Wat is er nieuw

Ik zoek geschikte turf in baal , geen granulaat en wat tips van ervaren turf filteraars op een XXL aquarium

trabbart

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2019
Leeftijd
55
ik wil mijn systeem om over turf te filteren aanpakken,
turfgranulaat uit de aquariumwinkel is te duur wegens de hoeveelheid die ik elke maand ga nodig hebben,
ik wil een aquarium van 1400 liter elke drie weken nieuw turf geven, een flinke hoeveelheid turf .
ik gebruik nu een halve emmer granulaat turf maar dat is elke keer +30 euro voor een emmertje en snel uitgewerkt en heeft haast geen effect op deze bak . ook al gebruik ik osmose en is de kh laag de ph zakt amper en de bruine kleur is elke keer ik een waterwissel doe praktisch weg.
ik gebruik een fluval fx6 en een eheim 2260 op deze bak , ik wil zeker een liter of drie, vier turf (of meer) gebruiken uit een grote (goedkope) baal turf. ik heb plaats genoeg in de eheim filter om er enkele netten turf in te steken.
alleen heb ik geen ervaring met welk merk er veilig te gebruiken is ivm pesticides of andere slechte eigenschappen van het turf.
ik wil echt bruin water , ook voor de antibacteriele werking etc,
heeft iemand ervaring met een bepaald merk?? en ervaring met de hoeveelheid op een bepaald aquariuminhoud?

Is vijverturf geen optie? Kost ongeveer 10 euro voor 10 liter.
https://m.vijverexpress.nl/aquavita...racker&utm_medium=affiliate&utm_campaign=feed

Je hebt ook dit soort blokken, een stuk goedkoper maar ik weet niet of ze de ph goed verlagen. https://www.vijverleven.nl/velda-tu...OFMMzwy7uZaAHM5CZU9lTmNTfRdBoyJUaAuxIEALw_wcB

Je koopt trouwens geen goede turf als je die om de 3 weken moet vervangen. Ik gebruik al een jaar hetzelfde zakje Aquarium münster turf in mijn bak en mijn ph blijft op 5,2... Hij geeft allang geen kleur meer af maar daar gebruik ik rooibos thee voor.
Als het doel vooral bruin water is zou ik biologische of zwarte thee gebruiken, turf doet namelijk niet zoveel.

Laatst bewerkt:
je hebt van die blokken die je kunt kopen folgens mij in limburg waar weet ik niet maar met een beetje google zou het moeten lukken mijn vader had altijd turf in zijn vijver voor orchidee etc was echt flinke hoeveelheid als je dan regen water gebruikt blijft het veel langer werken na 25 jaar was het echt uit gewerkt

Ik kan wel begrijpen dat je met turf niet bereikt wat je voor ogen hebt,en het valt ook niet mee om 1400 liter aan te passen naar wat je wilt,maar om dit nu met grote hoeveelheden turf te doen,dat vraag ik mij maar af.
Verder begrijp ik niet zo goed waarom je met osmose de Ph niet omlaag krijgt,er zijn osmose apparaten die ( weet je zelf ook) 380 liter en meer per 24 uur geven,maar het heeft er natuurlijk ook mee te maken hoeveel water je ververst en het aandeel osmose water.
Ik gebruik(te) regelmatig en nog steeds eikenextraxt van hans stein,in combinatie met waterverversen,osmose en kraanwater,die combinatie.

Als je volgens mij grote hoeveelheden turf gebruikt bereik je ook niet echt wat je wilt,ook bij een 1400 literbak gaat er regelmatig weer honderden liters uit toch.Ik zou meer osmosewater gaan gebruiken met een mix van "kraanwater"en het gebruik van een flink opslagvat en een Ph verlager volgens, mij ga je dan bereiken wat je wilt.

Overgens weten wij ook niet welke waterwaarde's je nastreeft of wil bereiken.

Ik kan wel begrijpen dat je met turf niet bereikt wat je voor ogen hebt,en het valt ook niet mee om 1400 liter aan te passen naar wat je wilt,maar om dit nu met grote hoeveelheden turf te doen,dat vraag ik mij maar af.
Verder begrijp ik niet zo goed waarom je met osmose de Ph niet omlaag krijgt,er zijn osmose apparaten die ( weet je zelf ook) 380 liter en meer per 24 uur geven,maar het heeft er natuurlijk ook mee te maken hoeveel water je ververst en het aandeel osmose water.
Ik gebruik(te) regelmatig en nog steeds eikenextraxt van hans stein,in combinatie met waterverversen,osmose en kraanwater,die combinatie.

Als je volgens mij grote hoeveelheden turf gebruikt bereik je ook niet echt wat je wilt,ook bij een 1400 literbak gaat er regelmatig weer honderden liters uit toch.Ik zou meer osmosewater gaan gebruiken met een mix van "kraanwater"en het gebruik van een flink opslagvat en een Ph verlager volgens, mij ga je dan bereiken wat je wilt.

Overgens weten wij ook niet welke waterwaarde's je nastreeft of wil bereiken.
ik ben begonnen met op te starten met gewoon kraanwater, geen turf omwille van de verlagende bacteriewerking,
intussen draait alles mooi en ik ben nu in fases bezig osmosewater bij te voegen, telkens een vat van 200 liter samen met 200 liter kraanwater. de waardes zijn stilletjes aan in de richting aan het gaan die ,ik wil, er werd ook een halve kilo turf gebruikt nu van hs aqua , torrogran , kleurt het water minder heftig dan ik dacht , de ph zakt wel iets , maar om de drie weken elke keer 15 euro turf ,,,,,,
we zitten al iets zachter, iets lagere ph. daar dit nog maar de tweede waterwissel is op deze osmosewijze is nog niet bereikt wat ik zou willen, kh van 4 gh van 6 en ph van 6.5 a 7.
momenteel zit ik op kh van 5 , gh van 6 en een ph van 7.5
ik kom vankraanwater waardes ( na dat de c02 is weggetrokken )kh van 6.5 gh van 9 en ph van 8 .5.
dus ik ben goed op weg.
alleen vind ik dat de turf snel zen kleur kwijt is , en dat ik er een flinke hoeveelheid moet inkappen, bvb na 400 liter waterwissel zie je geen turfkleur meer.
wat betreft de eikenextract enzo, ik ben daar bang van, dit gaat me te snel en te schommelend als je dit in de bak moet doen ,,,is niets voor mij , veel te gevaarlijk in mijn handen, eens een waterwissel overslaan wegens geen tijd, even wat te veel extract erin etc etc, ik ken mezelf en ga daarvan afblijven, osmose komt uit een ton , kraanwater recht uit de kraan, ik kan niet op voorhand mengen want dan heb ik een ton van 400 liter nodig .
turf in twee zakken in de filter , elke keer eentje wisselen geeft minder geschommel.
nu is het enige probleem dat die turf me per keer wel een pakje kost van 8.5 euro. en er twee zijn ingegaan deze keer.
ik heb nu harde brokken blackwater turf gebruikt van aquavital en het effect is wel veel groter, veel meer verkeluring vh water, en ik heb zonet gemeten de ph zakte ook nog een half puntje naar 7.

morgen volgt er weer een wissel van 400 liter half om half en dan komen die waardes waarschijnlijk al op hun punt want de kh zal een half punt dalen vermoed ik.
turf in het groot aankopen , vijverturf zou volgens de aquariumwinkel waar ik ging wel gaan, maar mogelijk minder zuivere turf, meer plantenresten. ik zoek verder maar hoop dat iemand al voor mij geexperimenteerd heeft met een zak turf van 10 euro bedoeld voor vijvers bvb. dcm heeft bvb turf 7 euro voor 30 liter

Ik weet dat er op het forum mensen zijn die aquavital vijverturf gebruiken in bakjes van 20L (pharo's bakjes)
die kopen de 10L versie voor 10euro.... is dat wellicht een optie voor je?

Trabbart goed om te lezen hoe je het doet en gaat doen,je denkt er over na maar wees niet vooraf onzeker over eikenextract,dit is nog mild in tegensteling tot wat ik vroeger uit een kation anion qua water haalde,dit vermengde ik toen met enkele druppels zoutzuur,maar dat is ook wel weer een beetje gevaarlijk om op dit forum te vertellen,,daar mag niet mee geexperimenteerd worden of je moet exact weten wat je doet en waar je mee bezig bent.
Maar bedankt voor jou reactie,goed bezig.

voor een zwartwater bak zou ik altijd 100% osmose gaan. het effect is nihil en bovendien vergaat turf snel (dus hogere waterbelasting) bij dergelijke hardheid en pH.
als het puur om de kleur gaat kun je beter iets nemen dat meer afgeeft, zoals elsenproppen, (catapa)thee etc.
als inrichtingsmateriaal gebruikte ik turfvezel van killivissenencorydoras.nl in zwartwaterbiotoop bakjes, maar inprincipe kun je elke soort turf gebruiken, turfbroden of zakjes turf bij het tuincentrum zijn ook prima.
humine en fluvine zuren zijn ook in flesjes te verkrijgen. effect op de waterwaarden is nihil maar de positieve effecten op de slijmlaag enzo zou je daar net zo van moeten krijgen als van turf in je bak/filter.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan