Wat is er nieuw

Indeling bioloog

CheAad

Well-known member
Lid geworden
3 april 2017
Leeftijd
33
Pas geleden heb ik mijn bioloog ingericht en nu begin ik een beetje te twijfelen en te brainstormen over wat nu wijsheid is kwa filtermateriaal. Als je googled vindt je nogal tegenstrijdige berichten en ik heb het gevoel dat ik nog niet echt de juiste keuze kan maken gezien de info die ik zo gauw kon vinden.

Ik heb een 5 kamer bioloog van ong. 80 bij 35 bij 40.
In de eerste kamer waar de overloop uitloopt heb ik momenteel 10cm dik grove filtermat met daaronder 10cm medium filtermat.
In de tweede kamer heb ik 10 cm medium filtermat en vervolgens filterwatten.
In de 2e en 3e kamer heb ik nu 10 liter siporax. 5 in de ene kamer en 5 in de andere.

Nu lees ik dat de filterwatten misschien beter in de laatste kamer, op de siporax bijvoorbeeld, geplaatst kan worden om het zwerfvuil te verwijderen alvorens het weer het aquarium in gepompt wordt. Dit klinkt mij opzich wel logisch.

Ik lees ook verhalen over mensen die keramische filtering gebruiken ipv bijvoorbeeld medium filtermatten, omdat je daardoor een betere biofilm zou krijgen.

Heb je de keramische pijpjes überhaupt wel nodig met een dikke 10 liter aan siporax in het bioloog? Ik ga ervan uit dat de bacteriën zich daar toch al aardig in kunnen nestelen?
Volgens sommige is het juist goed als er wat fijn vuil in de keramische pijpjes komt als voeding voor de aanwezige bacteriën, maar nemen zij die voeding niet al op uit het water van het aquarium zelf?
Ik ga in het aquarium ook veel bladafval en dergelijke op de bodem leggen, waar zich ook vast wel bacterieculturen in zullen vormen. De afbraak van deze bladeren zal dan in het water worden opgenomen en deze voedingsstoffen gaan dan, lijkt mij, ook gewoon met het water mee door het filter?

Begrijp wel dat de meningen nogal verdeeld zijn, dus ik ben wel benieuwd naar jullie visie en verschillende kijk op de filterindeling.

Theiling rollermat, K1 micro, biohome en dan de pompen.

Maar de theiling staat op de lijst vervangen te worden voor een clarisea SK5000, stuk compacter.

Maar als je dat budget niet (er voor over) hebt zou ik zo vroeg mogelijk fleece doen en die geregeld vervangen om mooi schoon water te houden

Zo dan, die rollermat is geen halve maatregel haha. Aardig aan de prijs.

Momenteel heb ik de matten zoals op de foto zitten.

IMG-20211212-WA0007.jpeg

Naar jouw mening is mechanische filtering als eerst dus gewoon het beste?

Het lijkt mij ook dat je de mechanische voorfiltering zo vroeg mogelijk wilt doen, zodat je biologische media een goede doorstroming houden. Je bacteriën hebben geen stukjes vuil nodig. 🙂

Ik lees ook verhalen over mensen die keramische filtering gebruiken ipv bijvoorbeeld medium filtermatten, omdat je daardoor een betere biofilm zou krijgen.

Heb je de keramische pijpjes überhaupt wel nodig met een dikke 10 liter aan siporax in het bioloog? Ik ga ervan uit dat de bacteriën zich daar toch al aardig in kunnen nestelen?
Mensen doen over het algemeen maar wat als het om filtermaterialen gaat. 😛 Gebruiken meerdere soorten biologische media terwijl die allemaal hetzelfde doen, alleen met een verschillende effectiviteit. Siporax vs andere keramische spullen geeft in die zin niet zoveel verschil in werking. Ik zou persoonlijk dan juist liever meer van die medium filtermatten hebben dan van die pijpjes, balletjes e.d.. In de (weinige) testen die er met filtermaterialen zijn gedaan, komt dat filterschuim beter uit de bus dan menig populair filtermateriaal. Puur door de goede verhouding tussen waterstroming en beschikbaar oppervlak voor de microben.

Eerste vak van boven naar onder eerst fleece, dan grove mat, dan medium grof en als laatste fijn. Tweede vak K1 Micro bewegend bed, derde vak Biohome en Siporex, laatste vak pompen

K1 is inderdaad ook mooi spul met veel bacterie oppervlak, maar zoals Gino88 ook al verwoorde; is een siporax of biohome dan niet een beetje dubbel op? Beiden zijn voor de huisvesting van bacteriën. Of zit er verschil in de bacteriën die zich nestelen in een bewegend bed en in de biohome en/of siporax?
Kwa oppervlak spant de K1 de kroon, dus als er geen verschil zit in de gehuisveste bacteriën kan je toch eigenlijk beter alleen een flink K1 stuk hebben dan? 🤔

Zo dan, die rollermat is geen halve maatregel haha. Aardig aan de prijs.

Momenteel heb ik de matten zoals op de foto zitten.

Bekijk bijlage 335398

Naar jouw mening is mechanische filtering als eerst dus gewoon het beste?

ag, 2e hands zijn ze best goed te betalen.
Ook andere merken zoals de bubble magus en clarisea.
Maar je weet niet wat je mee maakt met zo’n ding in je aquarium..
Jaren lang sponzen en fleece gehad en een mooi helder aquarium gehad maar dat werd nog mooier met een rollermat.

Maar idd altijd eerst mechanisch filteren, hoe meer zooi je uit je water weet te krijgen hoe makkelijker je bacteriën het hebben

je zou ook nog aquaponic kunnen doen boven inde vakken

Eerste vak van boven naar onder eerst fleece, dan grove mat, dan medium grof en als laatste fijn. Tweede vak K1 Micro bewegend bed, derde vak Biohome en Siporex, laatste vak pompen
Waarom zou je grove mat onder fleece doen??

Dus nu staat er zeer fijn, grof, medium, fijn.
Mijn logica: grof, medium, fijn, zeer fijn.

Maar er zal vast een reden voor zijn.

ag, 2e hands zijn ze best goed te betalen.
Ook andere merken zoals de bubble magus en clarisea.
Maar je weet niet wat je mee maakt met zo’n ding in je aquarium..
Jaren lang sponzen en fleece gehad en een mooi helder aquarium gehad maar dat werd nog mooier met een rollermat.

Maar idd altijd eerst mechanisch filteren, hoe meer zooi je uit je water weet te krijgen hoe makkelijker je bacteriën het hebben
Ah top, dat is een goeie bevestiging van dat mijn indeling zo wel klopt ivm de volgorde.

Zo'n roller is wel een mooie om te onthouden om in de toekomst eventueel mijn sponzen mee te vervangen

je zou ook nog aquaponic kunnen doen boven inde vakken
Dan zou ik van het biologische filter af moeten stappen lijkt me, want voor zover ik weet moet het juist donker zijn in de filters voor de bacteriën en voor plantengroei heb je toch wel wat verlichting nodig. Wel een leuk idee om eens te proberen, maar voor dit project denk ik een beetje zonde van de 10 liter siporax.

K1 is inderdaad ook mooi spul met veel bacterie oppervlak, maar zoals Gino88 ook al verwoorde; is een siporax of biohome dan niet een beetje dubbel op? Beiden zijn voor de huisvesting van bacteriën. Of zit er verschil in de bacteriën die zich nestelen in een bewegend bed en in de biohome en/of siporax?
Kwa oppervlak spant de K1 de kroon, dus als er geen verschil zit in de gehuisveste bacteriën kan je toch eigenlijk beter alleen een flink K1 stuk hebben dan? 🤔
Zou wel een verschil in zitten omdat er bij statische media wel sediment kan vormen en bij dynamische media niet.
Mja siporax in beweging krijgen is nogal bewerkelijk zegmaar..
Dan zou ik van het biologische filter af moeten stappen lijkt me, want voor zover ik weet moet het juist donker zijn in de filters voor de bacteriën en voor plantengroei heb je toch wel wat verlichting nodig. Wel een leuk idee om eens te proberen, maar voor dit project denk ik een beetje zonde van de 10 liter siporax.
Plantenfilter draait dan ook separaat van je “normale” filter

Dan zou ik van het biologische filter af moeten stappen lijkt me, want voor zover ik weet moet het juist donker zijn in de filters voor de bacteriën en voor plantengroei heb je toch wel wat verlichting nodig. Wel een leuk idee om eens te proberen, maar voor dit project denk ik een beetje zonde van de 10 liter siporad
mijn spons filters hangen gewoon in het licht geen problemen mee. je zou je sump kunnen afdekken beter tegen warmte verlies ook

mijn spons filters hangen gewoon in het licht geen problemen mee. je zou je sump kunnen afdekken beter tegen warmte verlies ook

Ja je sponsfilter is dan in principe voor je grove vuil en je planten voor de rest toch? Dus de planten vervangen de siporax dan.

Afdekken van het bioloog is iets wat ik kan doen, maar lijkt me niet heel erg noodzakelijk aangezien de bak op kamertemperatuur gaat draaien.

Mja siporax in beweging krijgen is nogal bewerkelijk zegmaar..
Kan ik er wel een bladblazer op zetten denk ik zo.
Maar K1 is wel een serieuze optie op korte termijn waar ik eens naar moet kijken voordat de bak gaat draaien.

Ja je sponsfilter is dan in principe voor je grove vuil en je planten voor de rest toch? Dus de planten vervangen de siporax dan.

Afdekken van het bioloog is iets wat ik kan doen, maar lijkt me niet heel erg noodzakelijk aangezien de bak op kamertemperatuur gaat draaien.

siporax doet nie veel naar mijn mening heb die tijd terug uit getest op 5 bakken was ellende en dat was in combinatie met spons filter
ik heb op het moment gewoon een fijne spons filter die ik elke week schoon maak en wat aquaponic (munt) en dan daar mee kan ik heel hogen bioload behalen 300 garnalen op 50 liter bijvoorbeeld

Kan ik er wel een bladblazer op zetten denk ik zo.
Maar K1 is wel een serieuze optie op korte termijn waar ik eens naar moet kijken voordat de bak gaat draaien.
Alleen ff zorgen dat het niet kan “ontsnappen”

siporax doet nie veel naar mijn mening heb die tijd terug uit getest op 5 bakken was ellende en dat was in combinatie met spons filter
ik heb op het moment gewoon een fijne spons filter die ik elke week schoon maak en wat aquaponic (munt) en dan daar mee kan ik heel hogen bioload behalen 300 garnalen op 50 liter bijvoorbeeld
Dat is wat die kerel van aquariumsience ook heeft getest en “bewezen”

Waarom zou je grove mat onder fleece doen??

Dus nu staat er zeer fijn, grof, medium, fijn.
Mijn logica: grof, medium, fijn, zeer fijn.

Maar er zal vast een reden voor zijn.
Matten puur voor extra ruimte voor bacteriën. Maar als je het zo zegt dan begrijp ik je opmerking. Sterker nog, dan slaat mijn logica nergens op hahaha. Maar…ondanks nog geen bewoners en/of planten is de bak wel kraakhelder en vangt de fleece wel veel opstart rommel op. Komende week gaan de planten erin en over een week of drie de eerste bewoners. Dan is de bak bijna 2 maanden ingedraaid. Hierna kan kompas zeggen of de volgorde in de bioloog echt werkend is of niet.

Alleen ff zorgen dat het niet kan “ontsnappen”

Ik heb net een heel verhaal van janjdk gelezen op het forum over de K1. Beetje een verkoop verhaal, maar ook zeker wel een goed en duidelijk verhaal. Neig nu toch naar een kamer met K1. Nu maakte ik er wel uit op dat je er niet teveel K1 in moet doen. Hoeveel gebruik jij in verhouding tot je totale liters water?

Ik heb net een heel verhaal van janjdk gelezen op het forum over de K1. Beetje een verkoop verhaal, maar ook zeker wel een goed en duidelijk verhaal. Neig nu toch naar een kamer met K1. Nu maakte ik er wel uit op dat je er niet teveel K1 in moet doen. Hoeveel gebruik jij in verhouding tot je totale liters water?
Evolution aqua (de fabrikant) adviseerde 1L K1 per 1000L water dacht ik.
Ik heb nu nog 10L K1 micro erin wat vervangen gaat worden voor 2L ingedraaide K1.
Bovenop m’n zandbodem van 5cm dik, de rollermat en de 5-10L biohome die ik nog heb moet dat meer dan genoeg zijn voor m’n aquarium(200x70x70)

Top, bedankt voor de info. Kan ik weer mee aan de slag👌🏻

Die theorie van de dikke biofilm schrijft voor dat je niet te veel moet gebruiken nee. Maar dat lijkt me niet echt de manier waarop je het filteren moet aanvliegen. Je beperkt je filtercapaciteit zo alleen maar. Voor 100% filtratie (de beste waterkwaliteit, lage bacteriedruk) heb je meer oppervlak nodig dan de meeste mensen hebben draaien. Dan kun je zo'n effectief medium als K1 juist mooi inzetten om dat te verbeteren.

Die theorie van de dikke biofilm schrijft voor dat je niet te veel moet gebruiken nee. Maar dat lijkt me niet echt de manier waarop je het filteren moet aanvliegen. Je beperkt je filtercapaciteit zo alleen maar. Voor 100% filtratie (de beste waterkwaliteit, lage bacteriedruk) heb je meer oppervlak nodig dan de meeste mensen hebben draaien. Dan kun je zo'n effectief medium als K1 juist mooi inzetten om dat te verbeteren.

Het leek mij ook dat kwa oppervlakte gewoon geldt hoe meer hoe beter. Daarom had ik ook gewoon 10 liter siporax in gedachte voor mijn bak van 180x50x60.
Maar volgens het verhaal van jan moet je de K1 juist beperken.
Dan dacht ik misschien aan het plaatsen van 1 vak K1 en 1 vak siporax of alleen spons in het vak van de overloop en dan gelijk k1 gevolgd door 2 vakken siporax.

Zo ga je van dilemma naar dilemma wel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan