Wat is er nieuw

Indraaien dag 5, vraag over waarden (wel NH3 en NO3, geen NO2)

nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Leeftijd
25
Dag allen!

even een samenvattinkje:
-vanochtend de testsetjes (druppeltest salifert, NH3, NO2 en NO3) binnen gekregen dus niet eerder goed kunnen meten
-gisteren een teststripje geleend waaruit duidelijk bleek dat er NO2 aanwezig was (Marja hoe betrouwbaar is dat...)
-100 litertjes, extern filter vol met biologisch media en een klein los sponsfiltertje
-aan het begin ongeveer 15% water uit een bestaand aquarium erin gegooid en het filter van dat aquarium (120L) uitgeknepen en in mijn filter gezogen voor bacterien
-vanaf dag 1 ligt er een dode supermarkt garnaal op de bodem welke ik elke 2 a 3 dagen vervang ("fishless cycle with dead shrimp", veel gebruikt bij zoutwater bakken)
-Temperatuur was kamertemperatuur (21graden in dit geval) maar nu opgeschroefd naar 26 (pakketje met verwarming had ik een week eerder al verwacht...)

nu heb ik dus net mijn waarden gemeten en daar waar er gisteren nog NO2 was, heb ik vandaag met die druppeltesten de volgende waarden:
NH3 1,0 (lastig af te lezen vond ik, maar in ieder geval aanwezig tussen 0,5 en 1,5)
NO2 0,0
NO3 25

nu weet ik dat ik eigenlijk geen no3 kan hebben tenzij er no2 is geweest. Betekenen deze waarden dat mijn aquarium vrij snel start, waarschijnlijk door de toegevoegde goede bacteriën uit de draaiende bak en dat er allicht spoedig al gevinde vriendjes in kunnen?

er zwemt ook al sinds het begin (met dat filterwater en drijfplantjes meegekomen) een vuurgarnaaltje rond welke ik eigenlijk wel dood had verwacht tijdens een NH3 of NO2 piek. In de bak komt uiteindelijk 1 kogelvis (T. miurus).

Ik zal morgen en de komende dagen de waarden in de gaten houden en hier posten, maar ik ben benieuwd hoe jullie er tegen aan kijken.

Groeten,
Niels

Ps. op het salifert testje straat NH3, maar op het kleurenstaaltje waarmee je vergelijkt NH3/NH4, meet ik dan toch beide of slechts 1 van de 2?

Laatst bewerkt:
Testen is totaal zinloos de eerste 3 weken, dat water is gewoon leidingwater die NO3 zit ook in je leidingwater daarom meet je het nu, pas na 3 weken zou je eens kunnen testen om te kijken hoe en wat want dan begint de bak te rijpen

Weet je hoeveel nitraat er in je kraanwater zit?

Weet je hoeveel nitraat er in je kraanwater zit?
zojuist even gedaan: 0
misschien is er wat meegekomen met dat andere water van dat andere aquarium maar dat lijkt me geen 25ppm

net ook no2 nog eens gemeten voor de zekerheid, ook daar weer 0,0

Nou ja op zich is dit niet erg momenteel en ik zou de bak eerst even rustig laten indraaien. Met bewoners wel even op de nh3/4 en no2 letten.

ja snap ik inderdaad, ik was sowieso van plan nog te wachten met het introduceren van de kogel totdat alles stabiel el wel staat op 0/0/10 ofzo (NH3/NO2/NO3), maar zou ik nu dan al wel (of zodra NH3 0 is) een bijvoorbeeld 3tal endlers kunnen introduceren? Endlers zullen uiteindelijk als voer dienen voor de kogel terwijl ik hem overwen naar niet levend voer. Dat brengt natuurlijk ook wat vervuiling met zich mee waardoor ik de waarden goed in de gaten kan houden, al ben ik geen voorstander van levende dieren gebruiken als vervuilers om een bak in te draaien, lijkt me dat dat filter medium uit die draaiende bak wel dat leven ondersteunen.

Wat je ook kan doen is wekelijks een klein beetje voer verkruimelen.

Er zit dus een garnaal van de Albert Hein in sinds dag 1, welke ik elke 2-3 dagen vervang als afval bron, beetje hetzelfde idee als dat voer verkruimelen.

Maar voor nu? NH3 en NO2 in de gaten houden en zorgen dat er voldoende voeding voor de bacteriën is om optimaal te kunnen werken en groeien lijkt me?
Ik heb dus de eerste dagen niet kunnen meten, en misschien daardoor de NH3 piek gemist. Heb je een idee of die nog gaat komen ondanks de geïntroduceerde bacteriën uit een goed draaiende bak?

Ja zonder bewoners zijn de waterwaarden nog niet zo van belang en voor eten zorgen voor de baccies is wel belangrijk want anders zal de bacteriecultuur niet vergroten.
Soms mis je de nh3/4 piek en soms komt die helemaal niet. Geïntroduceerde bacterien zijn altijd goed dus dat kan de zaak alleen maar versnellen.

Okey duidelijk! Bedankt voor je advies!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan