Wat is er nieuw

In mijn nieuwe (2ehands) aquarium zit T8, maar

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Tjeerds
  • Startdatum Startdatum
T

Tjeerds

Guest
Ik ga de overstap maken van een 25l bak met ingebouwde LED (superfish home25) naar een tweedehands 54l bak. Aangezien ik niet anders gewend ben dan LED is verlichting met TL helemaal niet voor mij.

In de bak zit een aansluiting voor T8 maar is de reflector (zo heet ie toch?) achter de bak dermate vies dat hij vervangen moet worden.

Wat ik wil is een bak met redelijk veel beplanting met een groep Boraras brigittae, een aantal van "die kleine algeneters" (naam even kwijt) en mijn Crystal Red en Blue Fairy garnalen.

Ik heb begrepen dat de Boraras Brigittae een mooiere kleur als de verlichting niet te fel is maar wil daarnaast wel dat mijn planten goed groeien. Welke verlichting is nou geschikt?
Blijft het T8, ga ik kijken of ik T5 er in kan krijgen? Ik kom er niet uit en waar ik hoopte op een beperkt aanbod in tl-balken zijn het er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Iemand een pasklare oplossing voor de verlichting en de reflector? Eventueel wil ik wel een nieuwe kap kopen als dat op de lange termijn beter is.
 
Nieuwe kap ben je wijzer mee.
Evsa T 5 kost al 34 euro.

Van t 8 naar t 5,moet je de voetjes vernieuwen en korter plaatsen.
 
Ik heb diverse bakken met 15W T8 nog. Ik gebruik de Philips kleur 840 of 830 en die bevallen prima en geven wat gelig licht en zijn zeker niet fel.
Het zijn daarnaast goedkope buizen.
Volgens mij moet je wel losse reflectoren kunnen kopen die je op de buis klikt als ik het goed heb. In mijn bak zit ook geen reflector en dat is op zich niet eens zo erg hoor.
Of mss kun je wit plakplastic in je kap plakken als reflector.
 
Bertus zei:
Nieuwe kap ben je wijzer mee.
Evsa T 5 kost al 34 euro.

Van t 8 naar t 5,moet je de voetjes vernieuwen en korter plaatsen.

Bedoel je daarmee dat ik 'beter' bij T8 kan blijven?
Ik heb namelijk deze Juwel Monolux 60 kap gezien en wit zou beter passen bij de inrichting van de kamer.
Maar is de lamp die er bij komt voldoende?

Zo niet, wat zou dan beter zijn?
 
Ja de 15W is wel voldoende, echter groeien de planten niet je bak snel uit. Maar verder prima verlichting hoor.
Voldoende voor een 54 liter bakje dus.

Edit: Ik zou zelf lekker de gewone T8 erin houden en dan kijken welke kleur je het mooiste vind.
 
Dan ga ik gewoon de witte kap bestellen en laat ik de balk even voor wat het is.
Bedankt voor nu. Mocht ik later met vragen zitten dan horen jullie van me.
 
Zou een reflector noodzakelijk zijn of niet?
Zit namelijk niet bij m'n nieuwe kap.
 
Wat een smiechten,he.
Zou toch even na vragen.
 
Ja, beetje jammer. Raar ook.
Naast de kap & lamp zat er ook een cd-rom bij. Voor Juwel is het schijnbaar voordeliger om bij alle producten een cd-rom met handleiding te doen.
Al vraag ik me dan weer af wat ik in hemelsnaam moet met een handleiding voor een kap.
Kan volgens mij vrij weinig mis gaan en past maar op een manier op het aquarium, haha.

Zelf schrijven ze dat het plaatsen van hun reflector 100% meer licht zal opbrengen. Ik heb alleen geen idee of ik dat wel nodig heb.
Dingen kosten een tientje, zou alleen graag willen horen wat jullie er van vinden? Kan hem wel kopen maar als het niet nodig is..

Als plantenbestand heb ik het volgende in gedachten:
Voor:
- Micranthem sp. Monte Carlo 3
- Bolbitis Heteroclita difformis

Midden:
- Echinondorus Latifolius
- Staurogyne sp.
- Ammania sp. Bonsai

Achter:
- Rotala sp. Green
- Vallisneria Spiralis
- Bolbitis Heudelotii

Drijfplanten:
- Limnobium Laevigatum
- Azolla Caroliniana of Salvinia (beide drijven hier buiten in de vijver)
 
Tjeerds zei:
Zelf schrijven ze dat het plaatsen van hun reflector 100% meer licht zal opbrengen.
Iemand hier op het forum heeft dat eens getest met een lichtmeter en kwam op max. 70% uit (dat gaat dus over de extra opbrengst van ��n lamp) afhankelijk van de vorm van de reflector. Die van Juwel zijn niet ideaal gevormd - want niet-elliptisch - dus die 70% zul je niet halen.

Nodig? Met jouw plantenbestand op het eerste gezicht niet denk ik.

T8 is overigens niets mis mee. Zou willen dat onze Rio 240 T8 verlichting had.

~ Ivo
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan