Wat is er nieuw

In en uitstroom extern filter icm juwel

Robbejan

Member
Lid geworden
30 juli 2025
Leeftijd
39
Voor mijn twee juwel rio's (240 en 450) ben ik op zoek naar een alternatief voor de in en uitstroom van de externe filters die ik er bij gebruik. Deze zijn van het merk JBL maat 16/22 en zijn iets te breed waardoor de kleppen niet meer nooit dicht vallen. Wie heeft ook juwel rio en welk merk in en uitstroom is aan te bevelen?

ik heb gewoon een stukje uit de klep gehaald zodat hij wel goed sluit

Stukje uit de achterste klep zagen of snijden + breken en klaar is Tiny. 😀 Het is vrij zacht plastic, makkelijk te bewerken.

Hieronder een (ietwat extreem) voorbeeld. Kleine hap eruit is voor één potfilter genoeg.

20251008_200223.jpg

Wellicht is zijn de buizen wat te verwarmen en kun je ze dan wat plat drukken waardoor ze wellicht wel passen?
Bij mijn aquatlantis zitten er 3 buizen door 1 gat zonder problemen.

ik heb een gaatje geboord met een trappenboor en daarna met een fijn zaagje er naartoe gezaagd zodat er een U vorm uit is die vrij strak om de buis past
maar gewoon recht zoals hierboven kan natuurlijk ook

Dank voor het meedenken denken. Op de foto vind ik het er niet zo mooi uit zien maar hoe je omschrijft het zelf gedaan te hebben zal een stuk beter zijn.

Bij mij zit het nu zo: 17602539754326525226110533625830.jpg. Ik heb katten (maine coons) die op de bak springen en in open kieren de pootjes kunnen doen. Ik tape het steeds wat dicht om te zorgen dat het niet verschuifd en de lichtbalk in het water valt (is 1 keer gebeurd). Er in zagen zou theoretisch kunnen maar dat moet wel goed gaan (anders is de klep verpest) en zonder kieren omdat ze er anders alsnog in gaan met de pootjes. Ik denk toch dat ik liever voor een set ga die gewoon past.

Ik gebruik voor de uitstroom set jbl outset spray 16/22 cp e1500 uitgang en voor de ingang hetzelfde type ingang. De ingang kan je perfect langs het verwarmingselement insteken (je moet de filterkop van de ingang weglaten is ook niet nodig omdat die gefilterd water opzuigt) en de uitgang plaats ik aan de de andere kant vanhet aquarium. Het kleppendeksel sluit bijna volledig op 1 mm na. Ik gebruik wel siliconendarm omdat de normale plastic darm te stug is en de uitlaat en inlaat stukken niet soepel op zijn plaats laat vallen. Het voordeel van de siliconendarm is ook dat er minder vuil afzetting is. Je zet de uitlaat en inlaat vast tegen het glas met een zuignap met buisklem anders valt de in en uitlaat scheef en duwt dan het kleppendeksel omhoog. Dus met die zuignappen kan je dat vermijden. Het voordeel van jbl in en uitlaat is dat die niet rond gebogen is wat het kleppendeksel omhoog zou duwen maar ze gebruiken 2 rechte buigingen waardoor het kleppendeksel omlaag blijft. Ik gebruik de binnenfilter voor het normale filterwerk en de buitenfilter is voornamelijk bacteriewerking en verdere filtering voor zover er nog vuilresten zijn omdat de juwel binnenfilter altijd een beetje water boven het filtermateriaal laat doorstromen naar het compartiment waar uw buitenfilterinlaat zit.

Schermafbeelding 2025-10-12 101835.jpg

binnenkant.jpg
buitenkant.jpg

Laatst bewerkt:
Je slangen hebben natuurlijk gewoon een standaard diameter (16/22). Je kunt daar wel dunnere uitstroombuizen bij zoeken (voorop gesteld dat je die vindt, je hebt vast wel verloopdingetjes enzo), maar dat heeft natuurlijk ook invloed op je uitstroom; ga je dan je filter niet gewoon "knijpen", en wil je dat wel? Ik zou dan toch eerder voor de optie "opening vergroten" gaan, zo moeilijk is dat niet. Is dat kunststof van die klep niet gewoon te zagen met een ouderwetse figuurzaag? Daarmee kun je ongelofelijk precies werken en maak je het gat op de millimeter nauwkeurig groot genoeg, zodat er geen kattenpoten meer tussen passen. Zoals @bart125 zegt, gaatje boren, zaagje van de figuurzaag erdoor pielen en je maakt het gat precies zoals je hem hebben wilt.

Bedankt voor de uitgebreide antwoorden en foto's. Mijn 2 juwels hebben geen binnenfilters meer. Enkel buitenfilters. Op beide bakken heb ik een chihiros universal wrgb verlichtingsbalk. Met name bij de rio450 zakt deze iets door (het is een balk met losse opzetstukken aan de uiteinden waar iets bewegingsruimte in zit) omdat de katten er over heel lopen. Dit versterkt ook het omhoogstekende effect van de hoeken.
Het zagen heeft niet mijn voorkeur maar ik ga het overwegen.

Ik heb met een scherpe tang de hoekjes uitgeknipt. Als je gat vervolgens te groot zou worden kun je met een zwart filtersponsje dat afdichten. Tenzij je er echt van bovenaf op kijkt, zie je daar niets van.
Ik heb het ook met tape geprobeerd, maar dat blijft niet zitten en moet je iedere keer opnieuw doen. Bovendien komt er via condens lijm van de tape in het aquarium en daar ben ik niet zo gelukkig mee.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan