slachtoffers. Ik geef de tip bij deze door aan de kandidaat die ik zelf al bereid had gevonden hier in de spotlights te komen staan. :D

@Mark D !

1. Ik heb van jou verschillende bijzondere vissen voorbij zien komen op dit forum! 🙃 Welke soorten, of misschien wel individuele vissen, zijn in de loop der tijd jouw favorieten geworden en waarom?
2. Kun je jouw "stijl" als aquariaan omschrijven? Oftewel wat spreekt jou zoal aan en hoe zie je je bakken graag?
3. Heb je op dit moment specifieke doelen waar je naartoe wilt werken in deze hobby?
AHHH.... mooie vragen Gino, mooie vragen. Ik was druk deze week en daarom niet veel tijd doorgebracht op het forum. Ik ga het weekend er eens voor zitten en dan bedenken dat het in bepaalde mate kort moet, ter zake moet, en een beetje leuk om te lezen moet zijn voor anderen.

Goeie tip trouwens voor het volgende slachtoffer, wanneer ik mijn antwoorden heb geplaatst, zal ik iemand uitnodigen die NET lid is geworden.

fijn weekend

Mark

Mark D

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2019
Leeftijd
58
Daar gaattie dan, de drie vragen van Gino aan mij.

Er zijn om verschillende redenen wel wat kandidaten die "favoriet" zijn of zijn geweest.
Ik had een olifantvis die "speelde" , hij liet zich met opzet door de bak slingeren door van onderaf de bak recht naar boven precies voor de pers trecht te komen. Dit herhaalde hij een aantal keren, gewoon voor de lol. Als een dier gedrag vertoont dat geen enkel ander doel dient dan plezier, dan interpreteer ik dit als een vorm van intelligentie.
Ik heb een kogelvis, het heeft drie maanden geduurd eer ik hem durfde over te nemen van een collega omdat ik bang was voor bijten naar anderen. Mijn collega verzekerde mij dat dit nooit eerder was gebeurd, en hij had gelijk. Het is werkelijk de liefste vis die ik ooit heb gezien, trekt z'n baantjes, komt overal in de bak, is soms wel nieuwsgierig naar anderen maar heeft werkelijk nog nooit iets of iemand kwaad gedaan. Zijn naam is "Ghandi", en terecht !
Ik heb een Tanganyka aal die toen ik hem kreeg uit een flesje moest eten, speciaal voor hem, een plekje waar alleen hij bij kon. Hij was te schuw en zou anders verhongeren. Een paar maanden later is hij dikker dan m'n duim, zwemt in volle lengte vertikaal door de bak met etenstijd en kaapt de dikste wormen en de grootste stukken garnaal weg voor de ogen van z'n tankmaatjes. Ik ben ZO trots op hem.
De koningin van mijn zoete bak is de Aquidens Jenaro Herrera. Prachtige blauwe Zuid Amerikaanse cichlide, statig, rustig en gewoon zo verschrikkelijk mooi. Ze is een overblijvertje van een koppel. Op Youtube is nog een filmpje te vinden van Marc Meijers van zijn bak toen het mannetje nog leefde. Prachtig.
En tenslotte natuurlijk pa Calvus. Wat een monster is dat. Toen ma Calvus nog leefde heeft hij 2 keer jonkies met haar gehad en mèèèèn wat er dan in de bak gebeurt. En hoe zo'n rover er ook uit ziet, zo smal, en zo sluiperig stil als hij kan zijn. Wanneer hij recht op mij afzwemt tegen een wat donkere achtergrond, dan ZIE je hem niet eens. Kijk, dat is een voorbeeld van efficiëncie in de natuur zeg. Kun je alleen maar respect voor hebben.

Maar goed op nummer 1, mijn all time favorite, als soort. Monodactylus Argenteus.
Onnozel als ik was, nam ik er ooit ééntje mee van de lfs. Zat zielig alleen, en ik vond hem ZO mooi. Het was liefde op het eerste gezicht. Zoet water, een enkel exemplaar, in een gezelschapsbak, was volgens de lfs allemaal helemaal prima hoor. Ik wist al snel beter natuurlijk, maar uiteraard had ik toen niet de faciliteiten om recht te doen aan de noden van deze vis, maar goed, het was nog een jonkie.
Belofte maakt schuld, en de liefde ging niet meer over, dus al gauw stond er een enorme brak water bak. Snel daarna wat maatjes voor hem aangeschaft, en alles groeide als kool. De foto is nog uit de tijd dat ze klein waren, wanneer ik nu naar rechts kijk dan zwemt er een school van 8 van die glimmende "ontbijtborden" door de kamer. Blijdorpse toestanden hier in huis, ik kijk er elke dag uren naar. Nummer 9 is in aantocht, deze zit nog aan zout te wennen in een apart bakje.

Geen stijl. Als ik naar een vis kijk, dan vind ik hem leuk of niet leuk. Wanneer ik het dier dan graag zou willen hebben dan check ik mijn database waar alle parameters van de bestaande populatie in staan en controleer ik of een nieuwe aanwinst binnen de grenzen past van water, voedsel, temperatuur etc etc.. Als dat technisch zou kunnen ga ik me inlezen over gedrag, en besluit ik al dan niet of het een go of een no go wordt. Heel vaak is het een no go.
Bijna al mijn vissen in de zoete bak zijn echter overnamen, herplaatsertjes en "zielepoten". Ik ben een sucker voor dat soort opvangertjes. Dat is de reden dat mijn bestand niet biotoop correct is, dat is de reden dat ik er soms maanden over doe eer er iets niews komt, dat is de reden dat ik momenteel maar 6 vissen heb rondzmemmen in een Rio450. Zo is nu eenmaal de keuze die ik heb gemaakt, dat zijn de consequencies, ik accepteer dat.
Wel maf hoe het hier dan gaat hoor. Het clubje dat nu bij elkaar zit is best bijzonder, en dat er vrede en comfort is, is ook bijzonder en fijn. Het lijkt een beetje op een Amerikaanse gevangenisfilm. Ze zullen allemaal denken "ik zit hier dus met 5 lelijke vreemde idioten", ik wil niet met ze paren, niet samen zijn, maar ik hoef ze ook niet te vermoorden. En dan komt er ineens een andere vis in de bak. Oh wat is het stel dan plotseling eensgezind, ok, het zijn dan wel "leleijke vreemde idioten", maar het zijn wel MIJN "leleijke vreemde idioten". De nieuweling heeft geen schijn van kans. Allemaal vinden ze dattie moet "optiefen". En dat gebeurt dan ook, dood na twee dagen, of door mij gered en apart gezet.

Zeker. Heel langzaam ben ik mijn brakke bak aan het vervangen. Het meubel vind ik niet mooi, de bioloog was slecht, ik wil beter leidingwerk.
Inmiddels heb ik een nieuw frame al in huis, de bioloog is al vervangen door een Skimz up39 Acrylaat sump, de beplating en het rubber is er al en de meeste techniek is al in gebruik of staat te wachten in de doos. In één van de komende weekenden ga ik de oude opstelling van de plek halen, de nieuwe neerzetten, allerlei dingen doen met water en vissen en zand etc etc. en dan voorlopig de oude glazen bak in de nieuwe opstelling plaatsen.
Dan zal pijnlijk zichtbaar worden dat ook het oude glas aan vervanging toe is, er lopen al offertes, ik maak geen haast (ook om de financien wat te spreiden), maar uiteindelijk zal volgend jaar alles zijn vernieuwd.

Ik vond het superleuk om een verhaaltje te schrijven. Komende week zal ik een ander forumlid benaderen aan wie ik het estafettestokje kan doorgeven.

gr

Mark

Bijlagen

• IMG_0315.JPG
    IMG_0315.JPG
    873 KB · Weergaven: 14
  • IMG_1954.JPG
    IMG_1954.JPG
    940.1 KB · Weergaven: 14
  • IMG_2783.JPG
    IMG_2783.JPG
    1.3 MB · Weergaven: 14
  • Mono02.JPG
    Mono02.JPG
    996.8 KB · Weergaven: 13
  • P1170287.jpg
    P1170287.jpg
    578.7 KB · Weergaven: 14

Nicolientje-W

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2018
Wat leuk Mark deze antwoorden en wat een bijzondere bak heb je, heel leuk dat iemand zich opwerpt om de zielepoten/afdankertjes op te vangen

bderooij

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 augustus 2014
Leeftijd
38
Prachtig verhaal zo, Mark! Bedankt voor het inkijkje in jouw hobby.

Mark D

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2019
Leeftijd
58
Toen ik de suggestie las iemand te vragen voor het volgende verhaal die net nieuw is vond ik dat een goed idee. Echter, nadat ik zelf de vragen had beantwoord, kreeg ik in de gaten dat ze eigenlijk de ruimte laten om de hele hobby samen te kunnen vatten.
Het gaat om de juiste vraag, niet persé om het antwoord. Toen Wittgenstein op Cambridge doceerde heeft hij er ooit een heel semester over gedaan om één goede vraag te formuleren. Dit zegt iets over Gino88. :cool:.

De vragen zijn alleen wel beter geschikt voor mensen die al wat langer in de hobby zitten. Ik wil, met goedvinden van het regelement, dus eigenlijk niets veranderen.

Hier doe ik een oproep. Ik wil dezelfde 3 vragen stellen aan :

Is er iemand op het forum die nog niet aan de beurt is geweest en ze graag wil beantwoorden ?

fijne dag

Mark

Bovenaan