Wat is er nieuw

In de knoei met mijn waterhardheden ...

WDEN

Active member
Lid geworden
30 juli 2019
Leeftijd
51
Hoi

Wat kan ik doen om mijn KH waarde (nu 12°d) naar beneden te krijgen en mijn GH (nu 0°d) waarde naar boven?
Ik zou calciumnitraat en calciumsulfaat kunnen bijvoegen om de GH waarde te verhogen zonder een invloed te hebben op de KH waarde. Maar.... Hoe doe ik dat, is dat wel correct ...?

Mijn ph waarde is momenteel 7,4 en wil ik verlagen.
Ook heb ik weinig last van algen. Wel heb ik Staghorn algen na het iets onstuimig reinigen van de bodem.
Mijn continue CO2 metertje geeft aan dat er voorlopig ook te weinig CO2 in het water zit.

24,8 °C
KH= 12 °d
GH= 0°d
pH= 7,4
Nitraat: 5 mg/l
Nitriet: 0 mg/l

groeten
Wim

Ik weet niet hoe je meet maar heb het vermoeden dat je dit met strips doet? Gooi die dan weg en doe dit over met druppeltesten. Deze waarden lijken mij niet juist.

Dag Ben

Ja, daar zit ik inderdaad ook mee in de knoei. Eerst gebruikte ik strips maar de data klopten volgens mij niet. Daarna kocht ik me een combiset test van JBL. Helaas had ik ongeveer dezelfde data. GH laag en KH hoog? Ik begrijp er ook niet veel van.

groeten
Wim

Dag Ben

Ja, daar zit ik inderdaad ook mee in de knoei. Eerst gebruikte ik strips maar de data klopten volgens mij niet. Daarna kocht ik me een combiset test van JBL. Helaas had ik ongeveer dezelfde data. GH laag en KH hoog? Ik begrijp er ook niet veel van.

groeten
Wim
Heb je misschien, op de een of andere manier, mineraalzouten in je bak? Normaal is eigenlijk je GH hoger dan je KH niveau. Ik dacht te weten dat er in bepaalde meren, Malawi meen ik, wel eens het omgekeerde voorkomt. Maar het verschil 0 ten opzichte van 12 lijkt me dan nog royaal. Trouwens wanneer je Kh werkelijk 12 is en je Ph 7.4 dan zou je CO2 hoogte niet zo slecht zijn. Wat dan wel weer klopt met het feit dat je geen last van alg hebt?

Heb je misschien, op de een of andere manier, mineraalzouten in je bak? Normaal is eigenlijk je GH hoger dan je KH niveau. Ik dacht te weten dat er in bepaalde meren, Malawi meen ik, wel eens het omgekeerde voorkomt. Maar het verschil 0 ten opzichte van 12 lijkt me dan nog royaal. Trouwens wanneer je Kh werkelijk 12 is en je Ph 7.4 dan zou je CO2 hoogte niet zo slecht zijn. Wat dan wel weer klopt met het feit dat je geen last van alg hebt?

Wel ik ben recent inderdaad redelijk actief geweest met het toevoegen van vloeibare meststof op basis van koolstof (CO2 plus van Tetra) omdat ik dit niet terug zag op de CO2 meter. Het gewenste CO2 gehalte ligt bij een hogere pH waarde blijkbaar ook hoger (boek van JBL).
Er zitten 'drakenstenen' in mijn aquarium. Maar ik dacht dat deze bijna geen invloed hadden op de pH waarde. Of deze mineraalzouten toevoegen weet ik niet.

groeten
Wim

Heb jij een waterontharder op je drinkwater leiding?

JA

Ja, deze stenen zijn het

Volgens mij kunnen Drakenstenen niet snel de gh of kh verhogen en ik heb er in de nano s nooit last van gehad. Ik neem aan dat je deze bedoeld:
https://www.aquarium123.nl/Drakensteen-Ohko

Het omgekeerde GH/KH verhaal van Ts bracht mij op het idee van, te veel, mineraalzouten. Jij kent waarschijnlijk het Malawi verhaal dat ik hierboven omschreef ook wel? Hoe denk jij hierover?

Wel ik ben recent inderdaad redelijk actief geweest met het toevoegen van vloeibare meststof op basis van koolstof (CO2 plus van Tetra) omdat ik dit niet terug zag op de CO2 meter. Het gewenste CO2 gehalte ligt bij een hogere pH waarde blijkbaar ook hoger (boek van JBL).
Er zitten 'drakenstenen' in mijn aquarium. Maar ik dacht dat deze bijna geen invloed hadden op de pH waarde. Of deze mineraalzouten toevoegen weet ik niet.

groeten
Wim
Nou het gaat eigenlijk meer om de verhouding KH en pH. KH is eigenlijk een soort opslag, beter, een soort buffer tegen verzuring. Carbonaten en bicarbonaten (KH) en CO2 gas in passende hoeveelheden zorgen voor een stabiel pH niveau.

Maar je hoofdvraag is dus: hoe krijg ik mijn KH omlaag en mijn GH omhoog.
die GH van 0 komt door je waterontharder, die KH is een vast gegeven wat uit je kraan komt.

vind het met waterontharders altijd erg lastig... als ik water zoals jij had zou ik met osmosewater + mineraal toevoeging (KH/GH+) gaan werken.

Zal mijn KH waarde dan niet verder stijgen of bestaat er een product dat enkel GH zal doen stijgen en niet de KH waarde?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan