Wat is er nieuw

Indeling eheim filter

Scalari

Well-known member
Lid geworden
14 februari 2009
Leeftijd
66
Hoi..

Eheim van boven naar beneden
Ik heb mijn (2de hands) filter leeggemaakt want wat er in zat vond ik wel echt raar (maar ja als het werkt ben je de koning)
Bovenin zat het grove witte voorfilter met een laag schelpen in een netje
1ste & 2de mandje zaten vol met die Eheim zwarte ribbel pijpjes
de onderste 2 zaten allerlei laagjes schuimrubber, eigen knip zeg maar
Maffe combi lijkt mij, maar ja werkt het dan werkt het hè
In ieder geval kon alles eruit want het filter is een jaar geleden nat weggezet, dus de geuren en aanblik waren een soort avontuur op zich..

Nu wil ik gaan vullen en indraaien en omdat ik ook wat japonica's wil gaan hebben en wij hier behoorlijk hard water hebben 7.4
heb ik JBL turfpellets gekocht, alleen daar staat een kreet over dosering op die ik niet snap (foto van gemaakt)
IMG_20200719_002119.jpg

Heb ik ook nog superfish chrystal clear bedacht met actieve kool en zeoliet
nog van die keramiek buisjes en bio balls
Uiteraard komt bovenin de voorfilter set.

Ik had bedacht de crystalclear (half zakje ofzo) in bakje 1 met buisjes, bakje 2 helemaal buisjes, bakje 3 Bio balls, bakje 4 half bio balls, zakje turf pellets

De hamvraag uiteraard, heb ik goed gedacht door de crystalclear vooraan te zetten en de turf als laatste ?
Mijn bestand gaat bescheiden blijven en heb een actieve bodem (verwarming granulaat mix zand en grint en rivierzand)

Ik verwacht trouwens wanneer de bak één maal stabiel is de chrystalclear langzaam af te bouwen, want ik denk dat actieve kool ook nadelen heeft

Ik hoor graag jullie mening
(ohja als het water een teintje zou krijgen vind ik dat totaal niet erg als hij maar niet bruin doorslaat zoals ik vroeger met die broodjes wel gehad heb

Alvast bedankt voor het meedenken

crystal clear ken ik niet, net ff gezocht. Maar actieve kool wordt bijna niet meer gebruikt omdat het ook fosfaten en nitraten uit het water filtert. Ik zie dat je geen filterwatten in je filter hebt nu? Of heb ik dat fout? Die filteren namenlijk het zweefvuil wat weg uit je bak. En je hebt dan biologische en mechanische filtering.
o ja, de foto is niet zichtbaar bij Me.

Ik zie okay.. komt ie nog een keer
was moeilijk fotootje weer met zo'n handig hoesje met klepje :stom:

Bovenin on top komt zo'n eheim pakket, geen idee wat er inzit want die was helaas nog niet binnen

Bijlagen

• IMG_20200719_002119.jpg
    IMG_20200719_002119.jpg
    39.5 KB · Weergaven: 110
crystal clear ken ik niet, net ff gezocht. Maar actieve kool wordt bijna niet meer gebruikt omdat het ook fosfaten en nitraten uit het water filtert. Ik zie dat je geen filterwatten in je filter hebt nu? Of heb ik dat fout? Die filteren namenlijk het zweefvuil wat weg uit je bak. En je hebt dan biologische en mechanische filtering.
o ja, de foto is niet zichtbaar bij Me.

Fosfaat weet ik niet, maar volgens aquainfo filtert actieve kool geen nitraat, in elk geval niet als chemische werking.

https://www.aquainfo.nl/actieve-kool-aquarium/

Maar actieve kool wordt bijna niet meer gebruikt omdat het ook fosfaten en nitraten uit het water filtert

Zover ik lees haalt het geen nitraat en fosfaat eruit maar wel organische stoffen. Nitraat en fosfaat zijn anorganisch. Waarom het eigenlijk niet wordt gebruikt is ook omdat het chelaten uit het water haalt en dus je sporen.

https://www.aquainfo.nl/actieve-kool-aquarium/

Hoi..

Eheim van boven naar beneden
Ik heb mijn (2de hands) filter leeggemaakt want wat er in zat vond ik wel echt raar (maar ja als het werkt ben je de koning)
Bovenin zat het grove witte voorfilter met een laag schelpen in een netje
1ste & 2de mandje zaten vol met die Eheim zwarte ribbel pijpjes
de onderste 2 zaten allerlei laagjes schuimrubber, eigen knip zeg maar
Maffe combi lijkt mij, maar ja werkt het dan werkt het hè
In ieder geval kon alles eruit want het filter is een jaar geleden nat weggezet, dus de geuren en aanblik waren een soort avontuur op zich..

Nu wil ik gaan vullen en indraaien en omdat ik ook wat japonica's wil gaan hebben en wij hier behoorlijk hard water hebben 7.4
heb ik JBL turfpellets gekocht, alleen daar staat een kreet over dosering op die ik niet snap (foto van gemaakt)
IMG_20200719_002119.jpg

Heb ik ook nog superfish chrystal clear bedacht met actieve kool en zeoliet
nog van die keramiek buisjes en bio balls
Uiteraard komt bovenin de voorfilter set.

Ik had bedacht de crystalclear (half zakje ofzo) in bakje 1 met buisjes, bakje 2 helemaal buisjes, bakje 3 Bio balls, bakje 4 half bio balls, zakje turf pellets

De hamvraag uiteraard, heb ik goed gedacht door de crystalclear vooraan te zetten en de turf als laatste ?
Mijn bestand gaat bescheiden blijven en heb een actieve bodem (verwarming granulaat mix zand en grint en rivierzand)

Ik verwacht trouwens wanneer de bak één maal stabiel is de chrystalclear langzaam af te bouwen, want ik denk dat actieve kool ook nadelen heeft

Ik hoor graag jullie mening
(ohja als het water een teintje zou krijgen vind ik dat totaal niet erg als hij maar niet bruin doorslaat zoals ik vroeger met die broodjes wel gehad heb

Alvast bedankt voor het meedenken

Ik kan uit je bericht niet goed opmaken wat je bedoelt met hardheid 7,4. Mijn gok is dat je bedoelt dat de ph 7,4 is, wat niet erg hoog is en op geen enkele manier een probleem voor japonica-garnalen, niet de mini's en niet de Amano-garnalen.

Heb je een goed plan gemaakt voor planten en bewoners dat die bij elkaar passen qua waterwaarden?

Nog wat informatie over (het gebruik van) turf in het aquarium.

https://www.aquainfo.nl/turf-in-het-aquarium/

Verschillende meningen dus.

op de site van Aquatore XL staat het volgende:

Glashelder en gezond water met minimale algengroei.
Dit unieke filtermedium bestaat uit een combinatie van Norit actieve kool, Zeoliet, Cleanwater en actieve Alumina.

Het verwijderd kleurstoffen, verontreiniging, ammoniak, nitraat en fosfaten uit het aquarium of vijverwater.

Het absorbeert Ammonia, nitraat en fosfaat, de belangrijkste voedingsbronnen voor algen!
Het resultaat; glashelder gezond water en minder algengroei.
Ideaal te gebruiken in potfilters van aquaria, plaats de crystal clear media bovenin tussen 2 filtermatten of doe deze in een filterzak, voor optimaal resultaat vervangt u het crystal clear medium maandelijks.

dus wie heeft het nu bij het juiste eind?

Ik dacht als hulpje bij het opstarten van de bak ongeveer de helft van de dosering te gebruiken
deed ik vroeger met een stuk of wat houtskool pijpjes, tip van mijn opa, maar goed dat was ook een andere tijd, die kon niet even naar de winkel, moesten ze zowat alles zelf fabrieken
na ca maand of 2-3 kon dat eruit iig en ging de nylonkous (stukje dan wel hè) van oma met kattegrit in het filter

Dit unieke filtermedium bestaat uit een combinatie van Norit actieve kool, Zeoliet, Cleanwater en actieve Alumina.

Het verwijderd kleurstoffen, verontreiniging, ammoniak, nitraat en fosfaten uit het aquarium of vijverwater.

Het absorbeert Ammonia, nitraat en fosfaat, de belangrijkste voedingsbronnen voor algen!
Ideaal te gebruiken in potfilters van aquaria, plaats de crystal clear media bovenin tussen 2 filtermatten of doe deze in een filterzak, voor optimaal resultaat vervangt u het crystal clear medium maandelijks.

Het is hierin niet de actieve kool die dat doet.
Zeoliet bindt ook verschillende stoffen dacht ik, en er zit nog meer in.

Iets wat ik zeker niet in mijn aquarium zou willen hebben omdat het alle "normale" processen beinvloedt.

Ik kan uit je bericht niet goed opmaken wat je bedoelt met hardheid 7,4. Mijn gok is dat je bedoelt dat de ph 7,4 is, wat niet erg hoog is en op geen enkele manier een probleem voor japonica-garnalen, niet de mini's en niet de Amano-garnalen.

Heb je een goed plan gemaakt voor planten en bewoners dat die bij elkaar passen qua waterwaarden?

Nog wat informatie over (het gebruik van) turf in het aquarium.

https://www.aquainfo.nl/turf-in-het-aquarium/

Ja de ph
en bestand wordt en blijft minimaal 2 (helaas) maantjes, de witte betta, plukje vlagzalmpjes, japonica's, die andere ramirezi die met die rode vinnetjes, en nog een plukje... naam vergeten
planten idem zou in orde moeten zijn maar wil dat eerst simpel houden want mijn spaarvarken is gister aan anorexia overleden, en er ligt wel alvast die Juwel breedstraler op me te wachten
al die keuzes en prioriteiten lol

Misschien dat ik hem gemist heb, maar wat voor type eheim filter heb je? Dit is nogal belangrijk voor hetgeen je erin wilt stoppen versus de waterflow. Sommige hebben een voorfilter mandtje namelijk en gaan daarna direct naar onder om vervolgens de waterflow naar boven te leiden. Andere filters gaan direct naar onder met de waterflow.

Wat betreft de Chrystall clear, zou ik niet gebruiken. Denk eerder aan een dot filter watten en vergroot je filter oppervlak met meer filter massa.

Gr. Ed

Misschien dat ik hem gemist heb, maar wat voor type eheim filter heb je? Dit is nogal belangrijk voor hetgeen je erin wilt stoppen versus de waterflow. Sommige hebben een voorfilter mandtje namelijk en gaan daarna direct naar onder om vervolgens de waterflow naar boven te leiden. Andere filters gaan direct naar onder met de waterflow.

Wat betreft de Chrystall clear, zou ik niet gebruiken. Denk eerder aan een dot filter watten en vergroot je filter oppervlak met meer filter massa.

Gr. Ed

lol.. staat in handtekening maarja die kun je ook uitzetten he..
400+ 600 2075 in Juwel Lido 200
en jawel dat mandje gaat er bij mij ook aanhangen

En chrystalclear, ik dacht dat het met indraaien wel mooi zou zijn om zo de scherpe kantjes op te vangen, het gaat eruit als hij een beetje stabiel is en dan siporax ofzo

Handtekening had ik niet bekeken ?. Bij het indraaien zou je het kunnen gebruiken voor een paar weken, maar denk niet dat het nodig is. Als je het wel wil gebruiken voor een aantal weken dan zou ik het niet in je eerste bakje doen maar in je laatste als laatste stap na je turf. Al doe je het in je eerste bakje pakt het veel stoffen weg die je bacterien (in opbouw) nodig hebben. En zijn ze minder op pijl op het monent dat je jou eerste vissen en dergelijke erin doet. Wat weer mogelijke andere problemen kan geven.

Gr. Ed

Het gaat hier niet zozeer om een mening maar om een misvatting. De echte werkzame stof in "Crystal Clear" is Zeoliet en die zal inderdaad deze zaken uit het water filteren. De actieve kool die er ook in zit zal weer zorgen voor helder water maar heeft niets te maken met absorberen van de nitraat en fosfaat.

Er zit zeker wat in hoor, het werkt (kort) maar dan kun je net zo goed een grote goedkope zak zeoliet halen en daarmee gaan werken al zou ik dat zeker afraden. Zeoliet verzadigd na een paar weken en zul je moeten regenereren met zout. Een hoop gedoe maar hierdoor komt er ook nooit een goede natuurlijke balans in het filter, het zeoliet zal namelijk de afvalstoffen opnemen voordat de nitrificerende bacterien kunnen ontwikkelen en blijf je eigenlijk altijd met een niet ingedraaid aquarium zitten. Vergeet je een keer dat zeoliet te regenereren of gaat de verzadiging een keertje harder dan je denkt dan zit je met ammonium en nitriet pieken. Omdat het zeoliet in die superfish media vermengd is met andere zaken zoals actieve kool kun je het niet regenereren met zout en de enige oplossing is dan om de paar weken het hele spul te vervangen voor nieuw.

Zeoliet is wel handig om in huis te hebben om bij paniek, een stikstofkrignloop die opeens stopt of je moet snel een nieuw bakje opstarten. Het is dan echter wel zaak om die zeoliet langzaam af te bouwen zodat het normale biologische proces het verwerken van afvalstoffen kan overnemen.

Lang verhaal kort: SuperFish Crystal Clear Media niet gebruiken.

Laatst bewerkt:
Ok zou qua filteropbouw dit altijd als volgt doen

Mechanisch
Biologisch
Chemisch

Voorfilter en onderste bak mechanisch
Tweede en derde biologisch
Bovenste chemisch

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug