Wat is er nieuw

in en uitstroom splitsen wel of niet raadzaam?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter msdl87
  • Startdatum Startdatum
M

msdl87

Guest
Hoi allemaal,

inleiding
Na lange tijd afwezig te zijn geweest en helaas mijn aquarium ook geen aandacht kunnen geven wil ik het weer helemaal herstellen.

De bak staat er echt slecht bij eerlijk gezegd, blauwalg is aanwezig zo te zien en de meeste planten zijn voorzien van penseelalg. Alles gaat er dus uit en ik begin een soort van opnieuw.

Hiervoor heb ik een idee maar ik weet niet zo goed of dat raadzaam is of niet vandaar dat ik jullie nodig heb.

Ik heb het volgende aquarium
Rio 240

Het interne filter is eruit en ik heb een Eheim professional 350. Dit filter heeft tov de bak overcapaciteit. Op het moment dat ik het filter schoon aanzet is dat ook duidelijk merkbaar maar tevens krijg ik het idee dat het wateroppervlakte hierdoor dusdaning in beweging is dat ik mijn CO verlies. (Heb ook een automatisch Dennerle CO set)

Tevens krijg ik de stroming niet zo geregeld dat alles bij de afzuigbuis terecht komt.

de vraag
Wat ik dus zat te denken is om zowel de in als uitstroom te splitsen mbv een T splitsing. Hierdoor kan ik zowel links als rechts bijvoorbeeld afzuigbuizen plaatsen en de kracht achter de instroom zal ook anders verdelen. Lijkt mij?

Is dit een goed idee?

Alvast bedankt!


(PS: als iemand nog meer tips voor me heeft, alles is welkom.. de moed is me een beetje in de schoenen gezakt al is het niet gek dat het er zo bij staat na zo lang geen onderhoud..)
 
Ik heb in een bak ook de instroom verdeeld met een T splitsing en heb dus links en rechts achterin de instroom en het werkt perfect. 1 uitstroom is bij mij genoeg, maar bij twee zal die uitstroom minder krachtig worden uiteraard. Te regelen met een kraantje ertussen.
Meer Co2 verlies weet ik niet..

Een goede tip is toch regelmatig onderhoud te plegen, genoeg waterverversen dmv je bodem af te hevelen. Niet te veel voeren en niet te veel vis..
Je hebt een mooi bakje(240 L) waar je makkelijk iets moois van kan maken, succes.. 😉
 
ja absoluut! Ging ook goed hoor, maar eerst veel in het buitenland gezeten en afgelopen 8 weken in het gips dus ook niets kunnen doen 🙁
 
msdl87 zei:
Hoi allemaal,



de vraag
Wat ik dus zat te denken is om zowel de in als uitstroom te splitsen mbv een T splitsing. Hierdoor kan ik zowel links als rechts bijvoorbeeld afzuigbuizen plaatsen en de kracht achter de instroom zal ook anders verdelen. Lijkt mij?

Geen goed idee!
Zo krijg je teveel tegenstromen, en werkt het elkaar tegen.
Je kan beter voor 1 deftige in/uitstroom zorgen.
Met een goed aangesloten pomp vaan 1500l/h zou je toch een goede stroming moeten bekomen.
Zet je in en uitstroom aan dezelfde kant, zo maakt je water een rolbeweging aan de andere kant en word het water naar beneden gedrukt.
 
Zo heb ik het nu met als gevolg dat het vuil overal eindigd.. maar vooral aan de overkant.

De uitstroom staat over de volledige breedte en dan iets schuin naar beneden.
Hierdoor is het wateroppervlak dan ook veel in beweging (en hierdoor heb ik het idee dat de CO snel het water verlaat? Zoiets heb ik gelezen)

Wat ik anders in gedachten had, is om enkel een 2e zuigbuis te plaatsen en dan aan de overkant. en bijvoorbeeld de stroming niet over het oppervlakte te laten gaan maar deze buis verticaal te plaatsen (dus boven naar beneden) en dan schuin naar de voorruit mikken
 
Als er CO in het water zit lijkt me het niet heel gezond, dit is namelijk nogal schadelijk 🙂 je bedoel volgens mij CO2, dit is in normale hoeveelheden niet schadelijk.
 
CO2 inderdaad haha mijn fout! Maar ik weet dat t niet schadelijk is, daarom voeg ik het juist toe 😛 maar ik weet ook dat er door beweging in het oppervlakte er sneller uitwisseling is van gassen enzo (en zodoende zou dus het CO2 eerder verloren gaan)
 
Het moet ook geen wildwaterbaan zijn maar met wat beweging moet je niet denken dat het een probleem geeft,het gebruik van bv een luchtpomp met bruissteen is een ander verhaal en verdrijven de luchtbellen op die manier wel aardig wat CO2 uit de bak.

Theoretisch als je de uitstroom over de lengte van de bak aan het oppervlak gericht hebt zal het aan de andere kant tegen de zijruit ombuigen en onderlangs weer terug naar de andere kant gaan waardoor het vuil daar de inlaat ingaat als die daar ook zit.
Dus uitstroom en inlaat aan dezelfde kant van de bak houden.
 
msdl87 zei:
Zo heb ik het nu met als gevolg dat het vuil overal eindigd.. maar vooral aan de overkant.

De uitstroom staat over de volledige breedte en dan iets schuin naar beneden.
Hierdoor is het wateroppervlak dan ook veel in beweging (en hierdoor heb ik het idee dat de CO snel het water verlaat? Zoiets heb ik gelezen)

Wat ik anders in gedachten had, is om enkel een 2e zuigbuis te plaatsen en dan aan de overkant. en bijvoorbeeld de stroming niet over het oppervlakte te laten gaan maar deze buis verticaal te plaatsen (dus boven naar beneden) en dan schuin naar de voorruit mikken

Vuil op de bodem ga je altijd hebben, daarvoor is de bodem afhevelen goed.
Veel oppervlakte stroming is juist goed!
Zou ook niet teveel nadenken over je opstelling, zolang er overal wat stroming is is het goed.

Het verhaal van de co2 en oppervlakte stroming is maar deels waar.
Het zorgt er idd voor dat er ontgassing komt.
Maar... Het zorgt wel voor een stabielere co2!
Je co2 zal minder blijven stijgen, waardoor je 's avonds niet met teveel zit en 's morgens met te weinig.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan