Indicator vloeistof


willem666

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2015
Berichten
2,314
Ik kocht onlangs een flesje ready made co2 indicator vloeistof voor 30ppm co2.
Tot nog toe werkte ik met 4Kh water icm Broomthymolblauw in de dropchecker. (Dus verkleurt ook bij 30ppm)

Aangezien ik eens wou vergelijken heb ik tijdelijk twee DC's naast elkaar gehangen.
Ik nam onderstaande foto bij "lichten aan".
Gewoonlijk wordt de DC een uurtje later nog iets lichter groen (door de 'vertraging' in het verkleuren).
Dus de (middelste) DC zal vermoedelijk ook nog wat geler worden... :eek::eek:
Hij geeft nu al bijna licht ;)

(Ter info: De derde zichtbare DC is ook gevuld met 4kh+broomthymolblauw)

Mijn garnalen (japonica's) lijken nergens last van te hebben en ook de slakken (clithon en neritina) doen gewoon hun ding...

Ik zou bijna denken dat ik de verkeerde vloeistof heb gekregen (20ppm ipv 30ppm) aangezien ik anders al een tijdje op veel hogere levels zit dan ik dacht... Maar op het flesje staat wel degelijk "30ppm"...

Is er een mogelijkheid om de vloeistof zelf te "controleren"?


20181219_151836.jpg
 
Word uitdagend..
Het enige wat ik kan bedenken is de KH/PH tabel erop na slaan maar dan kom je in de knoei met andere zuren in je water..
Dan zou je dus osmose/demi water moeten nemen en dat mengen op een bekende KH, hier CO2 aan toe voegen tot je een punt bereikt dat je kan vergelijken op de KH/PH tabel
 
Het enige wat ik kan bedenken is de KH/PH tabel erop na slaan maar dan kom je in de knoei met andere zuren in je water..

En ik heb een aquasoil in de bak dus de Kh/Ph tabel is inderdaad niet echt betrouwbaar.

Dan zou je dus osmose/demi water moeten nemen en dat mengen op een bekende KH, hier CO2 aan toe voegen tot je een punt bereikt dat je kan vergelijken op de KH/PH tabel

Dat is inderdaad een optie, wel een beetje ingewikkeld.
Dan is een tweede flesje vloeistof van een ander merk misschien een handiger oplossing.

Intussen is de ene dropchecker echt fluo geel geworden dus ik stel me nu wel wat vragen bij mijn effectieve co2 level maar eigenlijk heb ik de co2 afgesteld obv een Ph-profiel dus ik weet wel dat ik hoog zit in die bak maar ineens lijkt het wel zeer hoog gezien het verschil tussen de twee DC's zeer uitgesproken is...
Ook werk ik al heel lang in al mijn bakken met die zelf gemengde vloeistof en ook mijn andere garnalen hebben geen zichtbare problemen.

Ik kan de DC met de nieuwe vloeistof ook eens in de andere bakken hangen om te zien of het verschil daar ook zo groot is...
 
Word uitdagend..

Is die indicator vloeistof eigenlijk ook een combinatie van broomthymolblauw en 2/4Kh water denk je? Of zou dat een andere samenstelling hebben?
Want als het zo zou zijn dan zou ik gewoon de kh van de indicator vloeistof kunnen meten ter controle...
 
Dat kan je Sws meten, maar ik heb geen idee wat erin zit..
Het kleurt aan de hand van het CO2 gehalte en daar houd mijn kennis op helaas
 

Terug
Bovenaan