Wat is er nieuw

ik wordt hier zo hopeloos van...

• Onderwerp starter Onderwerp starter AnjadW
  • Startdatum Startdatum
A

AnjadW

Guest
de plantjes groeiden weer de bak uit, dus heb ik ze voorzichtig eruit gehaald en op maat geknipt. en toen moesten ze weer terug geplaatst worden...
ik heb iedere stengel wel minstens 10x opnieuw geprobeerd in de grond te zetten met mijn kromme lange pincet, maar nu ben ik het zat. alles drijft weer bovenin! heb de hele bos opgepakt en boos in de vuilnisbak gegooid.
dat dit niet helpt, weet ik best wel, maar ik wordt hier echt een beetje moedeloos van. ik heb het met zoveel plantjes.
natuurlijk naar de demofilmpjes op youtube gekeken hoe te planten. dat lijkt daar allemaal zo makkelijk te gaan! ook al gewoon met mijn vingers geprobeerd, maar dat lukt helemaal niet. het lijkt ook wel, hoe langer de stengel, hoe sneller het plantje weer boven drijft...
heeft iemand misschien hetzelfde gehad en toen een oplossing gevonden? ik weet het niet meer. en natuurlijk moeten er weer wat stengelplantjes bij, als schuilplaats voor de visjes ook.
er staat natuurlijk nog wel het een en ander in hoor, gelukkig. maar ja, op een dag moet dat ook weer eruit om op maat gemaakt te worden.... moet er niet aan denken...

groetjes, Anja

Hey Anja,

Misschien doe je het al maar wat ik altijd doe is de stengel met mijn vinger tot de bodem van het aquarium drukken. Wanneer de plant vervolgens goed diep zit schuif ik er wat extra grind naar toe om het met mijn vinger gemaakte gaatje te vullen en een klein ''hobbeltje'' rond het plantje te maken.

Hopelijk heb je er wat aan!

Ik heb hetzelfde probleem gehad dat plantjes steeds boven kwamen drijven. Wat ik heb gedaan is een pijpje siporax aan de wortels/stengels gebonden. Deze pijpjes zijn zwaar en zakken dus naar de bodem. Het pijpje kun je in het substraat drukken. Dan zie je er niks van en blijft het plantje gewoon staan 😀

Edit: Bertus was me voor 😉

Ik knip de stengel af op een knoop. Plek waar de bladeren vast zitten. Ik knip de bladeren eraf, maar laat een paar mm van de aanhechting zitten. Dit worden dan weerhaakjes. Ik pak deze knoop met de pincet, en druk dit ca 3-4 cm in het dubstraat. De stengel blijft dan wel zitten.

Succes.

Wat een hoop reacties, fijn!

Bertus, bedoel je dat je dan een hele bos bij elkaar doet en daar een ringetje omheen? (beetje zoals je de koudwaterplantjes koopt) Maar hier wordt altijd gezegd dat je ze een cm van elkaar af moet planten omdat ze ander niet voldoende licht krijgen onderaan... dus vandaar dat ik ze altijd los van elkaar probeer in de bodem te zetten. Doe je dan zo'n lapje stof (geen idee hoe het heet, zit vaak om de stengels) en dan het ringetje eroverheen?

Marcel, die tip ga ik volgende keer eens proberen! ik knip altijd zoveel mogelijk wel van de zijstukjes, bang dat het gaat rotten in de bodem, maar dit klinkt wel handig, idd als een soort van weerhaakjes.

Coen-Jansen: Met mijn vingers kom ik er slecht bij, want mijn bak is vrij hoog. En deze stengels zaten helemaal achterin, waardoor je niet goed kan zien wat je vingers moeten doen. Ik heb het wel geprobeerd, maar dan kwamen er geknakte stengels weer bovendrijven... tsja, ook daar zul je door veel te doen, handiger in gaan worden hoop ik.

Misschien maakt het ook wel uit wat voor bodem je hebt. Dit bij mij is geloof ik vulkanische aarde. Grind zal stugger en zwaarder zijn en beter op zijn plek blijven, waardoor de plantjes ook beter blijven zitten. Dit heb ik gekocht omdat het voor de plantjes voeding zou bevatten en ik zo geen voedingsbodem eronder hoefde te doen.

En met het ene plantje gaat het makkelijker dan met het andere. Dit waren vrij dikke en lange stengels. Die zullen waarschijnlijk sneller weer omhoog schieten dan een teer, kort stengeltje.

Nou ja, van de week maar weer eens moed verzamelen en met nieuwe plantjes weer aan de slag gaan.

Groetjes, Anja

Oh ja, die plantenklemmen heb ik ook gekocht, maar dat werkt helemaal niet. misschien wel voor kruipende plantjes, maar niet voor stengels.

groetjes, Anja

hoi John,
ja, dat zal ook wel hoor, maar ik ga er gewoon tegenop zien om weer wat met de plantjes te moeten doen... helaas.
het voelt ook een beetje "zonde" aan, om plantjes die net lekker geworteld zijn, er weer uit te trekken, om er een brok af te knippen, en ze dan weer zonder wortel in de grond te zetten.
maar ja, het ziet er voor het oog wel mooier uit he. Afknippen van te hoge stengels alleen geeft weer een lelijk aanzicht.

groetjes, Anja

Tja vreemd dat ze steeds losgaan zeg. Ik duw de onderkant van de stengel met mijn wijsvinger diep in de bodem en dan blijven ze in de regel wel zitten hoor.

Over het algemeen vind ik persoonlijk plantwerk met een krom pincet ook lastig, je gooit teveel grind of anderszins opzij of trekt een plant ongewild mee. Daarom vind ik een recht pincet fijner werken. Houdt het pincet rechtop langs de plant. Duw het geheel in de bodem, laat het pincet eerst langzaam (!) uit elkaar gaan en haal hem dan voorzichtig naar boven. Je bodem krijgt op deze manier tijd om tegen de plant terug te zakken en houdt hem vast....

Dit is ��n manier waarop je te werk kan gaan en die mij goed bevalt maar er zijn natuurlijk meer wegen die naar Rome leiden...

Groet,
Ben.

Nu wel in de bak, gewoon met 2 vingers los trekken , en wat op en neer schudden.
Dan omhoog.

misschien moet ik eens ergens een soort van workshop volgen... als die er zijn hoor.
groetjes, Anja

bedankt Botia, daar ben ik toevallig vorige week eens binnen gelopen!
groetjes, Anja

AnjadW zei:
hoi John,

het voelt ook een beetje "zonde" aan, om plantjes die net lekker geworteld zijn, er weer uit te trekken, om er een brok af te knippen, en ze dan weer zonder wortel in de grond te zetten.
maar ja, het ziet er voor het oog wel mooier uit he. Afknippen van te hoge stengels alleen geeft weer een lelijk aanzicht.

Misschien heb ik iets gemist maar waarom trek je de gewortelde plantjes er weer uit? Je kan toch beter een beetje toppen of snoeien of knippen� Als je telkens nieuwe stekjes knipt en die opnieuw plant krijgen die eerst een moeilijke periode vooraleer ze wortelen�
Als je dan ook nog de gewortelde stengels verwijderd dan is het net of je start telkens van nul eigenlijk.. zo blijf je bezig, nee?
Afhankelijk van de plantensoort kan je soms vrij veel wegsnoeien hoor, komt de plant alleen voller en beter terug� Maar eens ze mooi geworteld zijn trek ik ze niet uit, tenzij ze uit de bak moeten...
Zo heb ik bvb onlangs een paar Alternanthera's die verslijmden tot net boven het substraat weggeknipt, de wortels hebben zich hersteld en uit de bodem komen er nu nieuwe scheutjes, die kan je dan gaandeweg 'naar je hand snoeien'

Oke, ik had me laten vertellen dat je altijd alle plantjes eruit moet halen, de mooie scheuten moet hergebruiken en de rest weggooien of een paar oude plantjes achterin zetten, als je daar de ruimte voor hebt. Het zou lange tijd lelijk staan, als je de planten topt...
Weer wat geleerd zo.

Groetjes, Anja

Is idd zonde om alles er uit te trekken en dan weer terug te planten, gewoon snoeien in de bak. Ik doe altijd de pomp dan even uit zetten tot na t snoeien dan kan je al het overtollige afval van het wateroppervlak afschepen met een netje

Grtjs steve

Ik haal zelf wel altijd de stengels eruit en plaats alleen de toppen terug maar dat doe ik omdat ik geen ruimte heb voor de onderste delen. maar als je ruimte hebt dan kun je de toppen gewoon "bijplaatsen".

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan