Wat is er nieuw

Indraaien aquarium.

MichaelR

Well-known member
Lid geworden
31 augustus 2020
Leeftijd
32
Hallo allen, daar ben ik weer!

Ik ben bezig met mijn bak aan het indraaien hij staat nu 2 weken en volgens de winkel kunnen er dan vissen in! Nu weet ik toevallig van het forum dat je beter 4 weken kunt wachten dus dat gaan we netjes doen 😇.

Ik lees alleen verschillende dingen op het forum namelijk dat er na 2 weken garnalen worden toegevoegd voor de belasting van het filter. Nu is mijn vraag of dit verstandig is... ik heb ook heel veel gelezen dat je het bestand niet in 1 keer moet toevoegen dus kan ik beter 4 weken wachten en dan garnalen en daarna vissen of 4 weken wachten dan vissen en dan garnalen of nu al wat garnalen en over een week of 2 (als de bak 4 weken draait) visjes.

Ik hoor graag wat jullie meningen zijn!

De algemene consensus is toch dat je een bak een maand laat indraaien alvorens er stapsgewijs vissen of andere dieren kunnen worden geïntroduceerd.
Het aquariumvirus is echter zo sterk dat het weinig mensen lukt om dit daadwerkelijk vol te houden. Dat kan ook wel als je dan maar heel goed de waterwaarden in de gaten houdt om een nitrietpiek te onderscheppen.
Mijn mening is dat je dat eigenlijk moet voorkomen. Een indraaiende bak is prachtig en laat heel goed zien hoever het in in de ontwikkeling.

Waar heb jij gelezen dat er garnalen in kunnen om de cyclus op te starten? Ze zijn aardig gevoelig en vallen snel om. heb zelf ook wel eens vissen of garnalen eerder geïntroduceerd maar dan met een al ingedraaid filter erop. Lekker meten en als de piek is geweest, langzaam visjes aanschaffen 🙂

Zeer zeker niet met garnalen iets proberen voordat de bak goed is ingedraaid want die zijn zoals al is gezegd uiterst gevoelig. Ik zou gewoon wekelijks wat voer verkruimelen en 4-5 weken geduld opbrengen 😉

Lees het in sommige reacties van leden op dit forum vandaar mijn vraag.

Dan wacht ik nog lekker 2 weekjes voordat er leven wordt geïntroduceerd is het dan verstandig is vis en dan garnalen of andersom?

Zou eerst voor wat visjes gaan en later pas garnalen. Stapsgewijs opbouwen, in een klap een volle bezetting is een aanslag op je balans.

Zou eerst voor wat visjes gaan en later pas garnalen. Stapsgewijs opbouwen, in een klap een volle bezetting is een aanslag op je balans.
Dat is een goede overweging, maar zelf zou ik eerst de garnalen doen zodat ze alle verstop plekjes kennen voordat de vissen erbij komen die ze mogelijk als lekker hapje gaan zien.

• Leuk
Waarderingen: GCJ
Let er ook op dat je minimaal 10 garnalen neemt want het zijn groepsbeestjes. Ook veel schuilplekken zijn fijn want dan kunnen ze schuilen. In de regel is wat in de bek van een vis past een prooi.

Prima, dit moet beslist vooraf gezegd, dat je het geduld opbrengt en het meteen al goed wilt doen!!! Na zo'n week of vier zou ik eerst mijn water laten testen met een druppeltest alvorens er wat dan ook in te doen. Ook dan is je bak mogelijk nog niet geheel stabiel maar je hebt dan wel een idee waar het naartoe gaat.

Ik wil de beste leefomgeving creëren aangezien het toch levende dieren blijven hoe klein dan ook. Maar de meningen zijn zo verschillend 😅 ik wil inderdaad een stuk of 10 vuurgarnalen want dat had ik ook al op het forum gelezen op de foto zie je hoe de bak er nu bij staat is dat voldoende verstopplek voor garnalen?

Kan me voorstellen dat vissen meer vervuiling opleveren dan garnalen en dat de bacterie cultuur ook na de indraai periode nog moet groeien dus vandaar dacht ik eerst aan garnalen dan vissen maar aangezien garnalen erg gevoelig zijn kan het inderdaad zo zijn dat het te erg gaat schommelen als de vissen erin gaan... gelukkig hebben we dit forum!!

Bijlagen

• 20200912_193256.jpg
    20200912_193256.jpg
    141.4 KB · Weergaven: 130
Dat is een goede overweging, maar zelf zou ik eerst de garnalen doen zodat ze alle verstop plekjes kennen voordat de vissen erbij komen die ze mogelijk als lekker hapje gaan zien.
Als er vissen in komen die garnalen eten, waarom zou je dan garnalen nemen? 🤔

Houd het een beetje spannend garnalen en maanvissen...

Nee geintje, er komen hoogst waarschijnlijk endler guppen in die zijn niet zo heel groot maar als er baby garnaaltjes zijn en die passen wel in de mond van de guppen...

Endlers mag je komen halen als je wilt.
Almere

Hey rjoemman,

Bedankt voor het aanbod! Maar het aquarium staat nog maar 2 weken dus is nog een beetje te vroeg voor vissen. Heb ik de dierenwinkel niet echt endlers gezien maar woon zelf in heerhugowaard en is een beste reis voor de kleine beestjes.

Mocht het zo zijn dat ik ze niet ergens dichterbij kan vinden laat ik wat van me weten!

Hey rjoemman,

Bedankt voor het aanbod! Maar het aquarium staat nog maar 2 weken dus is nog een beetje te vroeg voor vissen. Heb ik de dierenwinkel niet echt endlers gezien maar woon zelf in heerhugowaard en is een beste reis voor de kleine beestjes.

Mocht het zo zijn dat ik ze niet ergens dichterbij kan vinden laat ik wat van me weten!

Bij van Someren in Heemskerk hebben ze regelmatig Endler guppen en een heel breed aanbod aan allerlei andere aquariumbewoners. Heel uitgebreid. Ze zijn wel wat aan de prijs, maar in mijn ervaring zijn ze wel kwalitatief goed. Heb er zelf een aantal keren wat verschillende soorten vis en Japonica en waaierhand garnalen gehaald en die bleven jaren in mijn bak.

Van Someren is mijn LFS. Ze zijn prima maar het visgebeuren ligt nu een beetje op zijn gat vrees ik. De zeebak is weggehaald en de laatste keer dat ik er was hadden ze heel veel uitval in de bakken. Niet bij de guppen overigens😀

Ach mijn vlees is al taai. Liever hebben ze een jong ding.

Hallo allen, daar ben ik weer!

Ik ben bezig met mijn bak aan het indraaien hij staat nu 2 weken en volgens de winkel kunnen er dan vissen in! Nu weet ik toevallig van het forum dat je beter 4 weken kunt wachten dus dat gaan we netjes doen 😇.

Ik lees alleen verschillende dingen op het forum namelijk dat er na 2 weken garnalen worden toegevoegd voor de belasting van het filter. Nu is mijn vraag of dit verstandig is... ik heb ook heel veel gelezen dat je het bestand niet in 1 keer moet toevoegen dus kan ik beter 4 weken wachten en dan garnalen en daarna vissen of 4 weken wachten dan vissen en dan garnalen of nu al wat garnalen en over een week of 2 (als de bak 4 weken draait) visjes.

Ik hoor graag wat jullie meningen zijn!

Ik zou zeker 4 weken wachten voor je er vissen in zet. Filter goed laten indraaien. Na 18 dagen ongeveer zul je een nitrietpiek krijgen. Dus als je vroeger je vissen in de bak zet dan kan het zijn dat er een paar vissen sterven. De derde week, voor je er vissen in zet, ga eerst wat voeder in je bak strooien en meet dan de dag erop je nitriet, zo kan je zien of je bacteriën al werken. Als je geen nitriet meer meet kunnen je vissen erin. Dan zit je bak nu nog steeds in de inloopfase. In deze periode kan het zijn dat je nog andere problemen krijgt, een kaamlaag bijvoorbeeld of witte waas op je kienhout. Hier hoef je niets aan te doen, die gaat vanzelf weg, dat zijn bacteriën. Na 12 weken is je bak in evenwicht.

Van Someren is mijn LFS. Ze zijn prima maar het visgebeuren ligt nu een beetje op zijn gat vrees ik. De zeebak is weggehaald en de laatste keer dat ik er was hadden ze heel veel uitval in de bakken. Niet bij de guppen overigens😀

Drie weken terug waren de bakken nog prima gevuld. Zeebak heb ik niet op gelet, want ik was me meer aan het richten op vijver benodigdheden en op Chinese Danio's die ik overweeg om in het voorjaar te halen. Het aanbod wil wel eens wisselen, maar toen ik er was hingen er een hoop plastic zakken met vis in de bakken.

Heb zelf nog geen uitval gehad met hun visjes. Daarom zal ik ook blijven komen. En ze zijn erg sympathiek.
Het is ook een zaak waar ze je aquariumwater testen als je aan het indraaien bent.
Toch heb ik hier en op youtube het meest geleerd. Het helpt soms om de lfs qua kennis voor te zijn. Scheelt een hoop geld en verdriet.

Ik geef nu al elke week een klein beetje voer (de bacteriën willen ook een beetje eten) en de kaamlaag heb ik al te pakken 🤭 ik wacht rustig de 4 weekjes af en ga me water waardes in de gaten houden daarna komen de visjes las 👌🏼

20200929_172213.jpg

Eindresultaat naar ruim 4 weken indraaien. Waterwaardes zijn goed dus vanavond komen er 20 vuurgarnalen die het mogen gaan bewonen! Zal wel dagelijks de waterwaardes in de gaten houden de komende periode 😬

(Wilde ik toch even delen met jullie mijn eerste aquarium)

Leuk bakkie zo, vraag me sterk af of je garnaaltjes die co2 overleven maar zou ze heel langzaam laten overwennen aan dit bakje

Leuk bakkie zo, vraag me sterk af of je garnaaltjes die co2 overleven maar zou ze heel langzaam laten overwennen aan dit bakje

Een tapijtje zonder Co2 wordt afgeraden. Tapijtjes worden aangeraden voor garnalen op een gegeven moment zie je door de bodem het bos niet meer 🤣. Ik heb al een druppelslangetje omdat dat mij de beste methode lijkt die het rustigste gaat. Ik heb een dropchecker van 20 mg die is op het moment door de waterwissel een beetje donkergroen dus denk dat het allemaal wel mee valt maar we gaan het zien!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan