Wat is er nieuw

indentificeren algen.

michelle1

Well-known member
Lid geworden
31 december 2015
Berichten
5,444
Ik heb wat problemen gehad met me NO2 in me aquarium, 260 liter, 4 sluiers. Topic geopend en is opgelost.

Tijdens het water verversen zag ik plekken in me zandbodem in de terrassen waar ik planten in had staan. Helaas geen foto`s gemaakt en meteen afgeheveld. Er is geopperd dat het blauw alg zou kunnen zijn.

Ik heb me nooit verdiept in algen omdat ik vrij veel ververs en ik het nooit storend heb gevonden. Mijn achterwand is normaal grijs maar er groeit van alles op.

het word natuurlijk wel storend als het me waterkwaliteit of bodem gaat aantasten.

Ik heb wat foto`s gemaakt en zou graag willen weten wat voor algen het zijn en of het een en ander gedaan moet worden.

137241michelle1_0_82_img_0072.jpg


998694michelle1_0_82_img_0073.jpg


784929michelle1_0_82_img_0074.jpg

642245michelle1_0_82_img_0075.jpg


194716michelle1_0_82_img_0076.jpg


885236michelle1_0_82_img_0077.jpg

671129michelle1_0_82_img_0078.jpg


236416michelle1_0_82_img_0079.jpg


Dit zit dus allemaal op me achterwand. Op de ruiten verschijnt ook wel eens een bruin vlekje maar dit haal ik gewoon weg. Zit nu even niets.

Hoop dat jullie er wat van weten. Zie al dat de foto`s weer schuin staan geen idee hoe dit komt. De foto waar je de rode gloed zie is een stuk achterwand van bovenaf gezien. Hier staat geen water.

Heb sluierstaarten die happen zand en sproeien dit weg. Zit dus ook op de achterwand.

Michelle
 
Michelle, het lijkt mij blauwalg. Lastig zo met die gekantelde foto's.

Ben benieuwd naar de mening/suggesties van de andere leden.
 
ik ben het eens met de mening van Peter al is het iets wat moeilijk te beoordelen.
 
Bedankt voor reacties.

Heb al het een en ander gelezen. Klopt het dat blauwalg moet stinken? Welk alg zou dan het blauwalg moeten wezen. Die grijzige harige foto 1 of dat groene aan de onderkant of dat slijmerige in de spleten? Zal er vanmiddag iets uit halen en even besnuffelen... Waar ruikt dit naar?

Dan nog het belangrijkste is dit ernstig voor me aquarium?

Michelle
 
Kan je de evt blauwalg makkelijk wegvegen...zeg maar als een soort vliesje ?
 
Welke van de foto`s zou blauwalg zijn?

Michelle
 
Probeer die alg op de achterwand eens.
 
Ja wil ik wel doen maar er zitten verschillende soorten algen op die achterwand. Welke vermoed je dat blauwalg is of is het allemaal blauwalg?

Michelle
 
Ik zie op je foto zo'n gemeen blauwig/groenige algstreep..
 
Heb net even gevoeld bovenaan. Je kan het er niet zo afwrijven. Het is een soort van slijmerig bruin plakje. Heb ook wat van die harige gepakt. Het ruikt beide naar aquarium.

hier foto`s.

718898michelle1_0_82_img_0231.jpg


496852michelle1_0_82_img_0232.jpg


935628michelle1_0_82_img_0233.jpg


Het andere soort zal ik vanmiddag doen. Dit zit nogal diep en ga vanmiddag toch verversen en me nieuwe pomp instaleren.

Michelle
 
Bedoel je die bij dat bruissteentje? In die gleuf?
 
Heb even gevoeld in die gleuf bij het bruissteentje, maar dit is ruw oppervlak. Ik denk dat het een onbegroeid stuk achterwand is. Krijg er niets af als ik met me vinger erover ga. Ruik ook niets raars aan me vinger.

Michelle
 
een slijmerig bruin plakje kan bruinalg zijn. ook dat is net als de blauwalg een bacterie. Ik zie dus ook op de foto draadalgen.
Om eerlijk te zijn denk ik dat je redelijk wat soorten algen in je bak hebt en dat duidt op voedingstekorten.
 
Het valt me wel op dat me appelslak graag bij de wortels van de vallisnera ligt. Dit is het enige stuk bodem wat ik ongemoeid heb gelaten tijdens me terras en bodemopruiming. Ik zit te twijfelen om die toch ook vanmiddag met het verschonen eruit te halen en eronder te bekijken.

Ik heb net weer me NO2 naar beneden en heb afgelopen weekend al een hoop gerommeld in de bak. Volgende week ga ik met vakantie dus wil me waterwaarde eigenlijk goed stabiel hebben tegen die tijd. Zou dat weer gevolgen hebben als ik onder die vallisnera ga kijken?

Michelle
 
Als je die rustig uit de bodem haalt dan valt dat wel mee hoor. Je zou eigenlijk de waarden moeten testen/laten testen.
 
John, Die achterwand is eigenlijk sinds de start januari altijd zo geweest. Had gelezen opstartalgen gaat vanzelf weg, is niet weggegaan en het stoort me ook niet echt. Heb er verder nooit verder naar gekeken of in verdiept. Als ik plukjes eraan zie komen hevel ik dat af.

Ik heb veel waterpets, cambodia, vallisnera en nog wat sierplantjes. Ik geef normaal profito volgens gebruiksaanwijzing. Me plantjes doen het verder goed moet ik geregeld splitsen omdat ze erg lang worden.

Me sluiers vinden plantjes ook lekker dus mooie plantjes hebben weinig zin gezien ze ze opvreten of eruit grondelen. Wat ik er nu in heb staan is sluierbestendig en heb ik evengoed wat in me bak. Voornamelijk omdat ik gelezen heb dat dit goed is voor je waterkwaliteit.

Michelle
 
Ik test mijn waardes geregeld. Mijn nitraat was altijd vrij laag maar was aan het oplopen. Afgelopen weekend had ik dat NO2 probleem. Topic bij waterwaardes, hier heb jij zelf ook aan meegeholpen. Ben in dit topic verder gegaan naar aanleiding dat Benvo zat te denken aan blauwalg in me bodem.

Michelle
 
De opstartalg zijn geen plukje maar een vettige bruine aanslag die je makkelijk kan wegwrijven. de plukjes zijn denk ik meer penseelalg. Dat duidt vaak op een co2 tekort.
Vandaar dat ik aangaf dat je het beste het water kan laten testen. Sluiers vervuilen ook behoorlijk veel dus wellicht is de belasting in je bak ook te groot wat dan weer bruin of blauwalg kan veroorzaken.
De snelgroeiers zijn inderdaad goed voor je aquarium.
 
michelle1 zei:
Ik test mijn waardes geregeld. Mijn nitraat was altijd vrij laag maar was aan het oplopen. Afgelopen weekend had ik dat NO2 probleem. Topic bij waterwaardes, hier heb jij zelf ook aan meegeholpen. Ben in dit topic verder gegaan naar aanleiding dat Benvo zat te denken aan blauwalg in me bodem.

Michelle

Kun je de huidige nitraat en fosfaat vermelden en als het kan de ph en kh.
 
Dit weekend dus mijn NO2 op 0,1 ging niet naar beneden ondanks grote verversingen 60 to 80 %. Vanaf vrijdag grote hoeveelheden water ververst en filterwatten eruit gehaald die zagen er echt beroerd uit. Gister NO2 voor het eerst weer op 0.025. JBL druppels

Net gemeten

NO2 weer op 0.1 word er echt moedeloos van.
NH4 op minder dan 0.05
NO3 tussen de 5 en 10 deze was sinds april aan het oplopen naar 20
PH 6,8 doorgaans 6.6
KH 4 drup nog iets blauw 5 drup echt geel

Fosfaat heb ik niet in me koffer.

Ga zo maar weer verversen en zal onder de vallisnera gaan kijken. Vanmiddag krijg ik nog me nieuwe pomp binnen. Zitten er nu 2 op.

Michelle
 
Met die kh en ph zou je co2 op peil moeten zijn. ook je nitraat lijkt voldoende. dat de nitraat opliep is normaal als er nitriet wordt omgezet. Wel is het zo dat je nu nog wat nh3/4 meet en dat is een boost voor algen en dat kan de algen verklaren misschien.
Je zou nu toch een nh3/4 van 0 moeten gaan krijgen en ook een no2 van 0.
 
John, die NH4 is op de testkaart geen nul. Begint met 0.05. Dit is heel licht groen en mijne is nog lichter dan dat.

Ik snap niet waardoor die NO2 maar blijft oplopen maar moet toch iets wezen. Zoals gezegd ga ik maar verschonen.

Nu even voor mijn begrip. Kunnen bepaalde algen zorgen dat de NO 2 blijven oplopen.

Omdat ik toch weer de bak in duik, moet ik iets aan die algen doen of kan het gewoon blijven zitten?

Michelle
 
Zover ik weet zorgen algen niet voor het oplopen van de no2. Zelf zou ik de algen weghalen maar zolang de oorzaak niet is weggenomen zullen ze waarschijnlijk weer terugkomen.
 
Heb net weer 80% water ververst en alle algen even besnuffeld maar ik ruik geen echte stank. Me vallisnera eruit gehaald, zat wel een hoopje zwerfvuil boven maar dat komt denk omdat ik de wortels niet allemaal in het zand heb staan, sluiers grondelen daar ook en wroeten wortels los, maakt wel stekjes aan ,zag ik. Geen donkere plekken zo te zien.

Heb me nieuwe pomp erbij gezet.
1 jbl 1501 Links inlaat en uitlaat met de korte sparbar naar het midden gedraaid.
1 jbl 1501 recht inlaat en uitlaat met de korte spraybar naar het midden gedraaid.
Langs de achterwand en de stroming richting voorraam, hoog gelaten wel geheel in water, zodat er boven beweging is in me water. In het middendeel heb ik dan geen spraybar zodat de sluiers wellicht nog een rustig plekje hebben.
Ga het even aanzien zo.

Gezien de algen geen gevaar vormen heb ik dit maar laten zitten want ik heb al weer in die bodem gezeten en alweer genoeg troep gemaakt. Deze week al full time baan geweest. Ik verwacht dat ik nog wel een paar keer zal moeten verversen.

Laat het verder nu rusten en hou me waardes goed in de gaten. Mocht het niet willen stabiliseren meld ik me wel weer.

bedankt zove voor het meedenken.

Groet
Michelle
 
De Vallisneria moet ook niet helemaal in de bodem hoor. Nu eerst even de filter laten indraaien en dan komt het vast wel goed met de nh3/4 en de no2.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan