Wat is er nieuw

Indeling Eheim voorfilter in combinatie met Eheim Classic 600

De leidse glibber

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2020
Berichten
150
Leeftijd
27
Goedemiddag allemaal,

Na een verhuizing heb ik nu eindelijk weer tijd (en ruimte) om mij op de hobby te richten. Nu is mijn aquarium gewoon meeverhuisd maar heb ik hem hiervoor wel leeg moeten halen, daarom kan ik het nu weer even goed opnieuw aanpakken.
Het betreft een Rio180 met zo'n 100L gevuld, omdat ik het als schildpadbak gebruik voor mijn Muskusschildpad. Op deze bak heb ik een Eheim classic 250 staan, maar ik merkte dat dit toch niet meer voldoende zijn werk doet nu mijn schildpad wat groter is. Na lang wikken en wegen tussen Oase, Eheim en JBL heb ik toch gekozen voor een Eheim Classic 600 omdat de 250 zo goed beviel. Ook heb ik in verband met de grote vervuiling van een schildpad ook gekozen voor een Eheim voorfilter.

Nu vroeg ik me af hoe ik deze volgens jullie het beste zou kunnen indelen?

Zelf dacht ik:

Eheim voorfilter:
- Grove spons voor het grote vuil

Eheim 600 van onder naar boven:
- Eheim Mech
- Grove filtermat
- Medium filtermat
- Siporax/SubstratPro
- Filterwatten

Ik twijfel nog over de grove filtermat in de 600, en of ik niet alleen de medium doe en 2x biologische media. Anderzijds is bij een schildpad het opvangen van vuil misschien wel belangrijker dan een vissenbak en is een spons beter dan biologisch. Wat zouden jullie doen?
 
Lijkt me niks mis mee en zelf heb ik altijd eigenlijk alleen sponzen gebruikt in de classics. Prima filters verder.
 
Hier ook een muskus en ik gebruik eigenlijk geen mechanische filtering. Alleen spons en K1. Als je voldoende filtering hebt draaien denk ik dat je wel zonder kunt. Voordeel bij jou is dat je dat eheim voorfilter ook nog hebt. 🙂

Heb je ook vissen bij je schildpad zitten als opruimers? Dat kan best goed helpen om van de kleinere voedseldeeltjes af te komen.
 
Dank voor de tips John en Gino 👍

@Gino88 Denk dat ik het bij mijn opbouw houd, eventueel mijn mech eruit haal en extra biologisch ga filteren.
K1 ken ik niet, maar ga me er in inlezen.

Op dit moment heb ik alleen een 8tal Chinese danios, aangezien deze ook makkelijk en snel zijn en ook onverwarmd kunnen zitten.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan