In twee delen?

W

Wittewit

Guest
Ik las dit ergens op deze site, is dit ook een optie?.

Voor een tropisch zoetwateraquarium is ons advies om een lichtpauze in te lassen van ongeveer 3 tot 4 uur, aan het begin van de middag, waarbij u de (hoofd)verlichting boven het aquarium uitschakelt (5,6). Het belichtingsschema zou er dan als volgt uit kunnen zien: 8 – 13 uur eerste lichtperiode; 13 – 16 uur lichtpauze; 16 - 23 uur tweede lichtperiode.
Let er op dat (1) de belichtingsperiodes tenminste 4 uur lang zijn en (2) het aquarium tijdens de lichtpauze niet volledig verduisterd is. Als er wat diffuus licht in het aquarium valt (b.v. door een raam op 2 á 3 meter afstand, of een lamp op 1á 2 meter afstand) tijdens deze periode is dat voldoende (6).
Een dergelijke lichtpauze blijkt prima te werken voor de aquariumplanten en, zo blijkt uit de praktijk, helpt om algenproblemen te voorkomen en op te lossen(5,6).
 
Het delen van de verlichting word vaker gedaan, maar dat is om de Co2 weer op peil te brengen.
Maar vaak niet nodig, als je geen tekorten merkt zou ik het niet doen.
 
Dit heb ik lang geleden ook wel eens gedaan, ik deed toen 5 uur licht, 3 uur schemer en vervolgens weer 5 uur licht, dit ging prima.
De tweede lichtperiode van 16:00 tot 23:00 lijkt me wel een beetje te lang eerlijk gezegd, samen met de eerste periode kom je dan op 12 uur belichting. 8 a 9 uur in totaal is al voldoende
 
Dat in 2delen. Is dat dan enkel nuttig als er CO2 wordt toegediend?
 
Dat in 2delen. Is dat dan enkel nuttig als er CO2 wordt toegediend?

Ik doe een pauze van 2 uur maar niet zozeer voor de co2 maar zodat ik met 9 uur licht de bak niet al om 6 uur uit zie gaan maar nu pas rond 8 uur. Om 09.00 gaat het licht aan en de pauze is van 12.00-14.00.
 
Over het algemeen is dat een Co2 tekort lees ik overal, gebruik je Co2?
Dat heb ik hier ook al regelmatig zien passeren. Ik voeg geen co2 toe, dat vind ik nogal prijzig en al zeker voor een student. Maar ik wil deze topic niet kapen. Ik zal wel een nieuwe aanmaken indien dit trucje niet werkt ;)
 
Terug
Bovenaan