Ik wil van me waterpest af, is de rest voldoende voor zuurstof?


Nicktrix

Well-known member
Lid geworden
1 december 2022
Berichten
425
Leeftijd
36
Hallo beste aquariumbewonereigenaren,

Ik wil dus van me waterpest af..
Het groeit niet mooi als ik het snoei. Al die afgesneden takjes. Ik wil wat trager groeiende planten in de bak zoals de rest wat ik heb. Maar is dit voldoende voor de zuurstof productie?

Ik vraag het maar voordat ik alle waterpest er uit trek en voor een zuurstof tekort kom te staan.

Huidig planten bestand:

echinodorus bleheri 2x
vallisneria asiatica 2x
cryptocoryne wendtii 1x
cryptocoryne nevelli 2x
Waterpest (flinke bos)

Als de waterpest weg kan dan zet ik er wel iets voor in de plaats wat wat makkelijker te onderhouden is.

Alvast bedankt!
 
Snelgroeiers (zoals waterpest) zijn vooral als je bak nog niet zo lang draait van groot belang. Daarna hebben ze -uiteraard- nog steeds nut, maar dat wordt minder doordat de andere planten beter gaan groeien. Die hebben een langere opstartperiode nodig.
Het op peil houden van je zuurstof in je bak gebeurt door voldoende waterbeweging aan het oppervlak. (Er zijn -vooral cichliden- bakken waar geen enkel groen in staat). Houd wel in de gaten dat het verbruik van nitraat- en andere plantenvoedingsstoffen zal dalen als je de waterpest eruit haalt en dat je dus waarschijnlijk zult moeten aanpassen.
 
Snelgroeiers (zoals waterpest) zijn vooral als je bak nog niet zo lang draait van groot belang. Daarna hebben ze -uiteraard- nog steeds nut, maar dat wordt minder doordat de andere planten beter gaan groeien. Die hebben een langere opstartperiode nodig.
Het op peil houden van je zuurstof in je bak gebeurt door voldoende waterbeweging aan het oppervlak. (Er zijn -vooral cichliden- bakken waar geen enkel groen in staat). Houd wel in de gaten dat het verbruik van nitraat- en andere plantenvoedingsstoffen zal dalen als je de waterpest eruit haalt en dat je dus waarschijnlijk zult moeten aanpassen.
Duidelijk verhaal 😁
 
in de gaten dat het verbruik van nitraat- en andere plantenvoedingsstoffen zal dalen als je de waterpest eruit haalt en dat je dus waarschijnlijk zult moeten aanpassen.
Ik vraag me af waarom want een overschot geeft geen algen en daar gebruiken veel juist de EI.
Verder zie ik geen problemen voor de TS om het eruit te halen.
 
Hallo beste aquariumbewonereigenaren,

Ik wil dus van me waterpest af..
Het groeit niet mooi als ik het snoei. Al die afgesneden takjes. Ik wil wat trager groeiende planten in de bak zoals de rest wat ik heb. Maar is dit voldoende voor de zuurstof productie?

Ik vraag het maar voordat ik alle waterpest er uit trek en voor een zuurstof tekort kom te staan.

Huidig planten bestand:

echinodorus bleheri 2x
vallisneria asiatica 2x
cryptocoryne wendtii 1x
cryptocoryne nevelli 2x
Waterpest (flinke bos)

Als de waterpest weg kan dan zet ik er wel iets voor in de plaats wat wat makkelijker te onderhouden is.

Alvast bedankt!
Angst voor zuurstof tekorten is niet nodig. Bij een beplantte bak een normale dieren bevolking is er geen sprake van tekorten op dat gebied.
 
Klopt, hangt van je methode af, maar als er minder verbruikt wordt, hoef je minder toe te voegen.
Ik gebruik de ei methode ook een soort van maar dan niet zo extreem. Ik moet ook af en toe waterwissels doen en bemest zeg maar net extra. Zo hoef je niet elke week persee te verversen.
 
Ik heb ook zoiets, ik stuur op NO3 en Fe gehalte. Elke week waterwissel is me te gek....
 
Bedankt voor de info.

Ik ga de waterpest eruit halen en minder voeren. Ik voer nu wel veel omdat ze me zo aankijken 😅 maar ze zijn inmiddels groot en sterk 😄

Ik dacht eigelijk al dat dit kan maar beter zeker weten 🫠
 
Je Valisneria kan ook aardig snelle groeien .
Ja die groeit juist niet zo snel bij mij.. wel in de breedte btw. Er komen overal nieuwe steeltjes maar de lengte van de steeltjes valt tegen.

De echinodorus is een snelgroeier bij mij. Binnen paar maanden zijn de bladeren 50 cm geworden. En hij vermenigvuldigt ook met nieuw blad met wortels eraan. Ik had er 1 gekocht en ben nu aan stek 3 bezig.. dus 4 planten in totaal.

Ik zal een paar foto's maken en toevoegen.

Edit: foto's toegevoegd. Daar achterin staan 2 grote en de overige zijn 2 kleintjes. Die stekken groeien er gewoon bij en kan je zo los knippen.
 

Bijlagen

  • 20230315_144224.jpg
    20230315_144224.jpg
    199.6 KB · Weergaven: 51
  • 20230315_144254.jpg
    20230315_144254.jpg
    280.3 KB · Weergaven: 52
  • 20230315_144232.jpg
    20230315_144232.jpg
    214.7 KB · Weergaven: 54
Het kan wel even duren voordat Valisneria goed op gang komt. Bij de mijne snapte ik ook de eerste maanden/ half jaar niet dat ie tot de snelgroeiers behoort. Inmiddels weet ik beter....
 
Als ik het goed heb voeg je ook co2 toe en dan zou ik geen luchtsteentje gebruiken want dan moet je er veel meer co2 inpompen.
 


Het kan wel even duren voordat Valisneria goed op gang komt. Bij de mijne snapte ik ook de eerste maanden/ half jaar niet dat ie tot de snelgroeiers behoort. Inmiddels weet ik beter....
Dat is vervelend als ik binnekort waarschijnlijk ga verhuizen en ik alles moet afbreken en opnieuw moet installeren. Zou het kunnen dat de vallisneria eerst goed moet wortelen? Voordat hij dus in de hoogte groeit..
 
Als ik het goed heb voeg je ook co2 toe en dan zou ik geen luchtsteentje gebruiken want dan moet je er veel meer co2 inpompen.
Hier ben ik me van bewust 😁

Ik weet niet of je me andere topic kan herinneren met de carbo aanzien voor vloeibare voeding omdat het flesje er hetzelfde uitzag.. door het voedingstekort wat ik hierdoor opgelopen heb, groeide de draadalg als kool. Ik heb dus even 2 dagen algumin in de bak gehad omdat het meerendeel van de draadalg snel te doden. Op het flesje staat dat beluchting noodzakelijk is. Inmiddels staat het luchtsteentje uit en is het water al verschoont 🙂 ik heb dit gedaan om mijn fout snel gecorrigeerd te hebben en me planten n beetje schoon te maken van de ergste alg. Nu kunnen de planten weer lekker snel op gang komen..
 
Ik vraag me af waarom want een overschot geeft geen algen en daar gebruiken veel juist de EI.
Verder zie ik geen problemen voor de TS om het eruit te halen.
Alles wat uit verhouding ligt van de plant zn behoefdes kan algengroei bevorderen. Het is een samenhang van omstandigheden, als de voedselaanbod veranderd in je waterkolom en dus schommelingen veroorzaakt is het een trigger voor de alg. Als je de voedingsoverschot niet in verhouding aanvult met co2 kan het netzogoed een probleem worden. Bij de ei methode zorg je voor 1 voldoende licht en 2 de goedde verhouding aan voeding en bouwstoffen. In een bak waar dat niet in gemonitord word en weinig aan word toegevoegd zijn veranderingen zoals voedingsoverschot gewoon kwalijker dan een stabiel eitje waar je alles op afstemt. Bij de ei streef je naar perfecte groei, zonder ei streef je naar stabiliteit en gezonde groei. Iets wat teveel voeding spontaan uit balans kan halen.

Ik vraag me af waarom het tekort altijd als oorzaak word gezien terwijl tekorten temaken hebben met verhoudingen die niet kloppen en aangezien de plant een bepaalde bandbreedte aan spelingsruimte heeft het probleem niet opgelost kan worden bij de overschotten. Vooral als je tewerk gaat op het oog voor de vis, ipv de plant. Overschotten voeding in het water klinkt me niet bepaald gezond voor een vis namelijk. Dan streef ik liever naar een lean dose stabiliteit dan een richdose met spijt. Vooral als je een opstartende bak hebt en algenproblemen hebt is richdose echt onhandig. Leandose is stabieler en makkelijker in de omgang omdat de schommelingen kleiner zijn.

Leandose en makkelijke plantenbak kan je opbouwen naar richdose eimethode met moeilijkere planten. Maar gelijk beginnen met ei brengt zo veel problemen mee en is niet weg gelegd voor de beginnende doorsnee aquariuaan. Naast het feit dat richdose aquariums zo veel duurdere hightech en onderhoud nodig kan hebben in verhouding tot leandose, simpel en lowtech. Ik zou zelf daarom een opstartende doorsnee aquarium nooit adviseren met ei te werken. Daar heb ik genoeg over gehoord en gelezen het laatste jaar.

Veel beter als mensen eerst dingen uitzoeken, ervaringen opdoen, vallen en op staan zonder de risicos meer te verhogen dan nodig is. Maar het is ook persoonlijk. De ene vind het ene fijn de andere het andere.

De laatste websites die je mij hierover gelinkt heb onderbouwde dit ook alleen maar en nergens op internet staat dat teveel voeding geen algen veroorzaakt. Er staat op internet áls je de ei gebruikt is voedingoverschot geen oorzaak. Dat komt omdat de ei methode werkt met het aanvullen van tekorten. Dat is iets wat alleen op de ei methode slaat. Een soort regel. Bij de eimethode mag de schuld nooit of de nimmer op het overschot gelegd worden ténzei het over lichtsterkte gaat. Verhoudingen worden aangevuld bij de tekorten niet bij overschotten gezocht. Iemand die niet met ei werkt zit niet aan die regel vast. Die regel is in de wereld geroepen omdat er mensen van mening zijn dat richdose beter is dan leandose. Want dan groeien de planten beter en en sneller, en dat is goed volgens sommige. (En dan krijg je mensen die van hun waterpest afwillen omdat het tesnel gaat) 😆 ik vind dat planten niet perse volgestopt hoeven worden, hoewel er van hollebollegijs ook wat terrecht is gekomen dus er is nog hoop voor de vetgemeste planten. Als ze maar gezond leven en de verhoudingen kloppen.
 
B.t.w. hier is de voor- en na- foto.
Op de ene foto zie je de waterpest.
Op de tweede foto heb ik het verwijderd..

Het lijkt nu een beetje kaal maar achter het blok hout heb ik een stek van de echinodorus geplant. Je ziet in de achterste hoek dat die flink opvult als hij gegroeit is..
 

Bijlagen

  • 20230208_104608.jpg
    20230208_104608.jpg
    216.4 KB · Weergaven: 40
  • 20230315_144224.jpg
    20230315_144224.jpg
    199.6 KB · Weergaven: 39
Ik vraag me af waarom want een overschot geeft geen algen en daar gebruiken veel juist de EI.
Verder zie ik geen problemen voor de TS om het eruit te halen.
Misschien verklaar je me voor gek trouwen als ik dit roep, maar het is bewezen dat :meer co2 = meer alg, en meer voeding zoals fosfor = meer alg. Overal te wereld in het wild worden deze bevindingen gemaakt en dit gegeven speelt een belangrijke rol in ons klimaat. Algen groeien op co2 en voeding en hoe meer voeding ze hebben hoe meer ze kunnen groeien.

Tenzei! Er een plant is die sterker is dan de alg en de alg daardoor weg word gejaagd. Dit is alleen mogelijk als de plant sterker is, als de benodigde stoffen voor de plant voldoende is om de plant sterker te laten zijn dan de alg is.

Zo gauw je meer voeding geeft, gaat de vraag naar co2 omhoog, maar dat is er niet dus de plant heeft een tekort, word zwak. De alg denkt hee nog meer voedsel! Geen co2, geen probleem, dat is de plant zn probleem. De alg word bevorderd om harder te groeien en de plant raakt uit balans.

Noem het geen oorzaak. Maar te veel voedsel kan zeker algen bevorderen. Of je dat dan wel en geen oorzaak mag noemen moeten we aan de vandale vragen. In mijn ogen noem je dat voor alsnog een oorzaak
 
het is bewezen dat :meer co2 = meer alg
Dit heb ik ook ervaren. Als je co2 toevoegt groeien algen veel harder als je last krijgt van algen tenopzichte van mijn co2 arme bak. Laatst een foutje gemaakt met voeding en er ontstond een tekort.. binnen 1 week was me waterpest overgenomen door draadalg. In me co2 arme bak helemaal aan het begin van mijn aquarium carrière had ik ook last van draadjes maar dat was qua groeisnelheid een scheintje vergeleken met de co2 bak. Dus ik ben het hier mee eens 👍🏼
 

Terug
Bovenaan