Wat is er nieuw

Ik zal mij even voorstellen

AquaWoman

Member
Lid geworden
22 december 2021
Leeftijd
58
Hallo allemaal,

Ik ben AquaWoman, een vrouw van 55 jaar en woonachtig in Zoetermeer. Ik ben van kleinst af aan opgegroeid door mijn vader met aquariums. Helaas is mijn vader lang geleden al overleden. Ik heb zelf een aantal jaren een aquarium gehad, maar heb deze in 2016 weggedaan omdat ik ziek werd en het onderhoud voor mij te zwaar was. Ik heb al die tijd toch die kriebels gevoeld en wil daarom graag weer op nieuw beginnen. Ik weet nog niet precies wat ik nu wil en ben mij nu dus goed aan het oriënteren voor ik weer iets opstart. Ik hoop hier misschien ideeën op te doen en advies te krijgen over dingen wat ik misschien nog niet weet.

Mijn vorige aquarium was een Juwel Rio 240 met daarin één goed koppel Pterophyllum Scalare (regelmatig jongen), Carnegiella Strigata, Paracheirodon Axelrodi, Corydoras Panda, Otocinclus Affinis en Japonica garnalen.

Ik wens iedereen hier nog heel veel hobbyplezier toe!

Welkom! Gezellig dat je er bent! Tof! Leuk om te lezen waar je vandaan komt, welke achtergrond je al hebt. Zeer aquatisch! Wat naar van je ziekte. Wat zijn dingen waar je specifiek nog graag meer over zou willen weten?

Welkom! Gezellig dat je er bent! Tof! Leuk om te lezen waar je vandaan komt, welke achtergrond je al hebt. Zeer aquatisch! Wat naar van je ziekte. Wat zijn dingen waar je specifiek nog graag meer over zou willen weten?
Dank je wel! Ik had een juwel aquarium met ingebouwde filter en verwarming. Nu lees ik vaak dat je beter een externe filter kan nemen en ook één met meer capaciteit zodat er meer liters dan wat in de bak zit per uur gefilterd wordt. En hoe dat dan gaat met de stroming als je een vissenbestand neemt die minder stroming wil. Ik neem sowieso weer zand voor op de bodem.. ik weet ook nog niet welke maat ik precies wil, minimaal 100 of 120 en wat voor vissenbestand ik zal nemen.

Dank voor je antwoord!
Wat ik echt heel goed vind van je is dat je de hobby benadert vanuit de vraag wat mogelijk is om te onderhouden. Dat wordt vaak vergeten, mensen beginnen aan een bak, maar het onderhouden van die bak is ook iets wat je maar moet kunnen.

Als ik het goed begrijp zoek je iets wat past bij een visbestand wat minder onderhoudsgevoelig is?

welkom!
Over het Juwel filter zijn de meningen erg verdeeld. Ikzelf heb een RIO 240 met een extern filter en het Juwel interne filter.
Naar mijn mening is het een prima filter die mooi meehelpt. Het kost wel wat liters en is wat minder fraai in je bak maar ze zijn heel betrouwbaar en simpel. Verbergt ook mooi de verwarming.
Twee filter vind ik erg fijn. Ik hou van back-up. Je kunt ze dan mooi om en om schoonmaken en je hebt altijd wat achter de hand bij problemen. Een externe pomp kan gaan lekken etc.
Wat betreft stroming kan je bij een extern filter een lange uitstroombuis kiezen dan heb je daar minder last van. Veel vissen kunnen prima tegen stroming en het is belangrijk als je bijvoorbeeld CO2 wilt toevoegen om het goed door je bak te verspreiden. En natuurlijk ook voor het afvoeren van vuil zonder dode hoeken.

Dank voor je antwoord!
Wat ik echt heel goed vind van je is dat je de hobby benadert vanuit de vraag wat mogelijk is om te onderhouden. Dat wordt vaak vergeten, mensen beginnen aan een bak, maar het onderhouden van die bak is ook iets wat je maar moet kunnen.

Als ik het goed begrijp zoek je iets wat past bij een visbestand wat minder onderhoudsgevoelig is?
Nee het maakt mij nu niet meer uit wat de onderhoud betreft. Dat hoort er nou eenmaal bij en anders moet ik er niet meer aan beginnen. Wat ik wel lastig vind is steeds die planten te moeten toppen en daar wil ik dus wel op gaan letten. Makkelijke planten waar je weinig aan hoef te doen.

welkom!
Over het Juwel filter zijn de meningen erg verdeeld. Ikzelf heb een RIO 240 met een extern filter en het Juwel interne filter.
Naar mijn mening is het een prima filter die mooi meehelpt. Het kost wel wat liters en is wat minder fraai in je bak maar ze zijn heel betrouwbaar en simpel. Verbergt ook mooi de verwarming.
Twee filter vind ik erg fijn. Ik hou van back-up. Je kunt ze dan mooi om en om schoonmaken en je hebt altijd wat achter de hand bij problemen. Een externe pomp kan gaan lekken etc.
Wat betreft stroming kan je bij een extern filter een lange uitstroombuis kiezen dan heb je daar minder last van. Veel vissen kunnen prima tegen stroming en het is belangrijk als je bijvoorbeeld CO2 wilt toevoegen om het goed door je bak te verspreiden. En natuurlijk ook voor het afvoeren van vuil zonder dode hoeken.
Bedankt voor je antwoord. Wat voor extra filter en welke capaciteit heb jij dan als ik vragen mag? Als ik het goed begrijp staan die beide dan aan en verschoon je ze om en om vanwege de bacteriecultuur? Kan je die extra filter dan in de kast zetten of moet deze op de grond?

Hoi AquaWoman en welkom ook namens mij en veel plezier alvast in de hobby. Erg naar om te lezen dat je ook ziek bent geweest en leuk dat je een toch dierbare herinnering koestert aan je pa .

Zelf heb ik een Juwel Rio 180 en een JBL Cristalprofi 1502. Filter staat idd naast de kast in een Action box.

Spraybar tegen de achtergrond. Bruto capaciteit 1400 l/h netto 900 l/h.

Forumlid @Kosmopoliet heeft een zelfde soort bak met een Oase buitenfilter. Dan kun je ook nog kiezen voor een buitenfilter met verwarming. Ook @LaLizzerd heeft een Oase filter dat ik weet. Dus dan heb je al wat voorbeelden.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je antwoord. Wat voor extra filter en welke capaciteit heb jij dan als ik vragen mag? Als ik het goed begrijp staan die beide dan aan en verschoon je ze om en om vanwege de bacteriecultuur? Kan je die extra filter dan in de kast zetten of moet deze op de grond?
Ik heb als extra filter een Aquael Ultramax 2000.

6AF00B2F-F7A1-43A3-BAAF-4F3A86C07C9E.jpeg

Deze staat in mijn kast.
Capaciteit is 2000 liever per uur bruto maar in de praktijk is dat de helft. Je kan de stroomsnelheid ook wat afknijpen op de uitgang maar dat is niet echt nodig. Ik gebruik de meegeleverde lange uitstroombuis en heb daar nog wat extra gaatjes in geboord zodat de stroming niet te groot is.
Met mijn bezetting hoef ik hem slechts 1 keer per half jaar een beetje schoon te maken. Hij is heel stil, energiezuinig en makkelijk in het openen en schoonmaken.

Het interne filter bestaat uit twee delen. Bovenin (van boven naar beneden spons grof, middel en fijn en dan filtervlies) daarvan maak ik wekelijks de sponsen een beetje schoon door ze 1 keer uit te knijpen in aquariumwater en het filtervlies wissel ik elke week.
Het onderste deel is een zak met keramische pijpjes en die maak ik eens in de zes maanden schoon. Dat doe ik dus drie maanden verschoven met het schoonmaken van het Aquael filter.

Alles wat ik doe schrijf ik op in een schrift (soort logboek) zo kan ik altijd nagaan wanneer ik wat heb gedaan en kan ik terugkijken als er wat mis dreigt te gaan aan welke van mijn acties dat wellicht veroorzaakt heeft.

Laatst bewerkt:
Ik heb als extra filter een Aquael Ultramax 2000.

Bekijk bijlage 335668

Deze staat in mijn kast.
Capaciteit is 2000 liever per uur bruto maar in de praktijk is dat de helft. Je kan de stroomsnelheid ook wat afknijpen op de uitgang maar dat is niet echt nodig. Ik gebruik de meegeleverde lange uitstroombuis en heb daar nog wat extra gaatjes in geboord zodat de stroming niet te groot is.
Met mijn bezetting hoef ik hem slechts 1 keer per half jaar een beetje schoon te maken. Hij is heel stil, energiezuinig en makkelijk in het openen en schoonmaken.

Het interne filter bestaat uit twee delen. Bovenin (van boven naar beneden spons grof, middel en fijn en dan filtervlies) daarvan maak ik wekelijks de sponsen een beetje schoon door ze 1 keer uit te knijpen in aquariumwater en het filtervlies wissel ik elke week.
Het onderste deel is een zak met keramische pijpjes en die maak ik eens in de zes maanden schoon. Dat doe ik dus drie maanden verschoven met het schoonmaken van het Aquael filter.

Alles wat ik doe schrijf ik op in een schrift (soort logboek) zo kan ik altijd nagaan wanneer ik wat heb gedaan en kan ik terugkijken als er wat mis dreigt te gaan aan welke van mijn acties dat wellicht veroorzaakt heeft.
Zie ik links een CO2 reactor?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan