Wat is er nieuw

In laten draaien, wat nu?

samgeusens

Well-known member
Lid geworden
4 juni 2008
Berichten
59
Locatie
Nijmegen
Hallo allemaal,

Ik heb de afgelopen dagen mijn aquarium (Juwel Vision 260 L) in laten lopen, het enige wat ik er in zat was grind en vanaf vanmorgen heb ik ook de CO2 toegevoegd. Uiteindelijk wil ik er een gezelschapsbak met veel planten van maken.

Ik voeg nu 60 bellen per minuut toe en snachts gaat deze samen met het licht uit dmv een magneetventiel.

De waterwaarden die ik zojuist heb gemeten dmv Sera druppeltesters zijn:
PH: tussen 6,5 en 7
KH: 5
NO2: 0
NO3: 0

imag1847.jpg


Mijn vragen aan jullie zijn:
- Ik wil dit weekend mijn planten gaan bestellen, kan dat al?
- Voeg ik de goede hoeveelheid CO2 toe?
- Ik ga een permanente PH tester kopen (zo'n bolletje groen/blauw), waar moet ik allemaal op letten?
- Iemand nog andere tips?

Alvast bedankt!
 
Hi Sam,

Ik lees dat je het aquarium nu een paar dagen in hebt laten lopen. Hoe lang is dat precies? Voordat je er vissen in doet, minimaal 4 weken laten indraaien.

Planten kunnen er wel gelijk in. Het is ook mijn inziens zonde van de co2 die je er nu in pompt, zolang er geen planten in zitten heeft dit geen meerwaarde.

De hoeveelheid co2 die je moet toevoegen verschilt van bak tot bak. Als je er straks planten in hebt en een continue test kun je de hoeveelheid beter bepalen.

Ik heb zelf het 'eitje' van Dennerle, deze bevalt goed. Ik heb geen ervaringen met andere testen.

Groeten Leopard
 
Plantjes mogen er indd direct in. graag zelfs.

Doseren van meststoffen kun je ook direct mee starten.

Zeker wat snelgroeiers erin zetten.
 
Ja, plantjes zeker en vast er direct in, ze zullen de ''meeste'' schadelijke stoffen opnemen, waaronder nitriet. Dat is ook al een voeding voor je planten.
 
Als je goedkoop nieuwe co2 indicator vloeistof wilt aanschaffen dan kun je als je dat zou willen een pb aan Backplay sturen. deze verkoopt dit momenteel ook namelijk.
 
C�dric Vleminckx zei:
Ja, plantjes zeker en vast er direct in, ze zullen de ''meeste'' schadelijke stoffen opnemen, waaronder nitriet. Dat is ook al een voeding voor je planten.

Sinds wanneer is nitriet voeding voor de planten? 😉
 
Hij is denk ik in de war met nitraat :deal:. 😀.
 
Sinds nitraat niet de enige bron van stikstof is...

Nitrite Uptake by Plants
Although plants can use nitrite as an N source, the pertinent question for hobbyists is - Do aquatic plants remove the toxic nitrite before the non-toxic nitrate? I could not find enough studies in the scientific literature to state conclusively that they do. However, the chemical reduction of nitrites to ammonium requires less of the plant�s energy than the chemical reduction of nitrates to ammonium. (A plant must convert both nitrites and nitrates to ammonium before it can use them to make its proteins.) Thus, it is not surprising that when Spirodela oligorrhiza was grown in media containing both nitrate and nitrite, it preferred nitrite (Fig. 3).

http://www.theaquariumwiki.com/Plants_a ... Filtration

Sowieso wel interessant om eens te lezen 😉
 
Seabait zei:
C�dric Vleminckx zei:
Ja, plantjes zeker en vast er direct in, ze zullen de ''meeste'' schadelijke stoffen opnemen, waaronder nitriet. Dat is ook al een voeding voor je planten.

Sinds wanneer is nitriet voeding voor de planten? 😉

Oeps, ik ben in de war met nitraat.
 
maar toch je hebt niks geks gezegd :deal:
 
Interessant stuk idd.
Meer geluk dan wijsheid dan! 😉
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan