Wat is er nieuw

Ikea Malsjo kast

• Onderwerp starter Onderwerp starter veerle
  • Startdatum Startdatum
V

veerle

Guest
Hallo allemaal,

ik heb al zoveel topics door gespit, maar ga toch even mijn persoonlijke vraagstellen.
Is mijn Ikea Malsjo dressoir stevig genoeg voor een aquarium van 100cm of 120cm (rio 180 of 240)
https://www.ikea.com/nl/nl/p/malsjo-buffet-basiselement-zwart-gebeitst-00327772/Ik zat te denken aan evt de achterkant nog verstevigen om wiebelen/scharen te voorkomen.
In het midden zit ook een plaat, maar die bestaat uit 2 losse delen omdat hier nog twee balken horizotaal tussen liggen (zie bouwtekening)
Het lijkt me dat het draagvlak voldoende ondersteun wordt, maar ik wil toch even jullie mening hihi. Of heeft iemand toevallig een bakkie staan op deze kast? 😀

Liefs Veerle

Is die bovenplaat massief hout of net als veel IKEA spul holle boord platen?

Ga er eens op zitten en kijk wat er gebeurd desnoods met zijn twee. (gaan de deuren dan nog op normale wijze open/dicht)
Achter en zij wanden zijn wel erg mager en bestaan uit hardboard lijkt me dat die zo en zo verstevigt moeten worden tussen wand zal wel hert zelfde verhaal zijn.
Al met al zou het niet doen.

Kastje bestaat uit volgende materialen, vd productinfo Ikea.
Bovenblad:
spaanplaat, essenfineer, Beits, Blanke acryllak

Bodemplank:
spaanplaat, Papierfolie, Kunststof rand

Achterwand:
hardboard, Papierfolie, Kunststof folie

Frame zijkant/ Ladefront, inzet/ Sokkel:
hardboard, essenfineer, Beits, Blanke acryllak

Zijpaneel:
hardboard, essenfineer, Beits, Blanke acryllak, Papierfolie

Tussenwand/ Sokkel, achterste/ Achterste vaklijst:
spaanplaat, Papierfolie

Deurlijst/ Ladefront, lijst:
hardboard, essenfineer, Beits, Blanke acryllak, Kunststof rand

Deurinzet/ Plank:
gehard glas

Lade:
spaanplaat, Kunststof folie

Ladebodem:
hardboard, Kunststof folie, Papierfolie

Versterkte voorkant:
spaanplaat, essenfineer, Beits, Blanke acryllak, Kunststof rand

Lange regel:
hardboard, Papierfolie

Dienblad:
berkentriplex, berkenfineer, Blanke acryllak

Zijkant hardboard.
Zou ik geen aqua op zetten.

Waar ik iig naar zou kijken is dat hij niet kan gaan scharen zeg maar.

De meeste Ikea meubels zijn best stevig als je naar de belasting van bovenaf kijkt maar ze scharen makkelijk.
Ik heb dat in de Besta lijn opgelost door platte hoekijzers op de hoeken te monteren.
Hier staat er wel maar een 50 literbakje op he.

30C14373-B348-40E3-B258-384986987C8C.jpeg
D77A54F0-2307-432F-AB75-C29F0AF78473.jpeg

De tip met het op het meubel gaan zitten zou ik zeker doen.

Ga er eens op zitten en kijk wat er gebeurd desnoods met zijn twee. (gaan de deuren dan nog op normale wijze open/dicht)
Achter en zij wanden zijn wel erg mager en bestaan uit hardboard lijkt me dat die zo en zo verstevigt moeten worden tussen wand zal wel hert zelfde verhaal zijn.
Al met al zou het niet doen.
Volgens mij klopt dit niet, de "omlijsting" van de zijwand zijn zeker niet van hardboard, dit is hetzelfde materiaal als de bovenplaat, anders zou de bovenplaat enkel op de tussenwand steunen, lijkt me vreemd.

Als je goed kijkt zijn de zijkanten hardboard met een dikkere omlijsting, zeker niet massief.

De omlijsting zal niet van hardboard zijn maar de plaat zelf wel als ik het zo bekijk.

Volgens mij klopt dit niet, de "omlijsting" van de zijwand zijn zeker niet van hardboard, dit is hetzelfde materiaal als de bovenplaat, anders zou de bovenplaat enkel op de tussenwand steunen, lijkt me vreemd.
Nou gaat om de volgend txt uit de beschrijving
Zijpaneel:
hardboard, essenfineer, Beits, Blanke acryllak, Papierfolie.
Frame zijkant/ Ladefront, inzet/ Sokkel: hardboard, essenfineer, Beits, Blanke acryllak.
Dat is geen materiaal om een aquarium bij of op te zetten. :sorry: 😀

Nou gaat om de volgend txt uit de beschrijving
Zijpaneel:
hardboard, essenfineer, Beits, Blanke acryllak, Papierfolie.
Frame zijkant/ Ladefront, inzet/ Sokkel: hardboard, essenfineer, Beits, Blanke acryllak.
Dat is geen materiaal om een aquarium bij of op te zetten. :sorry: 😀
haha ja ik snap wat er staat, maar de kast staat hier naast me en wat daar staat klopt niet, omdat de omlijsting van het zijpaneel geen hardboard is. Hardboard is soort van karton achtig en dat zal de bovenplaat niet eens houten. Ik bedoelde dat de beschrijving niet klopt 😉

haha ja ik snap wat er staat, maar de kast staat hier naast me en wat daar staat klopt niet, omdat de omlijsting van het zijpaneel geen hardboard is. Hardboard is soort van karton achtig en dat zal de bovenplaat niet eens houten. Ik bedoelde dat de beschrijving niet klopt 😉
Ik hoop dat je er niet van uit gaat dat hardbord altijd in plaatvorm is je kan het ook op latten laten lijken door er een bepaalde afwerking aan te geven.(kwestie van meerdere stroken op elkaar lijmen en folie er over)
Ben bang dat het bij dit kastje het geval is IKEA kenende .
De beschrijving komt bij IKEA zelf vandaan ga er van uit dat die klopt.
En al zou alsnog het frame van spaanplaat zijn dat staat de bak op 4 hele dune latjes want het board er tussen houd niets.

Dus jij weet het beter dan de fabrikant zelf? das knap :br:

Zijkant bestaat uit vertikale latten met daartussen paneel, denk ik. Maar alles is van hardboard? Dat is al niet goed? Ik zou gewoon bij ikea erbovenop gaan zitten en uittesten. Lol.
Maar het is te verstevigen, vurenbalkjes aan de binnenzijde doet al wonderen.

Zijkant bestaat uit vertikale latten met daartussen paneel, denk ik. Maar alles is van hardboard? Dat is al niet goed? Ik zou gewoon bij ikea erbovenop gaan zitten en uittesten. Lol.
Maar het is te verstevigen, vurenbalkjes aan de binnenzijde doet al wonderen.
precies wat jij zegt 🙂 de kast stond al hier, maar erop zitten is natuurlijk wat anders dan een aquarium van ruim 300 kilo voor geruime tijd!

Anyways, bedankt voor de tips allen! We gaan een kast op maat laten maken met een stalen frame!

We gaan een kast op maat laten maken met een stalen frame!
Prima Idee voorkomt dweilen.
Had ook van meubelpaneel gekund maar bij en stalen frame houd je meer ruimte over voor de techniek.
Succes en ben benieuwd hoe het 1 en ander er straks uit ziet en je weet we zijn gek :foto: hier😀😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan