Wat is er nieuw

Indraaien black water aquarium

bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Berichten
4,301
Leeftijd
41
Locatie
Enschede
Hi!

Langzaam maar zeker komt de nieuwe bak dichterbij, en ik wil me zo goed mogelijk voorbereiden.
Ik lees veel verschillende meningen over het indraaien van een black water aquarium, maar wil toch even kijken wat de meningen hier zijn.

Wat is de beste manier van indraaien voor een black water bak?
1: Een paar weken indraaien zonder toevoegingen, dan langzaam de PH laten door over turf te gaan filteren.
2: Direct turf toevoegen en zo laten indraaien.

En dan hoor ik ook dat je langer moet indraaien omdat de bacterie kolonie minder snel tot stand komt in zacht, zuur water. Hoe lang zouden jullie aanraden?
 
Deze even omhoog om de meningen te polsen.
Hoe zouden jullie het doen?
 
Black water heb ik geen ervaring mee. Maar bij de garnalen duurde het met pH verlagende bodem ook langer met indraaien, de pH was net iets onder de 5.
Al met al duurde het toen goed 12-13 weken voor er geen (meetbaar) nitriet was.

Wat het beste is? Zelf denk ik normaal indraaien en dan na een tijdje beginnen met turf, maar dat is meer een gevoel dan ergens op gebaseerd.
 
Als eerste wil ik wel zeggen, dat ik hier geen ervaring in heb. Maar dit is puur wat mij logisch lijkt.

Ik zou gelijk het biotoop creeeren wat je voor ogen hebt. De bacterien vermeerderen zich dan wel langzamer, maar ze zijn al wel aan de biotoop aangepast.

Ga je deze omstandigheden later alsnog inpassen, zal de reeds bestaande kolonie toch een klap krijgen.

Ik weet niet naar welke pH je wilt. Maar onder de pH 6 wordt het erg lastig.
 
De PH moet rond de 6 uitkomen, 5,5 zou ideaal zijn maar zonder osmose/regenwater wordt dat heel erg lastig.
 
Als eerste wil ik wel zeggen, dat ik hier geen ervaring in heb. Maar dit is puur wat mij logisch lijkt.

Ik zou gelijk het biotoop creeeren wat je voor ogen hebt. De bacterien vermeerderen zich dan wel langzamer, maar ze zijn al wel aan de biotoop aangepast.

Ga je deze omstandigheden later alsnog inpassen, zal de reeds bestaande kolonie toch een klap krijgen.

Ik weet niet naar welke pH je wilt. Maar onder de pH 6 wordt het erg lastig.


Hier sluit ik me bij aan al heb ik wel de ervaring met een ph verlagende bodem dat 4 weken in de regel voldoende is. Ik heb nog nooit problemen ondervonden met een ph van rond de 6 na zo n 4 weken indraaien.
 
Zou t ook meteen doen zoals je t uiteindelik wilt.

Christian heeft bij zijn pharo's ook iets.van 8-10 weken moeten indraaien geloof ik.
 
Heb je dat met osmose water gedaan? Of gewoon kraanwater?
Er komt geen Ph verlagende bodem in, wel turf en catapa bladeren.
 
Zou t ook meteen doen zoals je t uiteindelik wilt.

Christian heeft bij zijn pharo's ook iets.van 8-10 weken moeten indraaien geloof ik.
Sowieso lang indraaien is de bedoeling, ik houdt rekening met 6 tot 8 weken voor de eerste vissen erin gaan, dit worden waarschijnlijk de Trichopodus Leeri of de Sundadanio Axelrodi, afhankelijk van de verkrijgbaarheid van de tweede.
 
Sundanio's zijn voor mijn gevoel nog gevoelliger voor waterkwaleit dus zou beginnen met de leeri.

Even wat anders.
Stel jij hebt een ph van 5.5 en geen meetbaar GH en KH
Winkel heeft een ph van 7.5 tot 8 en zo'n 5-10 GH en KH. hoe wen je zoiets over?
 
Op dezelfde manier als je normaal vissen overwent, alleen misschien iets langer/rustiger aan dan anders.
Hier ben ik al druk naar opzoek geweest 🙂
 
Zou t ook meteen doen zoals je t uiteindelik wilt.

Christian heeft bij zijn pharo's ook iets.van 8-10 weken moeten indraaien geloof ik.
Klopt. Het duurde 8-9 weken voor het nitriet helemaal weg was. Maar ik heb het nog langer laten draaien omdat er geen Paros beschikbaar waren, dat was mooi, omdat ik zo kon zorgen dat alles stabiel was.

Even wat anders.
Stel jij hebt een ph van 5.5 en geen meetbaar GH en KH
Winkel heeft een ph van 7.5 tot 8 en zo'n 5-10 GH en KH. hoe wen je zoiets over?
Langzaam. Ik weet nog dat ik bij het overwennen van de paro's ruim 1/3 van het water in het aquarium (10 liter) heb gebruikt om over te wennen...

Ik zou alvast voor de juiste ph zorgen. Wat belangrijk is bij lage ph's, is dat alles stabiel is, en dat is vaak niet zo. Gebruik het verlengde indraaiperiode om metingen te doen, en om te zorgen dat alles stabiel draait. Het duurt dan misschien 8 weken ipv. 4, maar dan weet je zeker dat je de juiste omstandigheden voor je vissen hebt.
 
Laatst bewerkt:
Christian is de ervaringsdeskundige in deze😉
 
Lange indraaiperiode had ik al voor ogen, als ik rond eind september de eerste vissen kan introduceren ben ik al blij.
De Paro's worden sowieso pas als laatste toegevoegd, het zijn de gevoeligste visjes die erin komen.

Tegen de tijd dat ik ze bestel zal ik je wel even contacteren voor het laatste beetje informatie, je bent de enige die ik 'ken' die ze daadwerkelijk heeft.
 
Interesant topic, ik heb mijn blackwater bak nu 3 weken aan het draaien, met een ph van 6, en gh en kh van 0. Ik heb in die drie weken nog nooit ammoniak of nitriet gemeten.....
Alleen ik ga in de tussentijd ook nog op vakantie, waarin ik niet kan meten. Hoelang zou ik dan nog ongeveer moeten wachten?😉
 
Ik moet nog even gaan bekijken welke turf ik ga gebruiken.
Ik hoor dat de turf van APO niet zoveel kleurt, dat wil ik dus wel.
 
Huh, dan heb ik conflicterende meningen 😉
Ik zoek echt goed donker water, zoveel mogelijk gelijk aan de omstandigheden in de peatswamps van Indonesië.
 
rooibos thee?

heb wel is gehoord dat mensen dit gebruiken om het water te kleuren.. was geloof ik echt 100% rooibos. dus gewoon even thee trekken in je aquarium 😀
 
Denk dat ik aardig wat theezakjes nodig zal hebben op >200 liter water 😉 Daarom leek turf me geschikter, dat trekt meteen ook de PH/KH omlaag, wat weer nodig is voor de Paros en Sundadanios.
 
Als iemand rooibos nodig heeft stuur me een pm. Heb 5 kg los liggen, 2 theelepels koken in een liter water en een 100 liter bak is bruin.

Ik gebruikte het eerder ook. Tot ik werd afgeleid en er twee eetlepels in deed, gevolg de vissen waren niet meer zichtbaar.

Zal morgen kijken of ik nog wat foto's ervan heb.
 
Ik koop bij de ah biologische rooibos voor 99 cent. 3 zakjes koken in een liter water zorgt voor genoeg verkleuring voor mijn 55l en mijn 15l. als je 10 zakjes gebruikt, heb je 200l water zo gekleurd.
 
Ik gebruik trouwens Aquarium munster aquavital zwarte turf. Goede kwaliteit, super goedkoop, en kleur mooi donker. Goed ph verlagend effect.
 
Dank voor de tip, die is nog aardig betaalbaar ook.
Dus als ik het goed begrijp gebruik je de rooibos om het aan te kleuren en houdt de turf het op niveau?
 
Ik heb in de paro bak één keer rooibos gebruikt. Als je de foto's bekijkt die voor maart geplaatst zijn, zie je hoeveel de turf kleurt. Voor mij is de kleur van de turf genoeg, maar als jij het roodachtig water van borneo wilt namaken, is rooibos perfect.
 
Een foto gevonden:

20150713_210718.jpg
 
Ik zal eens kijken hoe het met alleen turf werkt, anders gaan we bijkleuren met rooibos. Dank voor de tips!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan