Wat is er nieuw

Indraai algen

kennyenAn

New member
Lid geworden
23 oktober 2022
Berichten
2
Leeftijd
40
Wat als je bent in gedraait met de algen.
Ik heb vernomen om 20% te verversen maar wat met de algen en filter?
 

Bijlagen

  • 20221028_190504.jpg
    20221028_190504.jpg
    85.5 KB · Weergaven: 58
  • 20221028_190435.jpg
    20221028_190435.jpg
    307.2 KB · Weergaven: 66
Hoelang draait de bak en wat zijn de waterwaarden en wat voeg je toe?
Kun je iets over de verlichting zeggen.
 
Hoelang draait de bak en wat zijn de waterwaarden en wat voeg je toe?
Kun je iets over de verlichting zeggen.
Drie weken ongeveer, ammoniak 0mg nitraat 10mg. Licht heb ik nu terug gebracht tot 6u.
 
Water verversen is zowiezo noodzakelijk als er bewoners inzitten, wekelijks minimaal 20% is dan het advies, je filter doe je niks aan en laat je zoveel mogelijk met rust (dus ook niet de cartridges vervangen zoals de fabrikant voorschrijft!!!) die filterinhoud gaat een leven lang mee, enige waar je op moet letten als de uitstroom van je filter afneemt, dan spoel je het filter licht uit, mag gewoon onder de koude kraan.
Overigens doen deze adviezen niks met algen
 
Algen gaan niet zomaar spontaan weg. Ook niet als de bak volgroeit en/of in balans is.
Dus dat word alles zoveel mogelijk handmatig verwijderen. Planten/ bladeren die teveel zijn aangetast wegknippen. Daarna een heel grote waterwissel en een dosering EasyCarbo kuur gaan starten. Dit is een continue proces totdat de algen zijn verdwenen.

En als je bemerkt dat de alg telkens terugkomt heb :
- en tekort aan bepaalde voedingsstoffen
- of een overschot aan NH4
- een teveel aan licht
 
Drie weken ongeveer, ammoniak 0mg nitraat 10mg. Licht heb ik nu terug gebracht tot 6u.
Goed maar weet je de waterwaarden want je kan de algen doden met carbo maar je moet ook de oorzaak wegnemen. In het begin kan dat een nh3/4 zijn.
 
Of een NO3 gebrek, of een PO4 gebrek, of micro-elementen...
Kortom: meten = weten....
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan