Ik weet t eff niet meer


V

Vissies

Guest
Goedemiddag,:zwaai:

Ik ben in het bezit van een trofis colisa A 1000 (100×40×60).
Deze heb ik nu iets van 4 jaar en ondertussen verschillende bestandjes gehad en laatste tijd problemen met de beplanting, maar dat gaat nu weer de goeie kant op.
Pasgeleden weer wat vissen weg gedaan. Een groep vijfstreepbarbelen (klootzakjes waren dat) en 4 Ancistrussen.

Op dit moment zitten er nog:
2 Ancistrus dames
5 Dwergrasbora's
7 Glasmeervallen
2 Honinggoerami's (koppeltje)
20 Chrystal red garnalen

De Ancistrusdames mogen ook weg, en ik wil de glasmeervallen graag houden maar ben echt inspiratieloos wat ik er verder bij kan.


Iemand suggesties voor me?:S
 
Corydoras Panda zijn erg leuke visjes, als je bodem daar geschikt voor is.

En misschien nog een leuk schooltje Tetra's?

Aparte vis trouwens de Glasmeerval:petjeaf:
 
Ik heb afgerond zwart grind als bodem, volgens mij niet geschikt voor Corydora's die volgens mij qua waterwaardes ook niet passen.

En tetra' s, welke dan?

Zijn volgens mij ook totaal andere waterwaardes.:eek:
 
De keuze uit Tetra's is onbeperkt,

Corydoras kunnen wel op afgerond grind, mits niet te grof.

Wat zijn de waterwaardes? bij een temperatuur van rond de 24 graden zit je voor de meeste vissen wel goed.
 
Zou geen tetra’s toevoegen, beter is om je groepje dwergrasbora’s te upgraden naar een school ;)
 
20180113_133107.jpg


Ik vind ze prachtig, en mensen die hier ocer de vloer komen ook. Misschien uitbreiden ook.
Rasbora's uitbreiden zat ik ook al aan te denken maar wil nog een blikvanger die door de hele bak zwemt ook.

Waterwaardes moek weer ff meten idd.:D
 
20181107_202312.jpg

Bakkie ziet er nu zo uit trwens.

Net mn waterwaardes gemeten:
Temp 24°
KH 4
PH 7,5
GH 9
NO2 <0.3
 
Heb je wel wat drijvers voor de Goerami's?
 
Hallo Vissies, als ik zo naar jouw bak kijk dan kunnen wat de corydoras betreft die er gerust in het bodemsubstraat is mooi afgerond zonder scherpe kantjes dus dat zit wel goed. Persoonlijk houd ik niet zo van een postzegel verzameling (vissen uit allerlei werelddelen en biotopen) en ik zoek dan ook altijd vissen uit dezelfde regio met ongeveer gelijke behoeftes wat betreft waterwaarde, licht, stroming enz. de glasmeervallen zijn bijzonder mooi, ik heb ze zelf ook gehad maar ze houden niet van drukke medebewoners.
Als blikvanger vind ik nog altijd de diamantgoerami ( Trichogaster leeri) een van de mooiste maar ook de dwergoerami (Colis lalia) mag er zijn beide komen bovendien uit Z.O. Azië net als de glasmeervallen. Denk er wel aan dat de temperatuur boven het wateropperlak min. 25 graden moet zijn want goeramis hebben een labyrint en halen hun zuurstof veelal uit de lucht als die temperatuur te laag is worden ze ziek
Als je op internet zoekt naar bodembewoners uit Z.O. Azië vindt je vast wel wat en dan heb je een heel mooie bezetting van je bak tenminste, als de rest er uit doet.
Wat betreft de Goeramis, één mannetje op 2 of 3 vrouwtjes houden anders gaan de mannetjes constant op de vuist in een grotere bak b.v. 2m kunne evt. 2 mannetjes gehouden worden.e
Oh ja, wel zorgen voor voldoende drijfplanten.

Succes!
 
Temperatuur op 25+ houden voor het labyrintorgaan is niet nodig hoor,
@Jos Peeters. :) De temperatuur van de lucht boven het water is zeker van belang, maar meer in de zin van dat het verschil met de watertemperatuur niet te groot mag zijn.

Stel dat het water 25 gr is en de lucht erboven maar 15 (ik zeg maar wat), dan lijkt mij dat meer risico geven dan zowel water als lucht op +- 22.
 
Het gaat er idd om dat de temperatuur niet teveel verschilt , maar als je bak 24 graden is en in de wintermaanden 17 graden in de woonkamer ('s nachts) dan loop je wel risico.
 
Ik vind een (licht)kap daarom ook zó'n goede uitvinding hè. :D
 
Hoi allemaal,

ik was idd al van plan Azië aan te houden. Alleen de Ancistrussen vallen erbuiten, maar ik zit te twijfelen of ik die om kan ruilen voor de sewillia.
Maar Corydora's komen uit zuid Amerika toch, past dat dan?
Ik zat zelf idd ook aan een paar Diamant of Blauwe Goerami's te denken. Er zit nu zoiezo een paartje HoningGoerami's in en dan de dwergrasbora's weg en daar een ander scholenvisje voor in de plaats?

En mensen er zit een kap boven en sinds vorige week ook drijfplanten, alleen gingen die tot nu toe iedere keer dood.
En er zitten nu ledstrips boven dus ik heb goede hoop dat het nu wel goed gaat, maar ik wacht af.
 
Jammer dat de drijvers het niet goed doen. Welke soort heb je? Ik heb hetzelfde ervaren met mosselplantjes (pistia stratiotes) en met een of andere leliesoort. Die bleven maar wegrotten, waarschijnlijk door te weinig ventilatie in de kap. Salvinia natans en good-old eendenkroos doen het nu wel goed. :p

Het wel/niet aanhouden van een biotoop (voor zover dat überhaupt kan) is een kwestie van eigen voorkeur denk ik. Strikt gezien horen cory's niet in azië nee. Maar combineren ze goed met gourami's e.d.? Absoluut.

Blauwe gourami's zijn van de soorten die je noemde het minst vreedzaam. In een bak van 1 m zou ik iets eerder voor diamantgourami's gaan of het houden bij de honinkjes.
 
Ik heb hier 2x honing zitten (5cm ongeveer) en dat zijn al best felle rakkers die enorm snel kunnen zwemmen. Ik wil me niet voorstellen hoe een diamantgoerami van 12cm zich in een meterbak zou voelen. Zielig als je het mij vraagt!

Ik houd zelf aan: maximumlengte vis X 15 = minimale lengte aquarium.
 
Corydoras komen in hetzelfde leefgebied voor als de ancistrussen, voordeel als je die twee samen houdt dat de ancistrussen zich meer gaan laten zien en vice versa.
 
Ik had idd nog niet gezien dat Blauwe Goerami's 15 cm worden.
Maar ik wil graag een blikvanger in mn Aquarium, deze is wel 100cm lang, maar ook 60 hoog en dan vallen de Honing Goerami's (die bij mij overigens wel rustig zijn) behoorlijk weg.
Wat raden jullie dan aan, door de felle reacties van sommige mensen (niet hier) durf ik er bijna niks in te doen.

En eendekroos in mn bak 1 keer gehad, nooit meer. Kreeg die troep er niet meer uit. ik heb nu Limnobium laevigatum.
 
Haha. Eendenkroos wordt zo vaak als onkruid gezien waar men maar niet vanaf komt. Ik vind ze wel handig hoor. Elke keer als je water verschoont wat wegscheppen en je bent weer van een hoop (door het kroos opgenomen) afvalstoffen af. Ze groeien hier ook niet zo hard dat het vervelend wordt of zo.

De laevigatum, ah die bedoelde ik met lelie. Ook eens geprobeerd, een stel rescueplantjes overgenomen, maar die waren niet meer te rescuen...

Ik kan me zo gauw geen echte blikvanger bedenken die groot is en toch in een 1 m kan, hmm. (Oh jawel, een muskusschildpad! Hoef je verder niet meer na te denken over het visbestand want het wordt allemaal opgevreten.)
 
Ik heb hier ook Blauwspat goerami's en deze worden behoorlijk fors, gaan de 12 cm voorbij, ze zijn ook nog eens behoorlijk wild, ze vliegen de hele bak door.
Dus een beetje ruimte hebben ze wel nodig, mijn bak is 150 x 40 x40

Diamant Goerami's zou naar mijn mening wel kunnen, blijven iets kleiner en zijn minder druk.
 
:D
Zo goedemorgen,
Ik ga vanmiddag toch nog even nieuwe planten halen, en een paartje Diamantgoerami's ophalen bij iemand.:cool:
 
Iets meer planten is wel wenselijk voor de Gourami's ja, ze moeten elkaar niet continu kunnen zien eigenlijk, sommige mannetjes blijven lang achter het vrouwtje aanjagen
 
Gister bij iemand een koppeltje Diamant Goerami's opgehaald die ze in een 60 cm aquariumpje hield.
Tenminste die bood ze aan als koppel.
Maar volgens mij zijn het 2 dames, of nog niet volgroeid.

20181114_171923.jpg


Tevens nog 2 planten erbij gezet, maar er waren geen hele lange, dus toch echt eff afwachten totdat de boel gegroeid is.

20181113_190920.jpg
 
Zijn mooie vissen, wellicht tijdelijk even wat snelgroeiers in de bak om wat meer de hoogte in te gaan? Echniodorussen groeien volgens mij niet zo heel snel namelijk. Qua vinnen lijken het mij 2 dames, maar ben er niet zo heel goed in thuis
 
Hoi, zijn volgens mij 2 vrouwtjes (of nog erg jong) mannetjes hebben een verlengde rugvin(straal) en een hele rode keel en borst.
Deze vissen zijn niet zo duur en ook makkelijk verkrijgbaar omdat ie zo populair is.
Ik zie wel wat roods op de buik dus wellicht dat ze nog moeten kleuren en anders heb je meteen 2 mooie vrouwtjes, hoef je er alleen nog 'n mooi mannetje bij te kopen.

Succes!
 
Oh ja, nog even dit: een hele mooie drijfplant is Phyllantus fluitans de blaadjes worden ongeveer 1 tot anderhalve cm doorsnee, bij veel licht, een minimale temperatuur van 25 graden en min 12 uur licht en een goede voeding worden de blaadjes roodachtig en ook de wortels kleueren dan rood.
Als je aan deze voorwaarden kunt voldoen dan groeien ze je bak uit bij mij tenminste wel ik breng bijna elke week 'n paar bakjes naar de lokale aquariumzaak die er zeer blij mee is. Heb je te weinig ligt, dan groeien ze ook nog wel maar blijven ze groen, ze zijn o.a. te koop bij aquaplantsonline.

Succes!
 
Hoi, zijn volgens mij 2 vrouwtjes (of nog erg jong) mannetjes hebben een verlengde rugvin(straal) en een hele rode keel en borst.
Deze vissen zijn niet zo duur en ook makkelijk verkrijgbaar omdat ie zo populair is.
Ik zie wel wat roods op de buik dus wellicht dat ze nog moeten kleuren en anders heb je meteen 2 mooie vrouwtjes, hoef je er alleen nog 'n mooi mannetje bij te kopen.

Succes!

Dank je wel voor je reactie Jos. Ik wacht het nog maar even af, ze zijn nog jong. Weet niet vanaf wanneer zich dat gaat ontwikkelen.
En anders kan er idd nog een man bij.

Oh ja, nog even dit: een hele mooie drijfplant is Phyllantus fluitans de blaadjes worden ongeveer 1 tot anderhalve cm doorsnee

Succes!

Toevallig had ik hier 2 weken geleden wat plantjes bij gekocht. Afgelopen jaren verschillende drijfplantjes geprobeerd maar om de 1 of andere reden sterven ze iedere keer.

Alle nieuwe plantjes groeien lekker iig, die oude planten willen niet echt.

Ziet er na een weekje nu zo uit. :foto:

20181120_200003.jpg
 

Terug
Bovenaan