Wat is er nieuw

In / Uitstroom Eheim 2213

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aquamitch
  • Startdatum Startdatum
A

Aquamitch

Guest
Hallo,

Ik heb een Eheim 2213 filter op mijn Rio 125 staan.
Nu heb ik deze al langere tijd, maar vraag ik mij eigenlijk af wat de ideale in/uitstroom plek is.

225999aquamitch_0_85_deskto.jpg

Op de foto is links onder een buisje te zien. Dat is de instroom voor de filter. Links boven ziet men de spraybay,hier komt het water weer het aquarium in. Deze staat gericht op het raam aan de voorzijde.

Ik heb mijn inlaat ongeveer zoals jij het ook hebt, maar heb mijn spraybar aan de zijruit, gericht op de andere zijruit. Bij mij staat hij een heel klein beetje naar boven gericht zodat ik een klein beetje stroming heb aan het oppervlakte water. Voor zover ik het nu kan zien heb ik stroming door de hele bak op deze manier.

Ik heb dus ook de spraybar langs de zijruit geplaatst. Verder heb ik het op dezelfde wijze hoor.

Bedankt! Heb de uitstroom op de korte zijde geplaats.

Wat is eigenlijk een juiste volgorde voor in de eheim filter? Nu heb ik nog de standaard filterwatten van eheim erin zitten. Zijn er voordelen bij andere? Zoals keramische dingen?

Met de 2213 heb ik het zo.. van onder naar boven:
1- Keramische hulzen.
2- blauwe spons
3- substrat-pro (zou ook siporax kunnen zijn bv)
4- paar laagjes filterwat.

Grofweg van grof naar fijn..

Oke bedankt. Maar normaal liggen de filterwatten toch bovenin in de mand?

Ja klopt, grof beneden en dan fijn bovenin.
Dus pijpjes onderin en de watten bovenin.

Je moet, gerekend van de inlaat naar de uitlaat, altijd werken van GROF naar Fijn filtermedium.

begin bv met grove blauwe mat, dan siporax pijpjes of steentjes, dan ( AANRADER!!) Purigen en dan een laagje fijne watten ( wit).

Niet vast aandrukken, maar heel losjes in je filter leggen.
Als je de witte watten kort in heet water legt en dan even naspoelt met koud water is de lucht er vrijwel uit, wel zo gemakkelijk als je e.e.a weer aan de gang wil krijgen.

Nb als je garnalen hebt is een sponsvoorfilter van Eheim zeer aan te raden!

Greetzz BigSmoke

Standaard bij aanschaf zit het filtermedium andersom? Van boven naar beneden heb ik de filterwatten en vervolgens de blauwe sponzen.

Wat zijn de voordelen van de siporax? En waarom @bigsmoke raad je Purigen aan??
Als de watten onderin komen, kun je ze niet vaak verwisselen??

@bigsmoke: Is dit de dingen die u noemt? http://www.aquaplantsonline.nl/p/1142/e ... eheim+2213

Mark heeft het over van onder naar boven en eindigt dus boven met filterwatten,jij hebt het over boven naar onder en begint met filterwatten.
Komt toch op hetzelfde neer?! 😉

Prurigen haalt stoffen uit je water en daardoor krijg je heel helder water.
Veel leden gebruiken het in de filter en zijn er heel goed over te spreken.

Dat moet je los kopen hoor.Verder voeg ik niks toe maar doe het zo in de filter in de bag.

Oke, hoeveel heb je hiervoor nodig? zal 250 ml voldoende zijn voor in de eheim 2213?
Hoe doe jij deze reinigen?

Moet je hem dan bestellen met bijbehorende zak?
En de siporax zijn gewoon keramische pijpjes? Die los in de filter? Of ook in een zak??

Zelf heb ik alle filtermedium wel in filterzakjes.. los van de spons dus 😉
In het zeldzame geval waarbij de pot even leeg moet, trek je de boel er makkelijk uit.

Siporax is gesinterd glas, keramisch materiaal is dus van keramiek, keramiek heeft een slag minder filteroppervlak voor de bacteri�n, maar is bij mijn weten veelal ruimschoots genoeg.
Zelf heb ik het dus beide.. althans, kermamiek en Eheim-substrat-pro.. is ook gesinterd glas net zoals siporax.
Die kant-en-klaar-filterset waar je een linkje van plaatste levert je alles wat je nodig hebt.. alleen dat purigen dus niet, maar daar weet ik verder niets van.

Oke bedankt! Ik heb de purigen en keramische pijpjes besteld. Purigen met bijbehorende zak! Maar voor de keramische pijpjes kon ik zo snel geen geschikte zak vinden. Misschien enig idee?

Ik heb zo een laag Siporax. van 8cm onder in de pot.
Gewoon los, geen belemmering .

Ok� mooi.
Maar 250 ml purigen is voldoende?
En 1 liter keramische pijpjes?

1/2 LITER IS OOOK GOED,HOOR.

Je hebt ook ruimte voor de sponzen nodig.

Onder in de Eheim 2013 potfilters zit bij mij 2cm grof filterschuim, dan een pluk witte filterwatten en daarboven ook filterwatten. Die zijn opgerold zodat ze mooi egaal in de filterpot passen. De onderste dot filterwatten is altijd het smerigste als ik de filter verschoon. Ik gooi ze daarom dan weg en vervang ze door nieuwe filterwatten. Meestal maak ik deze Eheimfilters eens in de tien weken schoon.
Ik doe geen Purigen of andere stof in mijn filters. Aquaria zijn allemaal nagenoeg vrij van hinderlijke algen en hebben helder water.

Hobbygroet,
Jos Hut

Oke bedankt! Wat is de juiste volgorde?
Van onder naar boven
Keramische pijpjes
Blauwe spons
Purigen
Witte watten
Klopt dit zo?

En wanneer ik de pijpjes en purigen erin stop, lijkt het mij slim om de blauwe spons niet uit te spoelen ivm de bacteri�n, klopt dit?

Zo kan je het filter opbouwen...van grof naar fijn. Zijn natuurlijk meerdere manieren en meningen over 😉
Goed idee om de blauwe spons met rust te laten.

Vanavond ga ik de purigen en pijpjes in het filter doen. Maar mijn vraag is, hoe regenereer je de purigen? Oftewel, het gebruiken van safe en prime moet dat? Moet je dit perse gebruiken bij het regenereren?

Hier kun je alles lezen en wat je noemt gebruik ik ook niet. Alleen chloor voor het regenereren en verder niks.
Beste is na dit het nat te bewaren imv het kapot gaan van de structuur.

Oke mooi bedankt! Ik heb nu de purigen uitgespoeld. De bag waar het in zit moet deze strak dich of los? De tyrep boven in de zak vast of strak tegen de purigen?

Na het genereren in de stortbak leggen, wordt het automatisch gespoeld.

In de kant en klare zakjes zit het vrij los hoor. ik leg het om uit te spoelen altijd een paar dagen in schoon water en ververs dat water iedere dag even.
Je mag niks meer ruiken namelijk.

Oke mooi! Ik heb het nu in de filter zitten. Van onder naar boven. Keramische pijpjes. 2 blauwe sponzen. Purigen en de witte watten. Is dit goed? Of zal dit te vast zitten? De filtermand zit tot bovenaan gevuld.

Op zich wel goed. Of het teveel is hangt ook af van de hoeveelheid pijpjes. Je moet even voelen of de uit stroom krachtig aanvoelt.
Ik heb het hier tot 1 cm van boven.

Oke, de stroming is hier nog stevig. Dus waarschijnlijk zit het goed. Na hoelang merk je het eerste resultaat?

Bij Purigen zal je dat morgenvroeg al kunnen zien en in ieder geval na 24 uur.

Oke bedankt!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan