In de breedte plaatsen van TL verlichting.

DeScheveninger

Well-known member
Lid geworden
19 september 2010
Berichten
96
Leeftijd
65
Locatie
Den Haag
Hallo,

Ben met plannen bezig om een nieuw aquarium te laten bouwen,wordt een aquarium van rond de 2mtr en 0.60mtr diep en 0.70mtr hoog,gericht op Zuid-Amerika,dus al met al met weinig planten in de bak.

Nou zie je altijd dat de verlichting in de lengte van de bak ligt.
Zou het ook mogelijk zijn om de evt 60 cm tl verlichting in de breedte te installeren? zou zelfs 90 cm tl verlichting schuin kunnen

Waarom ik het vraag is dat ik plaatselijk in de bak sterk licht wil hebben voor planten die het echt nodig hebben en in een andere zone weer weinig licht,dit toch om de moeilijkere planten in een Z.A. biotoop te hebben.

Ik weet wel en heb ook wel gezien dat bij een zelfbouw hoekbak verschillende kleinere lichtbalken en spots geinstalleerd waren om de planten groei te stimuleren wat op zich prima ging (er waren tl leds en led spots geinstalleerd.

Heeft er iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt.
 
Met TL buizen ga je toch heel gauw een bak breed belichten, wat dat betreft kan je beter LEDspots met een zo klein mogelijke gradenhoek pakken.

tevens ga je in een bak van 60cm diep geen 60cm balken kunnen monteren tenzij je ze iets schuin zet zoals eventueel met de 90cm buizen van plan bent.
 
Heb het wel eens voorbij zien komen dat iemand zijn balken schuin had liggen, gaf een best leuk effect.

Maar zou Opzich wel kunnen met kortere buizen dan 60cm, iets van 30cm ofzo
 
Leuk plan!
Eén en ander hangt af van je beplantingsschema denk ik.
Je kan eigenlijk best eerst beslissen waar je welke planten gaat zetten en obv dat plan kan je makkelijker lampen kiezen.

Bijvoorbeeld:
stel dat je de minder licht behoevende planten allemaal (in de lengte van de bak) langs de achterwand plaatst dan kan je overwegen om toch met één balk te werken.
Bij veel (led)units zal je met maar één balk sowieso moeite hebben om de 60cm diepte volledig te belichten. Dus kan je bvb overwegen om één goede kwaliteitsbalk aan te schaffen en deze op 20cm diepte te hangen (ipv centraal op 30cm).
Dan heb je automatisch meer licht in de eerste 40cm en minder in de achterste 20cm.

Als je echter verkiest om de "low tech" planten rechts of links te plaatsen kan je idd werken met lampen in de breedte of je monteert ze toch in de lengte en koopt balken van verschillende kwaliteit/sterkte (of je koopt meerdere korte balken en dimt ze afzonderlijk).

Alleszins: aangezien je spreekt over een hoge bak met plaatselijk licht behoevende planten koop je voor die plaatsen best goede kwaliteit (zeker in het geval van LED, dan denk je al gauw aan 3watt powerleds oid). Want met 70cm waterhoogte zullen goedkope ledbalkjes op die plekken geen optie zijn.

Je kan bvb kijken naar Matrix balken (of desnoods de Daytime Cluster) van Daytime. https://www.azaqua.nl/111-daytime-matrix
Het grote voordeel van dit systeem is de flexibiliteit en de aanpasbaarheid.
Je kan deze units je op alle lengtes kopen en dan kan je de led-modules zelf plaatsen en verplaatsen. Plaatselijk een balkje met één of twee van deze modules kan je dan lokaal als "spot" gebruiken doordat ze zo makkelijk te plaatsen zijn.
Voor een bak van dat formaat zal het wel snel duur worden, zeker wanneer je de ganse bak met deze Matrix wil belichten, maar eventueel kan je plaatselijk een korte Matrix gebruiken en dat icm goedkopere balkjes boven de donkere zones.
Giesemann is ook mooi, maar ook vrij duur.
Of je koopt een paar "Chihiros" balken.
Als ik me niet vergis worden deze geleverd met 7-stapsdimmers per unit en kan je manueel de dimstand instellen waarna de unit deze stand dan automatisch onthoudt bij het opstarten.
Vrij goedkope LED-balken met goede reputatie en ze geven echt véél licht op de maximum stand.
Je zou een paar kortere Chihiros-balken kunnen combineren en deze via de dimmers afzonderlijk op verschillende lichtsterktes programmeren om zo zones te creëren. Het voordeel hier is dat het door de vrij lage prijs mogelijk is om boven de ganse bak deze units te gebruiken waardoor je overal hetzelfde licht hebt qua helderheid/kleur. Wanneer je verschillende merken en kwaliteiten combineert loop je het risico op zichtbaar kleurverschil tussen de merken...
 
Willem666,weet jij of die Chihiros balken alleen boven een open aquarium kunnen? het nieuwe aquarium wordt uitgevoerd met een lichtkap en nou denk ik als ik het zo ziet dat die balken aardig heet worden als ze opgesloten zitten.
Zijn wel prachtige Led balken zeg en voor een redelijke prijs.

Zelf zat ik te denken om op die plaatsen waar het nodig is Led balkjes met spots te installeren.
Alles gemonteerd op een (schuifrail)frame waar je dus makkelijk de posities van de lichtbalken en/of spots kan veranderen.

Zou zo mooi,leuk zijn als je in zo,n Z.A.aquarium eens een prachtige volgroeide Alternanthera ziet staan met aan beide kanten een donkere plek
 
Leuk plan!
Eén en ander hangt af van je beplantingsschema denk ik.
Je kan eigenlijk best eerst beslissen waar je welke planten gaat zetten en obv dat plan kan je makkelijker lampen kiezen.

Bijvoorbeeld:
stel dat je de minder licht behoevende planten allemaal (in de lengte van de bak) langs de achterwand plaatst dan kan je overwegen om toch met één balk te werken.
Bij veel (led)units zal je met maar één balk sowieso moeite hebben om de 60cm diepte volledig te belichten. Dus kan je bvb overwegen om één goede kwaliteitsbalk aan te schaffen en deze op 20cm diepte te hangen (ipv centraal op 30cm).
Dan heb je automatisch meer licht in de eerste 40cm en minder in de achterste 20cm.

Als je echter verkiest om de "low tech" planten rechts of links te plaatsen kan je idd werken met lampen in de breedte of je monteert ze toch in de lengte en koopt balken van verschillende kwaliteit/sterkte (of je koopt meerdere korte balken en dimt ze afzonderlijk).

Alleszins: aangezien je spreekt over een hoge bak met plaatselijk licht behoevende planten koop je voor die plaatsen best goede kwaliteit (zeker in het geval van LED, dan denk je al gauw aan 3watt powerleds oid). Want met 70cm waterhoogte zullen goedkope ledbalkjes op die plekken geen optie zijn.

Je kan bvb kijken naar Matrix balken (of desnoods de Daytime Cluster) van Daytime. https://www.azaqua.nl/111-daytime-matrix
Het grote voordeel van dit systeem is de flexibiliteit en de aanpasbaarheid.
Je kan deze units je op alle lengtes kopen en dan kan je de led-modules zelf plaatsen en verplaatsen. Plaatselijk een balkje met één of twee van deze modules kan je dan lokaal als "spot" gebruiken doordat ze zo makkelijk te plaatsen zijn.
Voor een bak van dat formaat zal het wel snel duur worden, zeker wanneer je de ganse bak met deze Matrix wil belichten, maar eventueel kan je plaatselijk een korte Matrix gebruiken en dat icm goedkopere balkjes boven de donkere zones.
Giesemann is ook mooi, maar ook vrij duur.
Of je koopt een paar "Chihiros" balken.
Als ik me niet vergis worden deze geleverd met 7-stapsdimmers per unit en kan je manueel de dimstand instellen waarna de unit deze stand dan automatisch onthoudt bij het opstarten.
Vrij goedkope LED-balken met goede reputatie en ze geven echt véél licht op de maximum stand.
Je zou een paar kortere Chihiros-balken kunnen combineren en deze via de dimmers afzonderlijk op verschillende lichtsterktes programmeren om zo zones te creëren. Het voordeel hier is dat het door de vrij lage prijs mogelijk is om boven de ganse bak deze units te gebruiken waardoor je overal hetzelfde licht hebt qua helderheid/kleur. Wanneer je verschillende merken en kwaliteiten combineert loop je het risico op zichtbaar kleurverschil tussen de merken...
Voor een beplantingsschema zijn eigenlijk alleen de kleuren van belang niet zozeer de lichtintensiteit. Sterker nog; ik zou altijd kiezen voor krachtige kwaliteits leds. Immers dimmen kun je altijd en zo ontstaan er mogelijkheden voor eventuele wijzigingen, later. Balken zouden inderdaad ook over de breedte gezet kunnen worden waarbij de intensiteit gevarieerd kan worden.
 
Voor een beplantingsschema zijn eigenlijk alleen de kleuren van belang niet zozeer de lichtintensiteit.
Akkoord maar ik bedoelde het eigenlijk als volgt:
Pas wanneer Descheveninger weet waar hij welke planten zal zetten kan hij de plaatsing (en combinatie) van de balken bepalen.

Hij heeft bijvoorbeeld niets aan één lange balk mocht hij beslissen om de veeleisende planten links te groeperen aangezien je één unit meestal niet plaatselijk kan dimmen (bij mijn weten toch niet). Als je dimt dimt het licht evenveel over de gehele lengte... Maar met de juiste controller icm de juiste ledunit kan dat misschien wel?!

Alleszins kan hij adhv het beplantingsschema (dus eigenlijk de layout die hij voor ogen heeft) de afmetingen, het gewenste aantal en de plaatsing van de balken bepalen.
Hij zou in bovenstaand voorbeeld (veel licht links) dan bvb kunnen opteren om twee balken te kopen, één van 150cm en één van 50cm. Deze in de lengte monteren en zo kan hij beide balken apart dimmen en de verschillende lichtzones creëren...
Stel dat hij daarentegen deze plantjes eerder centraal vooraan wou plaatsen kan hij misschien beter drie korte balken kopen en de middelste apart aansturen...
En dan hebben we het nog niet over de lichtspreiding tov de breedte van de bak, misschien (ook weer deels afhankelijk van het beplantingsplan én van de kwaliteit van de lampen) heeft hij wel (plaatselijk) twee rijen met balken nodig.
Hij kan ook overwegen om de balken gecombineerd te monteren (paar in de lengte, paar in de breedte)...

De opties zijn eindeloos dus ik bedoelde eigenlijk dat het beplantingsschema deze keuzes makkelijker maakt.
;)

weet jij of die Chihiros balken alleen boven een open aquarium kunnen? het nieuwe aquarium wordt uitgevoerd met een lichtkap en nou denk ik als ik het zo ziet dat die balken aardig heet worden als ze opgesloten zitten.

Daar heb je inderdaad een punt, ik had er niet bij stilgestaan dat het in een kap zou komen... Sorry daarvoor. :stom:
Ik las inderdaad al eerder dat ze vrij heet worden waardoor gebruik in een gesloten kap niet aan te raden is..

Zelf zat ik te denken om op die plaatsen waar het nodig is Led balkjes met spots te installeren.
Alles gemonteerd op een (schuifrail)frame waar je dus makkelijk de posities van de lichtbalken en/of spots kan veranderen.

Zou zo mooi,leuk zijn als je in zo,n Z.A.aquarium eens een prachtige volgroeide Alternanthera ziet staan met aan beide kanten een donkere plek

Lijkt me een strak plan! De kwaliteit van de leds in de spots zal dan cruciaal zijn maar dat wist je al waarschijnlijk.
Zou inderdaad een mooi effect kunnen geven en het schept wel mogelijkheden op vlak van zonsopgang en zonsondergang.
Ik ben alvast benieuwd naar het vervolg!
 
Terug
Bovenaan