Indraaien aquarium nodig met oude filter?


M

Misty341

Guest
Hallo,
Ik heb momenteel een aquarium staan van 600 liter die ik nu opgestart heb. De
Filter die op dit aquarium komt heb ik nieuw gekocht, maar deze heeft al een maand op mijn oud aquarium gedraaid zodat er al filterbacterien aanwezig zijn als ik hem aansluit op het aquarium van 600 liter. Is het dan nog nodig om het aquarium te laten indraaien of kunnen de vissen er al na enkele dagen in?
Het enige wat ik molenteel zie is dat er juist een kaamlaag aanwezig is.
 
Ik zou toch nog wat levende bacterie toevoegen kwestie dat hij dan nog beter kan rijpen je bak en nog effe wachten voor er vissen in te doen.
 
Die kaamlaag suggereert inderdaad dat de boel nog niet helemaal in balans is. Als je tijd hebt dan zou ik ook nog even wachten.
 
De basis moet goed zitten en deze begint bij de opstart van een aquarium . Als je ervan uitgaat dat 50% van de bacteriën in de bodem zitten en de andere 50% in het filter , dan heb je met een oud filter erbij te hangen misschien 25% van de behoeftes die een aquarium nodig heeft . Met een oud gebruikt filter erbij te plaatsen kan je misschien wel de opstartperiode korter maken van de gebruikelijke 4 weken naar pakweg drie weken . Mijn raad hierin is eigenlijk simpel start met een goede basis en respecteer minsten een goede indraaiperiode beter een weekje te lang dan er 1 te kort .
Volgens mijn komt een bak pas stabiel tussen de zes en twaalf maanden draaien en bij sommige zelf nooit , maar dat is mijn bescheiden mening .
 
Je filter is een maand oud dus zal redelijk zijn ingedraaid maar ik zou zelf liever nog even 2 weken de bak extra laten indraaien als dat kan. Mocht het zo zijn dat dit niet haalbaar is dan heel spaarzaam voeren en de waarden goed in de gaten houden.
 
Water van je oude aquarium kun je ook erin doen, als je deze gaat verversen. Ga wel met Stefan mee, je kan beter een week langer wachten dan een week te kort.
 
Water uit de oude bak zal heel weinig goede bacterien bevatten denk ik. Haast alles zit in je bodem en in je filter;)
 
Bedankt voor de reacties! Vals spelen helpt dus niet. En inderdaad ik heb liever wat geduld dan dat ik met een bende dode vissen zit.
Dus de kaamlaag heeft effectief ook iets te maken dat de bak nog niet in orde is? Ik heb dit in een vorig aquarium heel lang gehad ik denk wel bijna een jaar. Wilt dit dan zeggen dat die bak nooit goed was opgestart of dat er iets is fout gelopen?
 
In tegenstelling tot andere zou ik me daar niet zo druk over maken. Filter overzetten en dagje erna de vissen. Daarna een paar weken wel weinig voeren. En wachten met extra vissen toevoegen tot de bak een paar weken draait. Zo zou ik het doen iig.

Maar dan heb je dus 1 filter voor een 600 liter?
 
Bedankt voor de reacties! Vals spelen helpt dus niet. En inderdaad ik heb liever wat geduld dan dat ik met een bende dode vissen zit.
Dus de kaamlaag heeft effectief ook iets te maken dat de bak nog niet in orde is? Ik heb dit in een vorig aquarium heel lang gehad ik denk wel bijna een jaar. Wilt dit dan zeggen dat die bak nooit goed was opgestart of dat er iets is fout gelopen?

Het kan zijn dat je het filter te vaak of te grondig hebt schoongemaakt of veel in de bodem hebt zitten rommelen, zo vernietig je de opgebouwde bacterien keer op keer en zal de kaamlaag lang blijven, vaak is de remedie tegen een kaamlaag niets doen dan wekelijks water verversen.
 
Ja momenteel heb ik 1 filter voor op de bak. Maar heb onlangs een buitenfilter bij besteld van hydra.

Ik denk toch dat ik ga wachten voor ze er in te doen. Ik heb namelijk sluiers en die vervuilen heel wat. Ze gelijktijdig in de nieuwe bak doen lijkt mij ook geen goed idee.

Als ik dan de bestelde filter bij aansluit kan dit dan ook kwaad voor de indraai periode of niet?
 
Het kan zijn dat je het filter te vaak of te grondig hebt schoongemaakt of veel in de bodem hebt zitten rommelen, zo vernietig je de opgebouwde bacterien keer op keer en zal de kaamlaag lang blijven, vaak is de remedie tegen een kaamlaag niets doen dan wekelijks water verversen.

Inderdaad ik had een zandbodem die steeds dicht slipte en iedere week als ik water ververste woelde ik de bodem wat om. Na een tijd was ik het beu en heb het zand ingewisseld voor kleine kiezeltjes
 
In tegenstelling tot andere zou ik me daar niet zo druk over maken. Filter overzetten en dagje erna de vissen. Daarna een paar weken wel weinig voeren. En wachten met extra vissen toevoegen tot de bak een paar weken draait. Zo zou ik het doen iig.

Maar dan heb je dus 1 filter voor een 600 liter?
Richard er zijn zeker meerdere wegen die naar Rome Leiden , maar van de laatste 5 die ik hier op het forum ken die hun bodem veranderden of gehele aquarium hebben problemen gehad en zelf dode vissen zonder indraaien misschien zijn er ook nog 5 zonder problemen maar dan nog is de kans 50% op miserie ts heeft tijd dus is goed indraaien hier de beste oplossing
 
Richard er zijn zeker meerdere wegen die naar Rome Leiden , maar van de laatste 5 die ik hier op het forum ken die hun bodem veranderden of gehele aquarium hebben problemen gehad en zelf dode vissen zonder indraaien misschien zijn er ook nog 5 zonder problemen maar dan nog is de kans 50% op miserie ts heeft tijd dus is goed indraaien hier de beste oplossing

Dat is dus het geval, ik heb meermaals van bodem gewisseld en er nooit 1 probleem mee gehad. Heb ook vaker een nieuwe bak opgestart waarbij er na 2 weken al vis inzit zonder problemen. Uit nood een kale opvangbak met alleen een bruissteen die 3 weken lang zwaar overbezet is geweest, ideaal is anders maar alle vissen leefde nog.

Je kan een bak maanden lang laten draaien zonder vis maar “indraaien” is er dan niet echt bij. Je kan er voer ingooien maar in hoeverre dat effectief bijdraagt

Nu gaat de TS dezelfde hoeveelheid vis in meer volume steken.. althans daar ging ik even vanuit

TS: over hoeveel goudvissen en wat voor huidge bak hebben we t eigenlijk?
 
Ik ga mee met Richard. Ik zou de vissen gewoon overzetten. De bacteriën in de bodem zijn eigenlijk verwaarloosbaar.
Ik heb mijn laatste bak ook ingedraaid met ingedraaide media, en als de choco's er geen last van hebben zal geen enkele vis daar last van hebben...
 
Het gaat over sluiers ( 3 ranchus, 1 demekin en 2 ryukins) die overgeplaatst worden van een 300 liter aquarium naar een 600 liter aquarium. Ik had wat onderschat wat deze vissen kunnen vervuilen :D
 
Dit betwijfel ik ook ten zeerste want ik heb hier eerder in een topic gelezen dat de meeste in je bodem zitten. Maar goed, ik heb ze nog nooit nageteld natuurlijk;)
Dat moet je dan maar eens dringend beginnen te doen he John.:sorry:;)

Lijkt mij een zeer mooie bezigheidstherapie.
 
Waarop baseer je dit?
Logica. Er bestaan bare bottom aquaria, dus dan zullen de bacteriën in de bodem niet zo belangrijk zijn. Bovendien kun je een bodem wisselen en geen ammonia of nitrietpiek krijgen (dit gebeurt dus in 80% van de gevallen, maar ja, je hoort alleen van de keren dat het mis gaat), en als het fout gaat, is het meestal omdat het filter niet groot genoeg is, omdat het filter heel lang uit staat, of omdat de bak zwaar overbevolkt is.

Dus, "verwaarloosbaar" is misschien overdreven, maar zolang er genoeg media in het filter zit, en het filter groot genoeg is, zijn de bacteriën in de bodem gewoon niet nodig.

Nog een stukje:

"Nitrifiers are light sensitive, especially toward ultraviolet (UV/ sunlight). Room light has a negative impact on bacterial activity as well. Colonizing the filter is therefore the preferred settlement of the bacteria, as it provides a dark environment. Light exposure (i.e. cleaning the filter) will not cause stress, as the time frame is too short allowing the colony to recuperate within hours."
 
Laatst bewerkt:
Als je ze direct overzet zou ik (tijdelijk) beide filters mee laten draaien. Ervanuitgaande dat dit mogelijk is.
 
Het enige wat ik molenteel zie is dat er juist een kaamlaag aanwezig is.

Dat laat zien dat de bacterien aan het sterven zijn. Of dat ze zich verplaatsen in de hoop een beter plekje te vinden.

Met andere woorden, ze sterven van de honger.

Je hebt een hele brugklas verplaatst naar een nieuw gebouw. Maar de kantine is nog in aanbouw.
Nou die pubers houd je echt niet binnen.

Dus ik zou er wat voer in doen. En je kunt iedere week wat visjes toevoegen.

Het filter is hooguit maar de helft van je stikstofcyclus. De andere helft is de bodem in het oude aquarium.

Beter kun je het oude filter ook nog op je nieuwe bak zetten. Ongeveer 1 maand. Dan kun je wel de vissen overzetten.
Wel spaarzaam voeren de eerste weken.
 
Logica. Er bestaan bare bottom aquaria, dus dan zullen de bacteriën in de bodem niet zo belangrijk zijn.
Dat wil niet zeggen dat wat in de bodem zit verwaarloosbaar. Mischien is het gewoon schoner.
En daardoor minder NH3/NH4.
 
Dat wil niet zeggen dat wat in de bodem zit verwaarloosbaar. Mischien is het gewoon schoner.
En daardoor minder NH3/NH4.
Zou niet heel veel moeten uitmaken. Het substraat zelf wordt niet omgezet in NH3/NH4, dus als het onderhoud en de bezetting hetzelfde zijn, zou de hoeveelheid NH3/NH4 gelijk moeten zijn.

En ik wil niet zeggen dat het aantal bacteriën in de bodem klein is, het kan prima 50% zijn, maar als we aan bv. 35% van de bacteriën genoeg hebben, zijn de bacteriën in de bodem onbelangrijk.
 
Daarbij is zeggen dat 50% van de bacteriën in de bodem zitten gewoon niet correct. Dat zal afhangen aan de korrelgrootte en porositeit van het substraat, stroming, hoeveelheid zuurstof tussen de korrels, enz.
 
Bacteriën zijn niet echt kieskeurige wezentjes. Of de voordeur groen of blauw is, zal hun een worst wezen.
Ze zoeken gewoon een plaats om te leven.

In aquaria met een bodemsubstraat kan dit oppervlak net zo groot zijn als het oppervlak in het filter. Dus dan zitten er ongeveer 50/50 in het filter en de bodem.

In aquaria met een kale bodem, zal de verhouding anders zijn. Ook het type bacterie wat op de kale bodem zit zal anders zijn. Voornamelijk slijm vormende heterotrofe bacteriën zitten daar.
Als we dan specifiek naar deze bacterien kijken, zal de verhouding aanzienlijk anders zijn.
De nitrificerende bacteriën zullen niet zo sterk aanwezig zijn op de kale bodem, dus meer in het filter. Dit heeft oa met de inwerking van licht te maken.

Maar een doorsnee aquarium met een bodem van zand/ fijn grind, zal een behoorlijke bijdrage leveren aan de totale bacterie bezetting.
 
Interessant. Ik heb hier een bare bottom bakje en ik heb geen filtermedia in het filter. Alleen een paar stukken hout met mos erop. Gezonde planten en garnalen.
Ben dus benieuwd waar mijn bacteriën zich huisvesten. Ik vermoed dus op mijn hout, mosjes en de ruiten
 
Interessant. Ik heb hier een bare bottom bakje en ik heb geen filtermedia in het filter. Alleen een paar stukken hout met mos erop. Gezonde planten en garnalen.
Ben dus benieuwd waar mijn bacteriën zich huisvesten. Ik vermoed dus op mijn hout, mosjes en de ruiten

Wat heb je dan voor pomp in het aquarium.

Zeg bewust pomp. Want een filter heet pas een filter als er iets van filtermateriaal op of in zit.

En waarom heb je gekozen voor deze opzet?
 
Voornamelijk slijm vormende heterotrofe bacteriën zitten daar.

Ik wel weleens op een zuignap een witte slijmerige laag zitten en dat heb ik van andere leden hier ook al weleens gehord. Dat zijn dus waarschijnlijk de he........... bacterien dan?
 
Wat heb je dan voor pomp in het aquarium.

Zeg bewust pomp. Want een filter heet pas een filter als er iets van filtermateriaal op of in zit.

En waarom heb je gekozen voor deze opzet?
Ik heb in een bakje van 12 liter alleen het pompgedeelte van een superfish 50 die voor de flow zorgt. Verder niets.

hetzelfde in mijn 25 literbakje wat barstensvol planten staat. In die scapersflow zit bijna niets aan filtermateriaal. Alleen een stukje uitelkaar getrokken filtermat
wat dient als mechanisch filtermedia. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik van mening ben dat plant/ microbe systemen vele malen efficiënter zijn dan microbe-systemen zoals in filtermateriaal.
 
Ik heb in een bakje van 12 liter alleen het pompgedeelte van een superfish 50 die voor de flow zorgt. Verder niets.

hetzelfde in mijn 25 literbakje wat barstensvol planten staat. In die scapersflow zit bijna niets aan filtermateriaal. Alleen een stukje uitelkaar getrokken filtermat
wat dient als mechanisch filtermedia. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik van mening ben dat plant/ microbe systemen vele malen efficiënter zijn dan microbe-systemen zoals in filtermateriaal.

Om de hoeveel tijd ververs je dan water? Zitten er enkel garnalen in? Vind ik wel boeiend zo zonder filter en toch alles goed gaan.
 
Om de hoeveel tijd ververs je dan water? Zitten er enkel garnalen in? Vind ik wel boeiend zo zonder filter en toch alles goed gaan.
Maar ik ga je het toch afraden.
dr7fc5.jpg

Je hebt sluiers en dat zijn vervuilers, heb ik ergens gelezen. Dus je zal dus hoe dan ook een efficiënte filtratie nodig hebben. En dat ga je niet redden met planten alleen.

Maar om op je vraag terug te komen:
ik ververs 1x per maand 100% van mijn 12 liter garnalenbakje omdat ook garnalen goed kunnen vervuilen en omdat het glas groen begint te worden.
Heb een redelijke bezetting, nu ongeveer 100 stuks in 12 liter.
 
Maar ik ga je het toch afraden.
dr7fc5.jpg

Je hebt sluiers en dat zijn vervuilers, heb ik ergens gelezen. Dus je zal dus hoe dan ook een efficiënte filtratie nodig hebben. En dat ga je niet redden met planten alleen.

Maar om op je vraag terug te komen:
ik ververs 1x per maand 100% van mijn 12 liter garnalenbakje omdat ook garnalen goed kunnen vervuilen en omdat het glas groen begint te worden.
Heb een redelijke bezetting, nu ongeveer 100 stuks in 12 liter.
Woow dat zijn een hoop garnalen in zo'n mini bakje.:eek:
 

Terug
Bovenaan