Wat is er nieuw

Inbreng ideeën omtrent PH KH CO² gezocht

Scalari

Well-known member
Lid geworden
14 februari 2009
Leeftijd
66
Hoi luitjes, ik draai al een paar dagen in een kringetje rond..
Ja dat leidingwater is knoetertje hard hier

Waardes zijn:
PH 7.6
KH 10
O² 8
NO² 0
NO³ 0,5
JBL druppeltest
Bak is niet boven de 27° geweest

Ik krijg de KH niet wat lager, ik heb nu 2 keer 20ml KH minus toegevoegd (4 dagen ertussen)
Nu staat op de verpakking dat de CO² uitmoet tijdens de behandeling
Nou dat is direct zichtbaar aan de plantjes die kleur verliezen tot en met de drijfplantjes die zichtbaar slecht gaan
En dat vind ik wel wat, eerste groene draadalg gespot..
Over de waterbehandeling kan ik dit zeggen, na toevoeging dosis zie ik op de PH Controll eigenlijk direct de PH zakken
maar na een 3 - 4 uurtjes staat hij eigenlijk weer waar hij eerst op stond..
Ja nee dan gaat de KH ook niet echt zakken..

M'n vissenvriendjes ogen normaal en levendig en vooral hongerig

Stoppen met waterbehandeling ?? CO² aan en als de weerga wat kienhout erin plempen ??
Of ben ik te snel (gebeurd niet zo gauw anders)

Ik kan pas volgende week Osmose setje aanschaffen
En ik denk ook dat de NO³ komt door de verminderde werking van de drijfplantjes

Je kan proberen puur eikenbladextract te gebruiken. Ik gebruikte het voor het kraanwater in Amsterdam en mijn kH was op een gegeven moment nauwelijks meetbaar als ik het me goed herinner. Had in ieder geval een veel sterker effect dan turf waar ik het eerst mee probeerde. Het zou me niet verbazen als kH minus dat ook bevat, maar volgens mij zitten daar nog andere zuren in als ik de verpakking lees.

Je kan proberen puur eikenbladextract te gebruiken. Ik gebruikte het voor het kraanwater in Amsterdam en mijn kH was op een gegeven moment nauwelijks meetbaar als ik het me goed herinner. Had in ieder geval een veel sterker effect dan turf waar ik het eerst mee probeerde. Het zou me niet verbazen als kH minus dat ook bevat, maar volgens mij zitten daar nog andere zuren in als ik de verpakking lees.

En heb ik daar nog tussentijd bij nodig ?
in de zin van ik heb net vanmorgen nog die Tetra erin gedaan

Je gaat geheid problemen krijgen met je Ph als je middeltjes als eikenbladextract of andere meuk gaat gebruiken, daarmee breng je veel teveel onbalans in je bak, dan kan je beter met osmose gaan werken en dat aanvullen met eventuele mineralen

Ik denk het niet, maar omdat het heftig spul is moet je het geleidelijk toevoegen tijdens de waterverversing, dus niet los aan het aquarium toevoegen. Ik begon met een paar druppels in 1 emmer water en dan na 5-10 minuten controleren met lakmoes papiertje voor ik het water toevoegde aan het aquarium. En dan om de zoveel dagen een emmer tot de pH en kH naar wens waren. En dan vanaf dat moment een piepklein beetje aan je ververswater toevoegen zodat dit hetzelfde is als wat je in je aquarium hebt natuurlijk.

a dat leidingwater is knoetertje hard hier

KH van 10 valt toch nog vrij goed mee?

Ik krijg de KH niet wat lager, ik heb nu 2 keer 20ml KH minus toegevoegd (4 dagen ertussen)

Ik zou stoppen met de KH minus. Doet meer kwaad dan goed in mijn ogen. (figuurlijk dan, letterlijk ook vermoed ik ;)))
Waarom wil je hem per se (zo snel) verlagen? Voor de vissen of voor de planten?

Nou dat is direct zichtbaar aan de plantjes die kleur verliezen tot en met de drijfplantjes die zichtbaar slecht gaan

Geef je ook plantenvoeding? Zo ja: welke?
Je nitraat is wel zeer laag namelijk...

Ik kan pas volgende week Osmose setje aanschaffen

Ik zou gewoon wachten tot volgende week en dan deels osmose gaan gebruiken om het geleidelijk aan te passen.

Je gaat geheid problemen krijgen met je Ph als je middeltjes als eikenbladextract of andere meuk gaat gebruiken, daarmee breng je veel teveel onbalans in je bak, dan kan je beter met osmose gaan werken en dat aanvullen met eventuele mineralen
Hoeft niet persee, het is mij echt prima bevallen. Je moet wel echt voorzichtig zijn, werken met geduld en regelmatig controleren. Maar ik heb het een hele tijd gebruikt en was er super tevreden over. Je hebt wel gelijk dat het een risicovol product is.

Ik denk dat ik niks meer ga doen dan inderdaad morgen even een stukje hout aanschaffen en donderdag de CO² er weer op
ohja en de beluchting eraf, was vergeten te melden dat die aanstond (zoals op de verpakking stond)

Kh en Ph wil ik wel graag wat naar beneden hebben ook vanwege mijn prachtige Betta
Klik hier voor mijn andere topic

Helemaal mee eens.
Stoppen met alle zuren.

Osmose met mineralen zoals Antje zegt of Osmose mengen met kraanwater.

Voor KH 10 te verlagen naar KH 5 is het voldoende om 50% osmose en 50% kraan water te mengen.
Zo blijf je in control, met zuren krijg je continue schommelingen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan