Wat is er nieuw

Ik wil deze video graag delen en er over discussiëren met anderen ;)

Dirk1977

Active member
Lid geworden
1 maart 2024
Berichten
35
Leeftijd
47
Wat vinden jullie hiervan? Zou het dan echt zo simpel zijn of kunnen zijn?
Wel hele video bekijken a.u.b.

 
Het kan idd zo "simpel" zijn. Wat je trouwens steeds meer ziet in de hobby, is dat er gekozen wordt voor natuur getrouwe aquariums. Je vertrouwd dan idd voor een groot deel op je bacterie leven in bv je zandbodem. Dit geldt voor zowel zoet als zoutwater.
 
Ik denk dat een aquarium heel iets anders is dan de natuur en ik denk dat het in een aquarium veel moeilijker zal zijn om zo te werken.
 
Ik denk dat een aquarium heel iets anders is dan de natuur en ik denk dat het in een aquarium veel moeilijker zal zijn om zo te werken.
Dat valt wel mee hoor John. Alleen kost het tijd en geduld. Ook een goed oog wat er allemaal in je bak gebeurt is belangrijk en waar dat kan aanpassingen doen op een natuurlijke manier.

Maar het hangt ook sterk af wat jezelf wilt bereiken. Welk doel heb je met je aquarium. Een high end aquascape is natuurlijk heel wat anders dan een natuur getrouwe bak.
 
Die gast heeft dezelfde irritante stem als Trump. Begint met iedereen bang te maken voor een catastrofe om vervolgens zijn plantenpakket aan te bieden.
Inderdaad zand is heel goed voor in een aquarium, veel planten en een lage vis bezetting ook.
Tijdens de catastrofe kan ik het een behoorlijke tijd volhouden met mijn zonnepanelen en benzinegenerator.

Groetjes John.
 
Wat een interessant filmpje. Ik zou bijna hier naar m'n achtertuin lopen en een flinke hand modder en wat takken uit het water halen van het haringvliet waar ik aan woon.. het klinkt zo spannend, iets van buiten halen en in je bak stoppen haha.. toch vraag ik me af of het echt zo simpel kan zijn.. een afgesloten bak is iets heel anders dan stromend en bewegend water in de natuur.. daar worden bacteriën en alles constant aangevuld, en zelfs in de natuur gaat het wel eens mis met bijv blauwalg in het water of botulisme.
 
Het gaat meer om het principe denk ik. Je kan hetzelfde bereiken in natuur getrouwe bakken door dit rustig op te bouwen. Veel planten zijn daar bv een belangrijk onderdeel van.

Al heb je al ingedraaid filter materiaal dan kan je dat gebruiken om weer wat sneller wat vis etc te kunnen toevoegen. Alles draait om balans in wat voor bak dan ook. En vaak kost balans tijd!
 
Ik zou bijna hier naar m'n achtertuin lopen en een flinke hand modder
Dat raad ik je af want je weet nooit wat voor stoffen er in die grond zitten. Het klinkt wel allemaal mooi maar zomaar wat grond nemen lijkt me risicovol.
 
Die gast heeft dezelfde irritante stem als Trump. Begint met iedereen bang te maken voor een catastrofe om vervolgens zijn plantenpakket aan te bieden.
Inderdaad zand is heel goed voor in een aquarium, veel planten en een lage vis bezetting ook.
Tijdens de catastrofe kan ik het een behoorlijke tijd volhouden met mijn zonnepanelen en benzinegenerator.

Groetjes John.
Met je eens en hij doet het allemaal heel mooi en makkelijk voor en probeert gelijk je planten aan te smeren. Als alles zo makkelijk was met de door hem genoemde methoden die hij liet zien dan zouden we allemaal wel zo werken.
Koralen zonder licht en weet ik wat allemaal. Ja het zal allemaal wel maar in onze aquaria heb je toch echt wel licht nodig voor de koralen. Ik heb het filmpje met 1 oog bekeken want vaak weet je de boodschap van dit soort video s al wel.
 
Dat raad ik je af want je weet nooit wat voor stoffen er in die grond zitten. Het klinkt wel allemaal mooi maar zomaar wat grond nemen lijkt me risicovol.
Ik zei ook bijna haha.. het haringvliet had enkele weken geleden toen het nog zo warm was, nog een heftige blauwalg explosie. Dan is het water zo groen als verf.. en het stinkt. Je wilt natuurlijk geen blauwalg in je bak brengen.. dus was niet van plan om het echt te gaan doen, mijn bak is net zo mooi en schoon nu, kristalhelder water ook.. als het dan zo is, moet ik die andere woorden van hem maar geloven; niet teveel erin wroeten en er vanaf blijven verder (op de wekelijkse waterwissel die morgen op het programma staat na dan)..
 
Een natuurgetrouwe bak kan wel. Vroeger zat ik daar meetal aan, omdat ik weinig geld had voor techniek en de techniek nog in de kinderschoenen stond.
Maar ik vind mijn mooie schone heldere bak mooier. Ik hou niet zo van dat gelerige water.
 
Met je eens en hij doet het allemaal heel mooi en makkelijk voor en probeert gelijk je planten aan te smeren. Als alles zo makkelijk was met de door hem genoemde methoden die hij liet zien dan zouden we allemaal wel zo werken.
Koralen zonder licht en weet ik wat allemaal. Ja het zal allemaal wel maar in onze aquaria heb je toch echt wel licht nodig voor de koralen. Ik heb het filmpje met 1 oog bekeken want vaak weet je de boodschap van dit soort video s al wel.
Je hebt 2 ogen en 2 oren nodig en boerenverstand om de boodschap van deze beste man te begrijpen .
Dus een afbrekende reactie tot het filmpje zonder er echt inhoudelijk over nagedacht te hebben ...
Die man heeft geen woord onzin verkocht (wat betreft het zeebakje dat ga ik nog wel eens opzoeken)
 
Laatst bewerkt:
Het doel van het filmpje is om stil te staan hoe de natuur echt werkt en in elkaar zit en op elkaar inspeelt en beconcurreert .
Het gaat over het creeeren van een bioom . En dat bereik je niet door enkel maar eenmalig te vullen met je inrichting en gekochte plantjes en altijd maar schoonmaken .
Je moet enten vanuit verschillende hoeken .
Ik doe dat ook . Zand uit de tuin in de bak , niks schoonmaken van te voren , compost erin , dorre takjes , dor blad ....
Water uit brakke kweekvijvers gaat ook zo mijn zeebak in .
Wat er niet in past , wordt er wel uitgeconcurreerd , moet je allemaal niet bang voor zijn . Je moet pas bang worden als je die concurrentie niet toelaat .
Mooi voorbeeldje van het niet toelaten , is toch wel de hedendaagse koivijvers , daar gaat echt alles fout , precies omwille van wat de man beschrijft .
 
Volgens mij kun je met willekeurige aarde wel het risico lopen dat je aarde gebruikt met veel organische stikstof wat weer voor problemen kan zorgen want dat is in de regel een trigger voor algen. Daarom moet je soils met veel stikstof ook de eerste weken flink verversen (het water dan).
Het lijkt me wel dat je moet weten wat je in de bak gebruikt.
 
Serieus... heb die man gevolgd op YT en echt als je niet in slaap gevallen bent of zwaar geiriteerd door zijn geneuzel, hij lult zichzelf tegen op allerlei verschillende manieren.
Nee je vissen worden zo niet ziek bla bla en vervolgens heeft die medicatie nodig... Vervolgens alles moet natuurlijk ingericht worden.. komt bij een vriend met barebottems en prijkt hem de hemel in, ben er snel weer vanaf gestapt.
Beter voorbeeld vind ik dan https://www.youtube.com/@LRBaquatics en ja die verkoopt vissen maar richt het ook in zonder techniek etc. en met van alles wat van buiten komt.
 
De beste man heeft op sommige punten best gelijk; je moet zoveel mogelijk de natuur haar gang laten gaan en het gebruik van aanvulling vanuit de natuur is
een manier die best goed kan werken.
Zijn betoog gaat mijn inziens gewoon over 1 van de vele richtingen in de wereld van aquaria, waarvan hij vind dat het 'de beste' is. Een bepaalde richting die je aanspreekt of niet. Maar het gaat erom wat je wilt, wat je mooi vind. Sommige zullen zijn manier van werken en zijn bakken als prachtig bestempelen, sommige halen hun schouders er voor op.
 
Op zich niks mis met zijn filosofie alleen de details zijn vaak simpelweg fout. Heel erg fout. Als je biologie en scheikunde op de brugklas hebt gehad weet je wel beter niveau van fout.
Maar hij brengt het zo zelfverzekerd over dat mensen het gewoon geloven. Verder doet hij mij om meerdere redenen aan een sekteleider denken. Bijvoorbeeld de manier waarop hij zijn discord server runt. Alleen mensen die zijn filosofie 100% geloven en expliciete toestemming hebben mogen advies geven, dat zijn er een handjevol. Mensen die hen tegenspreken of zonder toestemming geven worden verbannen.
Dat doe je niet als gewoon gelijk hebt 😉

PS: zijn bakken vind ik ook niet echt bakken om naar op te kijken. Misschien voor de gemiddelde Amerikaan maar als mijn bakken er zo zouden uitzien zou ik echt overwegen om met de hobby te stoppen en iets te zoeken wat ik wel kan :sorry:
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Ach er zit ook een commercieel verhaal achter, de beste man heeft ook een uitgebreide web shop waar hij de bodem voor een aquarium ook aanbied zoals door hem aangegeven ook uit de tuin te halen.
Uiteraard vind je geen technische hulpmiddelen zoals een filter op zijn web-shop, maar volgens deze mijnheer is dit dus niet nodig.

Dit is weer typisch Amerikaans om zo een aquarium te houden, maar wie daar in ook geloofd, ik zou zeggen begin eraan en laat na een half jaar weten hoe het gaat. Ook zijn benadering over zee-water houden deel ik niet, er werd gesproken over weinig of geen licht.

Heb ik het goed gelezen dat bij de zoetwater aquaria zonder techniek enkel verdampt water wordt aangevuld? dan stijgt het zoutgehalte toch, want zout verdampt niet.

Deze mijnheer kan ondanks zijn jaren lange ervaring mij niet overtuigen om het geheel anders op te pakken, zonder techniek.

Past niet geheel meer in deze tijd, misschien 50 jaar geleden wel, maar goed via U-tube heeft hij wel zijn web-shop een boost gegeven.
 
Persoonlijk ben ik ook meer van filtratie, want je tackled daar toch een hele hoop mee weg. Dat heeft zich idd in de loop van deze jaren zeker wel bewezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
PS: zijn bakken vind ik ook niet echt bakken om naar op te kijken. Misschien voor de gemiddelde Amerikaan maar als mijn bakken er zo zouden uitzien zou ik echt overwegen om met de hobby te stoppen en iets te zoeken wat ik wel kan :sorry:

Dat vind ik nou ook. Zo zou ik niet echt genieten van mn aquarium.
 
Leuk om al deze reacties te lezen, ik ben zelf ook erg sceptisch en dat mag ook misschien, maar ik vindt vooral het stukje van zelf iets uit de natuur toevoegen wel interessant, wat zou er b.v. fout kunnen gaan als ik een potje slootwater zou toevoegen?
 
Maar waarom zou je dat willen doen?

Misschien filter het dan nog beter, ondanks dat ik eigenlijk weinig problemen heb momenteel, maar misschien zou het helpen bij het opstarten van b.v. een nieuwe bak.
 
Nou bacterien zitten erg weinig in de waterkolom want die gaan zich in de bodem en filter vestigen dus ik verwacht dat dit met een glas water uit de natuur ook niet heel veel zal bijdragen.
En zoals Corne al aangeeft zit je ook met ongewenste stoffen en algensporen dus ik zou dat niet doen.
 
Misschien filter het dan nog beter, ondanks dat ik eigenlijk weinig problemen heb momenteel, maar misschien zou het helpen bij het opstarten van b.v. een nieuwe bak.
Neuh. Alle nuttige bacteriën zitten vast in een substraat. Dus in je filtermedia, in de bodem, in stenen, etc.
Met een potje slootwater voeg je vooral verontreiniging en ziektekiemen toe. En misschien een paar micro-organismen. Maar of dat het waard is?

We moeten niet vergeten, aquariumhouden komt neer op biologie en chemie. En hoewel we niet álles daarover weten, heeft de wetenschap inmiddels wel behoorlijk door hoe dat in elkaar steekt.
Ieder die claimt een innovatieve en creatieve oplossing te hebben bedacht voor een probleem die we niet hebben heeft er baat bij als die verspreid wordt. Of het nou om financiële redenen gaat, of om volgers.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan