Wat is er nieuw

Indeling kweekbakken taiwan bee garnalen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Anouska1991
  • Startdatum Startdatum
A

Anouska1991

Guest
Hallo allemaal,

Ik loop een beetje vast met de indeling van mijn kweekbakken.
Ik heb vijf bakken, namelijk:
Bak 1 met taiwan bee vrouwen en normale cr mannen
Bak 2 met taiwan bee mannen en normalen cr vrouwe
Bak 3 wordt f1 dus de jongen uit bak 1 en 2
Bak 4 wordt f2 dus de jongen uit bak 3
Bak 5 wordt f2 + met de jongen uit bak 4.

Maar wat is verstandig om dit zo te houden, de zwangere dames heb ik nu steeds in een kweeknetje in hun eigen bak, als ze bevallen zinn zet ik.ze weer terug in hun normale bak. Maar de jongen worden natuurlijk groter en als ik heel veel jonkoes heb, zoals nu uit bak 2, dan wordt zon netje te klein.
En de jonkies kan ik pas bij ongeveer 1 cm overzetten.

wat kan ik anders doen? Zonder nog meer bakken aan te schaffen.

Gr Anouska

Waarom heb je de vrouwtjes apart in een kweeknetje en waarom zouden de jongen pas met 1 cm over kunnen?

Omdat bak 5 een ander aquarium betreft, en ik ben bang dat ik de waterwaarden niet 100% overeen kan laten komen met de bak waar ze in "uitkomen".
Ik heb de vrouwtjes apart in een kweeknetje, omdat ik straks anders de jongen allemaal moet uitvissen. Deze verhuizen namelijk uiteindelijk naar een andere bak.

Even voor de duidelijkheid, bak 1 t/m 3 is een 60 cm bak in 3en gedeeld, en bak 4 en 5 zijn allebei een 24 liter bak.

:stars: denk dat ik het moet zien om te snappen want kan het nu niet helemaal volgen 😉 :sorry:

Vraag me ook af waarom je een hogere gradatie met een lagere gradatie laat kweken?

Ik doe dit omdat ik overal lees, dat als je TB x TB kweekt, de nakomelingen uiteindelijk onvruchtbaar zouden zijn.

Is dit niet zo, dan kan ik de TB mannen en vrouwen samen zetten?

Hoe zou ik het dan moeten doen volgens jou? Heb er heel lang overnagedacht en uiteindelijk besloten om het zo te doen.
Maar als het anders kan, met minder aquarium's dan heel graag.

Heb jij misschien tips om het anders te doen?

Ik ben ook niet van alles op de hoogte maar dat als je taiwan bees met taiwan bees zou laten kweken de nakweek onvruchtbaar wordt is voor mij totaal iets onbekends hoor en vraag me af waar je dat leest?

Verder weet ik niet wat je doel precies is maar als dat enkel kweken met taiwan bees is zou ik ze lekker allemaal samen in 1 of 2 bakken doen,of je moet natuurlijk met een hoop info komen dat ze pas ontdekt hebben dat dit niet werkt...

Ik heb het op verschillende site's gelezen, maar hoor net ook van iemand anders dat die hier geen problemen mee heeft.
Ik kan het nu zo snel ook niet vinden.

Mijn doel is inderdaad om Taiwan bees te kweken, en heb nu zoveel bakken om een overzicht te houden in wat wat is.
Ook voor eventuele verkoop mochten het er teveel worden.
Maar dan kan ik ze inderdaad gewoon net zo goed bij elkaar zetten en maar afwachten.

Helaas geen spannende info!

Ging bijna twijfelen maar weet zeker dat het verhaal over onvruchtbare nakweek onzin is.
Taiwan Bees zijn een hoge gradatie (dus duurder) en over het algemeen is het doel van kwekers om een hoge(re) gradatie te houden/krijgen.
Jij bent nu tb's aan het kruisen met normale crs dus breng je zo de gradatie omlaag en is in mijn ogen niet slim.

Mijn advies,de tb's apart in een bak en de normale crs apart en lekker laten kweken,als het echte tb's van je zijn kan je hele mooie garnalen tussen de nakweek krijgen zoals red rubys en kingkong bv,die zou je dan in een apart bakje kunnen zetten om er verder mee te kweken.

De crystal red garnalen die ik heb, zijn allemaal nakweek van de taiwan bee, dus ik heb nu zitten 8 taiwan bee (1 blue bolt, 7 red ruby/wine red) 0 f1 en een hele hoop F2- F7/F8?
Inprincipe stammen ze allemaal af van de Taiwan Bee, ook de "gewone Crystals", bij deze is het namelijk niet te zien wat de CR met en de CR zonder gen dragers zijn, aangezien je dit niet van buitenaf kunt zien.

Uit de F2+ groep heb ik de taiwan bees gekweekt.

Wat ik dan nu ga doen is:
De Taiwan bee's (blue bolt, red ruby, wine red) bij elkaar zetten en lekker laten kweken
En de rest die er als cr uitzien, bij elkaar zetten en de Taiwanners die daaruit komen, weer bij de Blue bolt en red's zetten?

Ik wil alleen nog de king kong en panda's kweken, dus dan zou ik evt Crystal blacks die ik heb zitten bij de taiwan bee's zetten? Zodat er wat black in de groep komt?

De andere groep is al niet 100% red, maar wat er tot nu toe uitkomt wel.

Ohw je bent al flink aan de kweek met ze! nou snap ik je term normale cr mannen en vrouwen,is gewoon nakweek van de Tb's dus F1 dan als ik het goed heb.
Nakweek van F1 noemen ze F2 en verder tellen ze volgens mij niet in het F verhaal.

Je plannen klinken verder goed,zou het niet durven zeggen wat betreft de nakweek van cb's en tb's want heb er totaal geen ervaring mee.

EDIT-oke is puur over de apartere tb's,snap h'm.

Ja precies, dan stopt inderdaad het F verhaal, maar er komen nog steeds taiwan bees uit, dus vandaar. Ik heb deze taiwan bees ook uit de F2 + gekweekt die ik gekocht heb.

Ik ben heel benieuwd hoe andere dit doen? Zoals Erna, mensen die al heel wat ervaring hebben met taiwan bee garnalen.

Die komt hier zo af en toe kijken maar je kan haar ook op het gek forum vinden.

Heb eeb pb gehad hoor.

Ik heb f1 met taiwans zitten.
De "gewone cr en cb jongen " dus de f1/f2 haal ik uit de bak als ze ongeveer 1 cm zijn voor de verkoop( is de beste grootte om ze over te zetten.)
Maar ook veel mensen zetten van het ene geslacht taiwans in de bak en van het andere geslacht F1 er bij.
Wat je dan als nakweek krijgt is zuiver F1 en taiwans.

Maar als mijn grotere bak in de kamer over een 4tal weken goed is ingedraaid zet ik al mijn kingkong/panda/blue bold over naar die bak.
Er werd vroeger gezegt dat na verloop van tijd ze niet meer vruchtbaar zouden zijn maar dat is achterhaald.

De red ruby en red wine heb ik apart gezet van hun zwart/blauwe familie.
Wil graag een mooie zuivere rode lijn en omdat zwart overheerst heb ik een aparte bak voor ze gemaakt.
En uit de zwarte crystals kan weer rood komen als ze ooit samen hebben gezeten.
Maar het gekke is dat uit de rode crystals geen zwarte komen ookal hebben ze bij zwart gezeten.
Is moeilijk uit te leggen hoe dat kan maar zit in de genetica.

Heb hier een bak F3 F4 (of nog verder) die ik begin van dit jaar heb gesorteerd op kleur.
In de zwarte bak zitten nu ook weer flink wat cr en kingkongs en panda's en zelfs red ruby.
In de bak met de rode variant (die uit de zwarte bak kwam) zitten wel weer de rode taiwans maar geen enkele zwarte.

Hi Erna,

Hartelijk dank voor je antwoord. Ik heb nu de taiwan bee's en de crystal's apart gezet.
Dat is vreemd inderdaad omdat zwart in principe dominant is over rood.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan