Wat is er nieuw

indoor mini vijver beesten opties

grimoire

Well-known member
Lid geworden
3 augustus 2014
Hoi allemaal, nieuw hier op het forum🙂

Heb al een en ander zitten lezen maar kom er nog niet helemaal uit.

Sinds gister een mini vijver in de woonkamer met verschillende planten er in (ook zuurstof). Ziet er voller uit dan het is omdat vanuit 1 pot stengels over de oppervlakte verspreid liggen. Diameter wateroppervlak is 45cm en diepte tot substraatbodem max 18cm. Geen verwarming of filter. Kamer is meestal 20'C

Paar mini visjes als danios leek me leuk, maar alles wat ik hier lees worden ze daar niet blij van. (Of iemand hier moet er nog anders over denken...). Heterandria formosa zou de omgeving misschien wel wat vinden? Waarschijnlijk toch te klein

Lijlt me toch leuk er iets wat beweegt in te hebben. Zouden enkele vuurgarnaaltjes kunnen? Anders blijven alleen slakken over, wat zou dan een mooie zijn? Appelslak ofzo? Beetjes moeten het wel voldoende naar hun zin hebben!

Hopelijk kan iemand mij raad geven

Ps hier een foto
http://uploadenfoto.nl/show-image.php?i ... 789b188ff4

Ziet er leuk uit,zou eerst eens aankijken wat het gaat doen voor je er levende dieren in doet.
Voor hetzelfde geld wordt het 1 rottende bende in de pot bv.

Ik vraag me af of die planten tegen de 'relatieve' warmte van een huiskamer kunnen. Lijkt me meer iets voor terras of balkon.
Inderdaad stilstaand water met zoveel planten kan ook zomaar gaan rotten.

Heb je toevallig nog op het netvlies staan hoeveel water erin ging?

Op zich is het namelijk mogelijk om in een filterloos, onverwarmd bakje, met relatief veel en diverse plantenmassa dieren te houden. Je moet er dan voor zorgen dat het om niet te veel dieren gaat, of te grote vervuilers, want alle vervuiling moet door de planten onschadelijk worden gemaakt. Het moet met andere woorden in evenwicht zijn. De beperkte ruimte doet al snel aan garnaaltjes denken en dat zijn geen grote vervuilers, integendeel zelfs, en daarmee wel geschikt (als de totale inhoud ook voldoet), ook kunnen die de temperaturen die je noemt wel hebben.

Het is zoals al gezegd misschien verstandig eerst even aan te kijken wat het bakje doet, maar op zich is de kans op rotten natuurlijk geen reden om er geen dieren in te doen. Ook in een aquarium kan er immers van alles gaan rotten of om een andere reden fout gaan. Alles goed in de gaten houden is dus het devies, net zoals dat voor een aquarium geldt.

~ Ivo

Er staat iig een potje waternavel in waarvan ik net lees dat het goede zuiverende eigenschappen heeft.

Verder heb ik een berekening gemaakt en denk dat er minus potten en bodemsubstraat ongeveer 20 liter water in gaat.

Het lijkt me sowieso een goed idee om een paar weken aan te kijken of de boel stabiel blijft!

Dit zijn bakken voor op je terras of balkon. Gewoon leuk voor een seizoen, niets voor binnen en al helemaal niets voor vissen.

Gewoon een plantenbak voor moerasplanten meer is het niet.

Geen vissen was al duidelijk 😉

Je staat snel klaar met je oordeel, wat prima is, maar een onderbouwing zou voor mij wel helpen om te snappen waarom iets wel of niet handig is.

Ik heb die dingen zelf verkocht. Het is te klein, het wordt te snel warm (buiten) en je moet het zien als een bloembak voor moerasplanten voor buiten. Als je het ook buiten hebt waar het voor bedoeld is zit het ook snel vol (draad)alg)

Leuke handel om te verkopen maar je hebt er weinig aan consument. 😉

Op en half beschaduwde luwe plek kun je er nog wel een tijdje plezier van hebben.

maar op zich is de kans op rotten natuurlijk geen reden om er geen dieren in te doen. Ook in een aquarium kan er immers van alles gaan rotten of om een andere reden fout gaan. Alles goed in de gaten houden is dus het devies, net zoals dat voor een aquarium geldt.

In een aquarium heb je meestal wel een filter staan en gaat het water rond, dat er dan enkele bladeren van planten rotten kan het geen kwaad en is het juist bevorderlijk voor het water.

Van het moment dat de kans bestaat dat het water dat stilstaat gaat rotten zou mijn advies zijn, geen dieren erin doen.
Want waar ga je nadien met je dieren naartoe als blijkt dat deze in een ongezonde situatie zitten?
of misschien lost dat probleem wel van zichzelf op, je ziet ze immers niet sterven of abnormaal doen als bv. in een aquarium.

Zoals Botia al aangaf:
Als decoratieve bestemming, mooi, zeker doen.
Als een biotoop voor dieren, nefast, niet doen.

Goede punten allemaal! Bedankt voor de tips
Gewoon geen dieren er in dus dan houd ik dat aan

Hopelijk houdt de bak het met planten wel mooi vol. Staat iig niet in de zon dus dat zal schelen.

Ik ken toevallig best een aantal bakjes die zonder filter prima draaien. Kwestie van alles op elkaar afstemmen, zoals men dat vroeger ook deed.

Zelfs Forum leden met dergelijke bakjes, maar een foto topic maken ze er niet voor aan en er wordt wel weer eens duidelijk waarom...

In bv Thailand kom je om de 5 meter zulk soort dingen tegen (binnen en buiten) met helder water en verschillende visjes dus zou hier ook best mogelijk kunnen zijn denk ik alleen moet alles wel op elkaar afgestemd zijn zoals Ivo aangeeft.
Als dit het geval is bij de topicstarter zou ik niet weten waarom er bv geen vuurgarnalen in zouden kunnen...

In dit voorbeeld zitten Guppen,

258864_0_82_p1040905.jpg

Mascha&Ivo zei:
Ik ken toevallig best een aantal bakjes die zonder filter prima draaien. Kwestie van alles op elkaar afstemmen, zoals men dat vroeger ook deed.

Zelfs Forum leden met dergelijke bakjes, maar een foto topic maken ze er niet voor aan en er wordt wel weer eens duidelijk waarom...

Duidelijkheid bij jou misschien wel.
Er is een groot verschil tussen een bak(je) dat draait zonder filter of eentje zoals dit,
je kan dit toch bezwaarlijk een bakje noemen waar vissen ed best kunnen?
229625_0_82_c324729e340390a0243ec62ae26b0a0f.jpg

Ik zeg alleen maar dat de topicstarter een goede beslissing heeft genomen in ZIJN situatie....kijk toch eens goed naar zijn bakje.

Zijn best bakken denkbaar die jij bedoelt..alleen deze niet 😉

Ik en ook seabait hebben het over garnalen gehad voor dit bakje.

Duidelijk waarom: wordt toch afgekraakt. Is zo eens letterlijk verteld tegen ons door ten minste twee forumleden.

Ik ga ons balkon bakje van 5 liter met al maandenlang een zichzelf in stand houdende populatie daphnia nog maar eens bewonderen.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Ik en ook seabait hebben het over garnalen gehad voor dit bakje.

Duidelijk waarom: wordt toch afgekraakt. Is zo eens letterlijk verteld tegen ons door ten minste twee forumleden.

Ik ga ons balkon bakje van 5 liter met al maandenlang een zichzelf in stand houdende populatie daphnia nog maar eens bewonderen.

~ Ivo

Prima dat jij dit zo ziet, de wonderen zijn de wereld niet uit.
maar dit doet niets af tegenover mijn gedachten.
Ik geef dan ook aan dat dit niet doenbaar is, al zeker niet op langere termijn.

wie speelt hier nu weer op de man?
ligt dus aan mij en(ik denk)Botia dat niemand hier foto's durft neer te zetten.
Moest het 1 april zijn, ik dacht direct aan een aprilvis.
Maar nu neem ik je op je woord.

Dat moet ik dan even rechtzetten. Ik bedoel dit als 'commentaar' op kreten als "in 25 liter kunnen geen visjes", niet op de personen die dit schrijven.

En meer dan mijn woord kan ik ook niet geven, want ik heb respect voor iemands keuze een bakje niet op het forum te zetten en het noemen van namen zou aan dat respect voor die keuze af doen. Overigens weet ik ook niet over of het �berhaupt wel over specifieke personen (en wie dan) zou gaan. Het gaat soms ook meer over een soort van 'vibe' of spanning die rondom een bepaald onderwerp hangt.

Oftewel: voel jullie niet aangesproken. Dat is nergens voor nodig.

Ik dacht dat dit genoeg vertelde.
Maar oke, ik zal het dit keer maar op het weer steken en we zwijgen erover.

Misschien dat de eigenaar van de grote pot hier wat aan heeft. Gaat over een zelf onderhoudend aquarium!

http://www.tuncalik.com/2009/09/biotope-in-my-study/

Daar heeft de TS heel wat meer aan dan ons gebakkelei.
bedankt Sjeff 🙂

Ik ben ook zo iemand met dergelijke bakjes.. 🙂
Het bakje van de topicstarter lijkt mij ook te klein voor visjes. Heb zelf ook van zulke bakjes met moerasplanten, nuttige vleeseters Sarracenia's bijv.
Maar heb ook bakken(oa speciekuip, kleine vijvertjes ed) in de tuin met (subtropische)vissen, die het opmerkelijk veel beter doen dan in onze propere aquariums. Uiteraard weinig vis en veel planten.
De kleinste van zo'n +/- 35 liter gebruik ik voor watervlooien, maar zitten nu (tijdelijk) ook jongen in. Voor bepaalde visjes(bij mij Aphanius mento bijv) is dit een ideaal kweekbakje, omdat de temperatuur hierin hoog oploopt.
Heb momenteel ook twee bakken zonder filters, met niet te veel vissen ed gaat dat gewoon prima hoor..

Op onder andere die link van Jeffrey baseerde ik me. Die heb ik Jeffrey laatst eens laten zien omdat hij ook denkt aan een ongefilterd bakje. Mijn collectie weblinks m.b.t. tot dat onderwerp bestaat uit nog twee links:
http://www.tuncalik.com/2009/07/my-aqua ... july-2009/
http://web.archive.org/web/20080111...anic.com/plants_and_biological_filtration.htm

Van dezelfde orde, maar iets meer basic.
http://www.waterwereld.nu/ecologie.php

Helemaal leuk wordt het met The Ecology of the Planted Aquarium van Diana Walstad.

En gebakkelei. Ach, het is ook gewoon verdraaid lastig soms iets in een keer duidelijk te maken of te op te pikken als bedoeld. Zul je altijd blijven houden bij het geschreven woord. Zo lang naderhand gemaakt nuances of verbeteringen serieus worden genomen is er m.i. niets aan de hand.

Overigens, dat 5L bakje van ons. Daar zit nog wel meer leven in dan wat zakje watervlooien dat we er tijden geleden in hebben gekiept. Allerlei slakjes, wormpjes, larfjes
(misschien word ik daarom wel zo vaak gestoken door muggen :juggle:)

~ Ivo

Zo ik kijken even niet en er komt vanalles op gang, als dat met mijn bak ook zo gaat ben ik benieuwd wat er ontstaat 🙂

Leuk om te zien dat er ook niet gefilterde bakken zijn die het goed kunnen doen zelfs met beestjes. Toch houd ik m even zo om te kijken of de boel stabiel blijft. Een paar vuurgarnaaltjes kan altijd ooit nog of wat slakjes, dan zal ik me wel weer melden. Sowieso zal ik even met een update komen of de boel goed blijft leven en niet gaat rotten!

update:
de boel ging er minder goed uitzien, en 1 plantje ging dood.
stond op een plek ver van de ramen ook, dus denk dat dat het was na het lezen over de plantjes. Nu op een tafeltje vlak bij een raam waar de bak af en toe zon krijgt. lijkt er binnen een paar dagen al weer wat beter uit te zien, maar nu afwachten.

blijkbaar heb ik gratis beesten bij de plantjes gekregen:
talloze muggenlarven😛 die we er inmiddels voor een groot deel uitgevist hebben.

Maar ook zie ik inmiddels watervlooien en kleine slakjes die langs het wateroppervlak kruipen 😀

als de boel op de nieuwe locatie het goed blijft doen dan over een maandje vuurtjes er in!

Ok de bak staat bijna een maand en het water ruikt fris en is best helder ( enigzins bruinige kleur vanwege de pot die er in staat denk ik ) kleine slakjes gedeien goed en er zijn steeds meer miniscule zwemmende beestjes zichtbaar als de zon er op schijnt.

Vorige week meer zwemruimte gemaakt door 2 potten te verwijderen en de plantjes in een mini potje in de bodem te zetten. De pot met moerasplanten staat er nog wel in. Mosbal toegevoegd, javamos krijgen ze nog, een extra zuurstofplantje bv hoornblad en een soort grassprietjes.

Gister zon 20 vuurtjes opgehaald (2 zwanger volgens mij) en rustig laten wennen op de gebruikelijke methode.
Daarna de bak in laten zwemmen. Ze vlogen meteen door de hele bak heen (als mens label ik dat als enthousiast haha, maar het kan ook bang zijn of wie weet wat).

Vanochtend zitten ze rustig voornamelijk op de bodem en zijkanten te scharrelen en te eten. Een enkeling soms zefs op de grond van de moeraspot enkele cm onder de oppervlakte. Ze lijken ook niet heel schuw, dus ik vermoed dat ze het naar hun zin hebben🙂

Extra zuurstofplantje erbij en garnaaltjes lijken actiever
Javamos er bij voor de jonkies straks

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan