Wat is er nieuw

Indeling pompen nieuw aquarium

Ronald1992

Member
Lid geworden
5 november 2025
Leeftijd
33
Hallo allemaal,

Ik zou graag jullie advies willen hebben.

Afgelopen weekend een aquarium afgehaald waar schildpadden in hebben gezeten. Inmiddels druk bezig met schoonmaken. Nu zat ik na te denken over de techniek. In de bak, aan de onderzijde van de achterwand zit een opening van 1,20 breed en enkele cm hoog. Hierdoor stroomt het water in een kamer erachter waar (denk ik) de aanzuigslangen van de pompen in zaten.

Zelf willen we er heel graag discus in gaan houden en zaten mijn vrouw en ik te sparren hoe we de achterkamer kunnen gebruiken icm een zandbodem. Zelf zat ik te denken om een L profiel ervoor te lijmen en hierin wat grovere stenen te leggen zodat het water in de achterkamer komt. Maar weet niet of de filtratie dat voldoende is en of het in theorie werkt.

Zouden jullie mij willen helpen en mij van tips en adviezen willen voorzien? De afmeting van het aquarium is 1,50 breed, 80 diep en 92 hoog.

Mvg,
Ronald

Bijlagen

• 20251105_162805.jpg
    20251105_162805.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 25
  • 20251105_162735.jpg
    20251105_162735.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 24
  • 20251105_162723.jpg
    20251105_162723.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 24
Dat lijkt een interne bioloog toch? Kan het niet heel goed zien.

Even voor de beeldvorming, zit die achterplaat tussen 2 droogkamers ingekit?
Zo ja dan zou ik die plaat er gewoon uitsnijden.
Dan heb je de optie om voor een interne bioloog te gaan of er gewoonweg niets terug te plaatsen.

Via de onderkant gaan prutsen zou ik afraden.

@ henny Ja aan een bioloog dacht ik ook maar vond het hele concept zo appart ingedeeld.

@catfishfreak aan weerszijde van de achterplaat zit een kamer met doorvoor naar de kast. Maar bang bang dat hij zijn stevigheid verliest als ik die achterwand eruit haal.

Kun je wat meer detail foto's maken van de droogkamers en de verbinding met die achterwand en bodem?
en hoe dik is het glas van die droogkamers?

Denk hoe dan ook dat het uitsnijden ervan het sowieso makkelijker maakt.
Paar extra strips glas (laten) snijden en er een fatsoenlijke AIO van maken door het glas op de bodem te kitten is waarschijnlijk wel het makkelijkste.

Inspiratie:
https://www.reef2reef.com/threads/octo-wall™-false-wall-for-aio.292445/

https://www.nano-reef.com/forums/topic/155065-phixions-custom-12-x-16-x-12-aio-tank-build/

@catfishfreak links en rechts dus 2 'kokers' welke doorvoeren hebben naar de onderkast.

Glas is overal 12mm dik en alles zit volledig gekit. Wellicht bieden deze foto's meer duidelijkheid? Bovenzijde is allemaal gelijk dus er is geen sprake van een overloop helaas. Dat had het geheel.wat makkelijker gemaakt.

Bijlagen

• 20251105_191227.jpg
    20251105_191227.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 13
  • 20251105_191212.jpg
    20251105_191212.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 15
  • 20251105_191206.jpg
    20251105_191206.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 13
  • 20251105_191151.jpg
    20251105_191151.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 13
Ja nu is het beter zichtbaar. Is inderdaad een interne bioloog. Kan heel handig zijn natuurlijk, alle water blijft in het aquarium. Maar ja, het kost wel veel ruimte.

Glas is overal 12mm dik en alles zit volledig gekit. Wellicht bieden deze foto's meer duidelijkheid?

Denk dat er structureel weinig veranderd als je hem er dan helemaal uit snijdt en hem helemaal niet meer terug plaatst.

Bovenzijde is allemaal gelijk dus er is geen sprake van een overloop helaas. Dat had het geheel.wat makkelijker gemaakt.

Uitsnijden, cm of 3 a 4 er vanaf snijden om hem lager te maken en op de bodem terug kitten.
wat extra strips glas er achter om schotten te maken.
Overloop kam erbij en wat extra (plexi)glas om de bovenkant af te werken en je bent er.
Kamer vol spons, kamer vol siporax en een kamer met een pomp en je verwarming erin en je hebt een super filter.
Nadeel is wel dat je altijd naar je filter zit te staren of je moet er een achterwand in maken of er plexiglas tegen aan kitten.

Als je een beetje handig bent is het een dagje werk.

Denk dat er structureel weinig veranderd als je hem er dan helemaal uit snijdt en hem helemaal niet meer terug plaatst.

Uitsnijden, cm of 3 a 4 er vanaf snijden om hem lager te maken en op de bodem terug kitten.
Overloop kam erbij en wat extra (plexi)glas om de bovenkant af te werken en je bent er.
Kamer vol spons, kamer vol siporax en een kamer met een pomp en je verwarming erin en je hebt een super filter.
Nadeel is wel dat je altijd naar je filter zit te staren of je moet er een achterwand in maken of er plexiglas tegen aan kitten.

Kijk dit verbreed de blik weer aanzienlijk. Ik denk dat ik wel wat stof heb om overna te denken! Heel erg bedankt voor de hulp!

Heb ik nog een kleine vraag. Als bijlage heb ik een schets toegevoegd met hoe ik het in mijn hoofd heb zitten nu. Links en rechts de doorvoeren voor kabels en slangen etc. Dan links bovenin de inloop. Dan diverse vakken en in de laatse de pomp etc welke het water weer terugvoeren de bak in. Zit ik zo goed? Zou de stroming zo optimaal zijn in de bak?
PENUP_20251105_205415.png

Ja hoor dat werkt wel,
Zorg wel dat je goed onderin de bakken kan komen voor onderhoud.
Heb in mijn quarantaine bakje wat extra strippen ingekit om een rooster op te leggen zodat de media niet op de bodem ligt.

Screenshot_20251105_210317_Chrome.jpg

Houdt ook rekening met je uitstroom, komt deze in het glas moet je ook glas boren.

Ja hoor dat werkt wel,
Zorg wel dat je goed onderin de bakken kan komen voor onderhoud.
Heb in mijn quarantaine bakje wat extra strippen ingekit om een rooster op te leggen zodat de media niet op de bodem ligt.

Bekijk bijlage 392306

Houdt ook rekening met je uitstroom, komt deze in het glas moet je ook glas boren.
Top! Ja de uitstroom wil ik regelen met een 2000l/h pomp ivm het vissenbestand. Er zit nog ruimte boven het aanstaande bioloog waardoor ik de slang met spraybar in de bak kan plaatsen. Nogmaals hartelijk dank!

Ik heb van het weekend de achterwand los gehaald. Helaas is er teveel spanning op de droogkamer gekomen en zit er een barst in. Wat adviseren jullie? Hele plaat met barst eruit halen en vervangen of zou het met kit houden? Er komt een achtwand voor.

Bijlagen

• 20251110_192510.jpg
    20251110_192510.jpg
    990.8 KB · Weergaven: 11
  • 20251105_162723.jpg
    20251105_162723.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 11
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan