In discussie met Eheim Duitsland


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Beste,

Ik heb een tijdje geleden een post geplaatst over mijn onvrede over de Eheim Professionel 3e.
Dit is de bekende rampen pomp van Eheim die gaat lekken in de kop.
Ik heb contact gelegd met Eheim zelf op aanraden van enkele forum leden omdat mijn lfs niet wilde mee werken(pomp is nog geen jaar oud).
Om een lang verhaal kort te maken, Eheim zegt dat water in de pomp kop niet zo erg is en dat dit vrij normaal is.
Ik heb hier mijn bedenkingen over.
Zij zeggen dat als je je slang adapter los koppelt er altijd iets water in de kop kan komen.
Mijn pomp had 4 maanden gedraaid, toen de slang adapter los gehaald en er zat denk ik zo'n 4 mm water in de kop dat komt niet van die paar druppels van de slang adapter.
Ze gaan hem nu zelf maken in Duitsland.
Sturen een leen kop op en gaan in mijn kop een nieuwe aanzuig knop zetten en dan moet het goed zijn.
Ik ben benieuwd en houd goede moed.
 
Positieve is dat er iets mee wordt gedaan en jammer dat je lfs zo reageert als je een probleem hebt.
 
Prima oplossing zou je denken
Wat ik me wel afvraag had je dan problemen met de pomp kortom deed hij zijn werk niet meer of draaide het alleen om het water in de kop.
 
Altijd vervelend, zelf heb ik de Professional 4 en na 1 jaar was de slangen adaptor inwendig al kapot (ontgrendeling inwendig afgebroken) en kon hem niet meer afsluiten van water en uit de pompkop halen om het filter af te koppelen om te reinigen.
Hoop gezever bleek dat dit dus vaker voorkwam en kosteloos zo'n adaptor werdt vergoed, nou ik heb er zelf maar koppelkranen tussen gezet dat is toch iets robuster en betrouwbaarder dan die slangen adaptor die toch nieuw waarschijnlijk weer kapot zal gaan na een poosje.
na 3jaar geen probleem meer gehad, alhoewel ik erg twijfel aan de kwaliteit van de pomp zelf en bang ben dat de primebutton op den duur gaat lekken op de rubbers in de pompkop ondanks dat ik deze niet gebruikt bij aankoppelen na een reinigsbeurt.
Spijtig om te zeggen maar dit zijn echt de slechtse kwaliteit 3e en 4e professional potfilters van Eheim die ik heb gezien, Hou het maar bij de Classic range dat is robust en veel betrouwbaarder en duurzamer.
 
Hmm heb er hier toch al een tijd 9 om 4 jaar staan de Eheim pro 3 e wel te verstaan nooit problemen mee gehad tot nu toe gelukkig
Wat me wel op valt is dat de nieuwere minder sterk is uitgevoerd qua materialen mandjes knoppen en kop voelt minder solide aan
 
Wat ik probeerde te vragen aan jullie is of jullie het ook normaal vinden dat er water in de pomp kop komt?
Volgens Eheim is dit geen probleem.
IK zo'n zelfde pomp tweedehands gekocht via marktplaats(ik wist toen nog niet van de problemen)en had binnen een dag water in de kamer.
 
Wat ik probeerde te vragen aan jullie is of jullie het ook normaal vinden dat er water in de pomp kop komt?
Volgens Eheim is dit geen probleem.
IK zo'n zelfde pomp tweedehands gekocht via marktplaats(ik wist toen nog niet van de problemen)en had binnen een dag water in de kamer.


Nee natuurlijk is het WEL een probleem als er water in de pompkop komt, niet dat je meteen korsluiting krijgt omdat de motor+bedrading is geseald maar als hij harder gaat lekken loopt het ook de pompkop uit zo in je kast of op de grond.
Dus nee vind het wel een probleem en risico op schade aan je vloer/kast etc etc. Pomp hoort water dicht te zijn.
 
Ik heb exact zelfde probleem gehad.
Water in een pompkop geeft hetzelfde gevoel als een dijk waar water doorkomt.
Dus ik snap je wel.
Pomp werd in garantie gerepareerd. Maar heb deze bij terugkomst direct op MP gezet.
Ben het vertrouwen kwijt in de moderne troep van Eheim.
Vroeger was het een familie bedrijf. Nu een aandeelhouders bedrijf. Waar commercie en winst belangrijker zijn.

De classic serie, van Eheim is nog steeds zeer betrouwbaar.
 
Begrijp jullie reactie
Maar is water in de pomp kop nu zon drama dan als ie voor de rest netjes en lek vrij zijn werk doet lijkt het me niet zon probleem en speelt de angst hier meer de boven toon lijkt me
 
Maar is water in de pomp kop nu zon drama dan als ie voor de rest netjes en lek vrij zijn werk doet lijkt het me niet zon probleem en speelt de angst hier meer de boven toon lijkt me
Ik heb dit zeer waarschijnlijk met een pomp van een ander merk aan de hand gehad. Heb toen de kop niet open gemaakt ivm garantie, maar het was duidelijk waar het water vandaan kwam.
Begon druppelsgewijs en toen ik de pomp op tilde om op een handdoek te zetten, gutste het eruit.

Ik zou hier zeer voorzichtig mee zijn. Tussen de onderkant en bovenkant van de kop zitten geen rubbers zover ik weet. Dit in elk geval niet bij de JBL filters (Tetratec was het merk waar het uit stroomde, niet de JBL) JBL pompkop ooit om een andere reden open gehad.
 
Wat ik probeerde te vragen aan jullie is of jullie het ook normaal vinden dat er water in de pomp kop komt?
Volgens Eheim is dit geen probleem.
IK zo'n zelfde pomp tweedehands gekocht via marktplaats(ik wist toen nog niet van de problemen)en had binnen een dag water in de kamer.
Je kan natuurlijk ook eens een ander merk proberen. Zelf heb ik een paar JBL's, deze werken bij mij tot tevredenheid.
 
Ik heb met de JBL ook nog niet deze problemen ondervonden maar goed alles kan natuurlijk en het goed goed zolang het goed gaat zeggen ze. Bij ieder filter kan er een defect optreden ongeacht het merk. Nu zal de bedoelde serie misschien gevoelig zijn voor deze lekkage en ik begrijp niet dat Eheim daar dan niets aan doet.
 
Ik heb ook een Eheim Proffesional 2226. Ook een niet bevallend geval. Om het werkend te krijgen moet ik aanzuigen en rare dingen uithalen. Het ding staat dus meestal werkloos in een hoekje...
 
Ik hoor er veel klachten over, maar ik heb mijn 2278 al ongeveer 2.5 jaar en niets mee aan de hand, opstarten in 2 minuten en probleemloos werkend, dus duidelijk niet op maandagochtend geproduceerd :D
 
Ben nog nieuw op dit forum en daardoor een wat late reactie. Ik heb zelf de Eheim 3 en 4. De 4 heb ik vorige week gekocht. De 3 is bij mij altijd een ellende geweest. Slecht op gang te krijgen en lekken. De gehele kop is al eens vervangen onder garantie door de bekende problemen. Echter, de laatste jaren draaide de 3 goed. Maar de winkel waar ik hem kocht was bekend met de problemen en Eheim zelf ook, geen probleem om kostenloos een nieuwe kop te krijgen. Ben nu benieuwd wat de 4 mij gaat brengen.
 
Het valt mij nog mee dat Eheim op jou e-mail heeft gereageerd en in "discussie"is gegaan,ik had inmiddels Jaren geleden een nieuw gekocht Eheim aquarium in huis waar niets van klopte,een boze e-mail gestuurd naar Eheim in Duitsland,zij hebben mij doorgestuurd naar de winkel alwaar het aquarium gekocht was en zij vonden ook dat ik het met de importeur maar moest oplossen,als genoegdoening hebben ze mij wel 2 handdoeken met een Eheim logo opgestuurd.
 
Ging natuurlijk niet over een pomp,maar dat hadden jullie natuurlijk :zwaai: al begrepen
 
Het valt mij nog mee dat Eheim op jou e-mail heeft gereageerd en in "discussie"is gegaan,ik had inmiddels Jaren geleden een nieuw gekocht Eheim aquarium in huis waar niets van klopte,een boze e-mail gestuurd naar Eheim in Duitsland,zij hebben mij doorgestuurd naar de winkel alwaar het aquarium gekocht was en zij vonden ook dat ik het met de importeur maar moest oplossen,als genoegdoening hebben ze mij wel 2 handdoeken met een Eheim logo opgestuurd.
Kan het mis hebben maar in beginsel is de verkoper verantwoordelijk voor het geleverde hier in NL dacht ik
 
Kan het mis hebben maar in beginsel is de verkoper verantwoordelijk voor het geleverde hier in NL dacht ik
Dat is juist. Wanneer er een probleem is met een artikel moet de verkopende partij, je Lfs, dit met jou oplossen. In de garantie termijn maar zelfs daarbuiten met dien verstande dat alles een bepaalde levensduur zal hebben. Je Lfs kan uiteraard kontakt opnemen met Groothandel of producent maar dat is niet jou probleem.

 
Kan het mis hebben maar in beginsel is de verkoper verantwoordelijk voor het geleverde hier in NL dacht ik
Fabricage fouten of slechte vervangbare onderdelen vallen onder de garantie van Eheim, maar kan als regeling in de garantie zijn opgenomen dat de verkoper het onderdeel gratis moet vervangen en het defecte onderdeel naar Eheim moet sturen en de koper het vervangend deel meteen moet ontvangen mits de verkoper dat op voorraad heeft.
tenzij het defecte onderdeel door eigen toedoen of verkeert gebruik of is bechadigd door modificatie van de koper vervalt de garantie op dit product.
 
Fabricage fouten of slechte vervangbare onderdelen vallen onder de garantie van Eheim, maar kan als regeling in de garantie zijn opgenomen dat de verkoper het onderdeel gratis moet vervangen en het defecte onderdeel naar Eheim moet sturen en de koper het vervangend deel meteen moet ontvangen mits de verkoper dat op voorraad heeft.
tenzij het defecte onderdeel door eigen toedoen of verkeert gebruik of is bechadigd door modificatie van de koper vervalt de garantie op dit product.

Hoe de regeling tussen de detaillist en producent van toepassing is doet er niet toe voor de uiteindelijke consument. Hij/zij heeft alleen van doen met de verkopende partij. Zoals ik hierboven al aangaf, ook met de bijlage.
 
Hier precies hetzelfde met een Eheim 3e 2078.

Kop die begon te lekken, nieuwe kraan deel gekocht compleet set nieuwe rubbers, en nog steeds lekte hij eerst een beetje tot op een gegeven moment mijn woonkamer blank stond en aquarium voor 1/3 leeg was
, hij bleek te lekken bij het pompgedeelte om hem op gang te brengen.
Volgens verhalen op internet is de druk te hoog binnen in de kop en drukt hij water en troep langzaam onder afdichtingen door "nog erger als je hem knijpt" die na een tijdje niet meer afdichten door de troep die met het water mee komt.
Verder gaan zoeken voor een nieuwe pomp dacht Eheim 4 maar die hebben hetzelfde probleem, en schijnbaar is de kwaliteit nog slechter geworden, ze zijn zelfs gaan bezuinigen op het kunstof.
over gestapt naar JBL.
 

Terug
Bovenaan