1. !!Een bezoek aan onderstaande sponsors houdt deze deze snelle server in stand. Dank voor uw support!!

Ik stel drie vragen aan.....(deel2)

Discussie in 'Wedstrijden en quizzen' gestart door Ace/Diesel, 10 jan 2008.

View Users: View Users
  1. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011

Wat zouden we zonder Ton moeten he:D:thumbs::thumbs:

2. Daniel 82

Daniel 82

Lid geworden:
    14 jan 2010
    Geduld is een schone zaak.

Ik ben benieuwd, neem de tijd.

3. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Het weekeind is begonnen. Dus belofte maakt schuld. Ik had er even geen tijd voor omdat ik een weekje in het zuidelijkste puntje van ons land verbleef. En heb daar wederom erg van genoten!
    Maar inmiddels weer thuis. En even de logboeken (ja ouderwets he?) erbij gepakt.
    Dus hier komt het. Pak alvast iets te drinken. Het is een iets minder klein stukje geworden.

Het aquarium virus is in de zomer van 2000 ontstaan. Dit is gekomen omdat een goede vriendin van mij begon met een aquarium. Een echt opknap project. Dit hebben wij samen gedaan. Ik woonde nog bij mijn ouders is het monumentale Zierikzee.

Echter toen wilde ik zelf dus ook een aquarium, dus zijn wij een aquarium gaan kopen.

Mijn eerste aquarium was een 60x30x30 van Eheim. Complete set, met alles erbij. Het stond op een LeenBakker kastje, waar ik een schutting paal in had gemaakt.

Dit bakje heeft tot de zomer van 2005 gedraaid. Altijd algen en slechte plantengroei. Alleen crypto's deden het goed.

Inmiddels samenwonend in Steenbergen en een goed salaris. Heb ik een vision 180 aangeschaft.

Compleet met meubel. De interne filter er gelijk uitgehaald. Want ik wilde een mooie achterwand. Dat was toen echt helemaal hip. Mijn oude (veels te kleine) externe filter erop. En de juwel staaf erin. De filter vervuilde snel. En de classic serie is niet echt handig schoonmaken. Daarnaast wilde ik toen al een bak, met weinig zichtbare techniek. Dus na 6 maanden een Eheim 600T gekocht.

Planten was bedroevend. Alleen crypto's deden het goed. En heel heel veel alg. Penseel algen. Van die kapperskwasten, maar dan klein. De hele bak vol. Nog nooit gezien. Deels komen die ook door het Brabantse water. En nog een fout (zie onder).

In januari 2007 was ik de algen ellende zo zat. Ik ben naar Wesdijk gereden en heb mij eens goed laten informeren. Het resultaat. Een lege beurs. Maar naar huis met een gasfles, manometer, magneetventiel en een taifun en extender. Een zooi nieuwe planten. Voor het eerst bleven de planten in leven. En de algen werden minder. Nog lang niet zo perfect als nu. Maar wel de beste stap ooit gemaakt in mijn aquarium carrière.

Later ben ik verhuisd naar mijn huidige woning. En daar heeft de Vision sinds 2009 gestaan.

In de zomer van 2015 is de Aquatlantis Fusion er gekomen, en dat is in mijn foto topic te volgen.

Sinds 2013 ben ik begonnen om het CO2 gehalte wat beter te krijgen door de KH te verlagen met regenwater. Maar daar is hier vaak een gebrek aan. Grote tuin op zandgrond. Dus heb ik maar een osmose apparaat gekocht. Ik had niet zoveel water nodig dus het was een klein apparaat. Ik gebruikte ook nog deels kraanwater. Recentelijk ben ik overgestapt op puur osmose. Mede omdat hier een erg hoge silicaat in het water zit, en er bruine algen ontstaan. Door de KH en GH met poeders te sturen blijven deze heel netjes. En door de KH van 4 is het beschikbare CO2 voor de planten mooi stabiel.

Ik moet er niet aan denken om weer van voor af aan te moeten beginnen. Want ondanks dat je (beginners) fouten hebt gemaakt, zijn het ook ervaringen en leermomenten.

In de tijd dat ik met het aquarium houden ben begonnen stond het internet nog in de kinderschoenen. Ik had wel een aquariumgids, waar ik veel (achteraf gezien verouderde) informatie uit haalde. Maar ook ik heb destijds een clownbotia in de 60cm gehouden.

De Juwel Vision heb ik bij een zaak gekocht, die er ook een speciaal product bij verkocht. Een nitraat hars welke het water helder houd en nitraat bind. Hele grote fout dus. Planten hadden geen voeding. Dus dat ook maar na een jaar in de prullenbak gegooid.

Maar even een recente verkeerde keuze. Bij de inrichting van mijn Fusion heb ik dus weer voor het (mijn reeds bekende) dennerle aquarium grind gekozen. Dat had ik toch beter niet moeten doen. Dit heb ik dan ook redelijk snel vervangen door filterzand.

En nu zie je pas echt het mooie gedrag van bodemvissen. Dus mijn advies. Heb je corydora, dan echt filterzand nemen!

Ook met het indraaien van de Fusion. Heb ik achteraf gezien toch wel te snel gehandeld. 3 weken een oud filter mee laten draaien is echt minimaal. En de bak is echt pas redelijk stabiel na 4-6 maanden. Dus geduld, moet je echt hebben.

Zo dat is een flinke lap tekst geworden. Leuk om dit alles weer eens de revue te laten passeren. En dan denk je: Waar is de tijd gebleven....

Ton, ik zou graag dat lijstje willen zien!

Ruben01 en Daniel 82 vinden dit leuk.
  4. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Leuke antwoorden Marcel en met onze hobby is een goede baan soms geen overbodige luxe;)

Laatst bewerkt: 19 mei 2017
  5. TonHageraats

TonHageraats

Lid geworden:
    30 aug 2011
    Dank je Marcel, een mooie open reactie hoe je gegroeid ben in deze hobby, wat ook blijkt uit je talloze reacties in dit forum :petjeaf:
    Ik heb al in het GMT gelezen dat je van een goede vakantie hebt kunnen genieten, het is je gegund naar mijn mening.

Het gevraagde lijstje om een nieuwe kandidaat voor dit topic uit te nodigen komt zo via PB naar je toe.
    Succes met de volgende kandidaat.

6. stefanC

stefanC

Lid geworden:
    28 mrt 2017
    Fijne tekst Marcel .
    Eéntje waar zelf beginnelingen iets aan hebben .
    Ik merk via uw antwoorden dat ik dus al minstens 1 fout heb gemaakt bij mijn opstart .

7. TonHageraats

TonHageraats

Lid geworden:
    30 aug 2011
    Zolang het 1 fout is ben je al tot de gevorderden benoemd Stefan, ik begon met 50 als ik goed heb geteld :juggle::D

8. Daniel 82

Daniel 82

Lid geworden:
    14 jan 2010
    Bedankt @biljoenblik voor de uitgebreide antwoorden.

Mocht je ooit eens weer in het zuiden zijn. Ik woon in het mooie Maastricht.

De koffie en de vlaai is zo klaar gezet!

9. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Ow dat ga ik echt missen hoor. Die overheerlijke vlaaien. Oh ik eet me helemaal vierkant daaraan. Zulke goede kwaliteit hebben wij 'boven' niet!

De heerlijke koffie (blanche dael) heb ik hier gelukkig wel in de machine:D

Daniel 82 en jessicapilon vinden dit leuk.
  10. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011

O jee, Marcel heeft niet op zn gewicht gelet:D;)

Daniel 82 en biljoenblik vinden dit leuk.
  11. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Zo nu mag ik eens 3 vragen gaan stellen.

Ik heb @stefanC gevraagd of hij het leuk zou vinden om hier een paar vragen te beantwoorden.
    Gelukkig vind hij dit leuk. Dat scheelt mij weer een hoop zoekwerk.

Stefan heeft zich pas kortgeleden hier voorgesteld op het forum. En onlangs zijn korte aanwezigheid hier, is hij al in vele topics actief geweest. Vooral het GMT schuwd hij niet, en @jessicapilon moet dit vaak ontgelden. In het voorstel topic heeft hij verteld dat hij onlangs (na 20 jaar) weer is begonnen met de opstart van een aquarium. Hij heeft hiervoor een 150 liter aquarium gehad, en het lag in de bedoeling om de oude 150 liter bak opnieuw op te starten. Echter heeft hij ervoor gekozen om toch met een 60 liter aquarium te beginnen.
    Onlangs zijn eerdere aquarium ervaring, beschouwd hij zichzelf toch als een beginner.

Met bovenstaande informatie ben ik tot de volgende 3 vragen gekomen.

1)Waarom ben je destijds gestopt met de aquarium hobby?

2)Vele van ons beginnen met een kleine bak, en gaan daarna steeds een stukje groter.
    Waarom heb je ervoor gekozen om opnieuw te beginnen met een 60 liter aquarium?

3)In 20 jaar is er best een hele hoop veranderd, natuurlijk ook in de aquaristiek.
    Welke veranderingen ervaar je nu als positief en welke als negatief?

Ik hoop dat je het leuk vind om deze vragen te beantwoorden. En natuurlijk hoop ik ook, dat je veel plezier
    gaat hebben aan deze hobby.

groet,
    Marcel

12. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    O jee, nou ik heb een brede rug en kan prima tegen een geintje;). Een beetje humor hoort er ook bij op een forum is mijn mening en zolang het netjes blijft is dat prima toch:D:D:thumbs:.Nu maar hopen dat onze Belgische vriend de vragen niet in het Frans gaat beantwoorden:D:D.

13. stefanC

stefanC

Lid geworden:
    28 mrt 2017
    Dankje @biljoenblik om aan mij te denken voor deze topic .
    Deze avond ga ik uw drie gestelde vragen beantwoorden .

14. stefanC

stefanC

Lid geworden:
    28 mrt 2017
    Inderdaad ik ben heel kort lid op dit forum .
    Voorheen kwam ik regelmatig topics lezen zonder dat ik een account had op dit forum .
    Eén van de weinige forums waar je daadwerkelijk in de mate van het mogelijke door diverse leden echt geholpen wordt met het oplossen van een probleem of het beantwoorden van een vraag .
    John @jessicapilon en vele andere actieve leden verdienen oprecht een schouderklopje om dit forum te maken tot wat het is .

Van kindsbeen af heb ik altijd een aquarium in de woonkamer bij ons weten staan .
    Na verloop van tijd verlaat je het ouderlijk huis , ga je huwen en ook daar hoorde een aquarium bij .
    Na enige tijd kwamen er ook drie lieve dochters bij . Gingen we van een huurwoning naar een koopwoning en werden er andere prioriteiten gesteld.
    Ook door diverse mislukte opstarten vertroebelde de interesse .

Eerder toevallige , maar desgewenst kwam het toch goed uit voor mij .
    De bedoeling was om de oude 150l terug op te starten , maar de plaats waar deze normaal moet komen te staan is momenteel ingenomen door een ziekenhuisbed voor mijn vrouw .
    Deze plaats zal normaal ten vroegste pas in september terug ter beschikking zijn . De keuze dan tussen geduld of toch een 60l opstarten waarvoor ik de geschikte ruimte had in de keuken .
    Volgens mijn mening had een opstart voor een 60l diverse voordelen . Eén van de belangrijkste is ervaring opdoen om daarna met deze opgedane ervaring de 150 beter te kunnen opstarten .

Deze vind ik beslist een heel moeilijke vraag .
    Vergelijk het met : Je gaat deze avond gaan slapen en je wordt pas terug wakker binnen 20 jaar .

Wat ik als negatief ervaar .

Er zijn in de loop der jaren veel nieuwe technieken bijgekomen en weer anderen zullen dan al dan niet verbeterd zijn . ( positief )
    Er zijn meerdere producenten die deze aanbieden . Hierdoor krijg je een ruim aanbod met producten waaronder veel prijsverschillen zijn .
    Dan de vraag welk is mij doel . Wat wil ik bereiken . Wat heb ik hiervoor nodig . Is het product van pakweg 50€ geschikt voor mij of moet ik de duurdere nemen enz.

Vroeger was er enkel de vereniging waar maandelijks een samenkomst was . Iedere bijeenkomst had een thema . Het thema moest dan al uw interesse hebben en daarna moest je nog hopen dat je tijdens deze voordracht niet om de haverklap geconfronteerd werd met latijnse benamingen waarvan je de betekenis niet of nauwelijks kende . De rest van het verhaal kan je zelf aanvullen ..

Wat ik als zeer positief ervaar .

Ik denk dat ik dezelfde aquariumgidsen gelezen hebt als uzelf meer dan 20 jaar geleden . Achterhaalde lectuur waarop ik mijn basis heb opgebouwd .
    Momenteel zijn de informatiebronnen zoveel uitgebreider geworden dan pakweg 20 a 25 jaar geleden . ( internet )
    Ruimere mogelijkheden om in contact te komen met mensen die dezelfde hobby hebben . ( zie dit forum )

De aquarianen van 30 jaar geleden en nu hebben nog steeds dezelfde behoeftes afhankelijk per persoon , alleen de mogelijkheden zijn zoveel ruimer geworden .

Dit waren mijn antwoorden op de drie gestelde vragen .
    Ton mag ik het lijstje zien ?
    Hopelijk is de persoon die ik in gedachte heb nog niet aan de beurt geweest .

Ruben01 vindt dit leuk.
  15. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Stefan, bedankt voor de oprechte antwoorden. Altijd leuk een stukje extra info te weten van de persoon.

Ik hoop op een spoedig herstel van uw vrouw.

En ik ben zeer benieuwd welke persoon u in gedachte heeft.

16. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Graag gedaan en we doen ons best:)

17. blackmoor

blackmoor

Lid geworden:
    14 mei 2016
    Sterkte Stefan!

18. Ruben01

Ruben01

Lid geworden:
    22 aug 2016
    Leuke antwoorden Marcel en Stefan!

Beterschap voor uw vrouw.

19. stefanC

stefanC

Lid geworden:
    28 mrt 2017
    Fuubs,

Je bent ongeveer 3 jaar in het bezit van een aquarium . De eerste 2,5 jaar verliepen niet zoals je zelf had gewild .
    Binnenkort nog een plezante verandering in uw leven een eigen woning .
    Met bovenstaande informatie ben ik tot de volgende 3 vragen gekomen.

1) Met de opgedane ervaring die je momenteel hebt welke raad zou jij geven aan een beginner .

2) Je meet vaak de waarde van uw water . Welk belang hecht jij hieraan ?

3) Straks een nieuw huis en jou droom is nog een groter aquarium . Hoe zou deze eruit zien en welke soort(en) vis(sen) moeten er zeker bij .

Ik hoop dat je het leuk vind om deze vragen te beantwoorden.

Grz.

Stefan

20. Fuubs

Fuubs

Lid geworden:
    25 dec 2016
    Leuk dat je mij hebt gevraagd Stefan!

Ik heb echt elke beginnersfout gemaakt die je maar kan maken volgens mij. En ik maak ze nog steeds, maar leer daar iedere keer wel van. Ik moet daar wel bij zeggen dat ik de tegenslag van dode/zieke vissen gelukkig nog niet of nauwelijks heb meegemaakt. Het forum heeft me ook enorm geholpen deze fouten weer te herstellen of me te behoeden voor verkeerde keuzes.

Lees je eerst even in voor je iets aanschaft. Ga niet blind af op de adviezen van een verkoper, al hoewel je bij een goede zaak ook echt wel nuttig advies kan krijgen. Maar door je eerst zelf ook even te verdiepen kun je gerichter vragen stellen en is het makkelijker voor de verkoper om in te zien wat je wil met je aquarium/bewoners. En de belangrijkste, heb geduld. Als er iets (alg, planten doen het niet goed, etc) niet helemaal lekker loopt, ga niet als een gek van alles veranderen, maar verander telkens één ding en observeer of het verbetering brengt.

Daar zijn eigenlijk meerdere redenen voor. Ik heb zowat alle algensoorten wel voorbij zien komen. In het begin als een plant het niet goed deed, haalde ik hem eruit en kocht ik wel weer een nieuwe. Ik heb ramirezi's en ookal heb ik dat zelf nog niet zo ervaren, schijnen dat niet de makkelijkste soort te zijn kwa waterwaardes. Was me bij de aanschaf bijna 3 jaar geleden daar ook helemaal niet bewust van en als ik de topics hier soms voorbij zie komen heb ik enorm geluk gehad met sterke visjes.

Algen/slechte plantengroei komen door te korten, dus moet je eerst weten wat je tekort dan is. Als je dan iets (co2, all in one plantenvoeding, po4, etc) gaat toevoegen vind ik het wel fijn om te weten wat dat met de waterwaardes doet. Een meer ervaren aquariaan zal het veel sneller aan zijn planten/alg/vissen zien, maar ik heb die ervaring nog niet zo en ben dan bang dat ik het te laat door heb. Je KH/GH waarden laten zakken dmv turf en vervolgens weer CO2 toe te voegen waardoor ook weer je PH zakt (wat de ramirezi's wel prettig vinden, maar voor de cory's en ancistrus het wel fijn is om boven de 6 te blijven), dan vind ik het heel fijn dat ik dat een beetje kan monitoren. En ook als me wel iets opvalt aan de planten/vissen/alg dan kan ik door het meten weer iets leren. Ik heb dit verandert, ik neem iets waar, en ik meet een verandering in deze waarde.

Het 60 liter aquarium wat ik hier voor had was de introductie in de hobby, de 100 liter was/is het oefen aquarium en de bevestiging dat ik deze hobby echt wel heel leuk vind. En het volgende aquarium is de bedoeling een "echt" Zuid-Amerika biotoop te worden, zo rond de 400 liter. Veel hout, weinig planten, bladeren op de bodem, etc. Daarbij vind ik de ramirezi's echt helemaal te gek. Gedrag onderling, naar mede bewoners en zelfs naar mij. Als ik uit me werk kom en voor de bak ga staan om even te kijken komen de twee bijdehandjes heel driftig voor het glas zwemmen. Als de klep opengaat denken ze meteen dat er eten aankomt en als ik me vinger er in steek komt het vrouwtje in mijn vinger happen. Ik hink nog een beetje op een aantal gedachten, of een groep ramirezi's of andere soorten dwerg cichlides erbij. Er zijn genoeg mooie(re) soorten en zo zou ik andere soorten ook leren kennen.

Dit waren mijn antwoorden. En nu eens goed nadenken wie ik vragen ga stellen en welke vragen.
    Ik zie graag het lijstje mijn kant op komen Ton.

Met vriendelijke groet,

Fuubs

Ruben01 en blackmoor vinden dit leuk.